Three Kingdoms’ta Casusluk – Soru Cevap

BLOG_IMAGE.jpg
17 Ocak’ta ‘Total War: Three Kingdoms’ta Casusluk oynanışı üzerine Reddit‘te, oyunun tasarımcılarından Simon Mann, içerik üreticilerinden Guy Mead, hikaye tasarımcılarından Pete Steward ve Three Kingdoms oyun direktörü Janos Gaspar‘ın, ayrıca topluluğu temsilen Grace Caroll ve ve sosyal medyayı temsilen Andy Bellford‘un bulunduğu bir soru-cevap düzenlendi. Soru ve cevapların önemli kısımlarını başlıklara ayırlmış şekilde bu yazıda bulabilirsiniz. Ayrıca Casusluk videosuna da göz atabilirsiniz.

ASKERİ

Eğer içinde casuslarınızdan birini barındıran bir düşman ordusu size saldırırsa, casus ve orduları sizin tarafınızda mı savaşır yoksa size karşı mı savaşır? Casusunuzun savaşta size katılması veya size katılmayarak gizliliğini koruması arasında bir seçim yapabiliyor muyuz? Ayrıca casusunuz tarafından yönetilen bir ordu sefer haritasında sizinle karşılaşmaktan kaçınacak mı?

Simon: Savaşta herhangi bir casus aksiyonu yok, yani casusunuzla karşı karşıya geldiğinizde bir düşman generali gibi size karşı savaşarak gizliliğini korumaya çalışacaktır.

Savaştan önce casusunuzu çekme fırsatınız var, yani düşman ordusu generalini kaybetmiş olacaktır. Ayrıca savaştan sonra casusunuzu ele geçirip onu geri çekmek ile düşmana geri göndermek arasında bir seçim yapabileceksiniz.

Eğer düşman turundayken saldırıya uğrarsanız bu sistem nasıl işleyecek? Hala casusunuzu geri çekebilecek misiniz yoksa casus size saldırmak zorunda mı kalacak?

Andy: Casusunuzu kendi turunuzda çekmek zorundasınız, yani bu, oyuncu tarafından yapılan proaktif bir hamle. Eğer YZ turunda size saldırılırsa casusunuz kendini açık etmemeye çalışacaktır.

Yani eğer doğru anladıysam casuslar, generaller ve valiler gibi üretim havuzundaki belirli karakterlerden olacaklar? Ayrıca savaştayken casusunuza kendi tarafınıza geçmesini emredebiliyor musunuz, eğer yapılıyorsa sizin tarafınıza geçiyorlar mı?

Grace:İlk soru için, evet. İkinci soru için, casusunuz savaşta gizliliğini koruyacak ve tıpkı bir düşman generali gibi davranacaktır. Savaştan sonra onu geri çağırmayı seçebilir yada casusluğa devam ettirebilirsiniz.

Janos: Oyundaki her karakter eşit olarak sayılıyor. Önceki Total War’lar gibi ayrı roller yok, her kişi her işi yapabiliyor.

Casusunuzla savaşta karşı karşıya geldiğinizde, casus nasıl bir yol izleyecektir? Herhangi bir düşman gibi mi davranacaktır, yoksa onun üzerinde bazı kontrollere(doğrudan veya dolaylı olarak) sahip olabilecek miyiz?

Pete: Savaşta casusunuz gizliliğini koruyacak ve her hangi bir düşman generali gibi savaşacaktır. Onun üzerinde herhangi bir kontrole sahip olamayacaksınız. Fakat savaş bittikten sonra (kazandığınızı varsayarak) casusu geri çekebilir veya casusluğuna devam ettirebilirsiniz.

Eğer casusunuz bir başka ülke tarafından kabul edilirse, savaşta onunla karşı karşıya gelebilir misiniz ve onunla alakalı herhangi bir seçeneğe sahip olur musunuz? 

Simon: Casusunuz bir ülkeye kabul edildiğinde aile üyelerine has bazı seçenekler açılır. Düşman ülkede sizinle diplomasiye daha sıcak bakan bir casusunuz varis mi ilan edildi? Hemen casusunuzu sorun çıkartan ülke liderini öldürmesi için görevlendirebilirsiniz. Bu sayede daha uysal casusunuz tahta geçecektir. Riskli bir hamle fakat büyük bir etki yaratabilir.

Bunun doğrudan konuyla alakalı olmadığını biliyorum fakat savaş esnasında casusunuzun düşman tarafında general olması sebebiyle bazı olaylar yaşanacak mı, mesela casusun, lorda ihanet edip size karşı savaşmayı reddetmesi gibi? Bunun yaşandığını bir süre önce Cao Cao sinematiğinde görmüştük, bu gerçekten sistemde yaşanabilir bir durum mu?

Pete: Cao Cao fragmanında 190 yılındaki Xingyang savaşında Yuan Shao’nun, Cao Cao’ya yardım etmemeyi seçtiği anı resmetmiştik. Yani o yalnızca tarihi bir olayın dramatize edilmesiydi.

Savaşlarda casuslarınız savaşın son anına kadar, yani ölene veya yakalanana kadar gizliliğini koruyacaktır. Yani savaşın ortasında lordlarına ihanet etmeyecekler – Casusluk işinde gayet iyi olduklarını söyleyebiliriz!

Casusunuz bir düşman ordusu yönetirken, ona kendi tarafımıza geçmesini ve tüm ordusunu getirmesini söyleyebilir miyiz?

Simon: Eğer casusunuz bir ordu yönetiyorsa bir ‘Askeri İsyan’ başlatabilirsiniz. Ordu kontrolünü ele geçirirler ve size teslim ederler. Ordudaki generaller ise sadık kalıp terhis olacaklardır. Orduyu kendi bölgenize geçerken görmek gerçekten keyif verici!

Guy: Dipnot: Bu durum benim oyunumda hiç gerçekleşmemişti çünkü Lu Zhi orduyu yöneten general değildi.

OYUN GELİŞTİRME

Bu kadar genişlemiş bir casusluk sistemi yapmaya sizi iten sebep neydi? Bu sistemi diğer Total War oyunlarında da görme şansımız var mı?

Simon: Three Kingdoms, casusların faydalı ve Lordlar için hayati bir öneme sahip olduğu bir dönemdi. Sadakat bu dönemde değişkendi ve bir çok subay taraf değiştirmekteydi. Huang Gai’nin Zhou Yu’ya ihanet eder gibi gözüküp Cao Cao’nun yanında casusluk yapması bu duruma en iyi örneklerden ve oyuncuların bunu tecrübe etmesini istiyoruz.

Önceki sistemin desteklemediği şekilde yalnızca ajanları değil generallerin ve yöneticilerin de dahil olduğu tüm karakterleri sistemin merkezine yerleştirmek istedik. Ayrıca ihanet fikri çok hoşumuza gitti ve oyunu oynarken bu sistemin doğru çalışabilmesi için konu üzerinde büyük çaplı çalışma yaptık.

Gelecekteki oyunlarda da bu sistemin olacağını veya olmayacağını söyleyemem, şu an oyunu bitirmek üzerine yoğunlaşıyoruz!

Casus sistemi oluştururken karşılaştığınız engellerden bazıları nelerdi? Vazgeçmek zorunda kaldığınız büyük tasarım kararları var mıydı? Eğer varsa, neydi?

Casus mekanikleri üzerinde nasıl karar verdiğiniz hakkında merak içerisindeyim. Çok iyi gözüküyorlar ve bu noktaya nasıl geldiğinizi bilmekten mutluluk duyarım.

Simon: Başladığımızda bazı ana hedeflerimiz vardı:

  1. Casuslar, ülkelerdeki gerçek karakterlerden olmalı.
  2. Rastgele oran ve sayılara bağlı olmayan bir sistem üretmek.
  3. YZ ile Oyuncu arasındaki hamlelerin aynı olması.

En zor kısım 2.madde idi. Başarısızlık sıkıntısı ve belirsizlik hissi veren bir sistem üzerinde çalışmak zorunda kaldık.

Ayrıca YZ ve oyuncular için yapılabilir olan casusu düşman ülkenin içine sokmak gibi bombastik hamleleri gerçekleştirme konusunda çok istekliydik. Fakat bu durum bazı meselelere sebep oldu. Eğer bu hamleyi gerçekleştirirseniz, tüm düşman ülkesini ele geçirdiğinizde keyif verecektir fakat eğer YZ bu hamleyi size karşı gerçekleştirirse oyun aniden bitiyor. Bu nedenle, oyunun bitmesi yerine oynamaya devam ederek daha farklı hikayeler oluşturmanızı sağlayan eylem sonuçları oluşturuyoruz.

Bu son derece genişletilmiş casus sisteminin oynanış denemelerini yaparken ve QA gerçekleştirirken başınıza gelen hikayeler veya deneyimler neler? Herhangi bir beklenmedik veya akılda kalıcı bir an var mı?

Guy: Benim oyunumda casusumun (Lu Zhi) Anding’e kontrolü devretmesinden önce çok fazla beklediğim için casus Cao CAo ve Dong Zhuo’ya kaçarak döneklik etti ve Anding’in kendi ülkesini kurmasında pay sahibi oldu. O zaman bunun mümkün olduğunu bile bilmiyordum.
Bu durum, benim Üç Krallıkda her karakterin kendi motivasyonunun ne kadar önemli olduğunu anladığım ilk andı. Üç Krallık oyunlarımızda başımıza gelenler için daha fazla hikayeyi önümüzdeki haftalarda Youtube üzerinden paylaşacağız.

MEKANİKLER

Yani bir casus eyleminin başarı şansı nasıl hesaplanıyor? Rastgele oranlamayla mı yoksa bir şekilde etki edebiliyor muyuz? Ne kadar çok puan o kadar çok seçenek bunu anladım, fakat misal olarak diyelim ki: Bir orduyu zehirliyorum veya bir şehri/ülkeyi kendi tarafıma çekiyorum – başarı şansını nereden bileceğim? Sonuç üzerinde herhangi bir etkim olacak mı yoksa tamamen rastgele oranlamaya göre mi olacak?

Simon: Tüm eylemler rastgele olmayan belirleyici şekilde hesaplanıyor. Casusunuzda Cover(puanları) ve Undercover Network(puanları) olacak, yani eylem gerçekleştirmek için gereken puanlar bunlar. Eyleminizin hedefi olan ülke reformlardan, karakterlerden ve diğer yerlerden gelen bazı özelliklerle bu eylemlerin ücretlerini artırabilecek. Eylemi gerçekleştirdiğinizde karşılayamayacağınız kadar çok bir ek ücret gerekebilir. Bu durumda devam etmeyi (ve yakalanmayı) yada eylemi iptal ederek daha iyi bir fırsay beklemeyi seçebileceksiniz.

Mekanik değişikliği oyun zorluğuna göre mi olacak? Sistemin yeni derinlidiğini sevdim fakat kısa seferlerden hoşlanan bir oyuncu olarak ajanlardan kurtulmakla uğraşıp durmak istemem, ama daha ciddi oyuncuların oyunun bu özelliğini seveceklerini biliyorum. Örneğin düşük zorluklarda, oyuncuları muhtemel düşman casuslara karşı uyaran daha fazla ‘rastgele olaylar’ olacak mı?

Pete: YZ zorluğu modlara göre değişiyor. Ama Undercover Network sisteminin farklı zorluklara göre değişmediği söylenebilir.

En son derece olan ‘İmparatorluk’ derecesindeki maksimum casus sayısı kaç ve karakterler deneyim ve kişiliklerine göre belirlenen birden fazla kariyere sahip olabilir mi yoksa kariyer yolları önceden belirlenmiş durumda mı?

Örneğin, bir karakter casus olarak çıkartıldığında ve ordu komutası görevinde başarılı olup bir bölge yönetmeye başladığında taht varisi veya hükümdar olabiliyorlar mı?

Simon: İmparatorluk derecesindeki maksimum casus sayısı 8 fakat bazı reformlar ve bazı karakterlerler hükümdarken ekstra casus üretebileceksiniz.
Karakterlerin ilerlemeleri asıl olarak durumlarına bağlı olacak. Yani güçlü karakter özelliklerine sahip üst seviye bir casusa sahip olmak hedef ülkede onun daha yüksek kademelere çıkacağı anlamına geliyor. Casusunuz hedef ülkede hükümdar da olabilir, küçük bir saray soylusu da olabilir.

Casuslara özel bir yetenek ağacı olacak mı yoksa general yetenek ağacıyla bağlantılı mı olacak?

Simon: Her karakter eşit konumda, casus yada ajan değiller, ‘karakterler’. Yani her hangi bir özel casus yetenek ağacına sahip değiller fakat oyundaki her karakter bir Karakter Yetenek Ağacına sahip.

Fakat bu karakter yetenek ağacında savaşmak/casusluk/vs. için bonus seçenekler olacak mı?

Andy: Bu şekilde casusluğa etki eden karakter yeteneği yok. Fakat casus bonusu, diplomasi bonusları ile birlikte reform ağacından kazanılabilecek.

Her casus için farklı yetenekler ve özellikler olacak mı? Örneğin, Zhuge Liang’ın diğer casuslardan daha iyi olması gibi?

Janos: Casuslar için en önemli özellik ortalama kabiliyetleri, çünkü bu sayede diğer ülkelerde daha yüksek mevkilere gelebilirler. Ve Zhuge Liang genelde çok kabiliyetli.

‘Yaralanma’ durumu var mı? Bir hükümdarın bir casus tarafından tek hamlede suikaste kurban gitmesinden endişe duyuyorum.

Guy: Bu tarz bir şey için bir video gelecek.

Karakter cinsi casusluk sisteminde bir etkiye sahip olacak mı? Örneğin bir ‘stratejist’ diğerlerine göre daha hızlı ‘casus puanları’ kazanabilecek mi?

Pete: Hayır. Her karakter aynı ‘casusluk kalitesine’ sahip olacak ve bu durum özelliklerinden etkilenmeyecek. Yani daha kurnaz bir karakter casuslukta daha yetenekli olmayacak.
Fakat hedefinizdeki ülkenin ne mevkide açığı olduğunu öğrenerek boşluğu doldurmak için daha uygun bir casus göndermek daha stratejik bir hamle olacaktır.

Her ülkenin casuslara erişimi olacak mı? Casusları teknoloji ağacından mı açmak gerekecek yoksa teknolojiden yalnızca daha fazla ve daha iyi olmaları yönünde mi faydalanacağız?

Simon: Çoğu ülke 1.turdan itibaren casuslara erişebillecek. Ülkenizin, imparatorluk olma yolunda casusların kullanımı olacak. Ayrıca doğru ‘Reformları’ seçtiğinizde ve bazı hükümdarlardan faydalanarak casusların sayılarını artırabileceksiniz.

Guy: Casus sayılırını ‘ülke derecesini’ artırarak veya reformlarla artırabilirsiniz.

DÜŞMAN CASUSLAR

Diyelim ki karakterlerimden birinin casus olduğundan eminim. Her hangi bir yüzleşme sistemi var mı? Casusları öldürebilir miyim? Daha fazla para ödeyip kendi ajanım olarak kullanabilir miyim?

Simon: Eğer bir casus olması gerekenden fazla eylem gerçekleştirirse yakalanır. Yakalayan kişi (oyuncu veya YZ) onların kaderini tayin eder. Casusları salıp ülkelerine geri gönderebilir ya da öldürebilir, affedip kendi tarafınıza çekebilir hatta geri göndererek keni ajanınız olarak kullanabilirsiniz.

Düşman bir casusu nasıl açığa çıkartabiliriz? Casusluk eylemlerinden nasıl korunabiliriz?

Guy: Casusluktan korunmanın bir yolu karakter çıkarırken uyanık olmak. Karakter üretim havuzunuzdaki daha yüksek seviye karakterler daha çekici olabilir fakat onları almadan önce görev geçmişlerini gözden geçirmelisiniz.
Diğer bir korunma yolu olarak, ayrıca ‘undercover’ casus işlemlerinin ücretini artırabilecek bazı reformlar geçirebilirsiniz.

Bilmeden bir düşman casusunu, casus olarak gönderen ülkeye gönderebilir miyiz?

Grace: Zaten casus olan bir kişi sizin için casusluk yapmak istemeyecektir. Fakat bir düşman generalini yakalarsanız onu geri gönderip ikili ajan olarak kullanabilirsiniz.

Casus olduğundan şüphelendiğiniz biri için bir araştırma yolu var mı? Eğer varsa YZ de bunu yapabiliyor olacak mı?

Pete: Casuslar açığa çıktıklarında ve yakalandıklarında, yani yeterince ‘cover puanları’ olmadan bir eylem gerçekleştirip kendilerini ele verdiklerinde onları karşı tarafa karşı ajan olarak kullanabilirsiniz. Fakat doğrudan herhangi bir ‘casus tarama’ metodu yok.
Eğer birinin casus olduğundan şüpheleniyorsanız (dikkatli bir gözlem sayesinde), herhangi bir karakterde olduğu gibi onu kovabilirsiniz.

Ajan eylemleri ve casusluk sistemi ile ilgili olarak oyuncular YZ ile mücadele etmek veya oyun kurmak için neler yapabilir?

Simon: Oyuncular düşman casuslarının kendi ülkelerinde gerçekleştirilecek eylemlerin ücretlerini artırabilirler. Eğer bir casus eylemi gerçekleştirecek puanı yoksa yakalanır. Örneğin Yuan Shu, ona karşı yapılan casus eylemlerine karşı +5 ücret artışı özelliğine sahip. Çoğu casus eylemi çeşitli mekaniklerle YZ ülkelerinde de geçerli.

DİPLOMASİ

Generallerimizin bize sadık kalmalarını sağlamak için neler yapabiliriz? Para vermek? Silahlar vermek? Hediyeler? Evlilikler? Veya başka ülkedeki bir generali kendi tarafımıza çekmek için kaç tane seçeneğe sahibiz?

Pete:Karakterlerin memnuniyeti onlara bazı şeyler vererek artırılabilecek – unvanlar (daha iyi maaş anlamına da gelen) ve ülkenizde daha üst düzey mevkiler vermek gibi (yönetici, başbakan, hatta varis gibi). Karakterler dostları ile yakın olmayı sever, yani eğer ülkede sevdiği karakterler varsa memnuniyetleri artacak. Tersi olarak eğer rakipleri ile aynı ülkedelerse memnuniyetleri azalacak.
Ayrıca karakterlere tabi ki pahalı, parlak hediyeler vererek de gönüllerini kazanabilirsiniz.

Bir karakter hoşlanmadığı bir karakteri casus olarak suçlayabilir mi? Ayrıca karakterler casusları açığa çıkartarak sizi bir ikileme sokabilecekler mi?

Janos: Karakterlerin ne olduğunu bilmeden onlardan kurtulabilirsiniz, mesela kovarak.

Casusluğu ve ajanları kullanmazsak bizi ne tür sonuçlar ve zorluklar bekleyecek? Düşman casuslar için daha açık bir hedef haline mi geleceğiz?

Janos: Casus kullanımından tamamen kaçınmak eldeki malzemeyi kullanmamak olur, bu durum da şiddet, diplomasi gibi geleneksel yollara daha fazla dayandığınız anlamına gelir.

Ayrıca çok paranoya duyarsanız ülkedeki yüksek pozisyonlara aile üyeleriniz gibi daha güvenilir kişiler getirebilirsiniz. Onlara daha fazla güvenebilirsiniz. Ya da güvenebilir misiniz?
Sun Jian, ailesi sebebiyle casuslardan uzak olarak oynayabileceğiniz en iyi ülke seçeneği olacaktır.

Total War oyunlarındaki ilk oyunlarımda genelde diplomatik bir ülkeden çok daha düz bir ülke seçerim. Daha düz ülkeler ve oyuncular karakterlerinin ihanet etmesine engel olabilecekleri bir yönteme sahip olabilecekler mi?

Janos:Karakterlerin memnuniyetlerini yüksek tutun. Onlara hediyeler, mevkiler verin ve iyi ilişkilere sahip oldukları ile birlikte tutun.

YAPAY ZEKA

Casusunuz size ihanet edebilir mi? Örneğin casusunuz bir ülkede hükümdar oldu ve ona ülkenize katılmasını emrettiniz, fakat o yeni mevkisini seviyor ve sizi reddediyor.

Andy: Casuslar iki yönlü casuslar olabilirler, fakat yalnızca yakalanırlarsa ve o şans tanınırsa.

Kimsenin sormak aklına gelmeyen ilginç bir şey söyler misiniz?

Guy: Videoya koyamadığım bir tüyo: YZ da tıpkı oyuncular gibi yüksek seviye karakterleri seçecektir. Karakterlerinizi casusluk için kullanırken risk ettiğinize değip değmediğini iyice değerlendirmeniz gerekecek.

YZ ne kadar sıklıkla sizden casus çalmaya çalışacak, yada karakterlerinizi öldürmeyi seçecek? Önceki oyunlarda casus spamlamanın rahatsız edici bir şey olduğunu biliyorum.(Özellikle eski oyunlarda) Oyun zorluğunun bu durumda bir etkisi olacak mı? Öncekine göre daha fazla zorluk seçeneği olacak mı?

Janos: Casusların üretilmesi ve yüksek pozisyonlara gelmesi gerekiyor (ki bu da az sayıda gerçekleşiyor), yani spam yapılması pek olası değil. Ayrıca aynı ülkede daha fazla casus bulunması daha iyi bir casusluk ağı kurulmasını sağlıyor ve daha fazla şans anlamına geliyor. Yani bir ülkede casusunuzun olması başınızın büyük belada olduğu anlamına gelmiyor. Ayrı herkes casus olmuyor.

Simon: Eğer casusunuzla yakalanmasına sebep olacak bir eylem gerçekleştirirseniz o zaman YZ kendi tarafına çekme yada öldürme fırsayı bulabilir.

CASUS ÜRETME

Bir karakterin başka bir ülkeye bağı olup olmadığını anlayabiliyorsunuz, bu casusluk amacındaki karakterleri almaktan kaçınmayı kolaylaştırmıyor mu? Bu karakterleri almak için taraf değiştirme özelliklerinin dışında herhangi bir teşvik edici özellikleri var mı?

Eğer alınan riskin değmeyeceğini düşünüyorsak tehlikeli karakterler ile nasıl ilgilenebiliriz? Cao Cao problemli kişilerlerle çeşitli yollarla ilgilenmişti, Lü Bu öldürülürken Xu Shu, annesine zarar vermek ile tehdit edilerek hizmet etmeye zorlanmıştı. Oyunda da bunun gibi şeyler var mı yoksa başka bir ülkeye katılana kadar karakter üretme havuzlarında kalmaya devam mı ediyorlar?

Janos: Karakterler ölmediği sürece kalıcılar. Herkesin bir ülkeye karşı sevgi veya kin dolu bir geçmişi olabilir. Bir karakterin daha önce bir ülkeye bağlı olması onların casus olduğu anlamına gelmez.
Bu karakterlerle ilgilenmek için bir kaç yol var ve bu yolların bazıları tercihlerinize bağlı. Misal olarak, savaştan sonra onları kendi tarafınıza katılmaya ikna edebilirsiniz, yada öldürebilirsiniz. Ayrıca karakterler yalnızca oturup seçilene kadar öylece beklemeyeceklerdir. Bir süre sonra başka birini, daha hoşlarına giden birini birini aramaya başlayacaklardır.

Bu, karakterlerin ülke yok olduktan sonra ortadan kaybolmadıkları anlamına mı geliyor?

Simon: Karakterler yüksek ihtimalle ülkeleri yok olsa da yaşamaya devam edecekler! Tabi onları da öldürmediğiniz sürece!

Janos: Ayrıca örneğin, ülkesini yok ettiğiniz karakterler sizden nefret edeceklerdir (özellikle ülkelerini seviyorlar idiyse) ve sizin düşmanlarınıza katılmaya çalışacaklardır. Benzer bir durum sizin lehinize yaşanıp size katılmak isteyenler de olacaktır.
Liu Bei oynarken Zhuge Liang dışında yada Cao Cao oynarken Sima Yi dışında generaller üretebilmenin ne kadar iyi olacağını hayal edemiyorum.

Janos: Total War oyunları ‘sandbox’ şeklindedir. Geliştiriciler olarak sahneleri iyi bir şekilde kurup otantik bir tecrübe yaşatmak istiyoruz. Fakat bu ‘çevre’ sizin veya YZ’nın bazı seçeneklerine göre değişebilir, yani tarih değişebilir.

Zhuge Liang’ın yalnızca Liu Bei’ye erişebilmesi konusundaki koşullar değişebilir. Bir Liu Bei oyuncusu, Zhuge Liang’ı kovsa da seçenekler bitmeyecek ve kimin üretileceğine bağlı olarak başka fırsatlar arayabileceklerdir.

Evrensel karakter havuzundan karakter alır

ken daha önce hangi ülkeye/ülkelere hizmet ettiğini görebileceğiz yani değil mi?

Simon: Aynen öyle! Fakat Three Kingdoms subayların hangi lordun hizmet etmeye daha uygun olduğunu aradığı zorlu bir dönem. Bu durum potansiyel casusları tespit etmenizi sağlayabilirken aynı zamanda neredeyse her karakterin kariyerinde daha önce başka bir ülkeye hizmet etmiş olduğunu göreceksiniz.

Hey, eğer casuslar herkesle aynı evrensel karakter havuzundan seçiliyorsa ve karakterler özelse, her karakter oyunun başındaki karakterler mi yoksa yenileri ortaya çıkıyor mu? Blogunuzda Yuan Shao’nun özel askeri kaptanlar üretebildiğini söylemiştiniz, onlar da casus olabiliyorlar mı?

Pete: Kaptanlar ‘düşük seviye subaylar’ ve karakter havuzuna girmiyorlar. Dediğin gibi Yuan Shao bu kaptanları üretebilen tek kişi. Yalnızca belirli karakterler casus olabiliyorlar.

Fakat, eğer kaptanlar ve diğer düşük seviye subaylar ve birimler savaşta kendilerini kanıtlarlarsa tam teşekküllü karakterler haline gelebiliyorlar ve tabi sonrasında casus olabiliyorlar.

Bir karakterin sizin için casusluk yapmak isteyip istemeyeceğini ne belirliyor?

Grace: Rastgele şans.

Lü Bu gibi özel karakterlerde bile mi?

Grace: Herkeste! Kimse güvenilir değildir.

Daha önceki yorumlarda casusların çalışmak için başkalarını arayacağını söylemiştiniz. Bu tür casusların sizin için casusluk yapmasını sağlamak için bir kriter sistemi var mı?

Simon: Casuslarınız seçtiğiniz belirli bir ülkeye gönderiliyor, fakat karakter havuzundakiler seçilmeyi bekliyorlar.
Ülkenizde çeşitli karakterler toplamak size potansiyel casuslar için en büyük seçeneği sunacağından mantıklı olacaktır.

CASUSLAR VE DİĞER ÜLKELER

Bir diğer ülke için çalışan bir casusun bakım ücretini yine o ülke karşılıyor. Bu ücreti ayrı olarak kendi ülkenizden de gizlice alabiliyorlar mı?

Simon: Evet alıyorlar. Kullandığınız her casus ödemek zorunda olduğunuz bir bakım ücretine sahip olacak, ayrıca hedef ülke de ona para ödeyecek.

Casuslar, düşman ülkenin reform(araştırma) puanı kazanımını düşürmeye yarayanbir eylem gerçekleştirebiliyorlar mı? Ya da kendi ülkeniz için reform puanları çalabiliyorlar mı?

Simon: Reformlar her Baharda çıkıyorlar ve etki edebileceğiniz bir şey değil. Reform ağacı ülkenizin zamanla büyümesini temsil eden bir şey yani her baharda ülkenizi güçlendirmek için yeni bir Reform seçebileceksiniz.

Eğer casusunuz düşman devletteki bir karakterle bir ilişki kuruyorsa bu casus size döndüğünde bu ilişki kurduğu dostu casusla birlikte size mi katılacak?

Pete: Memnuniyet sisteminin işleyişine göre dostlarınızla beraber olmadığınız ülkelerde bazı eksi bonuslar olacak. Yani eğer casusunuz hedef ülkede dostluklar kurup sizin tarafınıza kaçarak veya geri çağırılarak geri dönerse bu dostlarını dülman ülkeden kendi tarafınıza çekmek için ikna etme şansınız olabilir.(Garanti değil)
Fakat! Eğer casusunuz hedef ülkede rakipler edinirse casusunuz o ülkeyi terk ettiğinde öncekinden daha da mutlu olacaklardır.

Bu durum her iki seçenek için de geçerli değil mi? Eğer casusunuz dostluklar kurarsa onların diğer ülkeye geçmesi daha olası olacak?

Pete: Aynı şekilde evet. Bu durum oyun ilerleyişinde ülkeler arasında yaşanacak. Ayrıca bu durum yalnızca casuslar için değil karakterlerin genel işleyişi için de geçerli.

Casuslar karakterler arasındaki ilişkileri değiştirmek için kullanılabilir mi? Mesela dostların/düşmanların/rakiplerin arasına girip onları birbirlerinden nefret ettirmek için manipüle edebilir veya birini lorduna ihanet etmesi için teşvik edebilir miyiz?

Pete: Casusunuz bir ülkedeyken o ülkenin karakterler detaylarına ulaşabileceksiniz ve dostlarını/rakiplerini görebileceksiniz. Ayrıca karakterlerin memnuniyetini veya etrafındaki karakterlerin memnuniyetini doğrudan etkileyen bazı casus eylemleri de mevcut. Yani nihai olarak bazılarını ülkelerini terk etmek istemelerine neden olabilirsiniz.

Fakat Guanxi sisteminin kendisine doğrudan herhangi bir manipülasyon yapılamıyor. Yani karakterleri ülkelerinden memnuniyetsiz yapıp bir seviyeden sonra döneklik yapmalarına sebep olabilirsiniz fakat karakterlerin kendi aralarındaki ilişkilerini etkileyemezsiniz.

Başka ülkede casusluk yapan ajanı olan bir ülke yıkılırsa casusa ne olur?

Guy: Bu senaryoda casuslar herhangi bir ülkeye katılabilir ve bu durumda casusların hangi ülkeye hizmet ettiğini anlamak daha da zor hale gelir.

Casuslar ayrıca diğer lordların ne yaptığını görmek için kullanılabilir mi? Yani topraklarında görüş sağlamak için.

Pete:Bir casus bir ülkenin içine yerleştirildiğinde o ülkenin kaynakları, geliri vs. hakkında bilgilerini edinirsiniz. Bir ordunun içindeki casuslar isa o ordunun görüş alanı kadar size de görüş sağlar ve eğer yeterince güç elde etmişlerse ülkenin diğer ordularının görüşlerini de size sağlarlar.
Yani casuslar gerçekten işe yarıyorlar.

CASUS DETAYLARI

Shogun 2’de olduğu gibi casusluk ve suikast animasyonları olacak mı?

Andy: Maalesef hayır. Herhangi bir özel suikast animasyonu yok.

Kadın casuslar da olacak mı? Diaochan yada Da Qiao gibi.

Grace: Evet, kadın karakterler de casus olabilecek. Herhangi bir karakter, kadın yada erkek eğer olmak istiyorlarsa casus olabilecekler.

Casuslarımızı yeniden adlandırabilir miyiz?

Grace: Hayır, halihazırda isimleri var.

Casuslarda uzmanlaşmış bir ülke var mı? Cao Cao tahmininde bulunurdum ama videoda herhangi bir şey yakalayamadım. Olsa da olmasa da gerçekten hoş gözüküyor.

Simon: Ülkeler hükümdarlar tarafından yönetiliyorlar ve bu hükümdarlar yönetirken bazı spesifik bonuslar sağlıyorlar. Herhangi bir ülke daha fazla casus özelliğine sahip olmasa da bazı karakterler bu özelliğe sahip olacak.

Casuslar hükümdar olabildiğine ve her karakter casus olabildiğine göre her karakter kendine has diplomasi sesine ve konuşmalara sahip mi?

Pete:Hepsi değil fakat bazı karakterlere özel sesler mevcut.

Cao Cao neden güvenilmez?

Guy: Bu benim oyunumda başıma gelen casuslarla bağlantılı olmayan bir şeydi.
Janos: Peki ya Sen Cao Cao’ya güvenir miydin?

ÇEŞİTLİ KONULAR

Muhtemelen saçma bir soru ama daha önce Total War oynamamış fakat Three Kingdoms ile alakalı şeyleri seven biri olarak oyunu eğlenebilecek seviyeye gelene kadar öğrenebileceğim bir ‘tutorial'(öğretici) olacak mı?

Guy: Total War Academy videolarını üreten ekipteki sorumlulardan biri olarak bazı tatlı, hoş ‘tutorial’ tarzı içerikler önümüzdeki haftalarda gelecek.

Oyun çıkmadan önce tarihsel modu gösterecek misiniz? Anons yapıldığından beri bu konu hakkında bir suskunluk var ve tarihsel odaklı oyuncular olarak bunu görmek bizim için önemli.

Grace: Evet, kesinlikle çıkış yapmadan önce modu göstereceğiz.

Yazar: Emre Aytaç

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV