Imperator: Rome geliştirici günlüklerinde bu hafta 1.5 Menander yamasının ana başlıkları tanıtılıyor.
Salvete Omnes!
Daha önce söylediğimiz gibi bu günlükte kabaca Menander yamasından neler bekleyebileceğinize dair bilgiler paylaşacağız.
Menander yaması din ve kültür sezonumuzun kültür kısmını oluşturuyor. Bu iki unsurun sezonun odaklandığı alanlar olarak seçilmesinin elbette bir sebebi var. Imperator: Rome’un potansiyeline ulaşmasında dinin ve kültürün büyük öneme sahip olduğunu düşünüyoruz.
Birçoğunuzun dile getirdiği hususlardan birisi kültürlerin iç yönetimdeki rolünün yetersizliği, dümdüz bir şekilde ülkenize dahil ettiğiniz her kültürü asimile etmeye çalışmaktansa Menander size aşağıdakini sunacak:
Kültürel Bütünleşme
Bu mekanik ülkenizdeki nüfuslarla olan etkileşiminizi baştan aşağıya değiştirecek. Sınırlarınız dahilindeki her kültür, kültür arayüzünde görüntülenebilecek ve o kültüre has çeşitli değerlere sahip olacak.
Kültür bazlı olmak üzere nüfusların yükselebilecekleri kademelere kısıtlama koyabileceksiniz, böylelikle örneğin bazı kültürdeki nüfuslar vatandaş kademesine erişemeyecek. Bu durum mevzubahis kültürün temel kültürel mutluluk değerini etkileyecek, bu da isyan etme olasılıklarını arttıracak. Tüm bir kültüre vatandaşlık tanımak basit bir iş değil ve çeşitli sorunlarla karşılaşmanıza sebep olabilir. En önemlisi artık kültürler nüfuslarınızın bir sesi olarak işleyecek.
Vatandaşlık hakkına sahip nüfuslar her mekanikte birincil kültür olarak sayılmakla birlikte, vatandaşlık hakkına sahip her ekstra kültür bütünleştirilmiş tüm kültürlerin mutluluğu etkileyecek. Tıpkı Sezar’ın senatoya Galyalıları getirerek sınırı aşması gibi, siz de kendinizi çizginin ötesinde bulabileceksiniz.
Elbette vatandaşlık edinme uğruna yaşanan badireleri aşağıdaki değişiklik olmadan yansıtamazdık:
Yenilenmiş İsyanlar
Kültürel farklılıkları yansıtma isteğimiz isyanları da baştan ele almamızı gerektirdi. Oyuncu olarak asla isyanlardan istediğim hazzı alamadım, yüksek eşikleri sebebiyle çok nadiren yaşanıyordu ve iç karışıklıklardan ziyade genellikle yapılan fetihlerden kaynaklı gerçekleşiyordu.
Bu sistemi ortaya çıkarırken önceki oyunlarımızda karşılaşılabilen “deliklerden çıkan kafalara çekiçle vurmayı” andıran isyan sisteminden kaçınmayı amaçlıyorduk. Şimdi dönüp baktığımda sanki biraz fazla ileriye gitmişiz gibi görünüyor, ne de olsa tarih başarılı olma ihtimali sıfır olan küçük çaplı isyanlarla dolu. Yeni sistemde sebep, etki ve sıklık arasında bir dengeye sahip olmayı amaçlıyoruz.
İsyanların artık çıkabilmesi için ülke bazlı bir eşiği bulunmuyor, bunun yerine eyaletlerin sadakat çubuğu ne zaman isyan çıkacağı konusunda belirleyici rol oynuyor. Kültürel mutluluk özelliğiyle birlikte bu durum eylemleriniz veya eylemsizliğiniz neticesinde gerçekleşen daha bölgesel bazda isyanların belirmesini sağlıyor.
İsyanlar diğer eyaletlerin sadakat çubuğunun sıfırlanması durumunda onların da isyana katılmasıyla zaman içerisinde büyüyüp kontrol edilemez bir hâl alabiliyorlar.
Bu noktada bahsedebileceğim bazı ekstra hususlar var, onları önümüzdeki haftalarda daha ayrıntılı bir şekilde ele alacağız.
Senato ve Parti Yenilikleri
Oyunumuza ismini veren ülke (ve tabii ki diğerleri) için parti ve senato sistemini baştan ele almaya karar verdik.
İlk olarak oyundan kaldırdığımız bir şeyden bahsedeceğim. Senato “etkisi”, nam-ı diğer cumhuriyetlerde bir eylemi yapıp yapamayacağınızı gösteren el ikonları bir süredir sıkıntı yaratıyordu. Her partinin eylem bazında farklı görüşlere sahip olması yönetilmesi zor bir durum ortaya çıkarırken, hangi partinin nasıl bir tavır takındığının anlaşılmasını da imkansız hale getiriyordu.
Bunun yerine eylem bazlı olmayan, ortalama parti onayı şeklinde bir sisteme sahip olacağız. Bu bir bakıma liderliğinize olan güveni yansıtacak. Tasarım yönünden hem olaylarda hem de oluşturduğumuz mekaniklerde daha yaratıcı olabilmemizi sağlayan bu yeni sistemde partiler ülkenizde daha etkin bir rol oynayacak. Tüm bunlara ek olarak ülkelere, yönetim biçimlerine özel partiler ve hatta bir anda belirip sonra ortadan kaybolan çıkar grupları ekleyebileceğiz.
Eylemleriniz her partinin size yaklaşımında önemli etkilere sahip olacak, örneğin Mars’ın kutsal bölgesini harap ettikten sonra gelenekselçi optimateslerle aranızın bozulduğunu göreceksiniz.
Aynı zamanda birçok ülkede parti sayısını azaltıyor olacağız. Sahip olduğumuz 5 parti antik roma siyasetini yansıtmakta hususunda çok isabetli değil ve sistemin 3 ana güç bloku şeklinde çalışması entrikalar ve ihanetlerle dolu siyasi ortamı yansıtma hususunda daha başarılı.
Ek olarak oyların nasıl belirlendiği konusunda değişikliklerimiz olacak. Senato oyları karakterlere bağlı olacak (her karakter 1 oy değil), bu durum kişilerin etraflarındaki siyasi ağırlığı sembolize edecek. Bu kapsamda aksi bir senatörün kendi çıkarları uğruna yapmak istediklerinize engel olduğunu görebileceksiniz.
Buna ek olarak Senato Hedefleri adını verdiğimiz bir sisteme sahip olacağız, bunlar her partinin kendi kimliği neticesinde, oynanışınıza etki etmesini sağlayan talepleri olacak. Bunlardan önümüzdeki günlüklerde daha ayrıntılı bir şekilde bahsedeceğiz.
Bağlı Devletler
Menander yamasında bağlı devletlerde de değişiklikler yapacağız, bu değişikliklerin amacı onları daha yönetilebilir kılmak, potansiyel olarak daha ödüllendirici kılmak.
Bağlı devletler artık haraçgüzarlıktan derebeylik/bütünleşmeye uzanan lineer bir kademe sistemine sahip. Her bağlı devlet ilişkisinin görüşe, buluşlara ve yükümlülüklere bağlı artan bir güven değeri var. Bu güven değerini yükümlülükler arttırarak, vergiler koyarak, çeşitli eylemler gerçekleştirip bağlı devleti bütünleşme yolunda bir üst kademeye geçirerek kullanabiliyorsunuz.
Aşağıdaki arayüz ve çizimler yapım aşamasındadır.
Oyundaki bağlı devlet türlerinin faydaları güven harcayarak aktifleştirilebilen yükümlülüklere dönüştürülmüş durumda. Bu başlıkta bağlı devletlerin koruyucularıyla etkileşime girmesinin farklı yollarını da oluşturmaya çalışacağız, ancak şimdilik onlardan bahsetmek için çok erken.
Bu ana başlıkların yanı sıra küçük değişiklikler ve eklemelerimiz de olacak. Bir yandan bu başlıkları hafta hafta işlerken, bu küçük değişikliklerden ve eklemelerden de bahsediyor olacağız.