Stellaris geliştirici günlüklerinde bu hafta istikrardan, mutluluktan, lükslerden ve suçtan bahsediliyor.
Herkese merhaba, başka bir Stellaris geliştirici günlüğüne daha hoş geldiniz. Bugün 2.2 “Le Guin” yamasıyla gelecek gezegen sistemi değişikliğine devam ediyoruz. Değişiklikler uzun olduğu için 4’e bölmüştük; bugün mutluluk, istikrar (stability) ve suçtan bahsedeceğiz.
Gezegendeki İstikrar
Le Guin yamasıyla birlikte gezegenin istikrarı, gezegenlerinizin üretimini ve refahını belirleyen en önemli unsur olacak. Gezegen istikrarı (adından da anlayabileceğiniz) gibi bir gezegendeki ortalama siyasi istikrarı yansıtıyor ve nüfusların mutluluğu, konutlar, lüks ve suç gibi birçok şeyden etkileniyor. İstikrar değeri %0 ile %100 arasında olabilir ve normal değeri %50’dir. En az %50 istikrara sahip bir gezegen kaynak üretimi ve göç alma için bonuslara sahip olur, %50’nin altına düşerse de kaynak üretimi azalır ve dışa göç isteği artar. %40’ın altına düştüğünde ise açlık grevleri, terörist bombalamaları gibi şeyler içeren huzursuzluk olayları (event) başlar, bu olaylar ile istikrar daha da düşebilir. İstikrar belli bir seviyeye düşerse silahlı ayaklanma başlar. Şu an hala eski huzursuzluk olaylarının hangilerini tutalım, silelim veya yeni suç sistemine dönüştürelim diye düşünüyoruz, yani huzursuzluk olaylarının ve silahlı ayaklanmanın nasıl gerçekleşeceğine daha karar vermedik. Daha sonraki bir günlükte bunlardan daha detaylı olarak bahsederiz.
Nüfus Mutluluğu ve Onay Seviyesi
Nüfusların mutluluğu gezegendeki istikrar için oldukça önemli. En az 1 özgür iradeye sahip nüfus barındıran bir gezegende, nüfus mutluluğunun ortalamasını gösteren onay seviyesi bulunur. Onay seviyesini belirlerken nüfusun siyasi gücü de etkili olur. Her nüfusun tabakasına ve yaşam koşullarına göre belirlenen bir siyasi gücü vardır. Örneğin tabakalaşmış ekonomide yaşayan bir yönetici nüfusunun siyasi gücü oldukça yüksek olur, hatta mutlulukları bir düzine işçi nüfusundan daha da önemli olabilir. Ancak hiç siyasi güce sahip olmayan nüfuslar bile onay seviyesini düşürebilir, yani birçok kızgın köleyi bulunduran bir gezegende düzeni sağlamak için birkaç yönetici gerekir. Nüfusun mutluluğu artık doğrudan o nüfusun üretimini etkilemiyor. Bu yüzden gezegenlerinizi verimli yapmak için istikrarı yüksek tutmanız yeterli. Yüksek istikrarı mutlu nüfuslarla mı yoksa katı bir şekilde yöneterek mi elde edeceğiniz de etiklerinize, politikalarınıza ve genel olarak oynayış şeklinize bağlıdır. Bu arada bir nüfusun mutluluğu hala o nüfus için önemlidir çünkü hükümet etiklerinizi ne kadar benimsediklerini ve yarattıkları suç değerini belirler.
Lüksler
Mutlulukla ilgisi olan mekanikleri pekiştirme aşamasında Gezegen Lüksleri denen yeni bir değer ekledik. Lüksler, nüfusun günlük gereksinimlerini karşılayan altyapıları, tesisleri ve işleri temsil eder. Herhangi bir ceza almamak için bir gezegende en az altyapı seviyesi kadar lüks bulunmalıdır, bu değerin altında veya üstünde olan lüksler de nüfus mutluluğunu azaltır veya arttırır. Başkent binaları ve birçok yönetici işleri belli seviyede lüks yaratır, bunlar az nüfuslu maden gezegenleri için yeterli olabilir ama yüksek nüfuslu gezegenlerde lüksleri arttırmak için “Eğlendirici” gibi işler yaratılmalıdır. Eski sistemde doğrudan mutluluğu arttıran hizmetçiler veya özel binalar gibi şeyler artık lüks yaratıyor, mutluluğu doğrudan arttıran binalar da oldukça nadir. Bu yüzden nüfusunuzu mutlu tutmak için artık çaba ve kaynak harcamanız gerekiyor, sadece birkaç bina inşa etmek yeterli değil.
Suç
Yeni sistemde yapmak istediğimiz şeylerden biri de doğrudan herhangi bir ceza vermeyen veya ayaklanmaya yol açmayan toplumsal ve siyasi huzursuzluk yaratmaktı. Suç özgür iradeye sahip tüm nüfuslar tarafından yaratılan bir şey, gezegendeki değeri 0 ile %100 arasında değişebiliyor. Mutlu nüfuslar daha az suç yaratır, mutsuz olanlar ise daha çok. Sadece %100 mutlu olan nüfuslar hiç suç yaratmaz. Suçun doğrudan bir etkisi yoktur fakat gezegende kaçakçılığın veya organize suçun başlamasına neden olan olaylara yol açabilir. Bu olaylar ve durumlar genellikle zararlıdır ama bazı fırsat kapıları da açabilir. Yine de suçun yüksek seviyelere ulaşmamasına dikkat etmelisiniz çünkü suç istikrarı azaltabilir ve nüfusların işlerinden ayrılıp, gezegenlerde özel olarak yaratılan, kaynak üretmek yerine harcayan suç işlerine girebilir. Suçla mücadele için polis işleri yaratan Polis Bölgeleri inşa edebilirsiniz. Nüfuslarını düzende tutmak için baskıya ve eşitsizliğe güvenen imparatorluklar daha fazla polise sahip olmalı ama suçu kontrol altında tutacak başka yollar da ekleyeceğiz. Örneğin suç örgütlerini topluma bir şekilde entegre edebileceksiniz; bunun detayları daha tam olarak belli değil, hala üzerinde çalışıyoruz.
Bugünlük bu kadar. Gelecek hafta Makine İmparatorlukları, Kovan Zihinler (Hive Minds), Habitatlar ve değişen başka mekaniklerden bahsedeceğiz.