Hearts of Iron IV’te İsviçre Odak Ağacındaki Değişiklikler #1: Tarihsel ve Ortak Odaklar

Hearts of Iron IV geliştirici günlüklerinde bu yazıda İsviçre değişikliklerinden bahsediliyor.

Herkese merhaba! Muhtemelen beni tanımıyorsunuz ama ben Carlo, BBA’daki İsviçre içerik tasarımcısıyım. Hepinize İsviçre Odak Ağacını tanıtmak için sabırsızlanıyorum. Bu bizim ilk daire şeklindeki odak ağacımız olacak, bu tasarım İsviçre’nin Make Fondue ve Stay Neutral odakları arasında gidip gelmesini sağlayacak. Fondü ve Rahatlamanın gücü ile Nazi altınları birleşince, İsviçre savaşa dahi girmeden rakiplerine üstün gelebilecek, hem de evlerinin rahatlığı ve güvenliğiyle birlikte.

[Plak Sesi] İkinci Dünya Savaşı sırasında İsviçrelilerin hayatının böyle geçtiğini düşünüyorsanız, size haberlerim var. Bu durum gerçekte yaşananlardan oldukça uzak.

Evet, İsviçre insanların İkinci Dünya Savaşı oyunlarıyla oldukça ilişkilendirdiği bir ülke değil fakat bu onların HoI’de yeri olmadığı anlamına gelmiyor ve bu günlükte sizi Alplerin benim olduğum tarafına geçirmeyi ummakla birlikte İsviçre’nin Hearts of Iron IV’de ne kadar ilgi çekici olabileceğini göstermek istiyorum.

İlk önce biraz tarihsel bağlamdan haberdar olmakta fayda var. İsviçre, Orta Çağ’ın sonlarına doğru ortaya çıkmış bir ülke ve ortaya çıkışından beri birbirine oldukça zayıf bağları olan ufak Alp çevresi bölgelerin (bu tarihlerde 3 bölge oluyor) konfederasyonuydu. Bu bölgeler birbirlerine askeri ve ekonomik olarak yardım edeceklerine söz verdiler. Bu söz ya da kısa haliyle Eidgenossenschaft, büyümeye devam etse de kantonlar etrafında kurulan ademi merkeziyetçi yönetimi sürdürdü. Bu sırada herkesin bildiği bir askeri namları da vardı (tarafsız olmalarına rağmen). Daha sonra ise Napolyon, İsviçre’yi merkezi bir “Helvetik Cumhuriyet” olarak birleştirdi ve haliyle bu cumhuriyet pek uzun ömürlü olmadı. İsviçre Tarafsızlığı, Napolyon mağlup olduktan ve “Helvetik Cumhuriyet” yıkıldıktan sonra hayata geçti. Daha sonra ise 1848’de kısa bir devrim (bu yıllarda devrimler modaydı) ve 1848 Anayasası’nın kabulü ile bugün bildiğimiz ve sevdiğimiz İsviçre hâlini aldılar.

Peki hepimizin bildiği ve sevdiği İsviçre ne? Artan etnik milliyetçilik döneminde birlikte yaşayan dört farklı halkın ülkesi. Avrupa’daki en eski süregelen demokrasi, Dünyada Amerika Birleşik Devletlerinden sonraki en eski demokrasi ve tartışmaya açık olsa da günümüzdeki en doğrudan demokrasi örneklerinden, ki 1930larda daha da doğrudan olduğu söylenebilir. Her kanton ve konfederasyon kanunlarını halkoylamaları ile seçiyor ve temsilci aracılığı olabildiğince az tutuluyor. İsviçre’nin ülke liderinin neden bir bina olduğunu merak ettiyseniz bunun sebebi bina bilinç kazandığından değil, diğer ülkelerde olduğu gibi bir İsviçre Başkanı/Diktatörü/Naibi olmadığından ötürü. İsviçre Konfederasyonu, Çift meclisli bir Federal Meclis ve 7 kişilik bir Federal Konsey tarafından yönetilmekte. Bu konseyde “eşitler arasında ilk” olan sözde bir başkan bulunmakta fakat Federal Konsey sadece birlikteyken Ülkenin Başı olarak hareket edebilir, tek bir üye değil.

İsviçre, 1936’da ufuktaki savaştan korkan bir ülkeydi. Almanya’nın Birinci Dünya Savaşında Belçika sınırlarını ihlal etmesinden ötürü tarafsız bir ülke olmalarının pek bir anlam ifade etmediğini biliyorlardı ve en büyük komşuları, Üçüncü Reich ve Fransa eninde sonunda çarpıştığında ikisinden birinin diğerinin savunmalarını aşmak için İsviçre’den geçmesi mümkündü. Bunu İsviçre Demokrasisini hayatta tutarak nasıl engelleyebilecekleri ve olması durumunda nasıl hazır olacaklarını bulmak Hearts of Iron IV’te Tarihsel İsviçre oynamanın ana noktalarından.

Peki İsviçre Odak Ağacı nasıl gözüküyor? Aynen bu şekilde:

Bu odak ağacından ziyade odak dağı olduğundan ötürü her zaman zirvede başlıyorsunuz ve merkezdeki kısım ise tarihsel odaklar oluyor, iki tarafta ise planlanan iki alternatif tarih kısmı var fakat her zaman Swiss Guiding Principles odağı ile başlıyorsunuz. Bu İsviçre için Güç Dengesi sistemini etkinleştirecek ve İsviçre’nin gideceği genel yolu gelen bir olay ile belirleyebileceksiniz. Biraz durup Güç Dengesi’nin İsviçre versiyonu hakkında konuşalım:

Güç Dengesi’nin ne olduğunu bilmiyorsanız [url=https://forum.strategyturk.com/konu-gunluk-hoi4-italya-odak-agacindaki-degisiklikler-1-tarihsel-ve-ortak-odaklar]Mano de Zombi’nin harika ve devasa Geliştirici Günlüğünü[/url] okuduğunuzdan emin olun.

İsviçre’nin Hearts of Iron dönemi boyunca ilerleyeceği yol güç neredeyse ona göre olacak. Güç büyük oranda kantonlarda mı? Bu tarihte nasıl olduysa öyle gideceği anlamına geliyor, yerel halk milisleri ve limitli konsey gücü söz konusu olacak bu da ülkeyi yabancı bir güç ile müttefik olmayı zorlaştıracak fakat aynı zamanda merkezi bir hükûmetin tehdit edilerek teslim olmasını da engelleyecek. Bunun tam tersine Güç Dengesi konseyin tarafında ise, merkezdeki Tarihsel odakları açamayacaksınız ama Güç Dengesi bir kapıyı kapattığında başkasını açar ve böylelikle iki alternatif tarih yollarından birine gidebilirsiniz. Tabii bu bir sonraki geliştirici günlüğümün konusu.

Her taraf ve aşamanın kendince avantajları var, kantonlardaki güç arttıkça danışman almak daha ucuz olacak, konsey gücü arttıkça ise Savaş Desteği artacak. Başka sistemlerdeki bazı kararlar bu seviyelere göre açılacak ve bazı kararlar ise bu seviyeleri etkileyecek, yani buna dikkat etmek hayatta kalmanız için elzem.

Dağın yamaçlarından inmeye devam edelim. Bu iki odak İsviçre’nin silahlanmasını tekrar başlatacak, size hangi yoldan giderseniz gidin işinize yarayacak bir etki verecek ve daha sonra güçlendirilebilecek.


İsviçre, 1935’te ülkesini hem fiziksel hem de zihinsel olarak korumaya karar vermişti. Fiziksel kısmı tekrar silahlanma odakları ile gördük, şimdi de zihinsel kısma geçelim. Bu pasif Spirit of Helvetia etkisini açacak.

Tarihsel yoldan gittikçe bu etki defansif bir şekilde gelişecek, alternatif tarih yollarından giderseniz agresif bir şekilde gelişecek ya da pasif halinde kalacağını söyleyebiliriz. Ayrıca her ikisinin de “savaşta” versiyonu var ve her altısının farklı etkileri bulunuyor.

Her şey yolunda…

Şu bahsettiğimiz Helvetia kim diye merak ediyorsanız, sizi Helvetik Tarihi Deliğine(tm) götürmem gerekiyor: Roma İmparatorluğu zamanlarında, şimdi İsviçre Platosu olarak bildiğimiz yerde Helvetii kabilesi yaşıyordu ve bundan ötürü insanlar bu bölgedeki konfederasyonlardan, cumhuriyetlerden ve organizasyonlardan bahsederken “helvetik” tabirini kullanıyor, bu özellikle Napolyon “Helvetik Cumhuriyeti”ni kurduktan sonra arttı. İsviçre’nin çok dilli halinden ötürü Latince olan resmi adı Confoederatio Helvetica (evet, font adı buradan geliyor) ve internet domain kodu ise “.CH”. Bu kökenden çıkmasıyla birlikte 17. yüzyılda Helvetia tabiri popülerleşti, İsviçre ve İsviçrelileri temsil etmek için kullanıldı, paralara basıldı, heykellerde sergilendi, pullarda satıldı ve İkinci Dünya Savaşı Strateji Oyunlarında oynandı. Helvetia dediğimiz şey bu.

Pekâlâ, şimdilik size tarihten sapmak için pek fırsat vermedim ve bunun sebebi mevcut zamana kadar Demokrasiye, Tarafsızlığa ve Halkını Savunmaya adanmış bir ülkeden bahsediyorduk, alternatif tarih ağaçları bile bunu koruma isteğini sürdürecek. Yamaçların biraz daha açıldığı kısım ise burası:

Tarihsel olarak İsviçre, dillerini paylaştığı en büyük üç komşusuyla olan sınırlarını güçlendirmişti ve bunun iyi bir sebebi de vardı. Hepsi düşmanlarına İsviçre toprakları üzerinden ulaşmak istiyordu ve paylaştıkları dillerini İsviçre’yi ilhak etmek ya da tarafsızlıktan çıkarıp bir müttefik elde etmek için geçerli bir sebep olarak görüyorlardı. Tabii ki doğal olarak, bir ülkeye karşı sınırları güçlendirmek şüphe çekebilir ve bu yüzden oldukça önemli bir sistemi başlatıyor: Mutlak Tarafsızlık.

Ufak tarafsız bir ülke olarak etrafınızdaki tüm ülkeler ile bir denge kurmak isteyeceksiniz ki hiçbiri bir diğerini tercih ettiğinizi düşünmesin, öbür türlü bunu tarafsızlığınızı ihlal ettiğinize dair bir gerekçe olarak kullanabilir ve sizi işgal edebilirler. Bu sistem en büyük komşularınızın sizinle olan ilişkisini takip ediyor ve onlarla aranızı iyileştirmenizi ya da kötüleştirmenizi sağlıyor; çoğu hareketiniz diğer ülkelerin size görüşünü etkileyen sonuçlara sebep olacak. Ülkelerden biri tarafsızlığınızı oldukça ihlal ettiğinizi düşünür ve size karşı oldukça düşük bir ilişkiye sahip olursa bu bir zamanlayıcı başlatacak. Bu zamanlayıcının sonunda size karşı bir savaş sebebi elde edecek ve muhtemelen sizi işgal edecekler, bu yüzden elinizden gelenin en iyisini yapıp onları sakinleştirmeye çalışın yoksa oyununuz bitebilir.

Sistem oldukça geniş ve İsviçre’nin komşusu olan dört büyük ülkeye kadar takip edebiliyor ve hatta bir veya daha fazlası aynı ittifak içerisindeyse buna göre değişim de gösterebiliyor. Ayrıca çoğu odağın bu sistem üzerinden negatif ya da pozitif etkileri olacak, hatta bazıları açmanız için ilişkilerin belli bir seviyede olmasını gerektirecek. Yani bu yüzden İsviçre’yi nasıl oynadığınızla bütünleşik bir yapıda.

Ban the Swiss Nazi Party odağını tamamladıktan sonra (Adında ne geçiyorsa onu yapıyor, ayrıca biraz ilişkileri düşürüyor) Armed Neutrality kısmı bulunuyor. Bu İsviçre ağacının merkezdeki savunma kısmı ve bahsetmemiz gereken bir başka sistemi açıyor: İsviçreli Halk Milisleri.

Şimdi Helvetik Tarihi Deliğine geri dönmeliyiz. İsviçre’nin politik sisteminden ötürü, büyük düzenli bir ordu kuracak güçte merkezi bir hükûmet yok fakat İsviçre bulunduğu konumdan ötürü kendini savunabilmeli ya da en azından diğer ülkeleri işgal etmeye çekindirmeli. Bu yüzden tarihsel olarak İsviçre Ordusu, halkını eğitmeye ve onlara gerekli ekipmanları vermeye özen gösteriyordu, ki gerektiğinde silahlanıp yerel milisler kurabilsinler. Bu da nüfuslarının %20’sinin 24 saat içinde silahlanıp herhangi bir işgalciye karşı ayakta durabileceği anlamına geliyor. Bu yüzden Tarihsel İsviçre’nin ordusunun kendi sistemine ihtiyacı vardı.

İsviçre, %10 Askere Alınabilir Nüfus sağlayan özel bir Askere Alım Yasası ile başlayacak ve bu yasanın hiçbir negatif etkisi olmayacak, çünkü askere alınan nüfus hâlâ ekonomiye katkı sağlamaya devam ediyor. Bunun götürüsü ise normal birlikler üretememeniz, ufak profesyonel orduyu temsil etmek için sadece bir miktar dağcı üretebiliyorsunuz, bu askerlerin görevi de halk milisleri hazır olana kadar 24 saat boyunca dayanmak.

Ordunun ana kısmını oluşturmak için milisler eğitebilirsiniz (İtalya Geliştirici Günlüğünde bundan da bahsediliyor). Üretebileceğiniz tümen sayısında bir limit var, bu tümenlerin düzenini değiştiremiyorsunuz ve bunların da üstüne Dormant Citizen Militias etkisi onları oldukça zayıf kılıyor fakat bu önemli değil, bu sorunlarla Askeri Hazırlık kazanarak ve harcayarak ilgilenebilirsiniz.

Bu sistemi Kararlar arayüzünde bulabilirsiniz. Sistem; Politik Güç, Askeri Güç ve diğer kaynakları harcayarak Askeri Hazırlık kazanmanızı sağlıyor ve bunu harcayarak Milislerin düzenini, ne kadar üretebileceğinizi, Askeri Hazırlık limitini ve hatta askeri üretiminizi arttırabilirsiniz ama en önemlisi Halk Milislerini konuşlandırarak Dormant Citizen Milita’dan kurtulup Active Citizen Militia’yı elde edebilirsiniz, bu da onların gerçek seviyelerinde performans göstermesini sağlayacak fakat ekonominize biraz darbe vuracak, ne kadar uzun görevde kalırlarsa aldığınız darbe de o kadar artacak.

Odak ağacına geri dönersek, Armed Neutrality’nin altında üç farklı kısım bulacaksınız. Bunlar Promote Guisan, Frontier Defense Plan ve ortada paylaşılan bir tane olarak ayrılıyor. Frontier Defense Plan, İsviçre’nin eski sınırları güçlendirme ve rakibe hiçbir ilerleme fırsatı tanımama planı, yani bu kısım tümenleri ve sınırları güçlendirmeye odaklanıyor. Tarihsel olarak bu plan Guisan General ve Genel Kurmay Başkanı olduğunda geride bırakılmıştı.

İsviçre ordusu ve politik sisteminin bir başka özelliği ise, askeri rütbelerin en fazla Kolordu Komutanlığına ulaşması ve sadece bir General olabilmesiydi (Bu general aynı zamanda Genel Kurmay Başkanı oluyordu). Bu rütbe sadece ülke savaş riskinde veya savaştaysa veriliyordu. Tarihte sadece 4 kişi bu unvanı kazandı ve bunların sonuncusu ise 1939’da Henri Guisan’dı. Kendisi Promote Henri Guisan kısmının odaklandığı stratejiyi bulan kişi. Genel olarak bahsedersek, Réduit National yaklaşımı düşmanın İsviçre Platosunda ilerlemesine izin verip silahlı kuvvetleri sistematik bir şekilde Alplerdeki oldukça güvenli ve ikmalli yerlere çekmekti. Buraya ulaştıklarında birlikler son derece avantajlı pozisyonlarını koruyabilir ve İsviçre Platosunda sıkışan düşmanlarına felaket yaşatabilirdi. Beklenti ülkenin geri kalanını özgürleştirmekten ziyade, İsviçre’yi ele geçirmenin pek de kolay olmayacağını göstermek ve böylelikle işgalcileri daha hiç gelmeden vazgeçirmekti. Bu yüzden bu kısım dağlarda olabildiğince uzun süre dayanabilmenizi sağlıyor ve Bern’in düşmesi durumunda başkent olacak Gotthard Pass zafer noktasını ekliyor.

Evet, Armed Neutrality kısmından bu kadar, şimdi devamına bakalım!

İsviçre’nin tarafsızlığı ve çatışmaya yakınlığı hem müttefik devletleri hem de mihver devletleri için ajanlık konusunda oldukça önemli bir konuma soktu. Bu yüzden İsviçre hükûmetinin de buna karşılık vermesi gerekiyordu, sıkça Müttefikler ve – bazen farkında olmadan – Lucy Spy ağı aracılığıyla Sovyetler ile çalışıyorlardı. Odak Ağacının tarihsel kısmında bedelsiz bir şekilde İstihbarat Ajansı elde etmenin iki yolu var:

Federal Police Intelligence odağı mevcut Federal Polisin uzantısı olarak aynı isimde bir ajans kuruyor ve size istihbarat karşılama bonusu veren bir etki sağlıyor. Ayrıca yabancı istihbarat etkilerini daha da azaltmak için SpAb odağına ve bugün bahsetmeyeceğim alternatif tarih askeri birkaç şeye önayak oluyor.

Bir diğer tarafta ise Beuro Ha var, bu ise başka ülkelerde istihbarat ağı kurmaya odaklanıyor ve bir çok savunma odaklı kültürel odak açıyor. Ha Tarihi: İsviçre hükûmeti diğer ülkelerin İsviçre’nin onlar hakkında istihbarat topladığını bilmesine lüksü yoktu, bu yüzden işi kontrol altında tutmak ve reddetme fırsatı sağlamak için, gizli bir sözde-bağımsız istihbarat ofisi kurdular: Hans Hausamann’ın Büro Ha’sı (“Ha” kısmı adından geliyor). Bu ofis Teufen’deki bir otelde birkaç masa ile kurulmuştu, farklı kaynaklardan istihbarat toplayıp raporluyorlardı, Lucy Spy ağı dahil, ki bunun da kendince bir tarihi bağlama ihtiyacı var fakat bugün değil.

Ve böylelikle, bayağı genel olsa da, İsviçre Odak Ağacının tamamı fakat hâlâ konuşmamız gereken birkaç önemli şey var.

İsviçre’nin gerçek hayattaki özel politik sistemi hakkında konuşup durdum fakat şimdi HoI4’te nasıl yansıttığımızı anlatma vakti: İsviçre 3 atanmış politik danışman ile başlayacak ve bunların hepsi “yöneten” Federal Konsey Üyelerini (Gerçek konseydeki 7’den) ve Konfederasyon Başkanı’nı yansıtacak. Her danışman İsviçre’ye özgü yeni özelliklerden birine sahip olacak, bunların çoğunluğu danışmanın rolüne veya dönemdeki politik konumuna denk olacak. Her yıl, 1937’den itibaren, mevcut danışmanlarınızdan yeni bir başkan seçmenizi isteyen bir olay ile karşılaşacaksınız, bu danışman kaldırılacak ve sonsuza kadar emekliliğe ayrılacak. Bundan sonra hemen yeni bir danışman alın yoksa boş koltuğun sonuçları ile karşılaşacaksınız. Toplamda en az 10 farklı özelliğe sahip en az 25 farklı politik danışman bulunuyor, ve umuyorum ki etkileşimi bol ve özel bir sistem olacaktır. Aynı zamanda Güç Dengesi sistemi ile birlikte alternatif yollara da gitmenize ön ayak olacaktır. Bu konuya sonraki Geliştirici Günlüğümde daha fazla değineceğim.

Şimdiye kadar fark etmiş olacaksınız ki Alpler ve çevresinde harita biraz değişti, yaptıklarımızı anlatayım: En önemli değişiklik İsviçre’deki eyaletleri değiştirdik: İsviçre Platosu, Batı İsviçre Alpleri, Doğu İsviçre Alpleri, Ticino ve Jura Dağları (Ufak bilgi, Jurassic tabiri buradan geliyor), ayrıca birkaç yeni zafer noktası. Bunların yanı sıra Avusturya’ya da bir şey ekledik, Voralberg. Sonraki Geliştirici Günlüğünde belki üzerine konuşabileceğim yeni bir eyalet.

Bir başka fark etmiş olabileceğiniz değişiklik ise Alplerdeki pek çok toprak artık geçilemiyor, böylelikle Alplerin asker hareket ettirmede ve saldırmada ne kadar büyük bir etken olduğunu (Tabii filleriniz yoksa) ve İsviçre’nin bu dönemdeki kozlarından birini gösteriyor: Saint Gotthard Koridoru. Bu rota Almanya ve İtalya arasındaki hızlı bir geçiş olduğundan önemliydi ve yok edilme ihtimali işgale karşı oldukça iyi bir caydırıcıydı. HoI4 İsviçre’si artık Alplerdeki 3 geçişten 2’sine sahip, böylelikle komşuları olarak oynuyorsanız daha ağız sulandırıcı bir ödül olacak. Alman ordusu, savaşın ilerleyen safhalarında İtalya’dan çekilme yöntemi olarak İsviçre’yi işgal etmeyi bile düşünmüştü.

Bu aşağı yukarı bu kadar. Bu 2800+ kelime İsviçre Odak Ağacına ilgi oluşturmadıysa… Bir kozumuz daha var:

İsviçre odak görseli olarak ilk kez bir köpeği kullanacak, aynı zamanda bir etki olarak da görebileceksiniz: St Bernard, Brandy. Spirit of Saint Bernard odağı Saha Hastanelerine bonus verecek, biraz tarih dışı fakat buna değer.

Umuyorum ki bu Geliştirici Günlüğü İsviçre’nin gerçek durumunu anlamanıza yardımcı ve Hearts of Iron IV’te kendine özgü bir deneyim için önayak olmuştur ya da en azından sizi biraz eğlendirmiş ve güzel bir köpek görseli görmenizi sağlamıştır.

Ve bir başka oldukça ilgi çekici ülke için çok beklemenize gerek yok çünkü haftaya Etiyopya zamanı! İkinci Dünya Savaşı’nda her zaman önemli olmuş bir ülke ve artık Hearts of Iron IV’te parlama vakti.

Yazar: Akın Yıldızlı

Strateji oyunlarını seviyorum.

Henüz yorumlanmamış.

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • FADYORYA: 1 ve 2. oyun epic gameste, 3. oyun steam'de olursa immortal empires olmuyor değil mi? üçünün de aynı platformda olması gerekiyor
  • Wandervals: 1.14 Sürümü için yama güncellemesine ihtiyacımız var.

KATEGORİLER

ARŞİV