Imperator: Rome geliştirici günlüklerinde Liman yenilikleri ve Trakya görev ağaçları tanıtılıyor.
Herkese merhabalar, bugün sizlere Marius güncellemesiyle birlikte oyuna eklenen bazı yeni mekanikleri tanıtacak, ardından Heirs of Alexander eklentisinden yeni görev ağaçlarını paylaşacağız.
Limanlar
Aranızda dikkatli olanlar son zamanlarda paylaştığımız geliştirici günlüklerinde ve yaptığımız yayınlarda “liman geliştirme” tabirini kullandığımızı fark etmiş olabilir. Marius güncellemesine kadar oyunda sadece bazı tarihsel bölgelerde limanlar bulunuyordu, bu limanları kaldıramadığınız gibi liman bulundurmayan bölgelerde yeni limanlar inşa edemiyordunuz.
Marius güncellemesiyle birlikte artık tersaneler inşa edilebilir bir bina türü haline geldi. Çeşitli yerel etkilerin yanı sıra, inşa ettiğiniz tersaneler bulundukları toprağın liman seviyesini de arttırıyorlar.
Denize kıyısı olan tüm topraklara tersane inşa edebiliyorsunuz. Bunu yaptığınızda kültürünüze göre bir liman modeli toprakta görünmeye başlıyor. Teknik ve tasarım kaynaklı çeşitli sebepler neticesinde, nehirlere kıyısı olan topraklarda yeni liman inşa edilmemesini daha doğru bulduk. Elbette bu bölgelerde tarihsel limanlar hala bulunabiliyor.
Toprağın liman seviyesi, hangi tür gemiler inşa edebileceğini belirliyor. Düşük seviye limanlarda sadece hafif gemiler üretebilip onarabiliyorsunuz.
Mega-Polireme gemileri için mevzubahis askeri gelenekleri açmış olmanın yanı sıra 5. seviye limana sahip olmanız gerekiyor. Askeri geleneklerde yaptığımız değişiklikler neticesinde her ülke Yunan Krallıklar ağacında ilerleyerek bu gemilere erişebiliyor.
Harita üzerindeki sembollerden limanların seviyelerini anlayabileceksiniz, örneğin aşağıda İskenderiye’de bulunan limanın diğer limanlardan daha üst kademe olduğu anlaşılıyor.
Son olarak, topraktaki tersaneyi silerek bölgede yer alan limanı da silebiliyorsunuz. Bu eylem bölgedeki paralı asker donanmalarını oradan çıkartıyor ve liman modellemesini siliyor.
Teknoloji
2.0 ile birlikte oyuna eklenecek olan teknoloji ağaçlarına dair yaptığınız yorumlardan çok memnun kaldık. Buna karşın bu yorumlar arasında bazı eleştiriler de vardı, bu eleştirilere dair birtakım değişiklikler yaptık.
En sık karşılaştığımız yorumlar teknoloji ağacı arkaplanının yavan gözükmesine yönelikti. Bu durumu ortadan kaldırmak adına marifetli sanatçılarımız bir arkaplan görseli oluşturdu (şarap lekesi dahil), böylelikle bu arayüz daha güzel bir görüntüye kavuştu.
Bir diğer husus, yeni buluşların tanımlanmasına yönelikti. Oyuncuların buluşların ne içerdiğini daha iyi kavramasını sağlamamız, aradıklarını daha kolay bulunabilir hale getirmemiz gerekiyordu. Bu sebeple iki değişiklik yaptık. İlk olarak buluşlar artık sollarında mevzubahis etkinin ikonunu taşıyorlar, tecrübeli Imperator oyuncuları oyunda çok fazla etki olduğunu, dolayısıyla tüm bunları akılda tutmanın biraz zor olduğunu biliyordur. Bu sebeple buna ek olarak sağ üst kısma bir arama çubuğu ekledik, bu hem buluşun hem de etkinin ismi için geçerli bir arama gerçekleştirebilmenizi sağlıyor.
Tahmin edeceğiniz üzere arayüz hala çalışma aşamasında.
Bu arayüz değişikliklerinin yanı sıra buluş sisteminde bazı denge değişikliklerinde de bulunduk. Her ne kadar tek bir oyunda tüm buluşların açılabilir olmasına sıcak bakmasak da, toplam buluş sayısı ile bir oyunda açılabilir buluş sayısı arasında önemli bir uçurum vardı. Bu sebeple teknoloji başı yıl değeri 20’den 15’e düşürüldü. Bu durum “zamanın ötesinde” eksisini hafifletip, daha hızlı teknoloji açabilmenizi sağlıyor.
Ülke kademesine bağlı çeşitli etkiler (özellikle diplomatik ilişkiler) teknoloji ağacına taşındı. Oyunun başlangıcında kurulabilir ittifak sayısından memnun değildim, bu değişiklikle birlikte hem o durumu çözmüş olduk hem de bu tarz bir oynanış isteyenlerin buluşlar aracılığıyla yine bunu yapabilmesini sağladık.
Yukarıdaki ekran görüntüsünde de görebildiğiniz üzere yeni köşe taşı buluşlarına sahibiz, bunlar ülkenin oynanışını etkileyen önemli buluşlar. Yukarıda bahsedilen savaş hedefinden daha önceki geliştirici günlüklerinde bahsetmiştik. Her ne kadar oldukça güçlü olsa da, bu gibi etkili birçok buluş gibi Hitabet Ağacının derinliklerinde bulunuyor.
Geçtiğimiz haftalarda sizlere yeni birim modellemelerini göstereceğimizi söylemiştik, son dakikada yapmamız gereken bazı değişiklikler dolayısıyla onları şimdilik gösteremiyoruz. Şimdi sözü Bratyn’e bırakıyorum.
—
Herkese merhabalar, ben Dirkus. Imperator’da İçerik Tasarım Şefiyim. Bazılarınız beni Hearts of Iron IV’ten hatırlayacaktır. Bu yılın başlarında Imperator ekibine geçtim. Heirs of Alexander eklentisinde Lisimahos’un Trakya’sı için 3 görev ağacı oluşturdum. İçerikleri tanıtmadan evvel burada göreceğiniz her şeyin halen çalışma aşamasında olduğunu ve değişebileceğini belirtmek isterim.
Milattan önce 323 senesinde İskender’in ölümünün ardından eski korumalarından Lisimahos, Trakya’nın satrapı konumuna geldi. Bu işin özünde çok da iyi bir hediye değildi, Trakya’nın hakkı olarak görülen toprakların büyük bir kısmı hakimiyet sadakatsiz Yunan kolonilerinin, Getya kabilelerinin ve Kral 3. Seuthes önderliğinde birleşmiş Odrisya’nın elindeydi.
Oyunun başlangıç tarihine kadar geçen 20 yıllık süre zarfında Lisimahos eşi benzeri olmayan askeri ve diplomatik başarı göstererek satraplığını tehdit altına alan tüm unsurları defetmeyi başardı. Get yağmalarını engelledi, Odrisya isyanını bastırdı, tüm bunlar yetmezmiş gibi Karadeniz’in batı kıyısındaki Yunan şehir devletleri birleşerek başkaldırıda bulunduğunda bu girişimi önledi. Milattan önce 313 ila 312 seneleri arasında Lisimahos hem Odrisyalılarla hem de Yunan kolonistlerle savaşırken, Antigonos birliklerini boğazın karşısındaki Trakya topraklarına geçirmeyi planlamıştı. Bunun farkına varan Lisimahos Odrisyalıları ve Yunanları o kadar hızlı bir şekilde yenilgiye uğrattı ki Antigonos bu istilayı iptal etmek zorunda kaldı.
Milattan önce 304 senesinde Trakya oyuncusunun ilgilenmesinin gerekeceği alanlar şu şekilde:
Trakya Satraplığının Birleştirilmesi:
- 3. Seuthes’in ve Odrisya Krallığı’nın sadakatini güvence altına alınması.
- Tuna nehrinin güneyinde kalan kabilelere boyun eğdirmek.
- Kuzeydeki Get yağmalarını ve istilalarına karşı Trakya’yı güvence altına almak.
Yunanların Desteğinin Toplanması:
- Milattan önce 313 ila 312 yılları arasında isyan etmiş kolonilerin sadakatinin güvence altına alınması.
- Cömertlik, maddiyat ve “evergetizm” aracılığıyla Yunanların desteğinin kazanılması.
- Yunan topraklarında diğer Diadokhlarının nüfuzunun silinmesi.
- Yunan topraklarında Trakya yanlısı bir birlik kurulmasını sağlamak.
Asya İstilası:
- Boğazı geçebilmek için yeterli bir donanmanın kurulması.
- Anadolu kıyısında yer alan Yunan şehir devletlerini Antigonos hakimiyetinden kurtarmak.
- Bu bölgedeki şehir devletlerini Trakya hakimiyeti altına almak.
- Bu bölgedeki yeni toprakları güneyden veya doğudan gelebilecek saldırılara karşı korumak.
Bu üç görev ağacını istediğiniz sırayla yapabiliyorsunuz. Gelin bu görev ağaçlarını teker teker inceleyelim.
İlk olarak Kağıt Krallık görev ağacıyla başlayacağız. Bu görev ağacının amacı Trakya’yı gerçek anlamda hakimiyetiniz altına almak, kuzeyden ve güneyden gelen tehditlere karşı korumak.
Bu görev ağacı 3 ana kısma ayrılıyor. Soldaki kısım Odrisya ile, sağdaki kısım Getae ile alakalı. Ortadaki kısımda ise kültürel birliğinizi sağlayıp, Lisimaheya kentini Trakya’nın ekonomik ve askeri anlamda kalbi haline getirmenizi sağlayacak bazı görevler yer alıyor.
Odrisya Kralı 3. Seuthes Odrisya kabilelerini kendi hükümdarlığı altında birleştirmeyi başardı. Trakya’nın önündeki en büyük engellerden birisi Odrisya devleti. Bir başka Diadokh ile savaşa girdiğiniz an Odrisya’nın size karşı harekete geçme ihtimali var, eğer onları sindirmeyi başarabilirseniz barış isteyip mevcut gidişatı korumaya sıcak bakacaklardır. Elbette siz bu noktada farklı düşünüp onları tamamen ortadan kaldırmayı tercih edebilirsiniz, yine de erken bir barış ordularınızı daha önemli cephelere gönderebilmeniz için iyi bir fırsat.
Odrisya’ya haddini bildirdikten sonra müzakerelere başlayabiliyorsunuz. Bu müzakereler esnasında çeşitli tavizler vermeniz Odrisyalıların gelecekte isyan etme ihtimalini düşürecektir. Unsavory Compromise ve Loyalty Earned isimli görevlerde verdiğiniz tavizler halkın Seuthes’in savaşlarına olan desteğini azaltacak ve gelecekte size karşı isyan etmesini imkansız hale getirecek.
Eğer ben bu kadar sabredemem diyorsanız veya intikamdan keyif alan biriyseniz, Odrisya en az 2 kere isyan ettiğinde bir tür ceza seferine çıkabiliyorsunuz. Plucking the Thorn isimli görev Odrisya’nın vasal statüsünü iptal ediyor ve sizi savaşa sokuyor. Bu noktada yine Odrisya barış talep edebilir, ancak normal şartlarda ilginizi vermeniz gereken farklı savaşlar olmayacaktır. Odrisya’nın başkenti Seuthopolis Odrisya kültürünün ve egemenliğinin bir sembolü konumunda. Bu şehri kontrol ederek Breaking the Symbol görevini açabilir, şehri tamamen yerlebir edebilirsiniz. Bunu yapmanız durumunda halk tamamen kılıçtan geçirilecek, şehir yağmalanacak, toprak bir yerleşime dönüşecek. Böylelikle Odrisya’nın bir daha asla Trakya’ya kafa tutmayacağından emin olabileceksiniz.
Ancak Odrisya ile hesaplaşmış olmanız kuzey sınırıyla işinizin bittiği anlamına gelmiyor. Mezya, Triballiya ve Serdiya gibi kabileler gözlerini üzerinize dikmiş vaziyette. Seuthes’i ortadan kaldırdıktan sonra The Tribes of the North göreviyle kuzeydeki kabilelere ültimatom gönderebileceksiniz. Her birine barışçıl bir şekilde Trakya hakimiyetine girmeleri için bir teklifte bulunacak ve kabul edip etmemeleri tamamen Odrisya ile nasıl başa çıktığınıza göre şekillenecek.
Trakya ile oynarken belli aralıklarla Getya yağmacılarıyla karşılaşacaksınız. Bu yağmacılar Karadeniz kıyısındaki Yunan şehir devletlerine saldırıp nüfus, gıda ve altın çalmaya çalışacak. Bu durum her yaşandığında korumakta başarısız olduğunuz Yunan şehir devleti ile ilişkiniz azalacak. Mutsuz Yunan şehir devletlerinin sadakat denen kavramla da pek aralarının olmadığını söylememe gerek yoktur umarım.
Aynı şekilde bu problem için de barışçıl ve savaşçıl bir çözüm bulabilirsiniz. Fortify the Crossings görevi barışçıl çözümü sembolize ediyor, Tuna nehrini gelecekteki yağmalara karşı bir cephe haline getiriyorsunuz, görev sizden nehrin geçiş bölgelerinde istihkamlar kurmanızı istiyor (tabii bunun için ilk olarak bu geçiş bölgelerinin kontrolünü elde etmeniz gerek), ardından Getya yağmalarını engelleyip, Bridge Between Peoples görevini açabiliyorsunuz. Bu görev nehrin kuzeyindeki kabilelerle olan ilişkinizi güçlendirip, ticaret ve göç trafiğini yükseltiyor.
Ending the Raids görevi ile başlayan sağ kısımda Getya’ya savaş ilan ediyorsunuz, kazanmanız durumunda (Getya halen haritada varolsa bile) bu yağmaların azaldığını göreceksiniz. Onları tamamen haritadan kaldırmanız durumunda ise yağmalar duracak. Ardından Tuna nehrinin kuzeyindeki toprakların istilasına devam edebilir, İskit topraklarına kadar uzanabilirsiniz. Zopyrion’dan daha şanslı olmanız dileğiyle.
Son olarak ortadaki kısım Odrisya kültürünü bütünleştirmeye, Lisimaheya’yı kalkındırmaya, kaleleri güçlendirmeye ve Trakya ordularının en önemli birimleri olan okçular, hafif süvariler ve hafif piyadelere çeşitli bonuslar vermeye odaklanıyor.
Şimdi Yeni Filhelenizm Politikası görev ağacına bakalım. Bu görev ağacı Yunanistan topraklarına ve Karadeniz kıyısındaki Yunan kolonilerine odaklanıyor. Yukarıdaki resimlerden de fark edeceğiniz üzere, kıyıdaki tüm şehir devletleri artık ayrı bir biçimde yansıtılıyor ve oyunda Trakya vasalı olarak yer alıyor. Bu durumun bölgenin siyasi gerçekliğini daha iyi yansıttığını düşünüyoruz, elbette aynı zamanda deneyebileceğiniz küçük devlet sayısını da arttırıyor.
Hatırlarsanız geçtiğimiz görev ağacında Yunan kolonileriyle kötü ilişkilerin isyanla sonuçlanabileceğinden bahsetmiştim. Bir başka Diadokh ile savaşta olduğunuzda, düşmanlarınız mevzubahis Yunan şehir devletlerine altın göndererek onları size karşı kışkırtabilir. Bu şehir devletlerin gönderilen altını kabul edip etmeyeceği sizle olan ilişkilerine bağlı.
Sağ kısım bu sorunla baş etmenize odaklanıyor. Bu noktada ilerleyebileceğiniz 2 farklı kol var, solda Condone the Local Mints görevi otonomi kısmını başlatıyor. Yunan şehirlerine çeşitli haklar tanıyıp onlara yatırımlarda bulunuyorsunuz ve nihayetinde size karşı isyan etme ihtimallerini sıfırlıyorsunuz. Sağda Enforce Royal Coinage ile tam tersi bir yol izleyip bu şehirlerdeki garnizonlarınızı güçlendiriyorsunuz. Bu ilk başta onların isyan riskini arttırsa da, nihayetinde şehirleri ilhak etmenizle isyan riskini ortadan kaldırmış oluyorsunuz.
Görev ağacının geriye kalanı Yunanistan topraklarına odaklanıyor. “Philhellenic Euergetism” görevi altın karşılığında Yunan şehir devletleriyle olan ilişkilerinizi güçlendiriyor. Solundaki birçok görev Atina, Sparta ve Boetya gibi devletlerle olan ilişkilerinizi güçlendirip, Diadokhların vasallığından çıkmalarını ve belki de kendilerine yeni koruyucuları olarak Trakya’yı seçmelerini mümkün kılıyor. Bu kısmın sonunda kendinize has bir vasal Yunan birliği kurabiliyorsunuz.
Son olarak, herkes Diadokhların kendilerini Tanrı statüsünde gördüğünü bilir. Bu sebeple kendi çevrenizde bir kişilik kültü oluşturup Lisimahos’u tanrılaştırabiliyorsunuz. Zaten Trakya ile oyuna başlayıp tüm bunları başarıp dört bir yandaki düşmanları yenilgiye uğratmak için tanrı seviyesinde biri olmanız gerekir.
Son olarak 3. görev ağacı, Boğaz’ı Geçmek. Bu görev ağacında Trakya’nın komşu Diadokhlarla, Antigonid Krallığı ve Makedonya ile olan ilişkisi ele alınıyor.
Sağdaki kısımda Bizans filosuna el koyarak sayınızı güçlendirebiliyor, Boğaz’da çeşitli avantajlar elde edip askeri bonuslar kazanıyor, kültürler bütünleştiriyor, savaş için vasallarınızdan para topluyor ve son olarak Ege’de de varlık göstermenizi sağlayacak bir donanma kurmaya başlıyorsunuz.
Soldaki Crush Asian Greek Resistance ve Sway Asian Greek Loyalty ile başlayan kısımda Antigonidlere karşı bir yaklaşım belirlemeniz gerekiyor. Geçici savaş bonuslarıyla daha kaba kuvvet odaklı bir yaklaşım mı, yoksa bazı Yunan şehir devletlerine rüşvetler vererek daha ince bir yaklaşım mı benimseyeceksiniz?
Bu kısımda Troy’un mirasını onurlandırabilir, Yunanların onayını alabilir, diplomatik yollarla Herakleya Pontika’yı hizaya getirebilirsiniz. Ardından vasal devlet olarak Pergamon’u kurabilir, Toros dağlarına kaleler inşa edebilir, Kapadokya üzerinde hak iddiaları kazanabilirsiniz. Karadeniz kıyısında hiçbir Diadokh’un veya Diadokh vasalı bir devletin varolmamasını sağlayarak bu kısmı tamamlayabiliyorsunuz.
İki kısmın arasında kalan görevler ise Makedonya’ya odaklanıyor. Tarihse Lisimahos ve Kassandros yakın müttefiklerdi, ancak Kassandros’un ölümüyle birlikte Pirus ve Lisimahos Makedon topraklarını aralarında paylaştı. Bu görev ağacında Epirlerle iletişime geçip Makedonya’ya iki cepheden saldırı düzenleyebiliyorsunuz. Kassandros öldükten sonra “The Matter of Macedon” görevi her iki gücü de Makedonya’ya karşı savaşa sokuyor. Son görevde Demetrios’tan güzel bir intikam alıyorsunuz.
Lisimahos bana kalırsa en fazla gözardı edilen Diadokhlardan, elbette bunun bir sebebi kendisine has bilginin diğerlerine nazaran azlığı. Kendisine dair yaptığım araştırmalar onun başarılarını da daha iyi fark edebilmemi sağladı. Umuyorum bu görev ağaçlarıyla birlikte keyifli bir Trakya oyunu oynarsınız. Trakya ile oynamak oldukça zor, ancak bu zorlukların üstesinden geldiğinizde Lisimahos’un içerisinde bulunduğu durumu bir nebze daha iyi anlayabileceksiniz.
Önümüzdeki hafta görüşmek üzere.