Andrew Frederiksen, Civilization : Beyond Earth – Rising Tide’ ın baş geliştiricisi, kendisi Firaxis Games’teki yeni yüzlerden biri. Kendisi önceleri bir yıldan kısa bir süreliğine House Strategy Built’te görev aldı.
Şimdi ise Rising Tide’ın bu yılın sonbaharına yetişmesinden sorumlu. Kendisini ve Civilization topluluğunu daha iyi tanımak adına birkaç soru sormaya karar verdik, sürpriz bir şekilde o da bizim sorularımıza cevap vermeye karar verdi.
Merhaba Andrew, öncelikle bize zaman ayırdığın için teşekkürler, öncelikle senin oyunculuk geçmişini öğrenmek isteriz ve neden oyun yapımcılığı kariyerini tercih ettin. Bize biraz açıklayabilir misin?
Evet tabi ki, ben de tüm gününü Gamepro, EGM, Nintendo oyun dergileriyle geçiren çocuklardan bir tanesiydim. Dolayısıyla oyun sektöründe iş bulabilmek için gereken makalelerin hepsine sahiptim diyebilirim. Çocukken bu oyun dergilerini okuyup da şöyle düşündüğümü hatırlıyorum, ” evet çok güzel bir oyun ancak benim yapabileceğim şeyler değil “. Nihayetinde hayat devam etti, lisedeyken aynı zamanda garsonluk yapıyordum dolayısıyla garsonluk dışında herhangi bir işe çoktan razıydım diyebilirim, sonuç olarak garsonluğu bırakıp kısa zamanlı öğretmenlik yapmaya karar verdim. İlginçtir ki öğretmenlik yapmak için gereken her şeye sahiptim, okuduğum meslek grubunun öğretmenlikle uzaktan yakından alakası olmamasına rağmen. Nihayetinde tam zamanlı öğretmenliğe başladım ve benim yapmak istediğim işin bu olmadığını anlamam yaklaşık 1.5 senemi aldı. Yanlış anlaşılmasın, genel olarak öğretmenlik çok iyi bir meslek, ancak bana göre değil.
Sonra düşündüm, video oyunlarını çok seviyorum, neden şansımı denemeyeyim? 1-2 eşyamı yanıma aldım, başladım California’ya arabamla yolculuk etmeye. Haftalarca koltukta uyuduktan sonra elimdeki son parayı da apartmana verince iş bulmam hayati bir önem kazanmıştı. Umduğum şey gerçekleşti ve Sony’de tester olarak işe başladım. O an itibariyle artık sektörün içerisindeydim ve basamakları tek tek çıkmak için çok çaba sarfettim. Testerlıktan cert-testerlığa terfi ettim, ardından THQ de lead-tester oldum, ondan sonra Voliton’da kalite kontrol bürosunda danışmanlık yaptım ve bu kadar uğraş sonrası nihayetinde Big Huge Games şirketinde geliştirici olarak çalışmaya başladım. Tüm bu anlattığım terfiler ve iş değiştirmeler esnasında ülkenin sayısız farklı şehirlerinde bulundum ve ilginçtir ki en sonunda geldiğim nokta aynı zamanda başladığım yerdi.
Big Huge Games’ten sonra Zenimax Online’dan iş teklifi aldım. Zenimax Online’da Elder Scrolls Online’ın geliştirilmesinde yardımcı oldum, ardından Civilization: Beyond Earth – Rising Tide geliştiricilik pozisyonu için Firaxis Games’e başvurdum ve işe alındım. İşin komik tarafı öncesinde Will Miller ve Dave McDonough ile Big Huge Gameste birlikte çalışmıştım, dolayısıyla iş görüşmesi benim için daha çok ” oo beyler nerelerdesiniz uzun zamandır görüşemiyoruz ” muhabbeti oldu benim için. İşe başladığımda ufak bir hesap yaptım ve ilk iş günümde Firaxis’in %14’ünü zaten tanıyordum.
Wow, ne hikaye ama! En azından yolun California’ya düşmeden önce ülkeyi turlamışsın. Peki bize Civilization markasıyla ilgili hatırlayabildiğin en eski anını anlatabilir misin?
Çocukken okuduğum dergiler sağolsun Civilization benim çok eskilerden bildiğim bir oyun serisi. Utanarak söylüyorum ki ailemden kimse video oyunları oynamıyordu, dolayısıyla odamdaki küçük TV ile idare eden bir konsol oyuncusuydum. Oynadığım ilk Civilization oyunu Civilization V, oyundaki altıgenlerin bu oyunda gelen bir yenilik olduğundan dahi haberim yoktu. Civilization V’yi XCOM’da diğer bir kaç oyunla birlikte satıldığı zaman satın aldım. Oyunun yemek aralarımızın vazgeçilmezi olması uzun zaman almadı. O kadar uzun süre oynadık ki arkadaşlarla sonunda zor seviyedeki AI’i yenebiliyorduk. Oyunda arkadaşlarımla aynı takımda olmak ve zor AI’i yenmek çok eğlenceliydi diyebilirim.
Civilization : Beyond Earth üzerinde çalışma konusunda en sevdiğin şey nedir?
Civilization V’yi oynayıp Beyond Earth’e geçtikten sonra söyleyebilirim ki, genişleyebileceğimiz daha çok alan olması, geleneksel sınırları aşmak, tarihe bağlı kalmamak.Civilization V’de şuanda varolmayan bir şeyi yapmana imkan yok, ancak Beyond Earth’te Will ve Dave’in oyuna yaklaşımı genel olarak Cİvilization V ile aynı ancak bu sefer herhangi bir sınır yok. Sınırlar bizim onları koyduğumuz yerlerde, bizi heyecanlı tutan şey de tam olarak bu.
Peki oyun tarzı olarak tall mı dersin wide mı? Domination tarzı bir oyuncu musun yoksa diplomacy mi?
Bunu şu şekilde açıklayayım, Firaxis’te işe başladığımda bana üstünde ” diplomasi ” yazan bir t-shirt verdiler, işe geldiğim ilk gün o t-shirt’ü giydim ve meslektaşlarımdan bir tanesi bana gülüyordu çünkü oyun tarzım tamamen domination şeklindeydi. Ben savaşı seviyorum, Rising Tide’daki yeni diplomasi modeli beni biraz daha diplomasiye yöneltti diyebilirim. ancak hala rakiplerimi yoketmek üzerine oynuyorum diyebilirim.
Herhangi bir Civilization oyununda favori birimin nedir?
Büyük ihtimalle bir tur içerisinde birden fazla saldırabilen bomberlar, onlardan birkaç tanesini kenarda tut ve bum! şehrin benim.
Söyleşi : www.civilization.com
Çeviri : www.strategyturk.com