Hearts of Iron IV’te Sovyet Odak Ağacı Değişiklikleri #1: Tarihsel ve Ortak Odaklar

Hearts of Iron IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Sovyet odak ağacında yapılan değişiklikler tanıtılıyor.

Здравствуйте товарищи! – Merhaba yoldaşlar! Hearts of Iron IV için kaleme alınmış bir başka geliştirici günlüğüne hoş geldiniz. Umuyoruz hepiniz güzel bir yaz tatili geçirmişsinizdir ve uzunca bir okuma seansına hazırsınızdır zira bugün sizlere önümüzdeki eklentinin son ülkesini tanıtıyor olacağız. Bu ülke şüphesiz ki en zorlu şartlarda dahi geri adım atmadı.

Bildiğiniz üzere Sovyetler Birliği devasa bir ülke ve oyunda yansıtmak istediğimiz şeyleri en iyi şekilde yansıtabilmek adına ayrı bir İçerik Tasarım Sovyeti kurmamız gerekti. Bugün sizlere kendi alanımdan, tarihsel ve ortak odaklardan bahsedeceğim.

Başlamadan evvel birkaç şeyden bahsetmek isterim.

Bu geliştirici günlüğünde okuyacağınız her şey Barbarossa ücretsiz güncellemesinin bir parçası olacak, bazı içerikler geçmişteki bazı eklentilere sahip olmamanız durumunda değişiklik gösterebilecek.

Buna ek olarak, tüm bunlar halen çalışma aşamasında, dolayısıyla henüz bitmemiş veya değişebilecek içerikler, rakamlar, görsellerle karşılaşabilirsiniz. Yeni sistemleri test etmek için hazırladığımız çeşitli debug kararlar da mevcut.

Bu ikisini aradan çıkardığımıza göre başlayabiliriz.

01%20Bookmark.png

Birinci Dünya Savaşı’na Rus İmparatorluğu olarak giren, Sovyet Rusya olarak çıkan bu ülke 1918 yılında imzaladığı Brest-Litovsk Antlaşması ile Doğu Avrupa’da büyük çapta toprak kaybı yaşadı. Petrograd’daki Bolşevikler Polonya, Litvanya, Estonya, Letonya, Finlandiya ve daha birçok bölgenin kontrolünü İttifak Devletlerine bıraktılar.

1922 yılının Aralık ayında Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği kuruldu. Sovyet kelimesi “konsey” anlamına geliyor ve 1905 yılında Rus işçilerden, askerlerden ve köylülerden oluşan Çar karşıtı konseyleri ifade ediyor. Bu konseyler 1905 yılında başarısız olan devrimin ardından ortadan kaldırılsa da, 1917 yılında tekrar ortaya çıkarak Çarı devirmeyi başardı.

Vladimir Lenin önderliğindeki Bolşevikler, bu Sovyetler üzerinden yeni bir rejimin siyasi zeminini hazırladı.

1924 yılında Lenin’in ölmesiyle beraber Josef Stalin ülkenin başına geçti ve parti içerisindeki tüm siyasi muhalefeti ortadan kaldırdı. İlk olarak Troçki ve takipçileri hedef alındı, ardından bir zamanlar onu desteklemiş isimler (Zinovyev ve Bukharin gibi) hedef tahtasına kondu. Hal böyle olunca siyasi bir paranoya hüküm sürmeye başladı ve Büyük Temizlik adı verilen dönemde halktan, askeriyeden ve hatta partiden birçok isim tutuklandı ve baskı gördü.

Şimdilik bu kadar tarih yeter, 1936 yılında Sovyetler Birliği ile oyuna başladığınızda şu şekilde bir manzara ile karşılaşıyorsunuz:

02%20Start.png

Gördüğünüz üzere birkaç değişiklik var:

  • Başlangıçtaki Savaş Desteği artık çok daha düşük, bu durum Savaş Ekonomisini erken elde etmenizi zorlaştırıyor.
  • Stalin nihayet bir özellik sahibi (ve göreceğiniz üzere elde edebileceği tek özellik bu değil)
  • Eskisine nazaran çok daha fazla Ulusal Spirit mevcut. Bunları ileride inceleyeceğiz fakat ilk ikisi ilginizi çekebilir:

03A%20Home%20of%20Revolution%20NS.png 03B%20Trotskyite%20Plot.png

Aynı zamanda bir başlangıç danışmanına sahibiz, Genrikh Yagoda. Kendisi NKVD’nin üç muhtemel liderinden birisi, bunların her biri kendine has bir karakteristiğe sahip ve Temizlik sona ermeden onları kovamıyorsunuz (Temizlik esnasında Yagoda ‘temizlenebilir’, yerine Yezhov’u koyabilirsiniz, sonra Yezhov temizlenebilir ve yerine Beriya’yı koyabilirsiniz zira tarihte olan şey tam olarak buydu.)

04A%20Yagoda.png 04B%20Yezhov.png 04C%20Beriya.png

Danışman havuzu artık çok daha geniş. Bunlar Stalin’in erken dönemde yararlanabileceği danışmanlar (eğer temizlik esnasında işi abartmazsa)

05%20Stalin%20Advisors.png

Alternatif tarih komünistler için daha farklı danışmanlar da var, onların birçoğu temizlik esnasında hedef alınacak isimler, önümüzdeki geliştirici günlüğünde onlardan bahsediyor olacağız.

General havuzunda da bazı değişiklikler var. Artık oyuna Sovyetler Birliği’nin Beş Mareşali ile başlıyorsunuz. Kulik generalliğe düşürüldü (1940 yılında, ondan önceki 3 mareşalin temizlenmesi sonrasında mareşal olmuştu), bunlara ek olarak süvari odaklı Vitaly Primakov oyunun başlangıcında seçilebiliyor.

Görsel

Görsel

Son olarak, bazı Sovyet generallerini gençleştirme merkezine yolladık zira sahip oldukları portreler savaştan çok sonra çizilmiş portrelerdi. Gördüğünüz üzere bazıları geri dahi dönemedi (30 yıl geriden dönmeleri biraz zaman alabilir.)

Şimdi gelin Sovyet odak ağacını inceleyelim (alternatif tarih odakları hariç, onlardan gelecek hafta bahsedeceğiz.)

07%20FULL%20HISTORICAL.png

Bu odak ağacında daha içerik dolu ve tarihsel olarak doğru bir tecrübe yaratmak istedik. Oyuncu hem tarihsel hem de tarihsel olmayan ancak makul olan çok sayıda seçeneğe sahip. Oynanış açısından bakarsak, çok fazla kısa odaklar mevcut ve tüm odakları tamamlamanız imkansız (çok, çok geç döneme kadar oynamadığınız müddetçe). Bu sebeple bir strateji belirleyip, başarı için doğru tercihlerde bulunmanız gerekiyor.

Sanayi odaklarından bahsedelim.

08%20Industrial%20Branch.png

Sovyet iktidarının ilk yıllarında, ekonomik ve sanayi gelişim Rusya’nın İç Savaş sebebiyle çöken tarım ekonomisini tekrardan ayağa kaldırmaya yönelikti. 1921 ila 1928 yılları arasında Sovyetler ulusal ekonomiye zarar veren Savaş Komünizmi Politikasını terk ederek “Yeni Ekonomi Politikası” oluşturdu. Bu politika esnasında üretim araçları (gıda sanayisi, hafif sanayi vb.) büyük oranda özelleştirilmişti, devlet ağır sanayi, ulaşım, bankacılık ve uluslararası ticaret gibi konularla ilgileniyordu.

Stalinist dönemde nihai hedef ülkenin sanayileşmesini sağlamaktı, bu sebeple 1920’li yılların sonlarında “kulak”lara karşı bazı yasalar çıkarıldı, bu da Yeni Ekonomi Politikasının çöküşünü beraberinde getirdi. 1928 yılında ortaya atılan Beş Yıllık Plan, beraberinde zoraki sanayileşmeyi ve ortak kullanımı getirecekti.

Tahmin edeceğiniz üzere, Sovyet sanayi odaklarının ana içeriği Beş Yıllık Planlar.

Oyuna İkinci Beş Yıl Planı’nı (1933-1937) temsilen bir Ulusal Spirit ile başlıyorsunuz. Bu plan katı bir sanayileşme ve altyapı çalışmaları öngörüyordu. Ülkedeki kalifiye işçi eksikliği, zoraki sanayileşmenin sıklıkla kazalara sebep olmasını beraberinde getirdi (can kaybının yanı sıra pahalı materyaller de kaybediliyordu), bu da verimliliğin düşük olması anlamına geliyordu.

09%20FYP%20NS.png

Beş Yıllık Plan odaklarını tamamladıkça, Ulusal Spiritiniz değişmeye başlayacak ve bir yerden sonra Üçüncü Beş Yıllık Plan (1938-1942) devreye girecek. (Bu plan 1941’deki Barbarossa Harekatının ardından hayal olmuştu). Üçüncü Beş Yıllık Plandaki hedef üretimin kalitesini arttırmak, daha etkili bir şekilde ham madde elde edebilmekti. Avrupa’daki beklenmedik gelişmeler bu planın savunma ve askeri üretime kaymasıyla sonuçlandı.

Bunu oyunda, Üçüncü Beş Yıllık Planınızı özelleştirebilmeniz şeklinde yansıtıyoruz. Dilerseniz fabrikalarınızın verimliliğine odaklanabilir, dilerseniz olabildiğince erken bir şekilde askeri üretimi güçlendirebilirsiniz.

10A%20FYP%20Generic.png 10B%20FYP%20Civilian.png 10C%20FYP%20Military.png

Bahsettiğim üzere, Üçüncü Beş Yıllık Plan Barbarossa Harekatı sebebiyle yarım kalmıştı. Peki bunu oyunda nasıl yansıtıyoruz? Üçüncü Beş Yıllık Plan ile alakalı tüm odaklar Sovyetler Birliği ana ülkelerden biriyle savaşa girdiğinde kilitleniyor, bu da İkinci Dünya Savaşı başladığında planın çöpe atıldığı anlamına geliyor. Mevcut Ulusal Spiritinizi tüm bonuslarıyla birlikte koruyorsunuz, ancak bu noktada bir ilerleme yapamıyorsunuz.

11A%20Third%20FYP%20Focuses.png

11B%20Third%20FYP%20Tooltip.png

Ancak merak etmeyin, Beş Yıllık Planların sonuncusu bu değil. Eğer hayatta kalıp düşmanlarınızı yenilgiye uğratabilirseniz, Yenilenme ve Gelişme odağı kendiliğinden tamamlanacak, bu şekilde tamir ve yeniden inşaat için bonuslar edinmenin yanı sıra, Dördüncü Beş Yıllık Plan ile sanayi odaklarının son kısmına erişebilir hale geleceksiniz. Dördüncü Beş Yıllık Plan (1946-1950) ülkenin yeniden inşasına ve ekonomik gelişmesine odaklanıyor.

12A%20Restoration%20and%20Development.png

12B%20Fourth%20FYP.png

Dördüncü Beş Yıllık Plan’ın altında yer alan odaklar, ana savaş sonrasında oynamaya devam etmeniz durumunda size ilginç seçenekler sunmayı amaçlıyor (veya ana savaş başka bir yerde yapılırken ana ülkelerden birine karşı ayrı savaşılmışsa)

COMECON 1949 yılında Sovyetler Birliği önderliğinde Doğu Bloğu ülkeleri tarafından kurulan ekonomik bir örgüttü. COMECON’u kurma odağını tamamladıktan sonra müttefiklerinize yardım edebildiğiniz yeni kararlara erişebileceksiniz, bu şekilde onların askeriyesini ve sanayisini güçlendirebilecek, onları gelecekteki savaşlara hazırlayabileceksiniz.

13A%20COMECON%20Focus.png

13B%20COMECON%20Decisions.png

Beş Yıllık Plan odaklarının sağında bir karar vermeniz gerekiyor. Ulusal Uzmanlar veya Yabancı Uzmanlar. Bunlardan ilkini seçerseniz ulusal tasarımcılarınız güçlenecek, bunlar oyunun başlangıcında eskisine kıyasla daha zayıflar. Eğer ikincisini seçerseniz Gosproyektstroy’u açacaksınız.

14A%20National%20vs%20Foreign.png

14B%20Gosproyektstroy.png

Gosproyektstroy 1930 yılında “Detroit’in Mimarı” Albert Kahn ile yapılan bir antlaşma sonrası kurulan Devlet Tasarım ve İnşaat Bürosuydu. Bu büroda Amerikalı mimarlar 1930’lu yılların başlangıcından itibaren inşaatlarda danışman olarak görev aldılar. Bu olay Birinci Beş Yıllık Plan dahilinde Sovyetlerin başta Amerikalı (Ford, General Electric vs.) ve Alman (Krupp, Borsig vs.) olmak üzere yabancı firmalarla antlaşma yaptığı hususlardan birisiydi.

Hearts of Iron IV’te bu projeyi geri getirebiliyorsunuz, bu proje araştırma bonusu sağlamayan bir inşaat tasarımcısı olarak görünüyor (yabancılarla çalışıyorsunuz ne de olsa), bunun karşılığında yabancı uzmanları getirerek geliştirebiliyor ve uzun vadede üretiminizi güçlendirebiliyorsunuz. Her ülke farklı bonuslar sağlıyor, örneğin Almanya verimlilik artışı sağlarken, ABD verimlilik limit bonusu sağlıyor, Japonya başlangıç verimliliğinizi yükseltiyor. Her biri aynı zamanda Lisans Üretim Maliyeti bonusu sağlıyor (aşağıda gördüğünüz None: +0.75 tam olarak bu.)

15%20Gosproyektstroy%20Decisions.png

1700’lü yıllarda kurulan Rus Bilim Akademisi, devrimin ardından ülkenin en prestijli bilim merkezi haline gelmişti. 20. yüzyıl boyunca ulusal akademiler birlik cumhuriyetlere de yayıldı, Bilim Akademisi de çeşitli bölgesel akademiler kurmuştu.

16%20Academy%20of%20Sciences%20Soviet.png

İlk odak (THE USSR Academy of Sciences) size yeni bir araştırma bölmesi ve araştırma hızına %1’lik bir bonus sağlıyor. İkinci odak Sovyet cumhuriyetlerinde (hem bütünleştirilenler hem de kukla cumhuriyetlerde) daha fazla akademi inşa edebilmenizi sağlıyor, inşa ettiğiniz her akademi araştırma hızınızı %1 arttırıyor. Eğer kukla cumhuriyette inşa ederseniz kukla cumhuriyetin de araştırma hızı yükseliyor.

17A%20Academy%20of%20Sciences%20Puppet.png

17B%20Academy%20of%20Sciences%20Integrated.png

Şimdi hava kuvvetlerine geçelim.

18%20Airforce%20Branch.png

1930’lu yıllarda Sovyet hükümeti havacılıkla ilgili rekorlar kırılmasını sağlayan çeşitli görevler için bütçe ayırmıştı. Havacılık başarıları ve kırılan bu rekorlar Sovyetlerin teknolojik ilerleyişinin bir göstergesi olarak görüldü ve Sovyet basını rekor kıran pilotları kahraman olarak yansıttı.

İşin doğrusu, Sovyet havacılığı basının yansıttığı kadar iyi durumda değildi. Hatta birçok yönden yönetimsel sıkıntılar başgösteriyor, teknolojik olarak geçerliliğini yitirmiş ekipmanlar yüksek hava kazaları oranlarına sebep oluyordu (1941 yılının başlarında, her gün 2-3 uçak kaza sonucu düşüyordu, Pavel Rychagov temizlik esnasında ortadan kaldırılmadan evvel bu uçaklara “uçan tabut” benzetmesi yapmıştı).

Büyük Temizlik Sovyet Hava Kuvvetlerinde de etkisini gösterdi, yeni terfi eden subaylar oldukça tecrübesizdi, tecrübeli subaylar ise akranlarının başına gelenleri gördükten sonra inisiyatif almaktan kaçınır hale gelmişti.

Hearts of Iron IV’te bu durumu Sovyet Hava Kuvvetleri ismindeki bir Ulusal Spirit ile yansıtıyoruz.

19%20Airforce%20NS.png

Hava Kuvvetleri odaklarıyla yukarıda gördüğünüz eksilerin büyük bir kısmını kaldırabiliyor, ekstra bonuslar edinebiliyorsunuz. Odaklar aracılığıyla üretim ve pilot eğitimi arasında tercih yapmanız gerekeceği için tüm eksileri kaldıramayacaksınız. Sol kısımda yer alan odaklar uçak üretimini geliştirmeyi amaçlarken, sağdaki odaklar yetenekli pilotlar yetiştirmenize odaklanıyor.

20%20Female%20Aces.png

Şimdi Sovyet Donanmasından bahsedelim.

21%20Navy%20Branch.png

Sovyet donanması 4 bölgeye ayrılmıştı: Baltık Filosu, Karadeniz Filosu, Arktik Filosu ve Uzakdoğu Filosu.

1941 yılında Kızıl Filo pek az sayıda modern savaş gemisine sahipti, denizaltılara ve hafif zırhlı gemilere öncelik veriyor, ülkenin kıyılarını düşman saldırılarından koruma misyonu güdüyorlardı. Temizlik sonrası Stalin bu defansif yaklaşımı ortadan kaldırıp ofansif bir yaklaşımı hakim kılsa da, büyük savaş gemilerinin inşası savaş sebebiyle pek de mümkün olmadı.

Barbarossa Harekatı başladığında Alman bombardıman uçakları deniz üslerini hedef almaktansa hava üslerini hedef aldılar. Üçüncü Reich Sovyet donanmasını batırmak için bir sebep görmüyordu zira deniz mayınlarıyla Sovyet gemilerini kendi limanlarında ablukaya almayı başarmışlardı.

Solda gördüğünüz odaklar 4 bölgedeki deniz üslerinizi geliştirebilmenizi sağlayacak.

22%20Naval%20Bases.png

Ardından Expand Shipbuilding Plants odağıyla geliştirdiğiniz üslerde yeni tersanelere sahip olabilirsiniz.

23%20Shipbuilding.png

Sağda PC of the USSR Navy odağıyla The Red Fleet isminde bir ulusal spirit ediniyorsunuz.

24%20Red%20Fleet%20NS.png

Bu ulusal spirit, aşağıda gördüğünüz odaklarla güçlendirilebiliyor. Bu kısımda denizaltı savaşıyla yüzey savaşı arasında tercih yapmanız gerekiyor. Bunların büyük bir kısmı ilgili gemiler için donanma tecrübesi, teknoloji araştırma bonusu, üretim maliyet düşüşü sağlıyor.

25%20Surface%20Warfare.png

Long Range Raiders aynı zamanda Kruvazör Denizaltı teknolojisini açıyor, üretim hatlarınıza birkaç K-Sınıfı denizaltı ekliyor.

26%20Cruiser%20Submarines.png

Benzer bir biçimde, Expand the Morskaya Aviatsiya odağı taşıma gemilerinize ve uçak gemilerinize bonuslar sağlayıp, üretim hattınıza taşıma gemisi ekliyor.

27%20Carriers.png

Şimdi son ortak odakları inceleyelim, Askeriye.

28%20Army%20Branch.png

Bu kısımda odaklar 3 kola ayrılıyor, Askeri Sanayi, Savunma ve Ordu. İlk olarak Askeri Sanayi ile başlayalım.

29%20Military%20Industry.png

Bu kısımda çeşitli araştırma ve üretim bonusları, askeri fabrikalar ve tank şablonları yer alıyor.

30%20SU%20122.png 31%20SU%20100.png 32%20T%2034.png

Development of Tankograd odağı tank şablonları değiştirme maliyetini azaltıyor, Ural ve Uzak Doğu’daki sanayileşmiş eyaletlerinize askeri fabrikalar ekliyor.

33%20Tankograd.png

Şimdi Merge Tank and Materiel Plants odağından bahsedelim. Havacılık ve Denizcilik odaklarında da benzer bir odak bulunuyor.

34%20Merge%20Tank.png 35%20Merge%20Naval.png 36%20Merge%20Aircraft.png

Yaptığım araştırmalar esnasında, HoI4’ün zaman dilimi boyunca işleyen üreticilerin isimlerini takip etmekte bir hayli zorlandım. Fabrikalar sürekli isim değiştiriyor, taşınıyor, birleştiriliyor, farklı bölümlere ayrılıyor, farklı bölümleri tekrar isim değiştiriyor, tekrar birleşiyor veya kendi içinde farklı bölümlere ayrılıyor. Kimi zaman fabrikalar veya bürolar birleşerek farklı bir yapı oluştururken, kimi zaman fabrikalar yakındaki başka bir fabrikayla birleşip AR-GE çalışmalarına odaklanabiliyor.

Son olarak, Barbarossa’dan hemen önce fabrikaların batıdan doğuya taşınması gibi bir durum var, bu da mevzubahis fabrikaların isimlerinin değişmesi, başka fabrikalarla birleşmesi gibi durumları beraberinde getiriyor. Tüm bu sanayi kaosunu gördükten sonra, neden bu durumu tamamen benimseyip HoI4’te yansıtmayalım ki diye düşündüm.

Bu odaklar aktif tasarımcılarınıza bağlı farklı fabrikaları birleştirebilmenizi sağlayan çeşitli kararları aktifleştiriyor. Aşağıda gördüğünüz tüm fabrikalar gerçek, ancak hepsi tarihte başka bir fabrikayla birleştirilmiş değil.

37%20Merge%20Plant%20Decisions.png

38B%20Materiel%20Plant.png 38C%20Aircraft%20Plant.png 38D%20Naval%20Plant.png

Sovyetler Birliği bazı yeni Donanma ve Tank tasarımcısı seçeneklerine sahip.

Görsel

Görsel

Savunma kısmında, Polonya sınırına bir savunma hattı (Stalin Hattı) çekmekle, Almanya sınırına savunma hattı (Molotov Hattı) çekmek arasında bir tercihte bulunacaksınız. Aynı zamanda Moskova’nın etrafını sağlamlaştırabilir, Beyaz Deniz-Baltık Kanalını, Japonya ve onun kuklalarıyla olan sınırınızı güçlendirebilirsiniz. Impregnable Forts odağı Leningrad ve Kırım dolaylarında bulunan kıyı bataryalarını yansıtma amacı güdüyor. Bu bataryalar Almanları bir hayli zorlamıştı.

39%20Batteries.png

Ağacın alt kısmında, Leningrad Polytechnical Institute odağını görüyorsunuz, bu odak size 5. araştırma bölmesi sağlıyor.

40%20Final%20Defense%20Focuses.png

The Road of Life, Ladoga Gölünün üstünden Leningrad’a uzanan ulaşım hatlarını temsil ediyor. Şehir Almanlar tarafından kuşatma altında tutulurken Sovyetler sadece bu hat üzerinden erzak gönderebiliyordu (bu konu hakkında daha fazla bilgi almak isterseniz Soviet Storm – WW2 in the East belgeselini izlemenizi öneririm).

Oyunda bu odak Sovyetlerin çaresiz ancak bir o kadar da cesur erzak metodlarını yansıtıyor. Önemli Sovyet şehirlerinden biri düşman tehlikesi altına girdiğinde bu odağı seçebiliyorsunuz ve bu odak kış zayiatı ve ikmal bonusu sağlıyor.

Soviet Atomic Bomb Project, Sovyetlerin nükleer araştırma programı dahilinde yürüyen askeri bir projeydi. Büyük oranda Almanya’nın ve ABD’nin bu alandaki çalışmaları üzerine ortaya çıkmış bir fikirdi.

İlk girişimler Alman istilası sebebiyle pek fazla sonuç vermedi ve ilerleme ABD’nin Manhattan Project’inde çalışan Sovyet casuslarının ilettiği bilgiler doğrultusunda şekilleniyordu.

Bu odağı seçebilmek için 7 Bilim Akademisine sahip olmanız gerekiyor, düşman atom programlarına sızabilmenizi ve kendi atom bombalarınızı yapabilmenizi sağlıyor, ekstra casus bölmesi veriyor ve tarihsel bir casusa erişebilmenizi sağlıyor.

41A%20Atomic%20Bomb%20Focus.png

41B%20Atomic%20Bomb%20Success.png

41C%20Atomic%20Operative.png

Şimdi ordu odaklarından bahsedelim.

42%20Army%20Branch.png

Ordu odakları en önemli odaklardan birisi ve geniş çapta bir içeriğe sahip. Bu sebeple önemli kısımlardan bahsederek ilerleyeceğiz. İlk olarak Ulusal Spiritler.

Ordu siyasetle iç içeydi, bu durum da verimliliklerini tehdit ediyordu. Öte yandan askerlerin sıklıkla siyasi tartışmalara girmesi parti için çeşitli avantajlar da yaratabiliyordu.

43%20Politicized%20Army.png

Aşağıda kızıl ordunun çok sayıda kızıl etkiye sahip olduğunu görüyorsunuz. Bu kısımdaki odaklar onlardan kurtulmanızı sağlayacak.

44%20The%20Red%20Army.png

Strengthen the Mobilization Plan odağını geçirip bir miktar insan gücü ile seferberlik hızı elde ettikten sonra, Restore Cossack Units ile Cohesion First odakları arasında bir tercih yapmanız gerekecek.

Rus İç Savaşı’nın ardından beyazların yanında yer almaları sebebiyle Kozak birlikleri terhis edilmişti. 1936 yılında Kozakların Kızıl Ordu’ya katılmasına engel olarak kısıtlamalar kaldırıldı ve süvari birliklerinin bir kısmı Kozak Birliği haline geldi. Bu birlikler daha önceleri yasaklanan Kozak giysilerini de giyebiliyorlardı (birkaç yıllığına da olsa) ve 1937’de Kızıl Ordu’nun yaptığı ilk geçit töreniyle 1945’te düzenlenen zafer kutlamalarına bu üniformayla çıkmışlardı.

45B%20Cossack%20General.png

45A%20Cossack%20Template.png

Cohesion First odağını seçmeniz durumunda tümen organizasyon bonusu alacaksınız, bu durum talim hızınızı yavaşlatacak.

46%20Cohesion%20First.png

Eski Rehabilitated Military ve Military Reorganization odaklarında bazı değişikliklerimiz var. Rehabilitated Military’i Stalin’in paranoyasından ve temizliklerden kurtulduktan sonra seçebileceksiniz, bu odak tüm yaşananların ardından organizasyon bonusu edinmenizi sağlayacak.

Military Reorganization’a başladığınızda bazı negatif etkilerle boğuşacaksınız fakat odak tamamlandığında bu etkileri kaybetmenin yanı sıra, Kızıl Ordu spiriti de tümen şablonları için kullanışlı bonuslar edinecek.

Görsel

Görsel

Benzer bir şekilde, Desperate Measures ve Lessons of War odaklarında da değişiklikler mevcut.

Desperate Measures odağı artık bir ana güce karşı savaşırken seçilebiliyor, tümenlerinize çeşitli bonuslar sağlayıp, düşman istilasını karşılamaya yönelik çeşitli kararlara erişebilmenizi sağlıyor.

Görsel

48B%20Desperate%20Measures%20Decisions.png

Lessons of War odağı Desperate Measures odağı tarafından sağlanan spirit kaybedildikten sonra seçilebiliyor, Sovyetler Birliği’nin giriştiği savaşlarda büyük kayıplar vermesine rağmen tüm bu savaşlardan edindiği tecrübeyi ve aldığı dersleri sembolize ediyor.

Bu odakla birlikte Kızıl Ordu’nun oyunun başlangıcındaki kötü durumunu geride bırakıp, güçlü bir ordu haline geldiğini görmeye başlayacaksınız. Bu odak Kızıl Ordu spiritine çeşitli bonuslar eklemekle kalmıyor, aynı zamanda 227 Emrini açıyor, bu karar da önemil Askeri Harekatlar yapabilmenizi sağlayan çeşitli kararları aktifleştiriyor.

Görsel

49B%20Lessons%20of%20War%20Decisions.png

Halk düşmanlarına karşı verdiğiniz mücadele esnasında Cezai Taburlar kurabiliyorsunuz. Bu taburlar tamamen suçlulardan oluşuyor ve normal piyadeler kadar iyi ekipmanlara sahip olmuyorlar. Yenilenmeleri daha kolay ve insan gücünüzü pek de umursamıyorsanız etten duvar görevi görebiliyorlar.

50%20Penal%20Battalions.png

İşgal edilmiş topraklarda Partizan aktivite (özellikle Ukrayna ve Belarus’ta) bir hayli fazlaydı ve savaşta azımsanmayacak bir rol oynadı. Organization of Partisans odağı size partizan aktivitesini arttırmanızı sağlayan, düşman ikmalini aksatan, işgali yavaşlatan çeşitli araçlar sağlayacak, tarihsel bir casus edinmenizi ve bu casus için yeni bir bölme edinmenizi sağlayacak. Bu odak sayesinde gayet kullanışlı olabilecek birkaç partizan general de edineceksiniz.

Görsel

Görsel

Askeri örgütleşmeyi kurup, savaştan gerekli dersleri aldıktan sonra siyasi komiserlerle ilgilenmeniz gerekecek.

Keep Commissars Organization odağı, siyasi komiserlerin askeri birliklerde “ikinci bir general” rolü oynamaya devam edecekleri anlamına geliyor.

Bunun yerine Swap to Political Advisors odağını seçebilirsiniz, bunu yapmanız durumunda askeri emir komuta zinciri daha özgür kalacak ve siyasi danışmanlar moral odaklı fonksiyonlar edinecekler.

Görsel

Görsel

The Glory of the Red Army ile son doktrinleri daha kolay açabilecek, daha fazla özel kuvvet tümenine sahip olabileceksiniz. Aynı zamanda Blitz taktiğinin Sovyet versiyonunu açacak, yeni bir general edineceksiniz. Araştırmalarım esnasında Pavel Rybalko hakkında pek çok farklı kaynaktan bilgiler topladım ve Sovyet general havuzunda yer alması gerektiğini düşünüyorum.

Görsel

Şimdi siyasi kısma gelip, tüm komünistlerin ortak odaklarından olan iç ilişki odaklarından bahsedelim.

Görsel

Bu odaklar aracılığıyla yeni Propaganda Kampanyaları sistemine erişebileceksiniz. Sovyetler Birliği basın, filmler, kitaplar ve tiyatrolar başta olmak üzere birçok alanda propagandaya önem veriyordu. Elbette sadece Sovyetlerin yaptığı bir eylem değildi ancak Sovyet propagandası kendisine has farklı özellikler taşıyordu.

55%20Propaganda%20Intro.png

Propaganda Kampanyaları kararlar üzerinden işliyor ve dönemin Sovyet propaganda afişleriyle çalışıyor. Bu sistemde toplamda 24 kampanyadan her seferinde 3 afiş göreceksiniz. Bu kampanyalar 6 ay boyunca size bonuslar sağlayacak, 6 ay sonra mevcut kampanyanız sona erecek ve bir başka propaganda kampanyası başlatabileceksiniz. Spesifik bir kampanyayı her kullanışınızda maliyeti artacak, aynı zamanda bir kampanyanın tekrar karşınıza çıkması için belli bir bekleme süresi bulunacak, dolayısıyla aynı kampanyayı üst üste 2 kere seçemeyeceksiniz.

Oyuna başladığınızda 3 bölmeye sahip olmayacaksınız. Expand the Agitprop odağı askeri ve askeri olmayan afişlerin bulunduğu 1 bölmeyle sistemle sizi tanıştıracak. Bu odağın altında yer alan odaklar aracılığıyla afiş sayınızı arttırabileceksiniz ve yine farklı odaklarla farklı kategoride afişlere erişebileceksiniz (sanayi, siyasi vs.) aşağıda aktif bir propaganda kampanyası, onun sağında boşta bir afiş alanı ve henüz açılmamış 3. afiş bölmesini görüyorsunuz.

56%20Propaganda%20Slots.png

Seçebileceğiniz farklı türde kampanyalar var, örneğin askeri bir kampanya insan gücü bonusu, breakthrough veya savunma sağlayabiliyor. Sanayi ile alakalı afişler üretim veya tamirat hızınızı arttırabiliyor, refah odaklı kampanyalarla istikrar veya araştırma hızınızı yükseltebiliyorsunuz. Bunların yanı sıra güzel bir detay, afişlerin aktiflik süreleri ilerledikçe görüntü olarak eskimeleri.

57A%20Propagandas.png

57B%20Propagandas.png

57C%20Propagandas.png

İç ilişki odaklarına geri dönelim. Hem Positive Heroism hem de Collectivist Propaganda odakları birini seçtiğinizde diğerini seçemediğiniz farklı odaklara erişebilmenizi sağlıyor, ancak bu odaklarda bazı değişiklikler söz konusu. İlk olarak her iki odak da kampanyalarınız için ekstra afiş bölmesi sağlıyor ve her biri farklı propaganda kampanyasını seçebilmenizi mümkün kılıyor.

Positive Heroism odağının devamında üretim ve askeriye bonusları sağlayan, generallerinizi mareşalliğe terfi eden odaklar mevcut (Konev, Rokossovsky ve Zhukov öncelikli oluyor.)

Collectivist Propaganda odaklarında; araştırma hızı, tüketim bonus ve üretim verimliliği artışı gibi bonuslar ediniyorsunuz.

Görsel

Görsel

1941 yılında, Büyük Vatanseverlik Savaşının başlangıcını duymasıyla beraber Metropolitan Sergy, Rus Ortodoks Kilisesi papazlarına ve inananlarına bir mektup yazarak cepheye gidenleri kutsadığını ilan etti. Bu olayın ardından Kilise ile Sovyet hükümeti arasındaki ilişkiler güçlendi ve 1943 yılında Metropolitan Sergy, Moskova’nın ve Tüm Rusya’nın Patriği olarak ilan edildi.

Bu odak sayesinde danışman olarak Patrik Sergy’i edinebileceksiniz. Sizin istikrarınızı ve tümen takviye oranınızı arttırmanın yanı sıra, kaybedilen eyaletlerinizde İş Birliği artışını azaltacak.

Görsel

Dış siyaset odakları da tüm Komünist tercihleri için ortak. Bu odaklarda amacımız Sovyet oyuncusuna dünyanın farklı bölgeleriyle etkileşim kurabilmesi için fırsat tanımaktı. Batı cephesindeki Polonya, Baltık ülkeleri, Orta Doğu ülkeleri ve elbette Uzak Doğu ülkeleriyle etkileşime girebiliyorsunuz. Önemli bir husus, ülkelere ültimatom göndererek savaş hedefi edinmekten kaçındık. Bu yaklaşım karar sisteminin olmadığı zamandan kalmaydı. Bunun yerine ültimatomları artık kararlar aracılığıyla gönderiyorsunuz, bu esnada farklı kararlar üzerinden mevzubahis ülkelere baskı yapıp onları iş birliği yapmaya zorlayabiliyorsunuz.

60%20Foreign%20Politics%20Branch.png

Doğu Gelişimi odakları büyük oranda Asya’daki müttefiklerinizi savaşa hazırlama amacı güdüyor. Onlar için fabrikalar inşa edip, daha fazla asker sahibi olmalarını sağlayabilecek, kendi sınırlarını daha verimli bir şekilde koruyabilmelerini sağlayabileceksiniz. Elbette herkesin favorisi olan Tannu Tuva’yı ilhak edebileeksiniz.

Görsel

Ardından bir karar vermemiz gerekecek. Policy of Collective Security odağını seçtiğinizde faşist karşıtı bir tavır benimsemiş olacaksınız, ya da Litvinov’un değil de Molotov’un izinden gidip Policy of Individual Security odağını seçebilir, Almanya ile yakın durarak kapitalizm karşıtı bir politika benimseyebilirsiniz. Bu odakların her ikisi de dış ilişkiler için farklı bir komiseri ve özel propaganda kampanyalarını açacak. Her iki alanın son odakları Avrupa’daki ana faşist veya demokratik ülkeler üzerinde savaş hedefi ve onlara karşı çeşitli bonuslar kazanmanızı sağlayacak.

Görsel

Buna ek olarak, Policy of Collective Security odakları üzerinden Fransa ile bir savunma ittifakı kurabileceksiniz.

Görsel

Görsel

Görsel

Ortadaki odaklar Sovyetler Birliğinin tüm bu değişimler öncesi sahip olduğu odakların genişletilmiş hali gibi düşünülebilir.

Görsel

Baltic Security ve Middle East Diplomacy odakları çeşitli ülkeleri nüfuz altına alabilmenizi sağlayacak, ardından diğer odaklar aracılığıyla bu ülkeleri iş birliğine zorlayabilecek veya onlara ültimatom gönderebileceksiniz. Her birinin amacı aynı, komşu bölgeler üzerinde Sovyet hakimiyeti kurmak.

Görsel

Görsel

Görsel

Görsel

Doğuda vermeniz gereken ilk karar Japonya ile dost mu yoksa düşman mı olacağınız şeklinde.

Görsel

Eğer Japonya’ya düşman olmayı tercih ederseniz, favori Çin ülkenizi seçip onu korumanız altına alabileceksiniz. Sovyetler artık tüm Çin ülkelerine gönüllü askerler yollayamayacak, Çin ülkeleri arasından birini seçmeniz gerekecek. Eğer Çin Halk Cumhuriyetine veya Kuomintang’a destek olmak isterseniz, onlara lisans bonusları sağlayacak, henüz lokalize edilmemiş güzel bir karar aktifleştireceksiniz.

Görsel

Eğer Sinkiang’taki yoldaşlarınızın yanında durmaya karar verirseniz, onlarla simbiyotik bir ilişkiniz olacak. Çin-Sovyet ilişkileri üzerinde araştırma yaparken Sinkiang ile olan etkileşimler bir hayli ilgimi çekmişti. Bu bölge petrol ve altın gibi birçok kaynak açısından zengin bir bölge ve Sovyetler sürekli bir biçimde bu bölgeyi kendi nüfuzları altına almaya çalışmışlar. Belli bölgelerde maden taşımacılığı için izin istemişler, buralarda petrol, kalay, tungsten gibi madenler bulmuşlar. Pamuk ve imal edilen diğer ürünlere olan ilgilerini de yoksaymamak lazım.

Oyunda Sinkiang’ı destekleyerek altyapılarını güçlendirebilecek, onların daha iyi kaynak çıkartmalarını sağlayabilecek, kimi zaman yerel ürünler pahasına, kimi zamansa mevzubahis eyaletlerde kaynak çıkartma izniyle prensipte her iki devletin de çıkarına olan yatırımlarda bulunabileceksiniz.

Görsel

Görsel

Bu kısım halen çalışma aşamasında fakat, Sinkiang dilediği takdirde kalıcı bir şekilde Komintern’in bir parçası olabilir veya Sovyetlerin işgal altına girmesi durumunda onlara tanıdıkları kapitülasyonları kaldırıp (ülkedeki Sovyet yatırımlarından tam kar elde edecek şekilde) Çinli yoldaşlarıyla olan ilişkilerini güçlendirebilir.

Biraz daha aşağıya indiğimizde Çin’deki diğer ülkelere karşı müdahale edebiliyor ve Japonya’ya karşı savaşa hazırlanabiliyorsunuz. Sovyetler Japonya’ya karşı oldukça net toprak taleplerine sahipti (Kuril adaları, Sahalin ve hatta Hokkaido), mevzubahis eyaletleri kontrol etmeniz durumunda Japonlardan boyun eğmelerini isteyebilir, talep ettiğiniz bölgelerin teslim edilmesi durumunda Japonya ile olan düşmanlığınıza son verebilirsiniz.

Öte yandan Japonlarla iyi bir ilişkiye sahip olmak istiyorsanız onlarla ilişkilerinizi güçlendirmek adına bazı tavizlerde bulunabilirsiniz (Kuzey Sahalin). Sinkiang’a ültimatom gönderebilir, Japonya ile birlikte ABD karşıtı bir saldırı paktı kurabilirsiniz.

Şimdi gelelim siyasi odaklara.

69%20Political%20Branch.png

Muhtemelen bildiğiniz üzere, 1930 ve 1940’lı yıllar Sovyetler açısından oldukça engebeli, zorlu yıllardı. Gücü elinde topladıktan sonra Stalin’in en büyük kaygısı potansiyel sabotajcılar, devrim karşıtları ve casuslardı. Yaşanan birkaç olayın ardından (en önemlisi muhtemelen 1934 yılının sonlarında Kirov’un uğradığı suikast), otoriter rejimini korumak isteyen Stalin sivillere, askeriyeye ve hatta kendi parti üyelerine karşı siyasi bir baskı politikası izledi ve bunun sonucunda Büyük Temizlik başladı.

Bu dönem içerisinde (1936-1938) binlerce kişi, kimi zaman gruplar halinde baskı gördüler, her an herkes halk düşmanı olmakla suçlanabilirdi ve bu suçlamanın ölümcül sonuçları olabilirdi.

Odaklara geçmeden evvel, gelin bu istikrarsız, siyasi baskının tavan yaptığı Büyük Temizlik döneminin oyunda nasıl yansıtıldığını inceleyelim. Mekaniğimizin adı Stalin’in Paranoyası.

70%20Paranoia%20UI.png

Bu sistemle 1936 yılı içerisinde tanışacaksınız, gördüğünüz üzere kendisine has bir karar ekranı var. Sistem aktifleştikten sonra bazı odaklar paranoyayı yükseltirken, bazı odaklar paranoyanın düşmesine sebep olacak. Odaklar, olaylar ve kararlar aracılığıyla kimi zaman net bir artış veya düşüş edinecek, kimi zaman ise haftalık, zaman içerisinde bir değişimle karşılaşacaksınız. Zaman içerisinde olan değişimler lider ve danışman özellikleriyle, NKVD danışmanları üzerinden uygulanacak.

Görsel

71B%20Paranoia%20Stalin.png

71C%20Paranoia%20NKVD.png

Peki paranoyanın etkisi nedir? Sistem aktifleştikten sonra, paranoya değerinizin 25’in üstüne çıkması durumunda rastgele temizlik olaylarıyla karşılaşacaksınız. Paranoyanız ne kadar yüksekse, temizlik yaşanma ihtimali de o kadar artacak. 75’in üstüne çıkması durumunda (limit 100) çok daha sıkıntılı olaylarla karşılaşacak ve bir bakıma ‘sıradan temizlik’ olayları yerine ‘büyük temizlik olaylarıyla’ karşılaşıyor olacaksınız.

Oyunda çok sayıda farklı temizlik olayı mevcut, bunları odaklandıkları alana göre farklı kategorilere ayırabiliriz: idari (sivil), ordu, donanma ve hava kuvvetleri. Buna ek olarak her birinin ‘sıradan temizlik’ ve ‘büyük temizlik’ olmak üzere 2 farklı seviyesi mevcut.

Sıradan temizlik olayları genellikle tek bir kişiye (siyasi danışman olabilir, amiral olabilir, mareşal olabilir) odaklanacak veya ulusal spirit şeklinde bazı eksiler edinmenize sebep olacak.

Büyük temizlik olayları ise çok daha sert ulusal spiritlere sebep olup, tek seferde birden fazla karakteri hedef alacak ve hatta hava kuvvetleri tasarımcınızı dahi ortadan kaldırabilecek.

Görsel

Gördüğünüz üzere, lokalizasyon ve sistemin arayüzü hala çalışma aşamasında ancak size karşılaşabileceğiniz bir olayla edinebileceğiniz farklı ulusal spiritleri göstermek istedim. Bu spiritlerin bazıları geçici, bazılarının karar aracılığıyla kaldırılması gerekiyor.

Görsel

Görsel

Görsel

Temizlikler her zaman paranoyanın düşmesine sebep oluyor, temizlik olayı aldığınızda karşınıza çıkan seçenekler üzerinden temizlik yapmamayı tercih edebiliyorsunuz ancak bu durumda hem politik güç kaybediyorsunuz hem de paranoya seviyeniz artıyor, eğer politik gücünüz kalmamışsa bir sonraki temizlik olayında eliniz kolunuz bağlı oluyor. Bu sebeple temizlik olaylarında neyi seçtiğinize dikkat edin.

Yeni paranoya sistemi ve temizliklerle, oyuncuların temizliğin etkilerini sadece oynanış açısından değil, aynı zamanda “insan” üzerinden de hissetmesini istedik (bir temizlik olayı ile karşılaştığınızda, birisi bir yerde baskıya tabi tutuluyor demek). Bu sebeple kalabalık bir siyasi ve askeri danışman havuzuyla ve askeri liderlerle oyuna başlayacaksınız. Bu liste gittikçe azalacak, teker teker dostların masadan ayrıldığını göreceksiniz. Bu esnada paranoya arayüzünüz jenerik portrelerle dolacak, bazı anahtar isimlerin portreleriyle de karşılaşabileceksiniz.

74%20People%20Purged.png

Peki Stalin’in paranoyasından ve temizliklerden nasıl kurtulacaksınız? Odak ağacı burada devreye giriyor. Stalinist odakları iki parçada değerlendirilebilir, yukarıdaki odaklar Temizlikler öncesi, aşağıdaki odaklar ise Paranoya sisteminden kurtulduktan sonra açacağınız odaklar. Gelin yukarıdaki odaklardan bahsedelim.

75%20Purge%20Branch.png

The Centre odağı size istikrar, politik güç ve The Politburo isminde nispeten zayıf bir ulusal spirit veriyor. Bu spiriti bu ağaçta yeni odaklar açarak güçlendirebiliyorsunuz. Kanlı orak gördüğünüz odaklar Moskova Mahkemeleri ve Generaller Duruşması gibi tarihsel ve kaçınılmaz Büyük Temizlik olaylarını tetikliyor. Bu temizlikler her zaman tarihsel kişileri hedef almaya çalışıyorlar, eğer bu kişiler daha önceden bir sebepten ortadan kaldırıldıysa, bu sefer rastgele kişiler ön plana çıkıyor.

Odaklar tarafından tetiklenen olaylarda tarihselliğe önem versek de, kimi zaman normalde birkaç ay arayla ortadan kaldırılan isimleri bir grup halinde ele almak durumunda kaldığımızı belirtmek isterim. Bu temizlikle alakalı odakların belli bir bekleme süresi var, böylelikle oyuncular bu ağaçta hızlı bir şekilde ilerleyemiyorlar. The Bloc of Rights and Trotskyites odağını geçirmenizle birlikte Üçüncü Moskova Duruşması olayı tetikleniyor ve paranoya sistemi oyundan kaldırılıyor.

Farklı kısımlardaki bazı odakların paranoya sisteminden kurtulana kadar seçilemediğini belirtmek isterim.

Behead the Snake odağı Meksika’daki Troçki’yi öldürme girişiminde bulunduğunuz 2 farklı operasyonu seçilebilir hale getiriyor. Bunlardan birincisi 1940 yılında olduğu üzere villasına saldırı düzenlemek, diğeri ise bu saldırıdan 3 ay sonra Troçki’nin ölümüyle sonuçlanan, daha gizlilik esaslı bir operasyon. Troçki’yi öldürmeniz Trotskyite Plot spiritinden tamamen kurtulmanızı sağlamıyor fakat negatif bonusları önemli ölçüde azaltıyor.

Görsel

Şimdi odak ağacının son kısmından bahsedelim, Stalin’in kişi kültü.

77%20Cult%20of%20Personality%20Branch.png

Bu kısım üzerinden Stalin’in etrafında bir kişi kültü oluşturabiliyorsunuz, ilk olarak yeni bir propaganda kampanyası açıyor, ardından Politburo’nun bonuslarını güçlendirip, yeni demir yolları ve tank tasarım şablonu edinebiliyorsunuz.

Görsel

Tüm bu odaklar, Stalin’e hayatı boyunca verilmiş unvanlar ve Stalin’e yeni özellikler verip, mevcut özellikleri güçlendirme görevi görüyor. Her biri için belli sayıda propaganda kampanyası aktifleştirmiş olmanız gerekiyor, ağaçta ne kadar aşağıya inerseniz o kadar çok kampanya gerekiyor.

Görsel

Görsel

Son olarak, Father of Nations odağı Stalin’in başlangıç özelliğini kaldırıp yerini dünyayı fethetmeye hazır bir Stalin için oluşturulmuş yeni bir özelliğe bırakıyor (değerler halen çalışma aşamasında)

Görsel

Bugünlük benden bu kadar, uzun bir günlük oldu fakat üzerinde çalıştığımız şeylerden keyif aldığınızı umuyorum. Önümüzdeki hafta Stalin’in muhalefetinden bahsedeceğiz. O zamana dek görüşmek üzere, hoşça kalın.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV