HoI4 günlüklerinde bu hafta yeni deniz savaşlarının mekaniklerinden bahsediliyor.
Herkese merhaba, dün Paradoxplaza forumundaki bakım nedeniyle günlüğü bugün çıkarmaya karar vermiştik. Bugün 1.6 Ironclad yamasında deniz savaşlarına gelen temel değişikliklere bakacağız. Daha önce görev kuvvetlerinden ve gemi tespit etmeden daha önce bahsetmiştik. Ayrıca gelecekte sadece denizaltılardan konuşacağımız bir günlük olacak, bu nedenle bugün sadece normal gemi savaşlarındaki rolünden bahsedeceğiz. Fazla uzatmadan başlayalım.
İlk önce eski sistemdeki sorunlara bakalım. Böylece bunları nasıl çözmeye çalıştığımızı daha iyi görebilirsiniz.
- Savaşların çok büyük sonuçları var, çok küçük hatalar bile kötü sonuçlara yol açıyor.
- Savaşların boyutu çığ gibi büyüyor çünkü herkesin donanması dahil oluyor.
- Büyük filolar her zaman daha iyi bir seçenek, yukarıdaki sorunlar birlikte “doomstack” denilen çok büyük filolara neden oluyor.
- Gemiler birbirine yaklaştıkça arayüz daha da anlamsızlaşıyor. Gemiler arasındaki mesafenin gösterilmesi ve bunun dengelenmesi oldukça zor.
- Başka bir yerle meşgulken savaşları kaçırmak mümkün.
- “Simülasyondan gelen doğası” dengelemeyi çok zor bir hale getirdi. Tamamen savaş gemilerinden oluşan filoların oldukça iyi olmasına neden oldu.
Muharebe Hatları
Mesafelerle ve refakatçi gemilerle(muhripler ve hafif kruvazörler/ “screens”) ilgili sorunları çözmek için her tarafı pozisyonu ve mesafeyi yansıtan 4 bölgeye ayırdık.
- Refakatçiler – Refakatçi gemileriniz burada bulunur. Düşmana en yakın olan gemilerdir ve ayrıca arkasında gemileri korurlar (aşağıda daha detaylı konuşacağız).
- Muharebe hattı – Ağır kruvazör, savaş gemisi gibi ağır ve uzun menzilli silahlara sahip gemiler burada bulunur. Arkalarındaki uçak gemilerini ve konvoyları korumada yardım ederler.
- Uçak gemileri – En arkada ise diğer iki hat tarafından korunan uçak gemileri bulunur. Konvoylar muharebeye dahil olursa onlar da burada bulunur (deniz çıkartmaları veya konvoy yağmalama gibi).
- Denizaltı – Deniz dibi. Bu bölge de aslında ikiye ayrılır, tespit edilen denizaltılar tespit edilmeyenlerden ayrıdır.
Gemileri böyle mesafelere ayırdığımızda gemilerin pozisyon almalarının ve aralarındaki mesafelerin ne kadar önemli olduğunu yansıtabilirken, aynı zamanda ne olup bittiğini de daha basit bir şekilde gösterebiliriz.
Bulundukları bölgeler sahip oldukları silahlara göre belirlenir. Savaşın işleyişi de artık daha çok farklı silahların farklı bölgelerle olan etkileşimine göre belirlenir. Silahlar ayrıca size yardımcı olması için savaş ekranının yukarısında da yer alır.
Hafif Silahlar – Küçük kaliberli silahlardır. Muhriplerde ve hafif kruvazörlerde ana silah, ağır gemilerde ise ikincil silah olarak bulunur. Daha küçük olan ve daha hızlı hareket eden gemileri vurmak için kullanılır. Ana savaş gemilerine hasar verecek kadar zırh delici özelliği bulunmaz. Önlerindeki 2 bölgeyi vurabilirler, yani refakatçi gemileri diğer refakatçi gemileri vurabilir ve bunların tamamı yok edilirse ana savaş gemilerine ateş etmeye başlar. Ana savaş gemilerindeki ikincil silahlar ise kendi refakatçi gemilerinin arkasından düşman refakatçi gemilerine ateş edebilir.
Ağır Silahlar – Büyük gemileri batırabilmesi için tasarlanmış zırh delici silahlar. Daha küçük olan ve daha hızlı hareket eden gemileri vurmaları zordur ama vurduklarında ciddi derecede hasar verirler. Bir düşman hattının üzerinden ateş edebilirler. Yani karşı tarafta refakatçi gemiler bulunsa bile düşman muharebe hattını vururlar.
Torpidolar – Büyük gemileri kolayca batırabilirler. Zırhtan etkilenmezler, fazla hasar verirler ama hızlı/küçük gemileri vurmada kötüdür. Karşıda uygun sayıda refakatçi bulunmuyorsa her bölgeyi vurabilirler. Yani refakatçilik oranı %50 ise düşman torpidolarının yarısı muharebe hattınıza ulaşabilir ve bu bölge de zayıfsa uçak gemilerinizi vurabilir.
Uçaksavar – Uçaksavalar biraz daha farklı çalışır. Düşman uçaklarına ateş eden bir gemi filonun geri kalanından da yardım alacağı için destek gemilerinizi (veya uçak gemilerine odaklanıyorsanız savaş gemilerinizi) olabildiğince fazla uçaksavar ile doldurmakta fayda var.
Su Altı Bombaları – Denizaltılarına zarar verebilen tek silah, sadece tespit edilmiş denizaltılara karşı işe yarar.
Uçak gemisi uçakları – Uçak gemileri birçok farklı uçak taşıyabilir. Deniz ve pike bombardıman uçakları diğer gemilere saldırmada ve düşman savaş uçaklarından korumada yardım eder. Deniz savaşlarındaki uçaklar oyunun geri kalanıyla biraz daha uyumlu hale geldi ve tahmin edebileceğiniz gibi hava bölgelerinde yer alıyorlar. Böylece karadan kalkan uçaklar ile uçak gemileri arasındaki birçok sorun çözüldü.
Bulunan silahların özetinin yanında pozisyon olma değeri bulunur. Bu değer görev kuvvetlerinizin ne kadar iyi pozisyon aldığını gösterir. Örneğin düşük pozisyon alma değeri, refakatçi gemilerinizin fırtına nedeniyle dağılması ve ana savaş gemilerinizin saldırılara açık olduğu anlamına gelebilir. Pozisyon alma, refakatçilik oranını da doğrudan etkiler ve ayrıca düşük pozisyon alma değerleri gemilerin de savaşma kabiliyetini düşürecek. Pozisyon almayı etkileyen en önemli şeylerden biri karşılıklı filoların büyüklüğüdür. Yani büyük filolaların pozisyon alma değeri daha küçük ve kontrol etmesi kolay filolara karşı düşük olacak. Amiralin manevra yeteneğinin de burada etkisi var. Düşmanın aldığı pozisyon alma cezalarını arttıran amiral özellikleri ve teknolojiler de bulunuyor. Buradaki amacımız, doğru teknolojilere ve tecrübeli bir amirale sahip olduğunuzda küçük yağmalama kuvvetlerini daha etkili yapmak.
Gemilerin bilgi çubukları hasarın nereden geldiğini güzel bir şekilde gösteriyor, böylece belli bir silahın ne kadar etkili olduğunu görebiliyorsunuz, ayrıca özeti de arayüzün yukarısında bulunuyor.
Muharebeye Girmek ve Çıkmak
Muharebe başladıktan sonra başka görev kuvvetleri de katılabilir. Katıldıkları zaman daha önceki gibi “Katılıyor” kutucuğunda yer alırlar. Burada geçirilen süre organizasyon seviyelerine bağlı. Ne kadar azsa o kadar fazla beklerler. Organizasyon hareket etmekten ve ayrıca elle emirler vermekten etkilenir (ilerisi için planlamanızı istiyoruz, en iyi sonucu elde etmek için duruma göre reaksiyon vermenizi değil). Gemilerin muharebeye katılmaları istenildiğinde organizasyonları düşer ve böylece katılma sürelerini uzatır. Verimliliği düşük olan konvoy yağmalama veya refakat etme görevleri için de geçerlidir. Kısacası tüm gücünüzü bir yerde toplamak daha da zor hale geldi.
Diğer yandan, eğer düşmanı katılacak gemiler gelmeden önce yok ederseniz muharebe biter ve kaçabilirsiniz. Tekrar savaşmak istiyorsanız tarafların birbirlerini tekrar tespit etmesi gerekir. Burada amacımız ise hızlı vur-kaç savaşlarına izin vererek denizaltılara ve diğer yağmacılara yardım etmek.
Muharebeden çıkmak isterseniz doğrudan emir verebilirsiniz ve ayrıca belli bir seviyede hasar alan gemiler de otomatik olarak geri çekilir (görev kuvvetlerinizin ne kadar agresif olacağını ayarlayabilirsiniz). Geri çekilmek zaman alır. Doktrinlerden, amiral özelliklerinden, hava durumundan, araziden ve gemilerin hızından etkilenir. Geri çekilme için bir ilerleme çubuğu ekledik, böylece düşman amiral gemisi yavaş yavaş geri çekilirken heyecanınız da git gide artar. Geri çekilmeyi daha zor kılan kritik hasarlar eklediğimizi de unutmayın. Takılmış bir dümen geri çekilmeyi %90 daha yavaş yapar. Genel olarak ise geri çekilmeler, savaşların çok büyük sonuçları olmasının önüne geçiyor.
Denizaltılar da buraya devreye giriyor. Normal torpido kuralları onlara da işliyor ama isterlerse kaçan gemileri takip de edebilirler. Yani muharebede hala gizlenen denizaltılarınız varsa geri çekilmeye başlayan düşman ana savaş gemilerini hedef alabilirler. Tabi bu durumda tespit edilirler ve diğer gemilerin saldırılarına maruz kalabilirler.
Gelecek hafta denizaltılar hakkında konuşacağız, görüşmek üzere!