Hearts of Iron IV’de Erzak Hatları

Bir cuma günü daha bir başka geliştirici günlüğüyle karşınızdayız. Bugün uzun süredir sizlerin bu konu hakkında geliştirici günlüğü olması yönünde talepte bulunduğu bir oyun mekaniğinden bahsedeceğiz, erzak sistemi.

Hearts of Iron 3’teki erzak sistemi bir hayli sıkıntılıydı. Oyuncular için bu sistemi anlamak fazlasıyla zor olduğu gibi, erzak sıkıntısı yaşandığında bu sıkıntının nasıl giderileceğini de analiz etmek imkansıza yakındı, çünkü bu sorunlar genelde yıllar önce gerçekleşmiş küçük bir olaya dayanıyordu. Bunun için farklı bir Arcade mode bile yapmıştık ancak tabi ki bunu da kimse kullanmadı.

Birkaç bardak 16 yıllık Lagavulinle birlikte bir müddet derin düşünce seansı sonucu aşağıdaki maddeleri Hearts of Iron IV’de çözmemiz gerek diye düşünüyorum.

  • Herhangi bir problem olmaksızın istendiği vakit bir bölgeye tıklandığında o bölgede kaç birim askerin bulunabileceği bilgisi gözükebilir olmalı. Bu durum denizden yapılan çıkartmalar için de geçerli olmalı.
  • Orduların erzak hatlarını tam olarak neyin negatif yönde etkilediği rahatlıkla görülebilir olmalı ve bu sorunu çözmek için oyun, oyuncuya olası eylemlerin listesni vermeli.
  • Erzak hatları zaman içerisinde gizli sebeplerden gizli etkiler yaratacak uzun ve komplike hatlardan oluşmamalı.
  • Özellikle Hearts of Iron 3’te meydana gelen hem gerçek dışı hem de eğlenceden uzak bir sistem olan, başkentin düşmesi halinde tüm erzak hatlarının çökmesi düzeltilmeli.
  • Toprak olarak ülkenizin geri kalanından koparılmış bile olsanız şehirlerde olan direniş devam edebilmeli.
  • Direniş whac-a-mole bir hal almadan erzak hatlarına küçük zararlar verebilmeli.
  • HOI3’tekinin aksine erzak sıkıntısı birimler için gittikçe kötüleşir hale gelmeli.

Korkunç bir liste değil mi? O zaman şunu belirteyim, yukarıda yazdığımız her problemi çözdük.

  • Dünyayı farklı erzak bölgelerine böldük, bu bölgeler tamamen oyun içi oynanışla ilgili ve genellikle birbirine yakın arazi türüne sahip bölgeleri kapsıyor.
  • Her bölgenin tam olarak kaç birim asker barındırabileceğini ilk bakışta görebileceksiniz.
  • Farenizi bir bölgenin üstüne getirdiğinizde o bölgeye giden erzak hattınızı oklarla göreceksiniz ve bu canlandırmada o erzak hattını negatif bir şekilde etkileyen her etken açığa çıkacak. Aynı zamanda bu sorunları çözmek için butonlara sahip olacaksınız (altyapıyı geliştirme veya limanı genişletme)
  • Ciddi erzak problemleri meydana geldiğinde oyun oyuncuyu uyaracak bir şekilde alarm verecek. Bu alarmlar özellikle örneğin Britanya ile oynuyorsanız ve İmparatorluğunuz haritanın geneline yayılmışsa bir hayli kullanışlı olacak.

Bir bölgedeki erzak limiti aşağıdaki maddelere göre belirleniyor.

  • Yerel, ana erzak limiti. Bunu bölgedeki temel altyapı olarak görebilirsiniz, bu değer herhangi bir şekilde yokedilemiyor. Dağlık arazilerde bu değer 0 iken fazlasıyla kalabalık Avrupa şehirlerinde bu değer bir hayli yüksek olacak.
  • Büyük şehirler ve victory point sağlayan şehirlerde erzak limiti artıyor, bu özellikle bu toprakları elinizde tutmanızı kolaylaştırması açısından önem taşıyor.
  • Yerel direnişler bölgedeki erzak limitini negatif yönde etkileyecek (bu konuyla ilgili ayrı bir günlüğümüz olacak)
  • Komşu bölgelerden gelebilecek olası yardımlar. Bu yardımlar başkentten, eğer başkentin çevresi sarılmışsa ondan sonraki en zengin bölgeden gelecek. Bu bölgelerden alabileceğiniz yardımlar en zengin bölge ile o bölge arasındaki tüm bölgeler içerisinde en kötü altyapıya sahip olanın seviyesinde olacak.
  • Eğer savaştığımız bölge ana bölgemizden kopuk bir haldeyse, örneğin Afrika kıtasında veya bir adada savaşıyorsak buradaki erzak limiti o bölgeye en yakın limanın kapasitesine bağlı olacak.
  • Taşıma gemilerini uzaktaki ordularınıza erzak iletmesi için görevlendirebileceksiniz.
  • Aynı zamanda bölgedeki erzak limiti bu bölge içerisinde savaş yapılıyorsa değişiklik gösterecek.

Bir ordu kendisini erzak ihtiyacının altında erzak sağlayan bir bölgede bulduğunda bir müddet dayanacak, ardından 30 gün içerisinde askerlerinizin durumu gittikçe kötüye gidecek. Erzak eksikliği ordunuzun organizasyon değerinin düşmesine, daha yavaş hareket etmesine, etkili savaşamamasına ve hava-arazi koşullarından daha fazla etkilenmesine sebep olacak. HOI serisini oynamış oyuncular bilecektir ki bir düşmanı yenmenin en basit yolu onun erzak hatlarını kesmek, etrafını sarmak ve yoketmektir, bu durum HOI4’te de mevcut.

Peki bir oyuncu erzak hatlarını nasıl güçlendirebilir?
Altyapınızı geliştirin
Eğer bölge denize kıyı ise o bölgeye yardım götüren gemilerin korunduğuna emin olun.
Daha büyük kapasiteli limanlar inşaa edin.
Yerel direnişlerle ilgilenin.
Destek şirketlerini ordunuzla birlikte hareket ettirin ve bu konuda araştırmalar yapın.
Havadan erzak desteği sağlayın.
Bölgedeki birim sayısını azaltın.

Peki erzak tam olarak nedir?
HOI3’te erzaklar üretimini yapabileceğiniz, biriktirebileceğiniz ve ardından ordunuza yemek olarak sağlayabileceğiniz bir tür kaynaktı. HOI4’te biriktirebileceğiniz tek şey ise ekipman. Peki bu ne anlama geliyor, hareket ederken, antrenman yaparken, savaşırken, kötü hava koşullarında bulunurken veya kötü erzak hatlarında bulunurken bazı ekipmanlarınız kırılabiliyor, bunun olması durumunda yeni ekipmanların bu birimlere iletilmesi gerekiyor. Erzak sıkıntısının daha büyük olması ekipmanların daha yavaş gönderileceği anlamına geliyor.

HOI3’teki basit erzak sistemi yerini HOI4’teki ekipman ve üretim alanlarına çok daha iyi bir şekilde uyum sağlayan yeni bir erzak sistemine bıraktı. Oyunda aynı zamanda ayrı bir şekilde araçların gitmesi için yakıt bulunmuyor. Bunun yerine yenileme ekipmanının üretimi için petrol gerekiyor. Yakıtı biriktirebilmek diğer öğelerin biriktirilebilir olması halinde karşılaştığımız sorunlara benzer sorunlar meydana getiriyor. Dolayısıyla bunu üretimle birleştiriyoruz, sonuç olarak kimse yakıtını elinde bulundurmadan bir tank sipariş etmiyor, eğer ediyorsa da pek akıllıca bir iş yaptığından sözedemeyiz. Tüm bu değişiklikler oyun içerisindeki mikro-yönetimi azaltıyor.

Görseldeki rakamlara çok takılmayın, henüz yapım aşamasındalar. Haftaya iç savaşlardan ve darbelerden sözedeceğiz!

Forumda Tartışın.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV