Hearts of Iron IV geliştirici günlüklerinde bu hafta genel olarak Amerika’da yapılan değişikliklerden bahsediliyor.
Merhaba, başka bir geliştirici günlüğüne daha hoş geldiniz. Bugün özgürlük hakkında konuşacağız. Korkmama özgürlüğü. İstememe özgürlüğü. Her dört yılda bir başkan seçmeme özgürlüğü.
Daha önceki Amerika odak ağacında bazı ilginç alternatif tarih yolları vardı ama tarihsel olarak oynamak istediğinizde savaş başlayana kadar neredeyse hiçbir şey yapmadan oturuyordunuz. Bunun sebebi biraz da tarihi bir devasa strateji oyununda Amerika’nın bulunmasının oluşturduğu temel tasarım sorunundan kaynaklanıyor. Eğer Amerika’ya istediği zaman savaşa girme izni verirsek, tarihte sahip olduğu ekonominin çok küçük bir parçasıyla bile Mihver güçlerini durdurabilir ve savaşı 1940’da bitirebilir. Eğer savaşa girebileceği tarihi kısıtlarsak Amerika oyuncusu 1941’e kadar çok az şey yaparak boş boş oturur (bu yüzden HoI2 ve HoI3’te kaybedene kadar Fransa, daha sonra Amerika ile oynamayı tercih etmiştim).
Dolayısıyla bu değişiklikleri yaparken amaçlarımızdan biri oyuncuya savaştan önce yapabileceği daha çok şey vermekti. Aklımıza ilk gelen şey de Büyük Buhran yoluna oyuncuyu daha fazla dahil etmekti. Tek bir national spirit olması yerine artık kademe kademe buhrandan çıkaran üç national spirit var. Eskiden tek odakla yapılacak şeyi sadece üçe bölmedik, oyuncunun buhrandan çıkması için daha da fazla çabalamasını istiyoruz.
Bu yüzden Kongre mekaniği eklendi (tamamen modlanabilir). Kongre mekaniği şu an için sadece Amerika’ya özgü ve Kongre’nin iki meclisinde (Senato ve Temsilciler Meclisi) gerçekleşen değişiklikleri yansıtıyor. Birazdan bahsedeceğimiz birçok şey ile de ilgili. Basitçe, Büyük Buhranın etkilerini azaltan odakları almak için her iki mecliste de çoğunluğu elde etmeniz gerekiyor. Odağı aldıktan sonra ise desteğiniz düşüyor çünkü daha önce yasa teklifi için oy vermiş kişiler desteklerinin devamı karşılığında bir şeyler istiyorlar.
Rastgele gelen eventlerden, midterm (dönem ortası) ve başkanlık seçimlerinden de destek kazanabilir veya kaybedebilirsiniz. Genel olarak konuşursak, mevcut başkanın tekrar seçilmesi kongrede destek kaybetmeniz anlamına gelir ve durum gerçekten kötüyse diğer adayı seçerek desteği ve karşıtlığı tersine çevirebilirsiniz. Bunlardan başka kongrede destek kazanmanızı sağlayan kararlar da bulunur, basit lobi faaliyetlerinden kongre üyelerinin seçim bölgelerine yatırım yaparak dolaylı yoldan rüşvet veya doğrudan rüşvet vermeye kadar değişir.
Buhrandan çıkmaktan başka Seçmeli Hizmet Yasası’nı (Selective Service Act) geçirmek için de kongreye ihtiyacınız olacak. Bu yasa odak ağacındaki ordu modernleştirme ve donanma dalları için gereklidir. İhtiyacınız olan destek ise savaş desteğinize göre değişir. İsminde “Act” olan her şeyin de kongreyle bağlantısı olduğunu söyleyebiliriz.
Yapmak istediğimiz başka bir şey de Amerika oyuncusuna dünyada daha erken etkin olma seçeneği sunmaktı. Yukarıda da bahsettiğim gibi bununla ilgili bazı sorunlar var. Bunun her zaman seçilmesi gereken değil, seçilebilme olasılığı bulunan bir seçenek olmasını istiyoruz. Bu yüzden “Limited Intervention” dalında sınırlamalar olacak. Öncelikle, odağı seçmek için yeterli kongre desteğine sahip olmalısınız, savaş desteği de burada tekrar kongre desteğini etkiler. Bundan sonra Avrupa’ya mı Asya’ya mı müdahale etmek istediğinize karar vermelisiniz. Bu seçeneklerden herhangi birini seçtikten sonra halkın desteğini almak için çeşitli kararlar açılır. Bu kararların birçoğu dünyada gerçekleşen olaylara bağlıdır, örneğin Amerika’nın Anschluss’u protesto etme kararı gibi:
Ancak bu eventlerden kısa süreliğine faydalanabilirsiniz. Müdahale edebilmek için bu tür kararlardan 3 tane geçirmeniz gerekir. Eğer ona karşı özel kararlar bulunmayan bir ülkeyi hedef alıyorsanız o ülkeye karşı destek toplayabileceğiniz bir karar da bulunur. İki karar geçirdikten sonra kongreden müdahaleye izin vermesini isteyebilirsiniz, bu isteğin kabul edilmesi için de büyük bir desteğe sahip olmalısınız. Savaşta olan, özellikle de saldıran tarafta bulunan bir ülkeye karşı wargoal (savaş sebebi) kazanmak daha kolay olur.
Müdahaleler ayrıca başka şeyler yapmanızı zorlaştırır. Eğer Müttefik güçlerinin yanında Avrupa’ya müdahale etmek istiyorsanız ekonomik reformlardan bir süreliğine daha vazgeçmelisiniz.
Müdahale yetkileri Amerika’ya ayrıca Monroe doktrinini ihlal eden Amerika kıtasındaki ülkelere müdahale etme izni de veriyor.
Müdahalelere daha iyi hazırlanmak için savaş planları da kullanabilirsiniz. Odakları tamamlamak onlara karşılık gelen savaş planını açar, bu savaş planı ile de hedef ülkeye karşı bazı geçici bonuslar elde edersiniz.
Şimdi Amerika için alternatif tarih yollarına gelelim. Birkaç ay önce Güney Afrika’dan bahsettiğimiz bir günlükte dediğimiz gibi, Avrupa’dan başka bölgelerde de savaşmanızı istiyoruz.
Bu yüzden Amerika’ya büyük bir iç savaş eklemeye karar verdik. Chicago’nun güneyinde gerçekleşen tank savaşları, Florida’ya yapılan çıkartmalar, Rocky dağlarının acımasız arazisinde savaşlar istiyoruz. Dolayısıyla Amerika’ya sadece bir değil iki iç savaş ekledik.
Alternatif tarih içeren iki dalda da iç savaşa girmek zorundasınız. Merak edenler için, WPA ve Adjusted Compensation Act’ten inen dallar demokratiktir ve bedava yamayla birlikte gelecek, Suspend the Prosecution ve America First ise eklentinin parçası olacak.
Solda yer alan dal ile, uygun olarak, komünistlere olan duruşunuzu yumuşatabilirsiniz. Tamamen komünist olmak istemiyorsanız bile bunu yapmak isteyebilirsiniz çünkü kongrede destek kazanmak için farklı yollar açar. Eğer daha radikal olmak isterseniz, Amerikan toplumundaki ırk ayrımına son verebilirsiniz, tabii bu da tahmin ettiğiniz kişilerin protestosuna yol açar. Protestoların kendisi pek bir şey yapmıyor ama komünistliğe daha da yaklaşırsanız protestolar şiddetlenir. Unions Representation Act de protestolara yol açar.
İç savaş başlamadan önce bir “Geri Dönülemez Nokta” bulunur, bu noktadan sonra savaşın çıkacağı artık kesindir. Geri dönülemez nokta ve savaşın başlayacağı tarih arasında durumun nasıl geliştiği ile ilgili eventler alırsınız. Bu eventler savaşın başlangıcındaki durumunuzu değiştirebilir.
Örneğin, eğer event size bir eyaletin ulusal muhafızları harekete geçirdiğini söylüyorsa, isyancı taraf savaş başladığında tam ekipmanlı ve oldukça güçlü bir tümene sahip olur. Bu eventler savaşı kimin kazanıp kimin kaybedeceğini belirlemez, sadece biraz derinlik katar.
Komünist dalında başlayan iç savaş normal iç savaşlar gibi değildir. Ülkenin ve ordunun ikiye bölünmesi yerine yeni bir ülke (CSA) yaratılır. Örneğin CSA topraklarını Amerika’nın core’u olmaktan kaldırabilirsiniz, bunu yaptığınızda girilen topraklarda direnişle karşılaşırsınız. Komünist dalında ne kadar ilerlediğinize bağlı olarak ülkenin bir kısmı tarafsız olmayı tercih edebilir. Bu taraf ile kararlar arayıcılığıyla etkileşime girebilirsiniz, ama bunu karşı taraf da yapabilir.
Diğer ülkelerdeki iç savaşların gerçek savaş başlayana kadar ülkeyi tamamen sakat durumda bırakmamasına dikkat etmiştik ama burada, 2. Amerikan İç Savaşı’nın Amerika’nın gireceği ve daha sonra Dünya Savaşı ile birleşen gerçek savaş olmasını istiyoruz. Yani 2. Dünya Savaşı’nın Amerikan cephesini kazandığınızda diğer cephelere bakabilirsiniz veya ayrılan eyaletleri tekrar dahil etmeye çalışırken Asya’ya da müdahale edebilirsiniz.
Faşist dalındaki iç savaş da buna benzer. America First’ten inen dalı tamamen faşist olmadan da kullanabilirsiniz, böylece muhalefeti House Committee of Un-American Activities (Amerikan Karşıtı Faaliyetleri İzleme Komitesi) ile soruşturabilirsiniz. Voter Registration Act (Seçmen Kaydı Yasası) ile her seçimde çoğunluğu rahatça elde edebilirsiniz ama bu yasa protestolara da yol açar.
Eğer daha da ileriye gidip Silver Legion (Gümüş Lejyon/Gömlekliler) ile açık açık müttefik olursanız ülkeyi iç savaşa sürükleyen protestolara yol açarsınız. Komünist dalında olduğu gibi başlangıçtaki durumunuzu belirleyen eventler bulunur ama roller değişir. Komünist dalında ülkenin bir kısmı ayrılmak istiyorken faşist dalında ülke size karşı isyan eder ve daha önceden hazırladığınız güvenli bölgelere çekilmek zorunda kalırsınız. Ülkenin farklı kısımları sizi destekleyebilir veya size karşı çıkabilir, sınırlar da bu yüzden değişir.
Profesyonel ordunun çoğu diğer tarafta olduğu için toparlanana kadar milislere güvenmek zorundasınız. Bölgede yaşayanların yanında olduğunuzu göstermek için de bazı anlaşmalar yapabilirsiniz.
Savaşı kazandığınızda tamamen faşist bir Amerika elde edersiniz, tam da dünyanın geri kalanını işgal etmeye hazır bir güç. Bu yüzden bunu da odak ağacına ekleyelim dedik. War Powers Act ile savaşta olmanın yarattığı istikrar sorunları azalır. Ayrıca bu yasa ile ülke sınırlarını ilk kez aşarak Kanada’dan nazikçe siz ve Alaska sınırı arasındaki bölgeleri vermesini (evente “Vancouver or War!” diyebiliriz) ve Küba’dan bağımsız olmayı bırakmalarını isteyebilirsiniz.
Böyle devam ederek en son küresel hakimiyet aşamasına gelirsiniz, bu aşamada diğer tüm büyük ülkelere (majors) ya kukla olma ya da savaşa girme ültimatomu verebilirsiniz. Bu sırada dünyayı fethetmeyi sıkıcı yapan küçük ülkeler de topluca ele geçirilebilir.
Bugünlük bu kadar. Gelecek hafta denizlerden konuşmaya devam edeceğiz.