Hearts of Iron IV’te İtalya Odak Ağacındaki Değişiklikler #1

Hearts of Iron IV geliştirici günlüklerinde bu yazıda İtalya Odak Ağacındaki Tarihsel ve Ortak Odak yeniliklerinden bahsediliyor.

Ciao a tutti! Mano de Zombi ve hepinizi yeni bir Hearts of Iron 4 Geliştirici Günlüğü ile karşılıyorum! Bildiğiniz üzere Yaz geliyor ve zihnim İsveç Yazı hayalleriyle daha fazla dağılmadan yeni HoI genişleme paketi By Blood Alone’un ilk ülkesini paylaşmak istedim!
Ve tahmin edebileceğiniz üzere bu ülke güzelim İtalya’dan başkası değil!

Geçen sefer No Step Back’de yaptığımız gibi ilk Geliştirici Günlüğü işin tarihsel ve ortak odak kısmına değinecek. Kısaca Avalanche yaması ile gelecek tüm ücretsiz içeriklerden bahsedeceğiz. Göreceğiniz bazı şeylerin önceki DLClere sahip olup olmamanıza göre değişiklik gösterebileceğini unutmayın.

Her zamanki gibi, göreceğiniz her şey geliştirme aşamasında ve çıkıştan önce değişebilir. Bolca geçici görsel, yerelleştirilmemiş yazılar ve test aşamasındaki değerler görebilirsiniz. Anlayışınız için teşekkürler!

Bunu da belirttiğimize göre, cominiciamo!

İtalya, Birinci Dünya Savaşı’nda bazı toprak kazanımları (Trentino, Güney Tirol, Avusturya Litorale’si, Doğu Friuli, Istria, Dalmaçya, Afrika kolonilerinin genişlemesi ve Carnolia’nın bazı kısımları, Arnavutluk ve Antalya gibi) sözü aldıktan sonra Üçlü İtilaf tarafına katıldı. Fakat bu toprakların çoğu Versay Anlaşması’nda İtalyanlara verilmedi ve söz verilenin çok azını alabildiler (Afrika toprakları, Fiume, Dalmaçya, Carnolia verilmedi…) üstüne üstlük savaş ülkeye pahalıya patlamıştı ve ülke borç içindeydi.

Tüm bunlar halkta huzursuzluklara sebep oldu, Biennio Rosso ve daha sonra Benito Mussolini önderliğinde Faşizmin yükselişine yol açtı. Propaganda, şiddet, cinayet ve korku yoluyla Faşistler, İtalya’da Faşizmi benimsetti. Şirketçi bir ekonomik sistem kurup İtalya’nın Balkanlar’daki topraklarını genişletmek için agresif bir tutum sergilediler. Yayılmacı milliyetçilik oldukça yaygındı.

1920ler ve 30larda “Libya Uzlaşması” hareketi onlarca felakete yol açtı ve Ekim 1935’de İtalya, Etiyopya’yı işgal etti. Bu hareket Milletler Cemiyeti tarafından kınandı fakat Milletler Cemiyeti İtalya’nın agresif tutumunu engellemek için gerekli adımları atmadı, zira Mussolini’yi kötü adam konumuna düşürüp Almanya ile ittifaka itmek istemiyorlardı. İtalya-Etiyopya savaşı kısa süre içinde pek çok daha felaketin ve savaş suçunun yuvası oldu.

Bu kısa tarih dersinden sonra İtalya’nın 1936’da nasıl gözüktüğüne bakalım:

Görebileceğiniz üzere Mussolini’nin artık bir özelliği var, bu özellik odak ağacı boyunca geliştirilebiliyor (buna daha sonra tekrar değineceğiz). Oldukça bol miktarda başlangıç etkisine de sahibiz. İlk üçünü mevcut sürümden biliyorsunuz, bunlarda bir değişiklik yok. Diğer beşliye ise daha sonra daha detaylı değineceğiz çünkü mevzubahis etkiler odak ağacıyla alakalı (sırasıyla; sivil endüstri, askeri endüstri, ordu, hava ve donanma).

Haritaya bakacak olursak bazı değişiklikler yapıldı, en önemlilerinden hızlıca bahsedeyim: Eskiden Istria olarak bilinen bölgeyi Trieste şehriyle birlikte Litorale ve Rijeka şehriyle birlikte Istria olarak böldük, bu toprağın adı İtalyanlar kontrol ederken Fiume olarak değişiyor ve başlangıçta İtalyanlar tarafından kontrol ediliyor.

Güzel Dalmaçya kıyısında, eksik Zafer Noktalası Zadar’ı (İtalyanlar kontrol ederken Zara) ve Kotor’u ekledik. Ayrıca Dubrovnik’in konumu da değiştirildi. Zara’daki Compliance %0’dan %70’e çıkarıldı, bu şehirdeki oldukça yüksek İtalyan nüfusunu yansıtmak için yapıldı.

Arnavutlukta ise yeni Zafer Noktası Durrës’i ekledik ki Tirana artık bir liman kenti olmasın. Daha da önemlisi İtalya artık bu topraklarda yeraltı kaynakları hakkına sahip.

Tüm İtalya’da bolca Zafer Noktası var. Ayrıca diğer ülkelerle aynı mantıkta olması için artık Zafer Noktalarının ve bölgelerin adı İtalyanca olacak.

Güneyde ise yeni bir bölge var, Puglia, bu bölge eski Calabria bölgesinden ayrıldı ve yeni ZNler eklendi.

Libya’daki Compliance oldukça düşürüldü (%70’ten %35’e) ve Doğu Afrika Kolonilerinde arttırıldı (%10’dan %20’ye), bu değişiklikler koloni yönetimini daha iyi yansıtmak için yapıldı.

Eritrea’da Asmara artık kıyıda değil, bazı topraklar bölündü, yeni ZNler ve demiryolları mevcut Etiyopya meselesini yansıtmak için daha iyi tasarlandı.

Muharebenin gidişatıyla alakalı da bazı değişiklikler var, artık bölgede daha fazla bölük bulunuyor.

İlk önce milis bölüğünden bahsedelim, bu bölükler İtalya’da Blackshirtleri temsil ediyordu. Ayrıca bu bölükler DLC’ye sahipseniz yeni bir 3D modele sahip olacak.

Milisler daha az organizasyona sahip olan yeni bir piyade türü fakat daha hızlı yetiştirilebiliyorlar. İtalya milis bölükleri Blackshirt birliklerinde kullanılıyor, bunlara “sınırlı birlikler” deniyor. Harika kodcularımızın bize muhteşem bir hediyesi, bu birlikler sadece belli bir miktarda yetiştirilebiliyor (bu limit dinamik olarak değişebiliyor).

Daha sonra da göreceğimiz üzere İtalyan Blackshirtler odak ağacı aracılığıyla geliştirilebilir (hem değer olarak hem limit olarak).

Yeni bölük ise düzensiz piyade, bu birlikler İtalya-Etiyopya savaşındaki alışılagelmedik birlikleri yansıtmak için kullanılıyor. Bu birliklerin de ileride kendilerine özgü 3D modelleri olacak.

Düzensiz piyadeler de genel olarak daha az özelliğe sahip olan bir birim türü (özellikle organizasyon konusunda; moral, saldırı ve savunma konusundaki düşüş daha az). Fakat biraz daha fazla cana sahipler, daha az ikmal ve ekipman istiyorlar, en önemlisi ise tepelerde, ormanlarda, çöllerde ve dağlarda önemli bonusları var. Bu yüzden Afrika’daki kolonilerinize konuşlandırmak ya da cephedeki boşlukları doldurmak için işe yarayabilirler. İtalya’da bu düzensiz birlik şemaları kitli ama geliştirmenizi ya da daha fazlasına sahip olmanızı sağlayan kararlar açan odaklar bulunuyor (ya da isterseniz ortadan kaldırabiliyorsunuz).

By Blood Alone DLC’si ile birlikte İtalya bolca yeni piyade ve uçak modeline sahip olacak, size bazılarını göstermeme izin verin (3D sanatçımıza bir alkış!).

italya komutanları konusunda ise general sayısının bolca arttığını söyleyebiliriz. Genel olarak İtalyalı generaller diğer büyük ülkelere kıyasla en iyileri değil fakat pek çok farklı özelliğe sahip çeşitli kişiler arasından seçim yapabilir ve onu planlarınıza en uygun şekilde yetiştirebilirsiniz. Size (bayağı) az miktarda olsa da bazılarını göstereyim:



Siyasi danışmanlar listesi ise eskisine kıyasla daha büyük, ayrıca yeni askeri danışmanlar da bulunuyor.

Ayrıca bolca yeni İtalyalı üretici de eklendi, bunun dışında sanatçımızı tekrardan alkışlamak istiyorum. Bu genişleme paketindeki 2D görseller tek kelimeyle muazzam!




Son olarak ise bugün İtalya-Etiyopya savaşına çok değinmeyeceğimizi belirteyim, kısaca BBA ile savaşı XP kasmak için sonsuza dek sürdürmek pek mantıklı bir hareket olmayabilir. Savaş çok uzun sürerse İtalya’ya oldukça zarar verecek bazı sistemler kurduk. Bunlar hem diplomatik olarak (Milletler Cemiyeti) hem de iç mesele olarak (Halk huzursuzluğu, kolonilerde kalkışmalar, orduyu terk etmeler…). Buna haftaya daha çok değineceğiz!

Ama şimdilik İtalya’nın başlangıç kısmını atlattığımıza göre, yeni Odak Ağacına bakalım (alternatif tarih kısımları hariç).

Görebileceğiniz üzere İtalya odak ağacı oldukça büyüdü, umuyoruz ki gelecekteki İtalya oyunlarınızı daha eğlenceli ve karar verme açısından önemli kılacaktır. Böylelikle farklı oynanış tarzları ve stratejiler uygulayabileceksiniz.

En soldaki kısım ile başlayalım, Kolonicilik Kısmı.

Afrika’daki İtalya kolonileri Kuzey Afrika’da Libya’yı (1934’te tek koloni haline geldi) ve Afrika Boynuzu’nda Eritrea ile Somaliland’i kapsıyordu. Bu topraklar 1936’da Etiyopya ile birleştirilerek İtalya Doğu Afrikası haline geldi.

Oyun içerisinde bu kısım koloni bölgelerinizi ve askerlerinizi yönetip geliştirmenizi sağlıyor.

Etiyopya savaşı bittikten sonra, Ministry of Italian Africa odağı, İtalya için yeni bir işgal kanunu çıkaracak, Koloni Polisi, bu kanunu Afrika bölgelerinde kullanabileceksiniz.

Ayrıca bu odak kolonilerinizle ilgilenmenizi sağlayan yeni bir karar kategorisi açacak. İlk olarak düzensiz piyadeler yetiştirmenizi, dağıtmanızı ve düzenlemenizi sağlayacak. Daha sonra ise düzensiz birlikleri daha yeni bölükler ile güçlendirmenizi sağlayacak (yeni düzensiz piyadeler, develer ya da süvariler, gözcü ekibi ile).

Farklı kolonileri geliştirmek bazı bölgelere bir seviye altyapı ve yeni bir bina slotu ekleyecek. Regional Development odağını tamamlamak sadece bir fabrika eklemekle kalmayıp önceden geliştirilmiş bölgelere deniz üssü ve yeni bina slotu ekleyecek. Ayrıca Colonial Police işgal kanunu da geliştirecek ve yeni bina slotları eklemek için kararlar açacak (bu sırada Compliance’ı da arttıracak).


Bu kısımda daha da aşağı indiğimizde sol tarafta Libya koloninizi geliştirip daha da verim alabiliyorsunuz. Bu kısımda yeraltı kaynakları ve altyapı/tren yolu geliştirmeleri bulacaksınız, bu geliştirmeler aynı zamanda compliance değerini de arttıracak.

Sağ kısmın en altında ise koloni birliklerinizi (Ascari adındaki yerel koloni birliklerini) ve düzensiz birlikleri düzenleyebileceksiniz. Koloni birliklerine polislik vermeye karar verebilir ve işgal kanununuzu bir kere daha geliştirebilir ya da Ascari birliklerinizi geliştirip, yeni bölükler elde edebilir ve Ascari generalleri açabilirsiniz.

Son olarak düzensiz askerlerinizi güçlendirip daha fazla bölük üretebilir ve ikonik düzensiz birlik lideri Amedeo Guillet namı diğer Comandante Diavolo’yu açabilirsiniz. Kendisi oldukça ilginç birisi ve fikrimce en havalı yeni odak görsellerinden birine sahip.


Şimdi de Endüstri kısmına geçelim:

Her şeyden önce değinmemiz gereken bir şey var, İtalya artık oyun başında Odak Ağaçlarıyla geliştirilebilen iki endüstri ile alakalı etkiye sahip.

Istituto per la Ricostruzione Industriale (IRI) 1933’de ortaya çıkmış, Benito Mussolini ve Guido Jung gibi insanlar tarafından desteklenen ve Alberto Beneduce’nin başında olduğu geçici bir yapılanmaydı. IRI, sadece en büyük üç İtalyan bankasının değil aynı zamanda Ansaldo, Alfa Romeo, CRDA ve Terni gibi büyük şirketlerin de sahibi olmuştu. Oyun içerisinde bu tüm üretici seçimlerinde indirim ve ufak bir inşaat hızı artışı ile yanstılıyor.

İtalyan askeri endüstrisi savaştaki diğer büyük ülkelere kıyasla çok daha küçüktü, çoğu hammadde ithal edilmeliydi ve İtalya savaşa girdiğinde sahip olunan hammadde miktarı oldukça azdı (hatta İtalyan ticaret gemileri savaşa girdiklerinde yabancı limanlarda olduklarından direkt gemilere el koyulmuştu). Bunun dışında İtalya-Etiyopya savaşı (İtalya-Habeşistan savaşı olarak da bilinir) ve İtalya’nın İspanyol İç Savaşı’ndaki Milliyetçiler tarafındaki aşırı dahiliyeti sadece İtalyan hazinesini boşaltmamış aynı zamanda bolca ekipman ve hayata mâl olmuştu. Ordunun 1930lar sonundaki bütçesinin büyük bir kısmı bu savaşlara harcanmıştı ve oldukça gerekli olan askeri modernleşme gerçekleşmemişti.

Son olarak ise devletin yönettiği Ansaldo’nun yüksek nüfuzu (önceden de belirtildiği gibi IRI tarafından yönetiliyordu) şirketlerin yeni tasarımlar sunmasını ve kontratlar elde etmesini zorlaştırıyordu, bu da yeterliliği azaltmış ve bazı alanlarda kabul edilebilir üretim ve kalite standartlarına ulaşmayı imkansız kılmıştı, özellikle de tank üretiminde. Bu da bazı şirketler için tartışmasız bir tekele yol açmıştı (Fiat aracılığıyla).

Tüm bunlar oyun içerisinde araştırma ve üretim açısından bolca kırmızı etki ile yansıtılıyor, bunların çoğu oyunun ilerleyen safhalarında azaltılabiliyor ya da kaldırılabiliyor.

Odak ağacına geri dönersek, eski İtalyan Otoyolları odağı endüstri kısmının en üstüne taşındı. Artık daha az anında altyapı verecek fakat İtalya’nın core topraklarına geçici olarak altyapı inşa hızı verecek.

Bunun alt kısmında ise genellikle bazı sivil fabrikalar ekleyen ve IRI etkisini güçlendiren odaklar var. Kuzey ya da Güney İtalya’yı geliştirme konusunda karar verebiliyorsunuz.

New Industrialization Program odağı seçtiğiniz bölgeye göre son bir sivil endüstri bonusu almanız için bazı endüstri kararları açacak.

Ortadaki alt kısımda ise bazı tren yolları, tüketici mal üretimi azalışı (bazıları geçici, bazıları ise IRI etkisine kalıcı olarak ekleniyor) ve beşinci araştırma slotunuzu bulacaksınız.

Sağ tarafta ise askeri kısım bulunuyor. Bu kısımda bazı askeri fabrikalar, Alplerde bazı savunmalar ve araştırma ile üretim bonusları bulabilirsiniz.

Bu kısmın sonunda ise üretim hatlarınızı güçlendirmek için bir karar daha verebilirsiniz, bunun ufak bir tüketici mal üretimi artışına sebep olacağını unutmayın (askeri odaklarda bu süregelen bir etki olacak).

Şimdi de Ordu Kısmına geçelim.

İtalyan Kraliyet Ordusu (Regio Esercito) 1936’da pek de iyi durumda değildi. Modern ekipman konusunda oldukça gerideydiler ve İtalyan tankları oldukça kalitesizdi (Etiyopya’da “birazcık” işe yaramışlardı, zira düşmanların ne tankı ne de anti tank ekipmanları vardı) ve en önemlisi ise toplar Birinci Dünya Savaşından kalmaydı.

Oyun içerisinde Regio Esercito etkisi bunu yansıtmak için size bazı eksiler verecek. Fakat odak ağacı ile bu etki oldukça güçlendirilebilir.

Ordu kısmına geri dönersek, Army Primacy hâlâ en üstte (artık 35 günlük bir odak) ve artık iki seçeneğiniz var: geleneksel savaş yaklaşımını mı koruyacaksınız yoksa mobil savaş yaklaşımını mı benimseyeceksiniz?


Bu kısmın merkezdeki odağı, Superesercito, İtalya’nın 1940’lar ortasındaki askeri reorganizasyonunu yansıtıyor. Askeri odakların üç kısmında da böyle bir merkezi odağı var. Bu odaklar İtalya’nın büyük bir ülke ile savaşta olmasını gerektiriyor, İtalya’nın oyun başındaki sahip olduğu zararlı etkileri kaldırıyor ya da oldukça azaltıyorlar ve ayrıca XP veriyorlar.

Soldaki odaklar ise genellikle Özel Harekât birliklerinin güçlerini ve limitlerini arttırma üzerine, yani isterseniz İtalyan ordusunu bayağı özel hâle getirebilirsiniz.

Sağ taraftaki kısım ise askeri endüstriye odaklanıyor (üretim, tank tipleri, araştırma vs.) ve isterseniz Fiat-Ansaldo Çiftelini bitirebilir (böylelikle başlangıç etkisindeki araştırma eksilerini kaldırabilir) ya da Ansaldo Üretim Merkezlerini Modernleştirebilirsiniz, böylelikle üretiminiz artacak ve birkaç askeri fabrika elde edeceksiniz. Her iki şekilde de, endüstri odaklarında gördüğümüz gibi bu tüketici mal üretimi ihtiyacınızı arttıracak, bu mevzubahis etkileri almanız için gereken endüstriyel gereksinimi yansıtıyor.

Şimdi de uçak kısmına geçelim!

İtalyan Kraliyet Hava Kuvvetleri, Regia Aeronautica, 1920ler ve 1930larda faşist rejim için önemli bir propaganda aracı olmuştu: İtalyan pilotlar bolca rekor kırmış ve birden fazla dünya şampiyonluğu kazanmışlardı. Fakat İtalyan Hava Kuvvetleri için ilk testler pek başarılı değildi: İtalya-Etiyopya savaşı sırasında, İtalya hiçbir karşılık almamasına rağmen, Regia Aeronautica 70’den fazla uçak ve 100’den fazla personel kaybetti.

Bundan kısa süre sonra ise İspanyol İç Savaşı’nda 700’den fazla uçak ve 6000’den fazla personel Milliyetçilere yardım etmesi için gönderildi. İtalyan avcı uçağı Fiat CR.32, Cumhuriyetçiler tarafından kullanılan Sovyet Polikarpov I-15 ve I-16 uçaklarına üstünlüğünü kanıtladı, bu da Milliyetçilere hava muharebesinde hem nitelik hem de nicelik olarak üstünlük sağladı. Bu da Hava Bakanlığının, İtalyan uçaklarının büyük savaşlarda da havalara egemen olabileceğine inanmaya itti. Bundan kısa süre sonra yanıldıklarını fark edeceklerdi.

Regio Aeronautica etkisi, bu durumları yansıtmak için eklendi ve diğer etkilerde olduğu gibi odaklar aracılığıyla geliştirilebiliyor.

Ordu kısmında olduğu gibi; Superaereo, Hava Kuvvetleri kısmının merkez odağı. Sağ tarafta Expand Rome Flying School ve Officers of the Service Role odakları aldığınız bazı eksilerde size yardımcı olacak, daha iyi eğitilmiş pilotlara ve iyi bakılmış uçaklara sahip olmanızı sağlayacak. Bunlar oldukça kötü hava kazalarını engellemenizi sağlayabilir (1940ların sonunda bir hava kazasında hayatını kaybeden Pietro Pintor ve Pellegrini’nin kaderini değiştirebilecek misiniz? Belki Italo Balbo Regia Aeronautica ve Regia Marina arasında daha iyi bir uyum olsa hayatta kalabilirdi?).

Standardization ve Specialization odakları size başka bir karar daha sunuyor: Üretim maliyeti düşüşü mü tasarım maliyeti düşüşü mü? (değerler oldukça erken aşamada)


Ağacın en altında ise birden fazla uçak tasarımı, hava muharebesi bonusları ve üretim bonusları bulacaksınız.

Şimdi ise sıra donanma kısmında.

İtalya Kraliyet Donanması, Regia Marina, kendince bazı sorunlara sahipti.

En büyük sorunlardan biri radar ve sonar gibi modern ekipmanlara sahip olmamasıydı, bundan ötürü İtalyan Donanması kötü hava şartlarında (ya da geceleri) düşman gemilerini tespit edemiyordu.

Bundan daha da önemlisi ise İtalyan Yüksek Yönetimi (Comando Supremo) ile Regia Marina arasındaki neredeyse var olmayan koordinasyondu. Bu da deniz operasyonlarında hem Hava Kuvvetlerini hem de Donanmayı ortak hareket ettirmeyi zorlaştırıyordu. Supermarina’nın kurulması ile durum daha iyileşmiş olsa da İkinci Dünya Savaşı’nın başlarında oldukça kritik hatalar yapıldı (Oldukça zayıf savunmaya sahip olan bir Malta’nın işgal edilmesinin reddedilmesi gibi) ve tüm İtalyan ordusu bunun cefasını çekti.

Oyun içerisinde bu Regia Marina etkisi ile yanstılıyor. Bu etki koordinasyonu, gözetlemeyi ve fark etmeyi düşürüyor.

Bu kısımda bolca tersane, donanma üssü, araştırma ve üretim bonusları, donanma muharebe bonusları ve bazı gemi tasarımları bulabilirsiniz.

Önceki kısımlarda olduğu gibi Supermarina bu kısmın merkez odağı, bu odak ile sahip olduğunuz negatif etkileri kaldırabilir ve bazı ufak bonuslar elde edebilirsiniz. Bunun hemen sağında ise Stockpile Fuel, İtalya’nın oldukça sıkıntılı yakıt sorunlarını çözmeye yardımcı olabilir.

Naval Cooperation Programs, İsveç’e eski İtalyan Eskort gemilerinin satın alınmasını yansıtan bir olay gönderecek, bu da İtalya’ya ufak bir tüketici mal üretimi bonusu sağlayacak. Bu ayrıca aynı isimde bir karar kategorisi açacak ve bu kararlar aracılığıyla doktrinler için ufak bonuslar elde edip donanma odaklı bir araştırma paylaşma grubu oluşturmanızı sağlayacak. Bu kategoride odak açtıkça birkaç karar daha eklenecek.

Donanma kısmında da bazı kararlar vermeniz gerekiyor: ufak gözetleme gemilerine ya da büyük güçlü gemilere odaklanmanız gerekecek.

Sol altta ise bir seçim daha yapıyorsunuz, bu sefer seçiminiz denizaltıların boyutlarıyla alakalı: uzun menzilli kruvazör denizaltıları mı tercih edeceksiniz yoksa Akdeniz’deki düşman konvoylarını rahatsız etmek için üretimi kolay cüce denizaltıları mı? İki odak da size birkaç tersane, doktrin ve araştırma bonusu veriyor. Ayrıca ikisi de mevzubahis gövdeyi açıyor (Kruvazör Denizaltı gövdesi ve yeni Cüce Denizaltı gövdesi) ve üretim hattınıza birkaç tane ekliyor. Buna ek olarak Cüce Denizaltılar bu tatlı şeyleri ufak müttefiklerinize satabilmeniz için bir karar açıyor.

Tam ters köşede ise uçak gemileri ile alakalı bir karar vermeniz gerekiyor. İtalya, İkinci Dünya Savaşında uçak gemisine sahip değildi ama bazı gemileri güçlü motorlar ile uçak gemilerine çevirme planları vardı. Burada o kararı verebilir ve fena olmayan Aquila Sınıfı uçak gemisini elde edebilirsiniz ya da sivil gemilere birkaç ek yapıp oldukça ortalama ama iş yapan uçak gemilerini olabildiğince hızlı elde edebilirsiniz.

Bu odakların arasındaki odaklar ise size biraz daha tersane, araştırma ve donanma muharebe bonusları ve şablonlar verecek. Flotta d’Evasione ile son bulacak, bu odak denizlerde egemen olmanız için gereken son odak, (diğer şeylerin yanında) önemli miktarda tersane (İtalya tarafından kontrol ediliyorsa Kuzey Afrika, İberya ve Fransa’daki bazı bölgeler dahil) ve İtalya’nın gücünü Akdeniz’in ötesine taşımanız için amirallerinize bonus veriyor.

Şimdi ise Politik kısmı geçip ağacın en sağına, yani Dış Politika kısmına geçelim.

Bu kısım, diğer alternatif tarih kısımlarıyla da paylaşılıyor. İlk önce Yugoslavya’yı düşmanlaştırıp Dalmaçya kıyısında hak iddiaları elde edip bir ültimatom gönderebilir ya da Balkanlarda Yugoslavya, Romanya ve Bulgaristan gibi güvenilir müttefikler bulmaya çalışabilirsiniz.

En sol kısımda ise Arnavutluk alt kısmı var, bu kısımda her zamanki gibi Arnavutluk’a bir ültimatom gönderiyorsunuz ama aynı zamanda bölgedeki Petrol üretimini arttırabilirsiniz, Support Albanian Irredentism ise Balkanlarda birkaç hızlı hak iddiası almanızı sağlıyor, Albanian Fascist Militia ise Arnavutluk bölgesinde (daha önce üzerine konuştuğumuz) Colonial Police işgal kanunu açmasının yanı sıra Blackshirts bölük limitini arttıracak ve birkaç birlik ortaya çıkaracak.

En sağda ise İberya alt kısmı var, bu kısımda pek bir değişiklik olmadı, Corpo di Truppe Volontarie (eski Support Nationalist Spain) bazı değişikliklere sahip.

Ortadaki üç alt kısım ise Dışişlerinin zevklı kısmı, Pact of Steel (tarihsel Mihver yolu) ve Italy First (İtalya’nın kendi paktını kurduğu alternatif yol) birkaç yapı değişikliği ve ufak eklentiler aldı.

Üçüncü alt kısım ise Stresa Front yolu, bu yolda ise İtalya, Avusturya’nın bağımsızlığını garanti altına alıyor ve Anschluss’a karşı çıkabiliyor, hatta Almanya meseleyi bastırmaya çalışırsa savaşa girebiliyor. Bu da potansiyel olarak İtalya’yı Birleşik Krallık ve Fransa ile yakınlaştırıyor, bu da daha sonra Doğu Afrika’da bazı koloni imtiyazları ve Müttefiklerin Balkanlar’daki İtalyan hak iddialarını tanımasıyla sonuçlanabilir. Bununla birlikte Ratify the Stresa Front odağını tamamlayıp yeni dostlarınız ile daha yakın olabilirsiniz, buna ise kapitalizm ve emperyalizmin doğal düşmanı Sovyetler Birliği ile karşılaşmak için yapacaksınız.

Şimdi ise politik kısma geçelim.

Birazdan odaklara geçeceğiz fakat önce İtalya’daki ana sistem hakkında konuşmalıyız, Mussolini’nin görevleri (ya da ekibimizdeki birinin taktığı isim ile Missiolinis).

Bu sistemin ana amacı en ünlü faşist diktatörlerden birinin büyüyen arzularını yansıtmak ve yeni oyunculara doğru kararlar verdirip yaklaşan çatışmalara hazırlamak.

Bir Missiolini genellikle Ocak/Haziran gibi ortaya çıkacak (bazı istisnalar hariç) ve bu size Mussolini’nin taleplerini belirten bir olay sunacak ve görevi başlatacak. Süre bitmeden görevi tamamlamanız gerekiyor, öbür türlü Duce’u hayal kırıklığına uğratmış olacaksınız.

Bu sistemin oyuncuya bir mücadele sunmasını ve ödüllendirmesini istedik, rastgele bir faşist elemanın istediklerini yapmadıkları için cezalandırılmasını değil. Bu yüzden görevleri tamamlamak size bazı çekici ödüller verecek, bu ödüller görevin temasına göre değişiklik gösterebilir, başarısız olmak ise sadece ufak eksiler ile sonuçlanacak. Yani asla istemediğiniz bir şeye yapmakta zorlanıyormuş gibi hissetmeyeceksiniz, özellikle de orta-ileri oyunda bu görevler biraz daha… çılgınca olunca.

Uzun lafın kısası, Mussolini’nin bazı arzuları (oldukça fazla) var. Bu arzuları sizin, sevgili oyuncunun, yerine getirmesini istiyor. Spoiler, oldukça fazla geliştirme aşamasında içerik göreceksiniz, o yüzden sakin olun!

Zaten bildiğiniz üzere, İtalya oyuna Etiyopya ile savaşta başlıyor, yani oyun başladıktan sonraki birkaç haftada karşınıza çıkacak ilk Missiolini’de, Mussolini sizden savaşta Etiyopya Noel Saldırısından sonra gerçek bir ilerleme kat etmenizi isteyecek. Bu durumda iki seçeneğiniz var, oldukça büyük bir saldırı sözü verip elinizdeki tüm güç ile ilerlemeye çalışabilir ya da daha mantıklı bir yaklaşım yapabilirsiniz. Kararınızı verirken dikkat edin, çünkü seçiminiz Duce’un sizden beklentilerini ve verdiği süreyi etkileyecek.

Oyunun ilk birkaç yılında çıkacak olan ilk Missioliniler, ne olacağı belirlenmiş ve yukarıda da belirtildiği gibi yeni oyuncuları işe yarayacak şeyler yapmaya iten görevler. Sivil fabrika inşa etmek, orduda belli bir miktarda insan gücüne sahip olmak, kamyon stoklamak gibi. Daha sonra ise Missioliniler rastgele bir şekilde gelecek, hepsinin belli bir kriteri olacak ve genellikle aynı anda 2 Missioliniye sahip olacaksınız.

Politik kısma geri dönersek, ilk üç odak biraz özel zira kendi elinizle tamamlayamıyorsunuz. Bu odaklar ilk Missiolinilerdeki başarınıza ya da başarısızlığınıza göre tamamlanacak, bunlar ise Conquer the North ve Conquer the South.

Süre bitmeden iki görevi de tamamlamak Solid Progress odağını tamamlayacak. Birinde başarısız olursanız size gelecek olay ile birlikte iki taraftaki odaklardan birini tamamlayacaksınız.

Tarihsel oynayacaksanız tamamlamak istediğiniz odak Solid Progress.

Struggle in Ethiopia, alternatif tarih faşist oyunu ya da monarşist gitmek istiyorsanız (bunun için BBA’ya sahip olmalısınız) işe yarayabilir. Ama tarihsel gitmek istiyorsanız ve bu odağı tamamladıysanız dünyanın sonu demek değil, hâlâ tarihsel odaklardan gidebilirsiniz.

The Abyssinian Fiasco ise İtalya’yı tamamen başka bir yola sokmak istiyorsanız tamamlamanız gereken odak. Bu odak BBA’ya sahip değilseniz tamamlanamıyor fakat yapıyı anlamanız için göstermenin uygun olacağını düşündük.

La Resistance sahibiyseniz, Servizio Informazione Militare odağını tamamlamak İtalya için anında bir istihbarat ajansı kuracak, fazladan bir ajan verecek ve yeni bir tip ajan açacak (portreler hâlâ geliştirme aşamasında).

Triump in Africa’dan sonra savaş sonrası durumunuzda size yardımcı olması için bazı odaklar arasında seçim yapabileceksiniz (tüketici mal üretimi ve compliance bonusları, yerel yöneticilerle ilgilenmek için kararlar vs.).

Trimup in Africa tamamlandıktan sonra Balance of Power adında yeni bir sistem açılacak.

Balance of Power tamamen yeni bir özellik, (açıldıktan sonra) politik sekmeden görülebiliyor ve herhangi bir tarafa çekilebilen bir bar sunuyor. (Dikkat edin! Geliştirme aşamasının başında bir arayüz!)

Yukarıdaki görselde görebileceğiniz üzere belli yüzdelere ve her uçta birer ikona sahip bir bar var. Solda Büyük Faşist Konseyini, Sağda ise Duce’u görebiliyorsunuz. Bu barın değeri efektler (düz değişiklikler) ya da etkiler (günlük ya da haftalık değişiklikler) ile değiştirilebiliyor ve barı iki taraftan birine sürüklüyor.

“Yuvarlaklar” belli aşamaları temsil ediyor. Barın değeri belli aşamalara geldiğinde belli efektler ve etkiler açılabilir.

İtalya’da barın ortasında “doğal” durumu yansıtan bir aşama var, iki tarafı da yansıtmıyor ve hiçbir efekti ya da etkisi yok.

Fakat İtalyan Güç Dengesi, Mussolini’nin lehine başlıyor ve en sağdaki yeşil aşamanın etkilerini sağlıyor (aynı anda sadece bir aşama aktif olabilir, yani yeni bir aşamaya ulaşıldığında bir önceki aşamanın etkisinin yerini alıyor).

Aklınızda bulunsun, tüm Güç Dengeleri birbirinden farklı ve bazen bir tarafa tamamen gitmek isterken bazen de ortalarda kalmak isteyebilirsiniz.

İtalya’da Duce’un tarafına tamamen gitmek bazı güzel bonuslar verse de denetim altına alınmayan otoriter bir figürün tüm askeri meselelere dahil olmasının eksileri de bulunuyor.

Fakat Büyük Konsey tarafına çok ilerlemek liderinizi başınızda tutmak istiyorsanız oldukça tehlikeli.

Görebileceğiniz üzere Güç Dengesi, Büyük Faşist Konseyi’nin tarafına çok kayarsa Mussolini indirilebilir. Fakat bu en kötü senaryo değil; İtalya, Büyük Konsey kısmındaki son aşamaya gelirse bir iç savaş başlayacak (buna daha sonra tekrar değineceğiz).

Korkutucu değil mi? Şimdi bu bar ile bunun gibi sonuçlara sahip olmamak için nasıl etkileşime girebileceğinize bakalım. İtalya olarak oynarken Güç Dengesini arttırmanın ya da azaltmanın birden fazla yolu var:

Bazı olaylar ve odaklar Güç Dengesini belli bir tarafa doğru hareket ettirecek, Mussolini kısmındaki ilk odak gibi:

Güç Döngesi sekmesinde bazı kararlar olduğunu fark etmişsinizdir, bu kararlar normal karar kategorisinde Güç Dengesi ile alakalı kararların toplandığı yer. Bu kararlar Güç Dengesini iki taraftan birine kaydıracak, örneğin:

Ayrıca bazı danışmanlar da bulunuyor (İtalyan Hiyerarşisindeki önemli insanlar), bunlar göreve alındıklarında Güç Dengesini, Büyük Faşist Konseyi’nin lehine kaydıracak. Her biri normal danışmanlardan daha ucuz ve hepsi size normal bonuslarının yanı sıra %5 günlük politik güç ve +0.05 günlük Faşizm desteği veriyor, hepsi belli bir odak ile açılıyor.

Zor durumda iseniz bazı Güç Dengesi kararları ile Mussolini’ye bazı bakanlıkların yönetimini verebilirsiniz (tarihsel olarak yaptığı bir şey), danışmanlara kıyasla daha zayıf bir bonus veriyor ve mevzubahis kişiyi görevlendirmenizi engelliyor ya da görevlendirdiyseniz kovuyor. Bunun dışında Güç Dengesini önemli bir miktarda Mussolini’nin lehine kaydırıyor. Durumu kontrol altına aldıktan sonra görevinizden istifa edebilirsiniz.

Son olarak ise, bir süre sonra İtalyan nüfusu pek savaş taraftarı değildi ve cephedeki durumu beğenmiyorlardı (Ne Doğu cephesini, ne Balkanları ne de Afrika’yı), bu önemli faktör ise oyun içerisinde İtalya her bir toprak kaybedişinde Güç Dengesi’ni Konsey’in tarafına kaydırarak yansıtılıyor. Bir koloniyi (ya da core olmayan toprağı) kaybetmek oldukça az etkiye sahip olacak ve Güç Dengesini, Konsey’in lehine bir kere kaydıracak fakat bir core toprağı kaybetmek Güç Dengesini Konsey’in tarafına sadece çok kaydırmayacak ayrıca 5 kereye kadar birikebilen haftalık bir etkiye sebep olacak, bu etki Güç Dengesini zamanla Konsey’in lehine kaydıracak.

Bu da demek oluyor ki savaş İtalya için oldukça kötü gidiyorsa, İkinci Dünya Savaşı’nın ortasında bir iç savaş yaşanacak, aynı tarihte olduğu gibi.

Görebileceğiniz üzere Güç Dengesi sistemi ile yapılacak bolca şey var, ve çoğunuzun da düşündüğü üzere, bu ÜCRETSİZ özellik modlar için bolca potansiyel barındırıyor ve bunu nasıl kullanabileceğinize ilerideki bir günlükte muhtemelen tekrar değineceğiz.

İtalyan odak ağacına geri dönersek, hızlıca Politik kısmı bitirelim. Culto al Duce odağını tamamladıktan sonra Mussolini kısmı iyice açılıyor.

Sol tarafta Mussolini ve özelliklerine değinen odaklar bulunuyor, Culto al Duce’nin hemen altındaki kısım ise Mussolini’nin üç ünlü ekonomik savaşına değiniyor (tahıl, toprak ve doğum).

Mussolini, kültü ile alakalı tüm odakları tamamlarsanız oldukça korkutucu olabiliyor.

Bu iki kısım oyun sonu kısmına doğru birleşecek, bu kısımda ise bazı hak iddiaları, savaş sebepleri (aklınızda bulunsun bu tarz şeyler [url=https://forum.strategyturk.com/konu-gunluk-hoi4-baris-konferansi-yenilikleri]Barış Konferansı Yenilikleri[/url] ile birlikte daha önemli olacak) ve bazı insan gücü bonusları bulabileceksiniz.

Şimdi ise geriye son iki alt kısım kaldı, bu kısımlar alternatif tarih kısımları ile paylaşılıyor.

Sol tarafta içişleri kısmı var. İstikrar, savaş desteği, politik güç bonusları sağlıyor ve fazladan ajanlar ile ajanlık bonusları veriyor (La Resistance sahipleri için).

Sağ tarafta ise Blackshirts alt kısmı var.

Security Militias odağı büyük oranda İnsan Gücü ve direniş bonusları veriyor.

Battaglionu d’Assalto yeni bir destek birliği açıyor, Blackshirt Assault Battalion, bu birimlerinize fazladan soft attack ve breakthrough sağlıyor. Strengthen the Blackshirts ise milislerinizin organizasyonunu arttırıyor, Blackshirts limitini arttırıyor ve yeni Blackhirts birlikleri oluşturuyor.

Son olarak ise Milizia Coloniale daha fazla Blackshirt birliği elde etmeniz için güzel bonuslar veriyor.

Veeeee böylelikle İtalya Odak Ağacı ile işimiz bitiyor… mu acaba???

Size göstermek istediğim son bir şey daha var. Daha önce iç savaş hakkında bahsettiğimiz şeyi hatırlıyor musunuz? Güç Dengesinde, Konsey tarafındaki son aşamaya gelirseniz, bir olay çıkacak ve İtalya İç Savaşı başlayacak.

Bu iç savaşta iki taraf da potansiyel olarak durum izin verirse iki tarafın savaş liderinin kuklası olabilecek (Tarihlsel bir oyunda faşist İtalyan Sosyalist Cumhuriyeti, Mihver’de kalıp Almanya’nın kuklası olacak, ayrılan ülke, tarafsız İtalya Krallığı ise Birleşik Krallık’ın kuklası olacak).

Düşmanlar tarafından işgal edilen topraklara göre ülkeyi bölen belli bir sistem var, işgalciler onlara gelecek bir olay ile bu toprakları yeni İtalyan dostlarına verebilirler.

BBA sahibi değilseniz, İtalya Sosyalist Cumhuriyeti (faşist) olacaksınız. BBA sahibiyseniz, hangi taraf ile oynayacağınızı seçip ister İtalya Krallığı ister İtalya Cumhuriyeti ile oynayabileceksiniz.

Hem İtalya Sosyalist Cumhuriyeti’nin hem de İtalya Krallığı’nın kendi odak ağacında bir İç Savaş kısmı olacak.

Soldaki anti faşist kısmı (sadece BBA varsa oynanabiliyor) faşist düşmanın kontrol ettiği topraklara bir etki uygulayarak başlıyor ve topraklardaki direnişi arttırıyor. Bundan sonra tercihinize göre iki seçim bulunuyor (monarşist ya da komünist).

Sağ tarafta, monarşistler farklı piyade birlikleri ortaya çıkaracak, bu birlikler milislerinizden çok daha güçlüler.

Soldaki komünist odakları ise milis birlikler oluşturacak (BBA sahibiyseniz yeni 3D modeller ile) ve yukarıda bahsi geçen toprak etkisini arttıracak.

Grande Rivolta Rurale, sadece en iyi eşek ikonuna sahip değil (ulusal etki boyutunda da bulunuyor) aynı zamanda faşist olmayan milislerinizi de güçlendiriyor!

Sağ taraftaki Sosyalist Cumhuriyet kısmında ise sadece Blackshirt birlikleri çıkarmıyor aynı zamanda kalıcı olarak Milis ve Blackshirt birliklerini güçlendiriyorsunuz.

Integrate Polizia dell’Africa Italiana odağı kontrol ettiğiniz kolonilerde birkaç Ascari (Koloni Birliği) çıkaracak. Anti Partisan Measures, Fronte Militare Clandestino’nun topraklarınıza uyguladığı direniş eksilerini engellemenizi sağlayacak.

All Within the State, bir miktar istikrar karşılığında size oldukça iyi bonuslar verecek.

Son olarak ise, iki kısım da son odak olarak Italian Independence odağına sahip. Bu odak iki taraf için de aynı şekilde çalışıyor: iç savaş bittikten sonra açılıyor ve İtalya’nın efendisine bir olay gönderiyor, bu olay ile bağımsızlık istiyorsunuz. Efendiniz reddederse, İtalya bağımsızlık savaş sebebi elde ediyor ve savaş sebebi kullanıldığında, efendilerine karşı yardımcı olması için geçici bir etki kazanıyorlar.

Veeee benden bu kadar, bu sefer gerçekten! Umuyorum ki okumaktan zevk almış ve gelecek DLC için bizim kadar heyecanlanmışsınızdır.

Yakın gelecekte İtalya ve alternatif tarih odakları ile alakalı konuşmak için geri geleceğiz! Ama şimdilik önümüzdeki günlükte değineceğimiz İsviçre’yi beklemede kalın!

Arrivederci!

Odak Ağacı’nın Tam Hali

Yazar: Akın Yıldızlı

Strateji oyunlarını seviyorum.

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV