Imperator: Rome günlüklerinde bu hafta donanmalardan, diplomasiden ve Baktriya ile Partya’dan bahsediliyor.
Merhaba, bir başka Imperator: Rome geliştirici günlüğüne daha hoş geldiniz. Bugün donanmalardan, diplomaside yaptığımız bazı değişikliklerden ve son olarak Baktriya, Part bölgeleri ile Selevkos İmparatorluğu’nun uzak köşelerinden bahsedeceğiz.
Donanmalar
Imperator: Rome’da sadece bir gemi türü var, Trireme. Genel olarak savaş kadırgalarını temsil ediyor. Gemiler sadece limanlarda inşa edilebilir ve limanlar ise sadece haritada daha önceden belirlenmiş noktalarda bulunur. Ayrıca gemi üretmek için şehrin bağlı olduğu eyaletin oduna erişimi olması gerekir.
Bu çağlarda ve aslında tarihin büyük bir bölümünde Akdeniz bir engel değil, ulaşım ve taşıma için adeta bir otoyol olmuştur. Imperator: Rome’daki filoların ana görevi de askerleri bir yerden başka bir yere taşımak ve diğerlerinin bunu yapmasını engellemektir.
Filolar ayrıca savaş zamanlarında limanları ablukaya alarak karşı tarafın ticaret gelirini azaltabilir ve ablukaya alan tarafın savaş skorunu arttırabilir.
Gemilerin neyde güçlü neyde zayıf olduğu ticaret malları, askeri gelenekler, amiraller, buluşlar ve daha birçok farklı şeyden etkilenir.
Nasıl karadaki ordu birliklerinin yetenekleri varsa, denizdeki birliklerin de bazı yetenekleri var:
- Ramming Tactics (Çarpma Taktiği): Gemi Saldırı Hasarı +%10, Gemi Savunma Hasarı -%10
- Boarding Tactics (Bordalama Taktiği): Gemi Saldırı Hasarı -%10, Gemi Savunma Hasarı +%10
- Raid Port (Liman Baskını): Komşu bir limandan nüfus çalarak bunları başkentinizde köle nüfusuna dönüştürür (1 Agresif Genişleme karşılığında)
Deniz savaşları daha önceki oyunlarımızı oynamış olanlara biraz tanıdık gelecek.
Muharebe başladığında her gemi hasar vermek için bir düşman gemisini hedeflemeye çalışacak. Başarılı olup olmayacaklarını belirleyen değer ise amirallarin etkilediği pozisyon alma değeridir. Pozisyon almadaki zarlar oyunun her günü tekrar atılır.
Süregelen bir muharebede kötü pozisyon alma yeni bir hedef seçmeyle sonuçlanabilir. Şanssızsanız hedef bulamayabilirsiniz, daha da şanssızsanız kendi gemilerinizden birini hedef alabilirsiniz. Eğer dost gemi hedef alınmışsa gemiler daha sonraki gün tekrar yeni bir hedef seçmeye çalışır.
Hasar verme mekaniği kara savaşlarına benzer. Saldırıdaki etkiler ve zar, düşmanın savunma etkileri ve zarından etkilenir. Bunlar daha sonra güç hasarı veya moral hasarı gibi belirli hasar türleri için azalabilir veya artabilir.
Morali biten gemiler muharebeden çekilir, gücü kalmayanlar ise batar.
Korsanlar
Bir yerde para kazanılıyorsa her zaman o parayı almak isteyenler de olacak. Belirli bir miktarda ticaret çeken bir liman aynı zamanda korsanları da çeker.
Korsanlar limanların olduğu yerlerde belirebilir ve belirme olasılıkları limanın bulunduğu eyaletin sahip olduğu ticaret yollarına bağlıdır.
Bu olasılık yasalar ve buluşlar yoluyla azaltılabilir.
Korsan filoları en fazla 10 gemi içerebilir ve karşısında belirdikleri limanı ablukaya almaya çalışırlar. Ayrıca korsan olmayan tüm donanmalara karşı da düşmanca davranır. Yenilen ama tamamen yok edilmeyen korsan filoları, ablukaya alabilecekleri daha savunmasız limanlar bulmaya çalışacaktır.
Diplomasi
Biraz da Imperator: Rome’da hak iddialarının, ateşkeslerin, savaş ilanlarının ve barışın nasıl işleyeceğine bakalım.
Casus Belli
Daha önceki birçok Paradox oyununda olduğu gibi Imperator: Rome’da da haklı ve haksız savaşlar arasında fark var.
Casus Belliler aşağıdakiler gibi çeşitli şekillerde ve biçimlerde bulunur:
- Hak iddiası (Claim): Bir ülke, başka bir ülkenin sahip olduğu şehir üzerinde hak iddiasına sahipse o ülkeye karşı Casus Bellisi var sayılır.
- İsyancıları desteklemek: Bir ülke başka bir ülkedeki isyancıları destekliyorsa isyancıların desteklendiği ülke isyancıları destekleyen ülkeye karşı Casus Belliye sahiptir.
- Hakaret: Bir ülke, kendisine hakaret eden başka bir ülkeye karşı belirli bir süre için Casus Belliye sahiptir.
- Garantörlük: Bir ülke, garantörlüğünü yaptığı bir ülkeye saldıranlara karşı belirli bir süre için Casus Belliye sahiptir.
- Vassallığın bozulması: Bir ülke, bağımsız olan vassalına karşı belirli bir süre için Casus Belliye sahiptir.
- Müttefikliğin bozulması: Bir ülke, müttefiklik sözünü tutmayan bir ülkeye karşı belirli bir süre için Casus Belliye sahiptir.
Casus Belli olmadan savaş ilan etmek saldırganın istikrarını 2 düşürür ve fazladan agresif genişleme verir.
Savaş Amaçları
Bir savaş ilan edildiğinde savaşı açan taraf belli bir savaş amacı seçer. Bu savaş amacına ulaşmak zamanla savaş skorunu +%25’e kadar arttırır. Ama EU4 gibi diğer oyunların aksine savaş amacı ve casus belli doğrudan bağlantılı olmak zorunda değil. Bir hak iddiası Casus Belli verir ve “fetih” savaş amacını açar ama yine de fetih yerine üstünlük seçebilirsiniz. Savaş amacı fark etmeksizin Casus Belli ile savaş açmak istikrar cezası almamanızı sağlar.
Oyunda üç farklı savaş amacı bulunur:
- Fetih: Başka bir ülkenin kontrol ettiği eyalet üzerinde hak iddianız varsa o eyalet için fetih savaşı açabilirsiniz. Bu durumda seçilen düşman eyaletinin tümü kontrol edilmesi savaş amacı olur. Fetih savaşları herhangi bir taraf savaş amacının tamamını 1 yıl (her ülke seviyesi için +180 gün) kontrol ettiğinde otomatik olarak biter.
- Üstünlük göster: Buradaki savaş amacı muharebelerde üstünlük göstermektir. Muharebelerde 10 savaş skorundan daha fazlası elde edildiğinde savaş amacını tamamlamaktan gelen savaş skoru da artmaya başlar.
- Denizde üstünlük göster: Buradaki savaş amacı deniz muharebelerinde üstünlük göstermektir. Muharebelerde 10 savaş skorundan daha fazlası elde edildiğinde savaş amacını tamamlamaktan gelen savaş skoru da artmaya başlar. Düşmanınızdan daha fazla ablukaya sahip olmak da buna katkı sağlar.
Ateşkesler
Barış imzalandığı zaman 5 ile 15 yıl arası sürecek bir ateşkes devreye girer. Ateşkesin uzunluğu barış antlaşmasının ağırlığına bağlıdır. Bu süre içerisinde aynı düşmana savaş ilan etmek istikrarınızı 5 azaltır.
Savaş Liderleri, Müttefik Çağırma Değişiklikleri ve Ayrı Barışlar
Daha önce oyunlarımızı oynamış olanlar savaş liderliği, müttefik çağırma ve ayrı barış yapma gibi kavramlara aşina olabilir.
Savaşlara katılan birçok farklı ülke olsa da savaş açan ve savaş açılan ülkeler ilk olarak savaş lideri sayılır.
Savaş liderleri bulundukları taraftaki tüm ülkeler için müzakerelerde bulunur ve savaşlar iki savaş lideri barış yapana kadar bitmez.
Imperator: Rome’da savaş liderleri değişebilir. Eğer varolan liderden daha fazla eyalete ve maksimum insan gücüne sahip bir ülke savaşa katılırsa o ülke savaş lideri sayılır ve kendi müttefiklerini de çağırabilir. Böyle bir durumda savaş ilan etme arayüzü başka bir ülkenin savaş lideri olabileceği konusunda uyarır. Ayrıca savaş liderliği sadece bir kere değişebilir.
Müttefiklerinizi dikkatlice seçmeyi daha önemli hale getirmek için müttefikliğin nasıl çalıştığıyla ilgili bazı değişiklikler yaptık. Imperator: Rome’da müttefikinizden gelen savaşa katılma çağrısını reddedemeyeceksiniz. Eğer başka bir ülkenin yardımına güveniyorsanız siz de onların yardımına gitmeye hazır olmalısınız.
Ayrıca savaş lideri olmayan ikincil ülkeler de 36 ay geçmeden önce ayrı barış yapamaz. İkincil ülkelerin savaşı bitirmek için savaş liderine yardım etmeleri beklenir, başkalarının savaşını kendini genişletmek için kullanmaları değil.
Baktriya ve Part Bölgesi
Baktriya
Partya
Dahae Bölgesi
Bugün geçen hafta baktığımız bölgenin kuzeydoğusuna göz atıyoruz. Halefler ve bir bakıma Ahamenişler için Part ve Baktriya bölgeleri merkezi bir noktada değil. Ancak buralar ekonomik olarak önemsiz bölgeler de değil. Burada antik şehirler, Uzakdoğu ve Hindistan ile ticaret bağları bulunuyor. Ayrıca bölgenin kültürü de önce İranlılardan sonra Yunanlardan etkilenmiştir.Oyunumuzun başlangıcında bu bölgenin neredeyse tamamı Yunan satraplıklar tarafından kontrol ediliyor. Seleukos ve oğlu Antiokhos yakın zamanda devlete bağlı olmayan yerel yöneticilerden kurtuldu ve bu yüzden bölgenin sorun çıkarmamasını bekliyorlar.
Tarihte iki satraplık da eninde sonunda bağımsızlıklarını elde edeceklerdi. Baktriya, Kuzey Hindistan’ın çoğunu kontrol edecek bir Greko-Baktriya krallığı kuracaktı. Bu krallık Yunan-Hint karışımı olacak ve bir Yunan Budist hanedanlık tarafından yönetilecekti.
Part bölgesi ise Dahae boyları tarafından istila edilecek ve Arsak İmparatorluğu’nun merkezi haline gelecekti. Arsak İmparatorluğu ise İran’ın büyük kısmını fethedecek ve Roma Cumhuriyeti’nin rakibi haline gelecekti.
Başlangıçtaki ülkeler:
- Partya: İran ve kuzeydeki bozkırların arasındaki sınırda bulunan Selevkos satraplığı. Partya en zengin satraplık olmasa da özerkliğe sahip ve potansiyeli oldukça yüksek. Partya oyuna Selevkosların satraplık vassalı olarak başlıyor.
- Baktriya: Selevkosların büyük doğu satraplığı. Günümüz Afganistan’ındaki Hindukuş ve Pamir dağları arasındaki bereketli vadide yer alan bölge, Partya’dan daha zengin ve daha yüksek nüfusa sahip. Bölge hali hazırda Yunanlı eski askerler, İranlı bürokratlar ve yerel Hint-İranlı çiftçilerle kültürlerin buluşma noktası haline gelmiş. Baktriya bazıları tarafından dönemin “Vahşi Batısı” olarak tasvir edilmiş. Selevkosların satraplık vassalı olarak başlıyor.
- Parnia: Hazar Denizi ve Baktriya arasında yer Dahae boylarından biri. Tarihte Partya’yı fethedip Arsak hanedanlığı tarafından yönetilen Part İmparatorluğu’nu kurmuşlardı. Diğer Dahae boyları gibi genişledi zaman Dahae federasyonunu kurup İran’ın işgali için hazırlanabilir. Oyuna bağımsız ve tarafsız başlıyor.
- İskitler: Hazar’ın kuzey ucunda bulunan krallık. Avrupa İskitleri ve Soğdiana ile arasında geniş bozkırlar bulunur. Oyuna bağımsız ve tarafsız başlıyor.
- Zanthia: Küçük bir Dahae krallığı. Parnia gibi daha sonra genişleyebilir. Oyuna bağımsız ve tarafsız başlıyor.
- Pissuria: Dahae bölgesi ve Partya’nın ucunda bulunan küçük krallık. Oyuna bağımsız ve tarafsız başlıyor.
- Kharesmia: Ceyhun nehri deltasında, Dahae boyları ve Baktriya arasında bulunan krallık. Oyuna bağımsız ve tarafsız başlıyor.