Grey Eminence geliştirici günlüklerinin dokuzuncusunda oyundaki teknoloji mekanikleri tanıtılıyor.
Grey Eminence için kaleme alınan bir başka geliştirici günlüğüne daha hoş geldiniz.
Bu günlükte teknoloji mekaniklerini inceleyeceğiz. Teknoloji sistemi oyunda bilimsel ve toplumsal gelişmeleri yansıtma amacı güdüyor. Grey Eminence’in 600 yıllık zaman periyodunda çok sayıda önemli icat ve keşifte bulunuldu. Ülkenizin teknolojik ilerlemesine hakim olmanız, uzun vadeli başarılar elde etme yolunda büyük önem taşıyor.
Teknolojiler
Teknoloji sistemi araştırılabilir tekil teknolojilerden oluşuyor (şu anda yaklaşık 300 teknoloji var ama bu sayı artacak), her bir teknolojinin açılması ve yayılması için farklı koşulları var. Teknoloji sisteminin anlam ifade etmesini istiyoruz bu sebeple pasif istatistik bonuslar sağlayan teknolojilerden kaçınmaya çalıştık. Grey Eminence’te teknolojilerin birçoğu ya mevcut mekanikleri geliştirecek (yeni bir bina türü gibi) ya da tamamen yeni mekaniklere erişebilmenizi sağlayacak (siyasi partiler gibi).Grey Eminence’te teknolojiler bölgesel bazda işliyor, yani bir bölgedeki nüfusun oyundaki herhangi bir teknolojiye erişiminin olup olmadığını kontrol edebiliyoruz. Böylelikle teknolojilere hem ülke bazlı hem de bölge bazlı etkiler verebiliyoruz. Bu durum tarihsel gelişmeleri de daha ilginç bir şekilde yansıtabilmemizi sağlıyor, örneğin bir bölge yeni bir üretim yöntemi keşfedebilir, bu durumda o bölge ekonomik anlamda bu keşfin faydasını görürken teknoloji zaman içerisinde ülkenin geri kalanına yayılır.
Yeni bir teknoloji açmak için gerekenler teknolojiden teknolojiye farklılık gösterse de, genellikle spesifik bir binaya, doğal kaynağa, daha önceki teknolojilere veya halkın okuryazarlık oranı gibi unsurlara bağlıdır. Daha önceleri teknolojileri yıllara sabitlemenin doğru olmadığını düşündüğümüzden bahsetmiştik (1550 yılından önce matbaa çıkmaz mevzusu), bu düşüncemizin halen arkasındayız. Bunun yerine teknolojilerin ilerleme hızı üzerinden bir dengeleme düşünüyoruz, bunu mevzubahis teknolojiyi diğer teknolojilere bağlayarak ve eş zamanlı bir şekilde araştırılabilir teknoloji sayısını kısıtlayarak gerçekleştiriyoruz. Tarihsel olarak makul bir denge yakalamak burada önem sarfediyor zira oyuncuların 1800’de nükleer silah yapmaya çalışması hoş olmaz, yine de bu dengeyi bulacağımıza eminiz.
Teknoloji bir bölgede keşfedildikten sonra, teknolojinin bölge etkileri aktifleşiyor. Örneğin teknoloji bir binaya erişim sağlıyorsa, sadece o bölgede o binayı yapabilir hale geliyorsunuz. Ardından teknoloji yayılmaya başlıyor. Teknolojinin yayılmasını etkileyen ticaret, göç ve casusluk gibi birçok faktör var. Genel olarak bir teknolojinin yayılma koşulları, teknolojiyi açma koşullarına nazaran daha hafiftir. Bir teknolojiyi ilk açan olmak kısa vadede fayda sağlasa da, uzun vadede bu avantajı korumak zor olacaktır.
Bir teknoloji ülkenizde yeteri kadar yayıldıktan sonra o teknolojiyi benimseyebilirsiniz. Benimsediğinizde teknolojinin ülke bazlı etkileri aktifleşir. Bina örneğinden devam edecek olursak, yeni bir bina türü açan teknolojiyi benimsediğinizde o binaları her bölgenizde (spesifik bölge henüz o teknolojiyle tanışmamış olsa bile) inşa edebilir hale gelirsiniz. Teknolojilerden farklı olarak teknoloji yayılması ülke bazlıdır, dolayısıyla bir teknoloji benimsendikten sonra, benimsemek için gerekli şartlar artık sağlanmıyorsa dahi kaybedilemez.
Teknoloji benimsemenin önemli bir etkisi, teknolojinin hem içeride hem de dışarıda yayılmasını hızlandırmasıdır. Bu da size ilginç bir tercih sunar, dilerseniz teknolojiyi hızlıca benimsemeyerek rakip ülkelerde daha yavaş yayılmasını sağlayabilirsiniz. Elbette bir teknolojinin yayılmasını tamamiyle engellemek mümkün değildir ve tekonlojiler ülkenizde belli bir eşiği geçtiklerinde otomatik olarak benimsenirler.
Bilim teknolojilerinde tıbbi teknolojileri incelediğimizde şu anda aşıların araştırıldığını görüyoruz. İlk olarak çiçek aşısı araştırılıyor. Çiçek aşısı 15. yüzyılda Çin’de keşfedilmişti.
Teknoloji Ağaçları
Grey Eminence’te teknolojiler bir boşlukta bulunmaz, her teknoloji bir teknoloji ağacına mensuptur. Şu anda oyunda 4 teknoloji ağacımız bulunuyor: ekonomik, askeri, bilim ve sosyal. Her teknoloji ağacı için ileride ayrı bir günlük kaleme alacağız, bu teknoloji ağaçları farklı paralel kollara sahip, bir teknolojinin açılması diğer teknolojinin açılabilir olmasını sağlıyor. Elbette teknolojiler arasındaki ilişki her zaman düz çizgi şeklinde değil, kimi zaman bir teknolojiyi açtığınızda birden fazla teknoloji açılabilir, hatta bazı teknolojileri açabilmek için farklı teknoloji ağacındaki bir teknolojiyi açmış olmanız gerekebilir.Teknoloji sistemiyle teknoloji ağacı üzerinden etkileşim halinde olacaksınız. Bu şekilde ülkenizin mevcut ilerlemesini görebilir, ülkenizde yeteri kadar yayılmış teknolojileri benimseyebilir, ilginizi çeken teknolojilerin benimsenme ve yayılma koşullarını inceleyebilirsiniz. Grey Eminence’te teknolojilerde amacınız yeni teknolojilerin ortaya çıkması için gerekli koşulları sağlamaktır. Bu koşullar kimi zaman ülkenizin istikrarını zedeleyebilir, örneğin ateizm veya sosyalizm gibi daha radikal teknolojiler – en azından kısa vadede – ülkenize net fayda sağlamayabilir.
Grey Eminence’in konu aldığı son yüzyılda devlet destekli araştırmalar vardır, bu dönemde kişisel mucitler artık yeni teknolojilerin ortaya çıkmasında ana faktör değildir. Jet motorları ve nükleer silahlar gibi teknolojiler matbaanın yayılması gibi yayılmazlar. Öte yandan keşfedildiklerinde benimsenmeleri daha kolaydır. Atom bombası yapmak için tüm halkınızın nükleer fizikten anlaması gerekmez. Genel olarak teknolojilerin birçoğu sanayi çağında ve devamındadır, ilk birkaç yüzyılda çok ciddi bir teknoloji yarışı söz konusu olmaz. Bu durum teknolojinin önemsiz olacağı anlamına gelmiyor ancak başlangıçtaki yüzyılda başarıyı tanımlayan önemli etkenlerden biri teknoloji değildir.
Modlanabilirlik
Şimdilik esas içeriklerden bahsetmeden teknolojinin ana işleyişine dair bilgiler paylaştık. Teknolojilerin açılması ve yayılması modüler bir şekilde işliyor, dilediğiniz gibi yeni koşullar oluşturabiliyorsunuz. İçerik bazlı değişiklikleri dünya editörü üzerinden yapabilirsiniz, sistematik değişiklikler için C# dünyasına girmeniz gerek. Elimizden geldiğince fazla koşul ve trigger oluştursak da (ana oyunda kullanmayacaklarımız dahil) her şeyi kapsamamız mümkün görünmüyor, bu sebeple teknoloji sistemini nasıl değiştirmek istiyorsanız o şekilde değiştirebilirsiniz. Dilerseniz daha geleneksel bir “puan biriktirme” sistemi oluşturabilirsiniz. Her koşulda sizlerden gelen çalışmaları merakla bekliyor olacağız.