Grey Eminence için kaleme alınan 11. geliştirici günlüğünde oyundaki unvanlara dair bilgiler veriliyor.
Bugünkü konu başlığımız unvanlar, unvanları ülkeleri tanımlayan mekaniklerden birisi. Ülkenin ismi, harita rengi, kademesi, türü ve bayrağı unvanlara bağlı. Bunların yanı sıra, mevcut ülkelerde reform yaparken veya yeni ülkeler kurarken unvanlar yine çok önemli bir rol oynuyor. Ülkenizin kademesini yükseltmek ve daha güçlü bir unvan üzerinde hak sahibi olmak, Grey Eminence’de oyunda ilerleme katettiğinizin en önemli göstergesi, bu sebeple unvanların nasıl işlediğini bilmek başarılı olma yolunda büyük önem sarfediyor.
İsim
Unvanın en temel parçası ismidir, isimler “isim, sıfat ve ek” kombinasyonlarından oluşur. Varsayılan olarak bir unvanın isim yapısı, o ülkenin en popüler şekilde nasıl isimlendirildiğine göre belirlenir. Dilerseniz bu kısımda değişiklikler yapabilirsiniz, örneğin varsayılan olarak Çin İmparatorluğu “Chinese Empire” ismindeyken, siz bunu “Empire of China” yapabilirsiniz. Eğer meşruiyeti hanedan yoluyla elde ediyorsa, hanedanınızın ismini kullanarak “Yuan İmparatorluğu” ismini tercih edebilirsiniz. Kültüre, dine ve unvan tipine bağlı daha birçok farklı isim seçeneği bulunuyor.Kademe
Kademe sistemine ortaçağ tarihinden ve diğer grand strategy oyunlarından aşinasınızdır. Oyunda 4 farklı kademe bulunuyor: kontluk, düklük, krallık ve imparatorluk.Oyundaki her ülke bir kademede oyuna başlıyorlar, bu kademeler ortaçağ aristokrasisinde ülkenin bulunduğu basamağı temsil ediyor. Elbette ülkenin asıl gücü çok daha farklı unsurlara bağlı bir şekilde belirlendiği için, kademe her zaman ülkenin gücünü yansıtmayabilir. Bir ülkenin kademesinin yükselmesi her zaman kolay bir süreç olmayabilir, örneğin ülke başka bir ülkeye bağlı ise veya mezhebinde güçlü bir mezhep lideri varsa, bunun kabul edilebilmesi için rüşvet verilmesi gerekebilir.
Unvanlar, meşruiyeti hanedan soyundan alan devletlerde siyasi ve diplomatik meselelerde önem taşır. Elbette meşruiyeti farklı şekillerde edinen devletlerin de unvanı vardır ancak onlar için unvanlar daha önemsizdir ve daha basittir. Unvan yükselmesi veya düşüşü ülkenin durumuna bakar, bu yönden hanedanlıklar tarafından yönetilen devletlere nazaran ülkenin güç durumuyla unvanı arasında tutarsızlık olmasına pek rastlanmaz.
Tür
Her unvanın bir türü vardır, bu tür unvanın nasıl meydana geldiğine dair bilgi verir. 1356 yılında toplamda 3 unvan türü bulunur: coğrafi, kültürel ve dini.Coğrafi unvanlar, isimlerini bir bölgeden alırlar. Örneğin Kutsal Roma İmparatorluğu’nun batısında yer alan Ren bölgesinde Ren Kontluğu oluşturulabilir. Yeteri kadar toprak sahibi olmak, tıpkı unvan yükseltmek gibi sağlamanız gereken koşullardan sadece birisidir, ülke ve mezhep liderlerinin onayı olmadan unvan oluşturmanız çok zordur.
Coğrafi unvanlar oyundaki tüm topraklar, bölgeler ve kıtalarda bulunur. Varsayılan olarak kademeler düklük, krallık ve imparatorluk şeklindedir. Tabii ki unvan oluşturulduktan sonra kademesi oyun esnasında değişiklik gösterebilir. Coğrafi unvanları oyuna eklememizin sebebi, her ülkeye bölgesel genişleme konusunda temiz bir hedef sunabilmekti. Buna ek olarak şehir topraklarında kontluk kademesinde coğrafi unvanlar oluşturabilirsiniz, bu unvanlar varsayılan olarak mevcut değildir ancak gerekli şartlar sağlandığında sonradan oluşturulabilir.
Kültürel unvanlar oyundaki halkları temsil eder. Oyunun kültürel mekanikleriyle bağlantılıdır, her kültürün kendisine has bir unvanı vardır ve kültürün nüfusunun belli bir yüzdesine sahip olduğunuzda bu unvanı oluşturabilirsiniz. Bu unvanlar ayaklanmalar ve devrimler sonucu da oluşabilir, özellikle milliyetçilik duygusu isyan eden kesimde güçlüyse bu durum gerçekleşir.
Tekil kültürlerden farklı olarak, alt gruplar, gruplar ve üst gruplar için de unvanlar bulunuyor. Bunlar mevzubahis nüfusun önemli bir kısmının kontrol edilmesi gibi şartlara sahip ve oyunda federasyon/konfederasyon kurabilmenin yollarından birisi. Birbirleriyle bağlantılı olsalar da, farklı kültürlerden insanları tek bir ülke çatısı altında toplamak kolay olmayacaktır. Milliyetçi gruplar, hele ki kültür grupları veya üst grupların unvanlarında dikkat edilmesi gereken bir güçtür.
Dini unvanlar spesifik ilkeler veya özellikler doğrultusunda kurulur. Merkezi mezheplerde mezhep lideri bir unvan sahibidir, en basit örneği Katoliklikteki Papalık unvanıdır. Bir ülkenin meşruiyetini dini yollarla ediniyor olması, o ülkenin unvanının dini bir unvan olduğu anlamıan gelmez. Örneğin Fransa’yı bir teokrasiye dönüştürürseniz, Fransa halen Fransızların kültürel unvanı olmaya devam edecektir.
Mezhep liderlerinin dışında birçok farklı dini unvan vardır, örneğin Ortodoks Hristiyanlığı yarı-özerk yapısı sebebiyle mezhep liderine sahip olmadığı için Pentarşi ilkesi doğrultusunda çeşitli şartların sağlanması halinde 5 dini unvan oluşturabilir (Roma, Konstantinopolis, İskenderiye, Antakya ve Kudüs). Oyundaki farklı mezheplere farklı unvanlar ekleyip, içeriklere odaklandığımız günlüklerde sizlere bunları tanıtmayı planlıyoruz.
Oyunun başında kurulamayan dördüncü unvan türü ideolojik unvanlardır. Bu unvanlar sayıca fazla olmamakla birlikte, onları kurmak oldukça zor öte yandan kurulmaları oynanış mekaniklerini derinden etkiliyor, bu sebeple henüz onlardan bahsetmeyeceğiz.
Diğer birçok ortaçağ devleti gibi, Napoli Krallığı unvanı Napoli halkının kültürel unvanıdır. Oyuncu olarak diğer İtalyan halkları ülkenizde toplayarak İtalya Krallığını kurabilir veya yabancı topraklarda genişleyerek Napoli İmparatorluğu’nu ilan edebilirsiniz.
Modlanabilirlik
Unvan sistemini modlanabilirlik ve alternatif tarih senaryolarını gözönünde bulundurarak tasarladık. Dünya editöründe yeni bir toprak/bölge/kıta oluşturduğunuzda otomatik bir şekilde bunlarla ilişkili unvanlar oluşturuluyor, ardından bu unvanlarda değişiklik yapabiliyorsunuz. Bu yönden fantastik bir mod yapmak veya farklı bir başlangıç tarihi oluşturmak oldukça kolay. Ek olarak, unvan sisteminde yeni unvan türleri oluşturmanız mümkün, mesela demografik unvanlar oluşturabilirsiniz, Elf Krallığı şeklinde bir unvan, Ork Krallığı için bir unvan yapabilirsiniz. Unvan sistemi oldukça basit kurallara göre işliyor, bu sebeple modlaması en kolay içeriklerden birisi.