Total War: Three Kingdoms geliştirici günlüklerinde bu yazıda oyunun diplomasi mekaniklerinde yapılan geniş çaplı değişikliklerden bahsediliyor.
İçeceğinizi hazırlayıp arkanıza yaslanın, uzun bir yazı olacak.
Total War: Three Kingdoms, Total War serilerini sadece yeni bir çağa götürmüyor, aynı zamanda geleneksel mekaniklerin ve sistemlerin evrimleştiği yeni bir döneme götürüyor. Bu yeni mekanikler ordu düzeninden yönetimine, karakterlerden binalara, teknolojilerden çok daha fazlasına uzanıyor.
Diplomasi Total War: Three Kingdoms’ta Total War serisinin tarihi boyunca gördüğü en büyük değişimi geçirmiş durumda, ilk senaryo videomuzu da bu konuda oluşturduk. Ancak bu videonun yanı sıra tam olarak neyin nasıl işleyeceğini sizlere bir blog yazısıyla anlatmak istedik ve karşınızdayız.
Özetlemek gerekirse, oyundaki diplomasi sistemiyle oyuncunun geniş bir yelpazede sonuçlar üretebilmesini amaçlıyoruz. Daha fazla etkikelim, daha ayrıntılı bir anlaşma mekaniği ve bir tutam entrika seçenekleri. Tüm bu değişiklikler nihayetinde oyuncular oyunda doğru planlamayla bu zamana kadar mümkün olmayan bir biçimde bir “kukla ustasına” dönüşebilir.
Bu amacı gerçeğe dönüştürmek için oyunun diplomasi modelini ve yapayzekasını baştan oluşturduk. Gelin diplomasinin temeline inip neyin nasıl değiştiğinden bahsedelim.
Diplomatik Tavır ve Anlaşma Değerlendirmesi
Bir başka ülkeyle aranızdaki diplomatik duruş o ülkenin yaptığınız teklifleri kabul edip etmeyeceğini belirleyen en önemli faktör, hatta diplomatik duruşa göre bazı diplomatik teklifleri yapamaz hale geleceksiniz. Ancak iki ülke arasındaki yegane faktör artık bu değil, artık bir de diplomatik tavırlar var. Oyunda diğer savaş lordları oyun içerisinde çok sayıda unsuru dikkate alarak size karşı bir tavır belirleyecek, onlara karşı casus mu gönderdiniz? Kimlerle dostsunuz? Kimlerle düşmansınız? Onlara ne kadar tehdit oluşturuyorsunuz? Geçmişteki oyunlarda yapayzeka sizin askeri gücünüzü dikkate alıyordu, ancak artık bu askeri güçle ne kadar agresif bir şekilde oynadığınıza da bakacak.
Kısacası, sizin diplomatik duruşunuz yapayzeka savaş lordlarına neler teklif edebileceğinizi belirliyor, fraksiyon seviyeniz yükseldikçe yeni diplomatik etkileşimlerin kilidini açıyorsunuz. Oyuna basit bir soylu olarak başlayacaksınız, ardından seviye yükselerek İmparator olmakta hak iddia edecek noktaya kadar gelebileceksiniz, bu seviyelerin her biri size yeni diplomatik etkileşimler açacak.
Yapayzeka savaş lordlarından birine bir teklif yaptığınızda ilk olarak bu teklifin sizin için olan maliyetini hesaplayacak, bu hesaplama çok sayıda etkenden etkilenebilir. Bu kısımda diplomatik duruşunuz hala etkili, aynı zamanda askeri gücünüz de etkili. Bunların yanı sıra yapayzekanın maliyet hesaplamasını etkileyen Total War: Three Kingdoms’a has bazı unsurlar da mevcut.
Bu raddede yapayzeka savaş lordunun size ne kadar saygı duyduğu ve size ne kadar güvendiği de önemli. Her savaş lordu kendi varlığına bir ana tehdit belirleyebilyor, eğer bu ana tehdit sizseniz bazı antlaşmaları daha kolay yaparken bazı antlaşmaları daha zor yapıyorsunuz. Aynı şekilde eğer siz bu savaş lorduyla ortak bir tehdite karşı duruyorsanız, bu durum daha kolay anlaşabilmenizi sağlıyor. Bu kısımda uzaklığın da önemi var, coğrafi olarak size çok daha uzak ülkelerle antlaşmanız daha zor. Ülkeler onlara sunduğunuz teklifin diplomatik sonuçlarını da değerlendiriyorlar, diğer ülkeler böyle bir antlaşma imzalamış olmalarına nasıl tepki verecek? Eğer bu antlaşma o ülkenin diğer ülkelerle olan diplomatik ilişkisini negatif etkiliyorsa, kabul etmesi için gereken maliyetin arttığını farkedeceksiniz.
Savaş lordunuzun artık bir güvenilirlik seviyesi var ve bu seviye oyun içerisindeki hamlelerinizle şekilleniyor. Örneğin gidip 10 turluk bir ödemeyi 2. tur iptal ederseniz, güvenilmez bir karakter olarak tanınmaya başlıyorsunuz. Bazı yapayzeka karakterleri bu gibi hamleleri görmezden gelmekte zorlanabilir ve direkt olarak savaş ilanı alabilirsiniz. Kişiler arası saygı seviyesi diplomasinin bir parçası olduğu için bir savaş lordunun diğeriyle yaptığı antlaşma bir başkası için felaketle sonuçlanabilir, gelin bir örneğe göz atalım.
Örnek 1
Han Valisi Liu Biao Savaş Lordu Liu Bei ile güçlü diplomatik ilişkilere sahip. Bu iki ülke aralarında ticaret yapıyor, birbirlerine sıkıştıkları zaman borç veriyor, bu da bu iki ülkenin birbirlerine olan güveninin artmasını sağlıyor.
Ancak Tiran Dong Zhuo’ya hizmet etmiş, savaş alanında Liu Biao ile defalarca karşı karşıya gelmiş ve şimdilerde en sıkı rakiplerinden birisi hayatının gidişatından memnun olmadığı için Dong Zhuo’nun ordusundan ayrılıyor. Bu general bir süre sonra savaş alanındaki tecrübelerinden dolayı Liu Bei tarafından işe alındı.
Bir süre sonra bu general Liu Bei’nin yanında savaşa savaşa Liu Bei ile arkadaş hale geldi. Liu Bei bu generali evlatlık edinip oğlu ve varisi olarak ilan etti. Liu Bei öldükten sonra yeni varis tahta çıkıp savaş lordu ünvanını elde etti ve ülkenin kontrolünü ele aldı. Bu durum zamanında düşman olduğunuz bir karakterin dost olduğunuz bir ülkenin başına geçtiği anlamına geliyor, bu da bu ülkeyle antlaşmanızın daha zor olacağının habercisi.
Müzakereler
Diplomaside yaptığımız önemli değişikliklerden birisi ise kademeli müzakere sistemi. Artık diplomaside daha fazla ticareti yapılabilir unsurla birlikte bir antlaşmayı kabul ettirmenin yegane yolunun “yanında bir miktar para vermek” olmadığını farkedeceksiniz.
Bir savaş lorduna bir teklif yaptığınızda pozitif veya negatif olmak üzere bir değerle karşılaşacaksınız, bu onun o antlaşmaya bakış açısını ifade ediyor. Sunduğunuz farklı şeylerle en az +1 pozitife ulaşmanız durumunda teklif kabul ediliyor. Aşağıdaki örneği inceleyelim.
Örnek 2
Liu Biao Cao Cao’a yanaşıp karşılıklı ticaret yapma teklifinde bulunuyor. Cao Cao bu antlaşmayı imzalamaya dünden razı, antlaşmayı +8 puanla değerlendiriyor. Cao Cao’nun kabul etmesi için burada +1 denmesi bile yeterliydi, dolayısıyla Liu Biao bunu farkedip belki karşıdan bir şeyler koparabilirim diye düşünmeye başlıyor.
Cao Cao’nun mülklerini incelediğinde burada dikkatini bir at çekiyor, Cao Cao’dan antlaşmaya ek olarak atını da istediğinde +8 7 azalıyor ve +1’e düşüyor, Cao Cao atına değer veriyor ancak ticaret antlaşmasına daha fazla değer veriyor, dolayısıyla bu antlaşmayı kabul ediyor. Antlaşmanın kabul edilmesiyle birlikte sadece iki ülke ticarete başlamıyor, aynı zamanda Liu Biao muharebede kullanabileceği yeni bir ata sahip olmuş oluyor. Hmm, belki de Liu Biao bu atı başka bir antlaşmada kendi lehine kullanabilir.
Dolayısıyla eğer yapayzeka kontrolündeki bir savaş lorduyla anlaşırken ilk teklifiniz negatif bir değer ortaya çıkardıysa, teklife bir şeyler daha katıp bunu artıya çıkartmaya çalışabilirsiniz. Ancak karşınıza negatif veya pozitif bir değer çıkmama şansı da var, eğer yapayzeka bu teklifi absürt buluyorsa dümdüz “No!” ile karşılaşacaksınız, dünyaları bile verseniz o dediğinizi kabul etmeye razı değiller. Negatif değer çıkması bu lordun teklifi “kabul edilebilir” bulduğu, ancak henüz tam olarak yeterli bulmadığı anlamına geliyor.
Bu şekilde bir teklif yaptığınızda yeni bir buton belirecek: Make This Work. Bu butonu kullanarak müzakerede kullanmak üzere karşınızdaki lordun yaptığınız teklifi tamamlayacak unsurun oyun tarafından bulunmasını sağlayabileceksiniz, bu kabaca şu şekilde işliyor:
Örneğin bir lorddan onun topraklarından geçebilmeniz için izin isteyeceksiniz. Pek tabi ki bu lord için bu hak oldukça değerli bir hak, teklifi yapıyorsunuz ve teklifi yaptığınız an ekranda -12 beliriyor. Ardından Make This Work’e basıyorsunuz ve bunu yaptığınızda teklifi +1’e çıkaracak bir şey sunuyorsunuz, örneğin 4500 altın. Buradan karşınızdaki lordu geçiş vermesi için ikna etmek için gereken para miktarını çıkartmış oluyorsunuz. Eğer 4500 altına değmez diyorsanız pazarlık edebilirsiniz, belki 2000 altın peşin, 3000 altın taksitle ödersiniz. Belki aklınızda komple farklı bir teklif var.
Vassal Devletleri
Vassal mekaniklerinde önemli değişiklikler var. Bir vassal devletle lordu arasındaki ilişkiler artık çok yönlü, artık hem vassal devlete sahip olmanın hem de vassal olmanın bazı artıları var. Tabi bunun yanında bir de sorumluluk unsuru ve vassal lordun ilgilenmesi gereken bir ilişki yönetimi söz konusu.
Oyunda bir vassala sahip olmanın ana avantajı bu vassalın her tur gelirinin bir kısmını size aktarması, bunun karşılığında vassalınız sizden askeri koruma bekliyor. Dolayısıyla bir ülke sizin vassalınıza savaş açarsa, bu durum size de savaş açtığı anlamına geliyor. Eğer siz gidip birine savaş açarsanız, onun vassallarıyla da savaşa giriyorsunuz. Bu da oyunda çok sayıda vassala sahip bir ülkeye savaş açmayı bir tık daha riskli hale getiriyor.
Bu durum aynı zamanda vassal olmanın her zaman kötü olan bir şey olmadığı anlamına geliyor. Her ne kadar zorla da vassal olunabilse de, aynı zamanda tercih yoluyla da vassal olmak isteyebilirsiniz. Eğer güçsüz bir ülkeyle oynuyorsanız, askeri olarak zayıfsanız ve komşularınız tarafından tehdit altında olduğunuzu düşünüyorsanız daha büyük bir ülkenin vassalı olup onun koruması altına girebilirsiniz. Bunu yaptıktan sonra hala kendi ülkenizi yönetiyor olacaksınız, vassallık kölelik değil. Sadece tur başı gelirinizin bir kısmını lordunuza göndermeniz gerekecek, bir başka ülkeye savaş mı açmak istiyorsunuz? Lordunuzla bunun müzakeresini yapmanız gerek, eğer izin veriyorlarsa sizin yanınızda savaşa katılacaklar. Vassal olarak ticaret ve genel diplomasi seçeneklerine erişebileceksiniz.
Ancak aynı zamanda çok vassalınız olması bu vassalların size sadık olduğu anlamına da gelmiyor. Diplomatik duruş çok önemli, eğer vassallarınızla aranızdaki bu ilişki belli bir seviyenin altına düşerse bağımsızlık açacaklar ve bu ülkelerle savaşa gireceksiniz. Ancak tek yol bu değil, bağımsızlık peşinde olan vassal sizinle müzakere edip diplomatik yollarla bunu elde etmeye çalışabilecek.
Bir lord vassalına bağımsızlık verirse o ülkeyle diplomatik ilişkisi tahmin edebileceğiniz üzere ciddi bir şekilde gelişecek. Bu da bağımsızlık peşinde olan bir vassala bağımsızlık verip, ardından onlarla ittifak olmayı bir seçenek haline getiriyor. Madalyonun diğer tarafında ise bu vassalları ülkenize katabiliyorsunuz. Bunu yaptığınızda vassalın şehirleri, orduları ve karakterleri size bağlanıyor. Ancak bu onursuz görülen bir davranış ve tüm diğer ülkeler tarafından hainlik olarak görülüyor. Hele ki bu ülkeyi vassal alırken onları ülkenize katmayacağınızı vadettiyseniz, vay halinize.
Oyunda bir lordun birden fazla vassalı varken bunlardan birini ülkesine katması durumunda diğer tüm vassallarla ilişkisi ciddi bir şekilde bozuluyor, bu durum bu vassalların bağımsızlık ilan etmesiyle bile sonuçlanabilir. Ancak böyle bir durumda açıkçası onları ne kadar suçlayabilirsiniz ki?
İstikrarlı ve dikkatlice yönetilmiş vassallara sahip olmanın oyunda çok avantajı var, kollektif bir şekilde size kazandırdıkları gelir kendi altyapınıza muhtaç olmamanızı sağlayabilir – gelirinizi daha farklı alanlara yöneltebilirsiniz.
Diplomatik Eylemler
Three Kingdoms’ta çok sayıda yeni diplomatik eylem var, bunları bir anda oyuncuya sunmaktansa kategorize edip bölüştürdük, bu kategoriler: Savaş ve Barış, Ticaret ve Evlilik, İttifaklar ve Diplomatik Antlaşmalar.
Savaş ve Barış
İsminden de anlayabileceğiniz üzere bu kategoride resmi bir şekilde savaş ilan etmekten barış imzalamaya kadar olan seçenekler yer alıyor. Askeri destek mi istiyorsunuz, burada. Bu alanda bir kısmı vassallarla ilgili olmak üzere çok sayıda yeni seçenek var.
Artık bir başka savaş lorduna ultimatom gönderebiliyorsunuz. Bunu kullanarak onlardan bir şeyler koparabilirsiniz, ancak sizden 2 kat daha güçlü bir ülkeyi tehdit etmeniz ölmeden önce söylenen meşhur son sözler gibi bir duruma sebep olabilir. Düz müzakerelerden farklı olarak bu sefer diğer savaş lordu tüm kartlarını gizleyerek oynuyor, bir ülkeyi bir şey karşılığında savaşla tehdit ederseniz ülkenin buna yaklaşımını göremiyorsunuz – dolayısıyla o ülkenin durumunu analiz edip bir tahminde bulunmanız gerekiyor. Eğer tehdit ettikten sonra teklifiniz reddedilirse, savaşa giriyorsunuz.
Ticaret ve Evlilik
Basit para istekleri ve benzeri mekaniklerin yanı sıra artık taksitle ödemeler isteyip verebiliyorsunuz, bunlar 10 tur sonra geçerliliğini yitiriyor. Örneğin biriyle barış yapmak istiyorsunuz ancak gözlerini doyuracak kadar paranız yok, artık sıkıntı değil, 10 taksitle işin içinden çıkabilirsiniz. Tabi ki bunu yapabilmeniz için karşıdaki düşmanın sizin onlara 10 tur boyunca ödeme yapacağınıza güveniyor olması lazım. Bunu ticari amaçlar için de kullanabilirsiniz, örneğin ihtiyacı olan bir ülkeye peşin olarak para verip taksitle daha fazlasını geri alabilirsiniz.
Örnek 3
Liu Biao yine iş başında, bu sefer diğer lordlarla yemek-ticaret antlaşmaları yapma peşinde. Eyaletlerinin her birinde tahıl deposu bina zincirine odaklanmış durumda, şu anda her tur fazladan 60 yemek elde ediyor, kamu düzeni yerinde – orduları az ancak iyi beslenmiş. Ancak asker sayısını nasıl arttıracak? Bunu yapmak için yeni bir para kaynağına ihtiyacı var.
Savaş Lordu Yuan Shao’ya yanaşıyor, kendisinin toprakları çok gösterişli değil ancak para getiriyor. İlginç bir nokta, Yuan Shao’nun tarlası yok, dolayısıyla yemek sıkıntısı çekiyor. Yuan Shao zamanında Liu Biao’ya çok kere yemek antlaşması yapmak için teklifler göndermişti, üstelik kuzeydeki eyaleti Dong Zhuo’nun tehditi altında. Liu Biao için bu bir fırsat.
Yuan Shao’ya vassalı olması karşılığında 50 yemek öneriyor. Tabi istenen şey baya büyük bir şey, ancak vassal olması Yuan Shao’nun aradığı askeri desteği bulması anlamına geliyor, iki seçenek var – reddedip yemek sıkıntısı içerisinde Dong Zhuo tarafından işgal edilmek, ya da hem yemek sıkıntısının çözülmesi, hem de Dong Zhuo’ya karşı Liu Biao’nun yardıma gelmesi. Yuan Shao vassal olmayı kabul ediyor.
Ticaret antlaşmalarını Ticaret ve Evlilikler kısmından yapabiliyorsunuz (yani). Bu şekilde eyaletleri dahi takas edebiliyorsunuz, bazı spesifik kaynaklara, tarım bölgelerine veya kasabalara bu şekilde erişmeniz mümkün. Artık karakterlerin sahip olduğu şeyleri de ticarete dahil edebiliyorsunuz, bunlar örneğin silahlar, zırhlar, binekler, bazıları biraz daha seremonik ancak yine de değerli olmak üzere eşyalar, bu eşyalardan bazıları karaktere verildiğinde bazı özellikleri açabiliyor. Bazıları örneğin Üç Krallık döneminin efsanevi savaş lordlarının silahları veya zırhları tahmin edebileceğiniz gibi efsanevi özelliklere sahip.
Ve evet buradan evlilikler ayarlayabiliyorsunuz. Evlilik teklifi yaptığınızda bu çiftin nerede yaşayacağını da belirlemeniz gerekiyor, sizin ülkenizde mi yoksa eşinizin ülkesinde mi, bu şekilde bazı spesifik karakterleri ülkenize katabiliyorsunuz ve onlardan yararlanabiliyorsunuz.
Bugünlük bu kadar, önümüzdeki günlerde diplomasi mekaniklerine dair ikinci bir videoyla karşınızda olacağız, bu videoda ittifaklara, koalisyonlara ve diplomatik antlaşmalara değineceğiz. Bu videoyla birlikte aynı bu şekilde bir de blog yazısı yayınlanmış olacak, takipte kalın.