Victoria 3 geliştirici günlüklerinde bu hafta Öğreticinin nasıl çalışacağı hakkında bilgiler veriliyor.
Selamlar, ben Aron, Victoria 3’te UX Tasarımcısıyım. Size bir Paradox oyununun nasıl oynanacağını öğretmek için yaptığımız son girişimi anlatmak için buradayım (Tanrım bana yardımcı ol).
Bir Diğer Paradox Öğreticisi?
Muhtemelen şimdiye kadar sizin de fark ettiğiniz gibi, Victoria 3 bugüne kadar sunduğumuz en karmaşık ve derin ekonomik deneyime sahip oyun. Mekanikler ve terimlerimizin çoğu gerçek dünya ekonomisinde bulunuyor ve oyuncunun Gümrük Vergisi, Kredi Anaparası veya Sübvansiyonların ne anlama geldiğini bilmiyor olabileceğini hesaba katmalıyız. Ancak bu tür özel terminoloji aynı zamanda mekaniği tanımlamanın en iyi yoludur. “Gümrük Vergisi”ni anlatırken “Ticaret Vergisi” demek sadece garip ve belirsizdir. Birçoğunuzun bu terimleri kendi yorumlarınız ile bildiğinizi de unutmamalıyız (Ekonomi alanında lisansı olan QA Müdürümüz Paul gibi).
Herkesin kendi yorumu ve fikri olduğunu düşündüğümüzde, bir oyunu öğrenmenin en uygun yolu her oyuncuda farklıdır ve oyunucnun kendine özgüdür.
Siz oyun boyunca adım adım ilerlerken elinizden tutmamızı mı istiyorsunuz, yoksa tüm oyunu kendiniz keşfetmek ve ilerledikçe hatalarınızdan ders çıkarmak mı istiyorsunuz?
Bir şeyi yapmadan önce neden yapmanız gerektiğini en küçük ayrıntısına kadar bilmek mi istiyorsunuz, yoksa sadece yapmak ve eylemlerinizin etkilerini yaşayarak mı öğrenmek istiyorsunuz?
Sonunda bu, kendimize şu soruyu sordurdu: Mümkün olduğunca çok oyuncuya hitap eden sağlam bir Öğretici yapmanın bir yolu var mı?
Bu tam olarak yanıtlanmayı bekliyor ancak söylemeliyim ki elimizden gelenin en iyisini yaptığımızdan eminiz.
Oyunu Kendi Tarzınızla Öğrenin
Victoria 3’teki Öğretici, “Oyunu Öğren” adlı Oyuncu Hedefi olarak çalışır. Oyuncu Hedefi, GSG oyunlarımız tarafından sağlanan normal sandbox deneyimine bir oyuncu olarak üzerine ekleyebileceğiniz bir şeydir. Oyun Tasarımcımız Nik, önümüzdeki hafta Oyuncu Hedefleri hakkında bize daha fazla bilgi verecek.
4 Oyuncu Hedefi + Sandbox (Hedef Yok)
Vicky’de “Oyunu Öğren” Hedefini seçtiğinizde, ilk Victoria 3 oyununuzu oyunun kısıtlanmış bir Öğretici deneyiminde feda etmezsiniz. Oyun başlar ve çoğunlukla* başka bir Hedefle (veya bir Hedef olmadan) başlamış gibi çalışır. İstediğiniz ülkeyi seçebilirsiniz, ancak tipik oyun ve yönetilecek şeyler açısından potansiyel olarak “daha kolay” başlangıç ülkeleri olarak kabul edilebilecek birkaç önerilen ülke sunuyoruz. Tüm tarihi Paradox büyük strateji oyunlarında olduğu gibi, ülkeler çok farklı pozisyonlarda başlar ve ilk oyununuzu, karayla çevrili, tek vilayeti olan bir vasal devleti ile sadece geçimlik çiftçi nüfusu ile oynamak ideal bir öğrenme deneyimi olmayabilir. Yine de denemenizi engellemeyeceğiz!
Şu anda Oyunu Öğren kısmında İsveç’i veya Amerika Birleşik Devletleri’ni öneriyoruz. Bu öneriler devam eden bir çalışma olmasına rağmen, bazı ülkeler kaldırılabilir ve bazıları eklenebilir.
İlk Victoria 3 oyununuzu Amerika ile Oyunu Öğren Oyuncu Hedefi ile başlatırsanız, sizi temel UI kontrolleri, ana UI öğeleri ve oyunda zamanı nasıl başlatacağınızı gösteren bir takım metin kutuları ile oyuna başlarsınız (İlk defa Paradox oyunu oynayıp, oyunlarımızda zamanı nasıl başlatacaklarını çözemeyen oyuncu sayısını bilseniz çok şaşırırsınız). Bundan sonra, reaktif Gündem Maddeleri, siz oyunda ilerledikçe Öğreticinin çoğunu devralır ve yönetir.
Öğreticiye girişte ilk adım. Oyuncuyu ruh haline sokacak ve beklentiyi ayarlayacak ihtişamlı bir pencere, ancak çok büyük bir şey değil.
Reaktif Gündem Sistemi
Yukarıda ima ettiğim gibi, öğretici deneyiminin iki ana bileşeni vardır, küçük pencerelerde açılan eğitim dersleriyle tamamlanan reaktif Gündem Maddeleri. İlki, Gündem sistemi aracılığıyla teslim edilecek, gerçekleştirmeniz gereken bir dizi mücadeledir (bkz. Geliştirici Günlüğü #31 – Gündem Maddeleri). Bu mücadeleleri tamamlamak (veya bazen başarısız da olabilirsiniz!) oyuna, size öğretmeye çalıştığımız mekaniğin temellerini öğrendiğinizi “kanıtlar” ve öğreticide ilerlemenize izin verir.
İlk mücadeleler “Bir Çiftliği Genişlet” biçimindedir ve size temel kullanıcı arayüzünde gezinmeyi ve inşaat mekaniğinin ilk adımlarını öğretir. Daha sonraki mücadeleler, daha uzun vadeye yayılmış ve şimdiye kadar öğrendiğiniz birçok becerinin entegrasyonunu gerektiren “GSYİH’yi %10 Arttırın” veya “Güç Sıralamanızı Yükseltin” tarzında olabilir.
Mümkün olduğu kadar, bu mücadeleleri sizin durumunuza uygun hale getirmeye çalışıyoruz. Örneğin, öğreticiyi İsveç olarak oynarsanız, ilk mücadeleniz olarak bir Çavdar Çiftliği’ni genişletmekle görevlendirilirsiniz, Sokoto olarak oynarsanız bu bir Darı Çiftliği olur. Eğer öğretici daha uygun bir bina türü olduğuna kanaat getirirse, başka bir ülkede bu bir Hayvan Çiftliği’ni genişletme görevi olabilir. Benzer şekilde, belirli bir ülke ile ilişkilerinizi geliştirmeniz istendiğinde, emeklerinizin boşa gitmeyeceği bir ülke seçmeye çalışıyoruz. Buradaki amacımız, sadece dümdüz eylemleri gerçekleştirmenizi sağlamak değil, aynı zamanda tamamladığınız mücadelelerden de faydalanmanızdır. Bu şu anlama geliyor, öğretici mücadelelerini haritadaki hemen hemen her oynanabilir ülkeyle çalışacak şekilde uyarlayabiliyoruz.
Bir sürü aktif Öğretici Gündem Maddesi içeren Gündem penceresi.
Öğretici mücadeleleri tamamen doğrusal değildir ancak mantıklı bir sırayla ortaya çıkar. Örneğin, bir Kuruma olanak sağlayan bir Yasayı fiilen yürürlüğe koyana kadar bir Kuruma yapılan yatırımı artırma görevi size verilmeyecektir. Bazı durumlarda, önceki bir mücadele, sonraki bir mücadeleyi tamamlamak için ön koşulları oluşturur ve bazen de sonraki mücadeleler, önceki mücadelelerde öğrendiğiniz kavramlar üzerine kurulur. Bu, önümüzdeki hafta hakkında daha fazlasını öğreneceğimiz Hedefler mekaniğinin temelini oluşturan bir tür ilerleme sistemi tarafından gerçekleştirilir.
*Daha önce, Oyunu Öğren’in öğrenme mücadelelerinin eklenmesiyle birlikte herhangi bir normal sandbox oyunuyla “çoğunlukla” aynı şekilde çalışacağından bahsetmiştim. Oyunun temel ekonomik ve politik yönlerine hakim olduğunuzu kanıtlamadan önce YZ’nin size karşı Diplomatik Oyunlar başlatmaya isteksiz olması gibi bazı ince farklılıklar vardır. Bir Hedef Belirlemek, temel oyun parametrelerini geçersiz kılabilecek bir dizi varsayılan Oyun Kuralı da uygulayabilir. Oyunu Öğrenin Hedefi için bu, varsayılan olarak azaltılmış YZ saldırganlığını içerir ancak bu varsayılanı her zaman yok saymayı ve isterseniz seferinize başlamadan önce artırmayı seçebilirsiniz. Belki de sizin için öğrenmenin en iyi yolu hata yaparak öğrenmektir?
Nasıl ve Neden
Öğreticinin ikinci yönü, açıklayıcı bilgiler sağlayan veya kullanıcı arayüzü boyunca size rehberlik eden açılır yönerge pencereleridir. Bu pencereler, bir sonraki bilgi veya talimatın, arayüzde belirli bir vurgulanmış düğmeye gidip tıklayarak veya sadece metni okuyup anladığınızı hissettiğinizde “İleri”ye tıkladığınız klasik doğrusal eğitim deneyimini oldukça anımsatacaktır.
Klasik doğrusal öğretici ile bizim yaklaşımımız arasındaki fark, bu derslerin kısa, modüler ve genellikle oyuncu tarafından tetiklenmesidir. Her öğretici Gündem Maddesi, Nasıl Yapıldığını Anlat ve Neden Yapıldığını Anlat adlı 2 açılır öğreticiye sahiptir. Nasıl, daha basit görevler için görevi tamamlamak için hangi düğmelere basacağınızı göstermek veya daha karmaşık olanlar için sorunu çözmek için bilgileri nerede bulabileceğinizi göstermek için arayüzde size rehberlik edecektir. Neden, belirli bir şeyi neden yapmak isteyebileceğinize ve bunun ne gibi etkileri olabileceğine dair genellikle çok önemli bilgileri size söyleyecektir.
İşte bu resimde temel bir Binayı Genişletmeye yönelik Neden Yapıldığını Anlat dersinde 9/10 adımı. İşlerin nasıl yürüdüğünü anlatmak için çizimler de kullandığımızı unutmayın.
Bunlardan herhangi birini, istediğiniz sırayla tetikleyebilirsiniz. Çoğu durumda, özellikle de Paradox oyunları veya genel olarak strateji oyunları konusunda bilgiliyseniz, menülere tıklayarak daha basit mücadeleleri hiçbir kılavuz olmadan çözmek isteyebilirsiniz. Bazı oyuncular için, bu tür kendi kendine rehberlik ederek problem çözme daha az sıkıcıdır ve daha uzun sürebilmesine rağmen oyunun daha kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlar. Takılırsanız, her zaman Nasıl Yapıldığını Anlat’a tıklayıp talimatları uygulayabilirsiniz. Birçok oyuncu, ilk etkileşime girdiklerinde her özelliğin daha ayrıntılı bir açıklamasını almak için Neden Yapıldığını Anlat’a tıklamak isteyebilir, ancak aynı zamanda onu atlayabilir ve daha sonra oyun içi Vickypedia’mızda veya çevrimiçi wiki’de okuyabilirsiniz.
Bir Kapasite Eksikliğini Nasıl Gidereceğim dersinin ilk adımı, bunu yapmanın bir yolunun neden diğerinden daha iyi olduğuna dair kısa bir öncül sunar, ancak Neden Yapıldığını Anlat dersinin içeriği kadar kapsamlı değildir.
Temel bir Binayı genişletmenin neden güvenli bir yatırım olduğunu anlatan bir ders.
Açılır pencereler yalnızca öğretici Gündem Maddeleri ile ilişkilendirilmez. Bazıları öğreticideki kilit noktalarda, örneğin bir meydan okumayı tamamladığınızda veya Oyunu Öğren hedefinin en başında, yalnızca size haritayı hareket ettirmenin, düğmelere tıklamanın ve ana HUD’ın temellerini öğretmek için tetiklenir. Ayrıca birkaç önemli Kavrama bağlıdırlar. Daha derinlemesine ve uygulamalı olarak öğrenmek istediğiniz oyun içinde böyle bir Kavramla karşılaşırsanız, istediğiniz zaman Kavram araç çubuğundan bir öğreticiyi tetikleyebilirsiniz. Bunu ister Öğretici modunda olun, ister olmasın kullanabilirsiniz.
Çıkar Gruplarının ne olduğuna dair bir eğitim almak için bir düğme içeren Çıkar Grubu oyun kavramı.
Bu dersi alabilmek için Oyunu Öğren hedefiyle oyuna başlamanız gerekmez, ihtiyaç duyabileceğiniz tüm hedeflerde ve sandbox modunda kullanılabilir.
Son Düşünceler
Eğitim sistemini tasarlarken üç ana hedefimiz vardı:
Mümkün olduğunca çok sayıda benzersiz öğrenme stiline ve önceki deneyim derecelerine hitap etmelidir.
Normal oyun deneyimi ile entegre edilmelidir, oyuncuların “oyuna girmek” için geçmesi gereken ayrı bir mod olmamalıdır.
Modüler ve geleceğe dönük olmalı, böylece mekanik eklediğimizde veya değiştirdiğimizde her şeyin akışını yeniden yazmak zorunda kalmamalıyız.Hevesli strateji oyuncuları olarak kendi deneyimlerimize dayanarak, oyuncuyu uygun eğitim “yoluna” yönlendirmek için “Acemi / Orta / Uzman” sorusunu oyunculara yanıtlatan oyunlar, genellikle temelden çıkar, oyuncular genelde kendilerini yanlış değerlendirirler ve daha üst seviye eğitimi alanlar temel bilgilerden yoksun kalır. Bunun yerine, neden oyuncuya öğrenmeye çalıştıkları şey bağlamında ne tür bilgiler istediklerini sormuyoruz ve onları kendi öğrenmelerinden sorumlu tutmuyoruz?
Benzer şekilde, mükemmel bir şekilde kontrol edilen değişkenlere sahip, sıkı bir şekilde yazılmış ve lineer şekilde oluşturulmuş bir öğretici, acemi oyuncular için bir öğrenme deneyimi oluşturmak için daha kolay olsa da, oyuncuların istedikleri seferi oynayamayacakları veya oyuncular öğreticinin yarısında iken yeterince öğrendiklerini düşünüp yeni bir oyun açmaya meyilli oldukları için öğreticiyi atlamalarını istemedik. Bu yüzden, oyuncunun bize bir Hedef olarak “Oyunu Öğrenmek” istediğini söylemesini sağlarsak, isteğe bağlı kılavuzlarla uygun dinamik mücadeleler sunabileceğimizi düşündük ve geriye kalan diğer her şey normal oyundan ibaret.
Son olarak, bu yaklaşımla, mekaniksel güncellemelerden sonra lineer bir öğreticinin ortasında bir yere bu yeni mekanik hakkında bilgi sıkıştırmak, öğreticiyi yeniden dengelemek ve belki de en önemlisi zaten oyunu bilen oyuncuları yeni mekaniği görmesi için tekrar eğitici oynamaya zorlamak zorunda kalmadan özgürce yeni şeyler ekleyebileceğiz.
Crusader Kings 3, oyuncu yeni bir mekanikle ilk kez karşılaştığında bir bilgi penceresini tetikleyen bir Reaktif Eğitimi uygulayan ilk PDX oyunuydu. Bu kulağa basit gelebilir ancak son derece bağlantılı ve gelişen oyunlarımızdaki yeni oyun mekaniğinin proaktif açıklaması açısından bizim için ileriye doğru atılmış büyük bir adımdı. Victoria 3’te bu konsepti aldık ve tüm öğretici akışlarını, oyuncuyu yeni bir mekanik gördüğünde, arayüzde derinlemesine ve isteğe bağlı olarak yönlendirmeler içeren yeni oyun konseptlerine yerleştirebileceğimiz şekilde genişlettik. Ek olarak, mevcut Oyunu Öğrenin Hedefine daha fazla mücadele ve öğretici ekleyebilir ve hatta önemli yeni özellikleri öğretmek için mücadeleler içeren yeni Hedefler ekleyebiliriz. Ancak önümüzdeki hafta Oyun Tasarımcımız Nik bize Hedeflerin nasıl çalıştığını anlattığında bununla ilgili daha fazla şey öğreneceğiz.