Imperator günlüklerinde bu hafta çeşitli değişikliklerden, başarımlardan ve oyunda kurulabilen ülkelerden bahsediliyor.
Merhaba, bir başka Imperator: Rome günlüğüne daha hoş geldiniz.
Bugün birkaç farklı şeyden konuşacağız. Paralı askerlere, tahkimatlara (fort), kabilelere, klan askerlerine yapılan değişikliklere, başarımlara ve oyunda kurabileceğiniz ülkelere göz atacağız.
Kontrol Bölgeleri
Daha önceki günlüklerde de değindiğimiz gibi Imperator’daki tahkimat ve kontrol bölgesi (zone of control) sistemi EU4 oyuncularına tanıdık gelecektir. Kısaca açıklamak gerekirse; bir tahkimat etrafındaki şehirler üzerinde bir kontrol bölgesine sahiptir ve düşmanın hareketini böylece engeller.Imperator’un geniş haritası düşman topraklarında ilerledikçe şehirleri almayı biraz uğraştırıcı hale getiriyordu. Bu sorunla özellikle bir bölgede savaş kazanılmış, düşman püskürtülmüş ve bölgedeki tahkimatlar ele geçirildiğinde karşılaşıyorduk. Bu nedenle ele geçirdiğiniz tahkimatlar düşman topraklarında bile otomatik olarak etrafındaki şehirleri almaya başlayacak.
Yani bir tahkimatı aldığınız zaman kontrol bölgesindeki şehirleri almakla uğraşmanıza gerek kalmayacak. Tahkimatın kontrol sınırları da aşıyor, yani sizin kendi sınırınız içinde yer alan tahkimatlar düşman topraklarındaki şehirleri otomatik olarak alabilir.
Bunlara ek olarak artık bir eyaleti barış müzakereleri sırasında isteyebilmek için o eyaletteki tüm tahkimatları ve eyaletin başkentini kontrol etmeniz gerekecek.
Paralı Askerler
Paralı askerler hakkında konuştuğumuz günlüğü buradan okuyabilirsiniz. Paralı askerler oyunda önemli bir rol oynamakla birlikte zaman geçtikçe tam savaşın veya kuşatmanın yakınında, hatta tam gerçekleştiği yerde, paralı asker tutarak düşmanımızı paralı asker “bombardımanına” tutabilmek bir sorun haline geldi. Yeni tutulan paralı askerler artık 0 moralle başlıyor ve yavaşça moralleri doluyor. Bu ayrıca paralı askerlerin bakım masrafını daha uzun süre karşılamanız gerektiği anlamına geliyor.Klan Askerleri
Daha önceki günlükte de bahsettiğimiz üzere kabiledeki klan liderlerinin askerleri genişlemenize yardım edebilir ama askerlerin miktarı size değil klan liderlerine bağlıdır. Kendi yaratmadığınız askerler için bakım masrafı ödemek bir sorun haline gelebilir.Kabile askerlerin masrafları artık tamamen klan liderleri tarafından ödenecek ve kabileye herhangi bir maliyeti olmayacak. Bakım masrafları ve takviye edilmeleri bedava olan askerlere karşılık artık kabileler kendi çıkardıkları askerler için %50 daha fazla bakım masrafı ödeyecek. Ayrıca klan liderlerinin maaşı da devlet gelirinin %2’sinden %5’ine çıkartıldı.
Bu değişiklikler ayrıca kabilenizde ne kadar klan lideri istediğinize de etki edecek. Ne kadar klan liderini olduğunu kabile yasalarından kontrol edebileceksiniz.
Başarımlar ve Kurulabilir Ülkeler
Diğer oyunlarımızda olduğu gibi başarımlar birer nihai hedef veya oynarken öylesine aldığınız şeyler olabilir. Kurulabilir ülkeler ise genellikle bir tür bonus içerecek. Başarımlar normalde olduğu gibi başardıkları şeyleri göstermek isteyenler için önemli olacak ve Ironman modunda oynamanız gerekecek.
Başarımlar
Toplamda 50 başarım olacak ve zorluk/coğrafya açısından dağıtılacak. Umarız ki herkesin hedeflediği ve hoşuna gittiği bir başarım vardır.
Çok Kolay:
Cincinnatus: Bir cumhuriyet ile oynarken diktatör ata ve daha sonra onun emekli olmasını sağla.
Do not disturb my circles: 40 buluş araştır.
Tribal Concord: Bir kabile ülkesinde yasayı değiştir.
Render to Caesar: Bir savaşta toprak al.
A new Home: Bir kabile ile boş bir şehre göç et.
Alea Iacta Est: Bir diktatörün ülkenin başında kalmasını sağla.
Soldier of Fortune: Bir monarşi ile oynarken tahta talip olan birini paralı asker olması için uzağa gönder.
Panem et Circenses: 10 olimpiyata katıl.
International Relations: İki hükümdar ile arkadaş ol.
Strategic Reserve: Her tür stratejik ticaret malını başkentine ithal et veya başkentinde üret.
Kolay:
Triumvir: Bir iç savaştan başarıyla çık.
Legacy of Aristotle: 4 araştırmacının hepsinin alanlarında 11 beceriye sahip olmasını sağla.
Envy of the world: En az 100 uygarlık seviyesine sahip bir şehre sahip ol.
Tribal Assembly: Bir kabile ile cumhuriyet ol.
Hispania Universalis: Greater Iberia’yı (Büyük İberya’yı) kur.
What have the Romans ever Done for us?: Roma ile Filistin’in hepsine sahip ol. Yehuda bölgesindeki tüm şehirlerin uygarlık seviyesini en az 70’e çıkart.
Punic Ascendance: Kartaca ile Hispanya’yı fethet.
Times New Roman: Roma ile Cariala, Italica ve Helvetia eyaletlerine sahip ol.
Antipater’s Dream: Makedonya ile Yunanistan ve Epirüs bölgelerini fethet.
The Besieger: Frigya ile Babil’i, İskenderiye’yi, Lysimachea’yı ve Pella’yı yağmala.
Orta:
Over 9000: 9000’in üzerinde nüfusa sahip ol.
The Romans are Crazy: Galya’yı kur.
Carthago Delenda Est: Kartaca’yı fethet ve yağmala.
New Kingdom: Mısır’ı kur, Mısır verasetine sahip ol, Nubiya ve Suriye’yi fethet.
City of the World’s Desire: Byzantium’da 15 ticaret yoluna sahip ol (şu an için bir başkentte sahip olabileceğiniz maksimum ticaret yolu sayısı).
Pyrrhic Victory: Epirüs ile Roma’yı al.
Perfidious Albion: Albion’u Birleştir kararını 50 yılda geçir.
Imperial Ambition: Imperium hükümet türünü benimse.
Bois are Back in town: Boii ile Boihaemum bölgesini fethet.
Pan-Hellenic League: Bir Yunan cumhuriyeti ile Yunanistan’ı birleştir.
Stonehenge: Megalitik bir ülke ile 20 taş kaynağına ve Cunetio şehrine sahip ol.
Soter: Ptolemaios’un Mısır’ı ile dünyadaki tüm harikaları fethederek veya inşa ederek ele geçir.
To the end of the world: Gandhara, Mahdyadesa, Pracya, Maru ve Avanti bölgelerini Selevkos İmparatorluğu veya Baktriya ile fethet.
Three Great Fires: Pers İmparatorluğu’nu kur ve Ganzak, Nevshapur ve Gur şehirlerine sahip ol.
Holy Fire: 10 farklı dinin kutsal bölgesini harap et.
Zor:
No more worlds left to conquer: Halef devletlerden biri olarak İskender’in İmparatorluğu’nu tekrar kur.
Garum Nobile: Bir şehirde 10’dan fazla balığa sahip ol.
True Vandal: Vandalya ile başla, Afrika’ya göç et, hepsini fethet ve savaşta Roma’yı işgal et.
Germania Magna: Germen bir ülke olarak Germania, Germina Superior, Vistula ve Boiohaemum bölgelerine sahip ol.
The Man who Would be King: Baktriya ile bağımsız ol ve Ariana, Bactria, Gandhara bölgelerini fethet.
Ashoka’s Pillars: Maurya ile Hindistan’ın hepsini fethet, dinini Budizm olarak değiştir ve en az %80 dini birliğe sahip ol.
Mare Nostrum: Roma ile Akdeniz’e kıyısı olan her şehri fethet.
Megalopolis: Megalopolis ülkesi ile Megalopolis şehrinde 80’den fazla nüfusa sahip ol.
Pax Aeterna: Dünyayı fethet.
Mlon Labe!: Sparta ile Persepolis şehrini fethet ve yağmala.
Çok Zor:
Spice Must Flow: Mosylon ile tüm baharat üretimini kontrol et.
Kingdom of David: Yahudi bir ülke ile Filistin’i ve Suriye’yi birleştir, Nil’e ve Dicle’ye kadar genişle.
Reverse Alexander: Mauryan olmayan bir Hint, Budist veya Jain ile Pataliputra’yı, Babil’i, Memfis’i ve Atina’yı fethet.
Heraclea Persica: Heraclea Pontica ile başlayarak Ahameniş İmparatorluğu’nu kur.
Tyrean Purple: Fenike’yi kur, en az 500 gemiye ve Sur şehrinde 5 boyaya sahip ol.
Kurulabilir Ülkeler
Diğer birçok oyunumuzda olduğu gibi Imperator’da da kurabileceğiniz ülkeler olacak. Böylece halkınızın kimliğini değiştirebileceksiniz. Bir ülke kurmak genel olarak küçük bonuslar verecek ve yeni bir renk/isim (çoğu durumda ayrıca yeni bir bayrak) sağlayacak. Bölgesel geliştirici günlüklerinde bunların bazılarından bahsetmiştik ama aşağıdaki listede oyun çıktığında kurabileceğiniz tüm ülkeleri bulabilirsiniz.
Liste kurabileceğiniz tüm ülkeleri içerse de nasıl kurabileceğiniz veya kurduğunuzda ne etkiler alabileceğiniz ile ilgili her şeyi içermiyor. Eğer bir seviyedeki ülkeyi kurarsanız aynı seviyedeki veya daha alt seviyedeki bir ülkeyi kuramazsınız.
1. Seviye:
Küçük bölgesel ülkeler, genellikle kabile federasyonları.
- Achea: Achea Birliği Achea’daki cumhuriyetler tarafından kurulabilir. Kurduğunuzda daha büyük bir bölge için hak iddiaları verir.
- Arcadia: Arcadia Birliği Arcadia’daki cumhuriyetler tarafından kurulabilir. Kurduğunuzda daha büyük bir bölge için hak iddiaları verir.
- Kıbrıs: Tüm Kıbrıs’ı kontrol eden bir küçük ülke tarafından kurulabilir.
- Akitanya: Akitanya ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Aremorica: Aremoria ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Carpetania: Carpetania ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Celtiberia: Celtiberia ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Gallaecia: Gallaecia ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Lusitiania: Lusitiania ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Vettonia: Vettonia ülkelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
2. Seviye:
Daha büyük bölgesel ülkeler.
- Asur: Yeni Asur İmparatorluğu yıkılalı uzun bir süre olsa da Asur bölgesi hala önemli bir bölge. Yeterince kuvvetli bir yerel güç bu büyük imparatorluğun varisi olabilir.
- Babil: Daha yakın zamanda yıkılan bu imparatorluk kuvvetli bir yerel güç tarafından kurulabilir.
- Kilikya: Anadolu’nun en zengin bölgelerinden olan ve çoğunlukla halef devletlerinin ordularının toplandığı bir yer olan Kilikya kendi bölgesel krallığını da destekleyebilir.
- Girit: Adadaki tüm önemli şehirleri kontrol edebilen bir Giritli devlet yeni bir Giritli kimliği yaratabilir.
- Dravida: Hindistan’ın güneyindeki önemli şehirleri fetheden bir Hint devleti Dravia krallığını kurabilir.
- Galatya: İç Anadolu’nun doğru kısımlarını fetheden bir Kelt ülkesi oraya yerleşip yeni bir Galatyalı kimliği yaratabilir.
- Helvetia: Helvetia kabilelerini birleştirerek kurulabilen bir kabile federasyonu.
- İlirya: İlirya bölgesini birleştirebilen yerel bir ülke yeni bir İliryalı kimliği yaratabilir.
- Medya: Atropatene gibi büyüyen bir Medyalı güç eski Med İmparatorluğu’nun varisi olduğunu iddia edebilir.
- Numidya: Doğu Batı Afrika’daki kabileleri birleştirerek Numidya’yı kurabilirsiniz.
- Sicilya: “Sicilya Kralı” ünvanı oyunun başında Siraküzalı Agatokles tarafından alınmış olsa da ada hala bölünmüş bir halde. Adanın hepsini fetheden bir güç Sicilya devletini kurabilir.
- Suriye: Oyunun başlangıcında Suriye tamamen Antigonid’in Frigyası tarafından kontrol ediliyor.
- Yamnat: Güney Arabistan’daki ülkeleri birleştirerek Yamnat’ı kurabilirsiniz.
- Saksonya: Germen kabilelerinden Saksonya kültürünün kabile federasyonu.
- Belgia: Belgia kabileleri tarafından kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Pretania: Pretania kabileleri tarafından kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Kaledonya Konfederasyonu: Kaledonyalı kabileler tarafından kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Noricum: Noricum kabileleri tarafından kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Dahae: Dahae kabileleri tarafından kurulabilen bir kabile federasyonu.
- Ermenistan: Ermenistan Krallığı yıkılırsa (veya siz yıkarsanız) daha sonra yeni bir Ermeni Krallığı kurabilirsiniz.
- Mısır: Mısır’ı kontrol eden Ptolemaios Krallığı yıkılırsa Mısırlı kültürüne ve dinine sahip başka biri Mısır’ı kurabilir.
- Makedonya: Makedonya yıkılırsa başka bir ülke onu kurabilir. Kuran ülke eskiden Makedonya’nın kontrol ettiği her yer üzerinde hak iddiası alır.
- Frigya: Frigya oyunumuzun başlangıcında Antigonus tarafından yönetilen krallık olsa da Frigya’nın ana bölgelerini kontrol eden başka biri de kurabilir.
- Pontus: Pontus Krallığı yıkılırsa başka biri tarafından kurulabilir. Ayrıca oyunun başında küçük şehir devleti Kios’u kontrol eden Mithridatid hanedanlığı bir karar ile Pontus’u kurabilir.
- Trakya: Oyunun başında Lisimahos ve ailesi Trakya’yı kontrol etse de Odrysia gibi yerel krallıklar bölgeyi fethedebilir. Trakya’yı yıkarlarsa onun yerine geçebilirler.
3. Seviye:
Daha da büyük bölgesel imparatorluklar.
- Albion: Kabile olmayan ve İngiliz adalarının tamamını fetheden biri Albion İmparatorluğu’nu kurabilir.
- Argead İmparatorluğu: Diadokhlar tarafından kurulması daha kolay olsa da tüm Helenik krallıklar tarafından kurulabilen Argead İmparatorluğu, Büyük İskender tarafından yönetilen topraklar üzerinde hak iddiası verir. Bu imparatorluğu kurabilmek için İskender’in bölünen imparatorluğundaki tüm büyük şehirlerin fethedilmesi gerekir.
- Bharatavarsha: Tüm Hindistan alt kıtasını kurabilen biri Hint İmparatorluğu’nu kurabilir.
- Galya: Tüm bölgeyi birleştirmeyi başaran bir Galyalı ülke tarafından kurulabilir.
- Helen Birliği: İskender’in ve daha sonra haleflerinin kurduğu Helen Birliği yabancılar tarafından Yunan şehirlerini kontrol etmenin bir yolu olsa da özgür Yunanlar tarafından kurulması hayal olmayabilir. Genişleyen ve yeterince kuvvetli bir Yunan cumhuriyet Helen Birliği’ni kurabilir.
- Büyük İberya: İberya yarımadasının tümünü fetheden bir ülke tarafından kurulabilir.
- Pers: Pers İmparatorluğu İskender tarafından yok edilmiş olsa da isimler ve gelenekler o kadar kolay kaybolmuyor. Eski imparatorluğu birleştiren Persli bir güç tarafından kurulabilir.
- Fenike: Oyunumuzun başlangıcında özgür olan çok az Fenikeli şehir var, bunlar da zaten Antigonidlerin merhametinde. Fenike bölgesini almayı başarırlarsa Fenike devletini kurabilirler.
- Magna Graecia: Oyunun başlangıcında Magna Graecia, yani Yunan güney İtalya, küçük ve çoğunlukla güçsüz devletler arasında bölünmüş halde. Yeterince güçlenen biri Magna Graecia’yı kurup tüm İtalyan Yunanları tek bir bayrak altında toplayabilir.
- Daçya: Daçyalı bir ülke tarafından Daçya bölgesi fethedildiğine kurulabilir.
- Partya: Partya başlangıçta bir Makedonyalı Selevkos satraplığı olarak yer alsa da bölgedeki bir imparatorluk bunu yıkıp yeni bir Part İmparatorluğu kurabilir.