Hearts of Iron IV’da Kararlar ve Görevler

Hearts of Iron IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Bratyn yeni karar ve görev mekaniklerini, maden geliştirme ve özel proje özelliklerini tanıtıyor.

Herkese merhabalar, 1.5 Cornflakes yaması ve beraberinde çıkacak olan eklentiye dair yazacağımız bu haftanın günlüğünde sizlere çeşitli ekran görüntülerinde kasten gösterip durduğumuz yukarıdaki yeni gizemli ikondan bahsedeceğiz. Günlüğü okumadan evvel bardağınızı favori içeceğinizle doldurun, çünkü günlük bir hayli uzun olacak.

Tokmağı Vurmak

Daha önce yazılan şu geliştirici günlüğünde podcat sizlere oyuncuların oyun içerisinde dinamik kararlar almasına yönelik bazı değişikliklerin planlandığından bahsetmişti, bundan bahsederken eventlerle ulusal odakların arasında kalan yeni bir sistem oluşturabileceğini söylemişti.

Her ne kadar oyun içerisindeki amacını doğru bir şekilde yerine getirse de, hiçbir zaman ulusal odak ağacı sisteminden tam anlamıyla hoşnut olamadık. Bazı şeyleri çok iyi yapar, örneğin hikaye gidişatını ve uzun vade seçeneklerini oyunculara çok iyi sunarken, bazı şeyleri de kötü ele almamıza sebep oluyordu örneğin birçok odağın oyunda bir şeylerin gerçekleşmesine sebep olmadan önce 70 günlük bir bekleme sürecinin olması, olayın dinamikliğini zedeliyordu. Bu durum sadece oyuncu açısından problem yaratmanın yanı sıra, aynı zamanda geliştiriciler açısından da sıkıntı yaratıyordu çünkü birkaç yıl öncesinden dünyanın o zamanki halini öngörmemizi gerektiriyordu.

yzj33M.jpg

Bu gibi sebeplerden oyuna decision (karar) sistemi ekliyoruz. Bunu yapmamızdaki amaç oyuncuların yaptıkları şeylerle dünyadaki çeşitli olaylara dinamik tepkiler verebilmesini sağlamak, dolayısıyla anlayacağınız üzere ulusal odaklar gibi aktifleşmesi için 70 gün beklemeniz de gerekmeyecek. Bunların yanı sıra tasarımcılara ve modculara oyuncuların yapabileceği veya reaksiyon gösterebileceği yeni şeyler eklemeleri hususunda alan oluşturacak. Oyuncuların yapacağı şeylere kararlar, reaksiyonlara ise görevler adı verdik, tüm bunları kategoriler halinde görüntüleyebiliyorsunuz ve bu maddelere dilemeniz halinde tanım cümleleri, ikonlar ve hatta görseller ekleyebiliyorsunuz.

Bu yeni sistemin ulusal odak ağacı sisteminin yerini alması gibi bir düşüncemiz yok, ulusal odak ağaçlarında artık daha jenerik şeylere sahip olup bu odaklarla bağlantılı kararlar oluşturarak dinamik bir oyun ortaya çıkartmak istiyoruz.

Kararlar

Oyunda 2 tür karar mevcut, ilk tür kararlar bir butona tıklayıp bir şeye sebep olduğunuz veya bir şey elde ettiğiniz kararlar, bunları diğer Paradox oyunlarındaki kararlara benzetebilirsiniz. Bu tık ile elde edeceğiniz şey ulusal odaklardan farklı olarak direkt olarak devreye girecek, bu efekt geçici veya kalıcı olabilir.

kX0Wmy.png

İkinci tür kararlar ise zamanlı kararlar, belli bir zaman aralığınca aktif olup bu esnada size çeşitli bonuslar veya dezavantajlar sağlayabilirler, bu zaman sona erdikten sonra ise diğer kararlar gibi tek seferlik ani bir bonus sağlarlar.

NOG1mQ.png

Bu kararları political power harcayarak geçirebiliyorsunuz, ancak efektler daha farklı maliyetleri olmaları üzerine ayarlanabilir, örneğin Army Reform kararını geçirirken political power maliyetinin yanı sıra ordu tecrübesi ediniminde dezavantaj yaşayabilirsiniz.

Karar mekaniklerinin eklenmesiyle ele aldığımız mevcut mekaniklerden birisi ideoloji değiştirme sistemiydi, daha önceleri danışman alarak geçiş yapmak istediğiniz ideolojiyi ilk olarak ülkede yaymanız, ardından eventler aracılığıyla iç savaşa mı gireceksiniz yoksa referandumla mı işi çözeceksiniz seçmeniz gerekiyordu, tabi bu yolda ilerlerken hangi eventin ne zaman geleceği rastgele belirleniyordu.

Artık oyuncular ideolojiyi yayacak olan danışmana sahip olduktan sonra çeşitli kararlar aracılığıyla bu süreç üzerinde rol sahibi olabiliyor, daha barışçıl ancak daha uzun süren bir yol mu tercih edeceksiniz yoksa daha kısa olup daha maliyetli olabilecek bir iç savaşa mı hazırlanacaksınız bunu belirleyebiliyorsunuz.

zJyBd9.png

Farklı kararlarla iç savaştaki gücünüzü arttırmaya yönelik yatırımlarda bulunabiliyorsunuz veya bazı generallerin size sadık kalmasını sağlayabiliyorsunuz, bunun yanı sıra sürpriz saldırı bonusu elde edip ufak ekipman avantajı elde edebiliyorsunuz. Bunların hepsi ‘şart olmayan’ şeyler ve sonunda şartları yerine getirmeniz durumunda kendinizi hazır hissettiğiniz an ülkenizde iç savaş çıkarabiliyorsunuz.

GyG06v.png

İdeoloji değiştirirken neyin ne zaman yaşanacağı hususunda tam kontrole sahipsiniz.

mJRJjy.png

Üzerinde çalıştığımız bir diğer husus ise kaynak sistemi, bu sistem şu anda fazlasıyla “durgun” bir sistem, her ne kadar yaptığımız değişikliklerle bu kaynakları altyapı seviyesine bağlayarak daha dinamik bir tarz edinmiş olsak da, kaynak haritası üzerinde gerçekçi bazı değişiklikler yapmanız halen mümkün değil. Kararlar aracılığıyla bu hususta yaptığımız çalışmaları bir adım ileriye taşıyıp sahip olduğunuz kazı teknolojisine göre madenlerde ilerlemeler katedebileceksiniz, belli bir maliyet karşılığında çeşitli tarihsel maden alanlarına ilgili bölgeleri kontrol ediyor olmanız durumunda erişebilir olacaksınız. İlgili maden alanının odaklar aracılığıyla açılıyor olması durumunda bu odakları tamamlamanız o madenle ilgili kararı geçirmenizi sağlıyor olacak.

aeyqo8.JPG

Görevler

Görevler oyuncunun belli şartları yerine getirmesini gerektiren kararlar, bu kararlardaki şartları yerine getirdiğinizde tıpkı normal kararlar gibi çeşitli bonuslar elde ediyorsunuz, ancak bu görevler belli zaman aralığında geçerli olabiliyor ve örneğin tamamlanmamaları durumunda oyuncuya çeşitli dezavantajlar oluşturabiliyorlar, bu sistem üzerinden örneğin Plan Z’yi oluşturup belli bir zaman aralığında belli sayıda gemi inşaatı yapılmasını sağlayabiliyoruz.

QpypgV.jpg

Bu durum aynı zamanda oyuncunun herhangi bir ülkeyi işgal ederken – örneğin Sovyetleri – daha kontrollü amaçlarının olmasını sağlayabiliyor. Bu tarz görevler size savaş alanında çeşitli bonuslar sağlayabilir, ancak kendinize bir hedef seçtikten sonra bunu yerine getiremezseniz planlarınız geri tepebilir ve ordunuzun daha kötü performans sergilemesine sebep olabilirsiniz.

MaRala.jpg

Karar – Görev Etkileşimleri

Oyundaki kararlar ve görevler birbirleriyle oldukça ilginç yollarla etkileşim içerisinde olabilir, örneğin Almanya için eklediğimiz yeni “Case Anton” kararı geçirildiğinde Vichy Fransa’sı başına gelecekleri haber veren bir görev elde ediyor ve bu görevle Almanların eline geçmemesi uğruna gemilerinizi batırabiliyorsunuz. Hızlı hareket eden bir Almanya oyuncusu bunun gerçekleşmesini engelleyebilir ve Fransa’nın tüm donanmasını ele geçirebilir.

fza1jq.png

zmydop.png

Bu esnada Britanya oyuncusu da Fransa’nın donanmasını Britanya’ya vermesi için çalışabilir veya bu donanmaya zarar vermek isteyebilir.

57tmme.png

MEFO senetleri 3 ayda bir bu senetlerin uzatılmasını gerektiren bir görev çıkartacak, eğer bu senetleri uzatmayı reddederseniz bu programın batmasına sebep olacaksınız ve bu da size her ne kadar kısa vadede çeşitli ekonomik sıkıntılar yaratsa da uzun vadede political power’ınızın elinizde kalmasını sağlayacak.

9rrixt.png

Krizler

Karar sistemiyle ilgili yapmak istediğimiz asıl şey oyunu daha dinamik hale getirmekti, bunu da eski odak ağacı ve event sistemiyle yapmamız mümkün değildi, özellikle komplike multiplayer ortamlarında önünüze çıkan eventte neler anlatıldığını çok da okumakla zaman geçiremeyeceğiniz durumlarda bu durum daha da imkansız hale geliyordu.

Karar sistemiyle birlikte artık bir problem oluşturup size bu problemin çözümü için seçenekler sunabiliriz. Geçtiğimiz geliştirici günlüklerinin birinde istikrar ve savaş desteğiyle alakalı bir krizi okumuştunuz, eğer bunlardan birisi haddinden fazla düşük seviyedeyse bu ülkeniz için sıkıntılara sebep olabilir, halk grev başlatabilir veya insanlar orduya yazılmak istemeyebilirler. Bu karar sistemiyle birlikte artık bu tarz problemlere farklı yaklaşımlarla çözüm arayabiliyorsunuz, aynı zamanda görev sistemi bu problemin zaman içerisinde ne kadar ciddileştiğini size gösteriyor ve yaklaşımınız başarısız olursa çeşitli kötü şekillerde problemin sonuçlanmasını görüyorsunuz, tüm bu mekaniklerin oyunu daha dinamik ve tahmin edilemez hale getirdiğini düşünüyoruz.

vlz5zt.JPG

Özel Projeler

Bazı kararlar oyun içerisinde devasa yatırımlar sonrasında basit bir modifierdan daha fazlasını elde etmenizle sonuçlanabilir, bunlar için endüstri arayüzünde özel projeler adını verdiğimiz özel bir kısım var ve bu yeni kısım aracılığıyla bu şekildeki yatırımlarınızı takip edebiliyorsunuz.

522tzj.png

Pop-Up Sistemine Karşı

Yeni karar arayüzüyle birlikte üzerinde çalışma yapmak istediğimiz şeylerden birisi de oyun içerisindeki event spamıydı. Oyun içerisinde sürekli olarak artış gösteren bir oyuncunun suratına event fırlatma problemi var, bu durum kimi zaman istenen bir şey, ancak o kimi zamanlar dışında çok sinir bozucu bir olay olabiliyor. Yeni arayüzle birlikte haberlerin veya eventlerin popup olarak çıkıp çıkmamalarını ayarlayabiliyorsunuz, eğer çıkmasın derseniz karar arayüzünden bunları kontrol edebiliyorsunuz.

qxmeou.png

Bu durum oyuncunun hangi türden bildirimleri direkt olarak edinmek istediğini belirleyebilmesini mümkün kılıyor. Örneğin multiplayerdasınız ve çok gergin bir durumda Sovyetleri işgal ediyorsunuz, bu durumda hızlıca bu arayüze geçip tüm eventleri daha sonra görüntülemek için bekletebilirsiniz veya oyunun başındasınız ve çok da dikkat gerektiren bir şey yaşanmıyor, bu durumda dünyada olanlardan haberdar olmak için tüm eventleri direkt olarak almayı tercih edebilirsiniz.

Kararların Geleceği

Kararlar odak ağaçları ve eventlerle birlikte güzel bir bütün oluşturuyor ve önümüzdeki eklentilerle oyuna çeşitli ekstra kararlar eklemeyi düşünüyoruz. Ana sistem ve ana kararlar 1.5 Cornflakes bedava yamasının bir parçası olarak tüm oyunculara eklenecek, maden geliştirme ve özel projeler kısmı ise önümüzdeki eklentinin bir parçası olacak. Yeni odak ağaçlarıyla bağlantılı kararlar da tabi ki yeni eklentinin parçası olacaklar.

Önümüzdeki hafta sizlere bir odak ağacı tanıtacağız.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV