Fields of History’de Kara Savaşları

Fields of History geliştirici günlüklerinin on birincisinde kara savaşları mekaniklerinden bahsediliyor.

Üç yıl önce, 11 Kasım 2016’da, Birinci Dünya Savaşı’nın bitiminden neredeyse yüz yıl sonra, herkes Steam Atölye üzerinden Hearts of Iron IV için geliştirdiğimiz Birinci Dünya Savaşı modumuzu ilk kez deneyimleyebildi.

İki yıl sonra, 11 Kasım 2018’de Compiègne Mütarekesi(11 Kasım 1918 Ateşkesi)’nin yüzüncü yıldönümünde, saat 11: 11’de YouTube’da Grand Strateji oyunumuz olan Fields of History: Great War’u bir fragmanla duyurduk.

O zamandan beri oyunumuzu geliştirmek için yılmadan çalışıyoruz. Amatör modculuktan profesyonel geliştiriciliğe geçiş yapmak kolay bir iş değildi. Patreon, Twitter, Facebook ve başka yerlerden gelen destek ve teşvik mesajlarınız için size teşekkür etmek istiyoruz.

Lafı fazla uzatmadan FoH’un, kara savaşları gibi çok önemli bir konusunu ele alacağımız bugünün geliştirici günlüğüne geçelim.

Muhtemelen sizin de bildiğiniz gibi, Birinci Dünya Savaşı sırasında kara savaşları, çoğu birkaç saat süren basit çatışmalardan, Tannenberg veya Verdun gibi birkaç gün süren büyük muharebelere kadar giden geniş bir aralıktadır.

Bazen geri kafalı generaller, savaş öncesi doktrinleri benimseyerek yeni stratejilere uyum sağlayamadığı için, birçok erkek umutsuzca tekrarlanan hücumlarda, sonu kanlı ve ölümcül biten günlerde kendilerini feda etti. Bu kibirli ve fazlasıyla kendine güvenen generaller, yüksek moral ve kararlılığın modern silahlar karşısında zafer kazanmak için yeterli olduğuna inanıyorlardı. O zamanki İngiliz kamuoyu, askerlerinin eşekler tarafından yönetilen aslanlar olduğunu sık sık tekrarlıyordu…

Oyunun bu bağlamı yansıtabilmesi için, hiyerarşik düzeylerinden bağımsız olarak generallerin savaş sırasında kilit bir rol oynamasını sağladık.

Onları en iyi şekilde temsil etmek için adım adım detaylandıracağımız “savaş arayüzü”nü tasarladık.

Sizi, daha önceki bir geliştirici günlüğünde askeri organizasyon ile tanıştırmıştık ve bunun kolordularınız, ordularınız ve generalleriniz üzerindeki öneminden de bahsetmiştik. Yaptığınız seçimler, doğrudan veya dolaylı olarak, gelecekteki muharebelerinizin her birini etkiler. Generallerinizi düzgün bir şekilde atadığınız sürece, askerleriniz mümkün olan en iyi koşullarda savaşabilecektir. Öte yandan, generalleri olmayan birlikler, kendi hallerine bırakıldı. Etkinlik, örgütlenme ve savaşma ruhunun eksikliğinin cezasını acımasızca çekecekler. Ayrıca geri çekilme olasılıkları daha yüksek olacaktır. Bu birlikleri komutansız bırakmak yerine deneyimsiz generallerle bile tam bir komuta zincirine sahip olmak daha tercih edilebilirdir.

Yukarıdaki ekran görüntüsünde saldırıyı ele alalım. Bu saldırının başında olan General Remus von Woyrsch’i ve onun hakkındaki ayrıntıları görebiliyoruz. Tecrübe seviyesini ve şu anda uyguladığı stratejiyi görebiliriz. Bir general, stratejisini sadece sahadaki duruma bakarak değil, aynı zamanda sizin talimatlarınızı da dikkate alarak uygulayabilir. Her bir generale taktiklerini duruma uyarlayabilmeleri için en fazla üç strateji atayabilirsiniz.

Son olarak bu pencerede bir general hakkında sahip olabileceğiniz bilgiler, kariyeri boyunca kazandığı madalyalarıdır. Bazı koşulları yerine getirmiş generaller madalyalar ile ödüllendirilir, örneğin “dağcı madalyası” almak için bir generalin kendini dağlarda kanıtlamış olması gerekir. Belirli alanlarda ustalık ve deneyimi temsil eden bu madalyalar,  bazı koşullar (mücadele kapasitesi, uyum, hayatta kalma, gece savaşı, vb.) üzerinde birliklerde bir etkisi olabilir.

Bir savaş sırasında, taraf (saldırı veya savunma) fark etmeksizin, birliklerin bağlı olduğu en deneyimli ordu generali, saha operasyonlarından sorumlu olacak ve diğer birimlere talimat verecektir. Müttefiklerle birlikte savaşırsanız, bir müttefik general ordularınızı komuta edebilir.

Savaş boyunca kendi tarafınızın ölülerini ve yaralılarını raporlayan bir özete erişebildiğiniz gibi düşman ölülerinin tahmine de ulaşabilirsiniz.
Zamanla yaralılarınız sahra hastanelerinizde tedavi edilecek ve cephedeki mevzilerine geri döneceklerdir. Yaralılarınızın iyileşmesi için gereken süre kısmen birliklerinize sağladığınız ekipmana, ama özellikle tıbbi teknolojilerinize bağlı olacaktır. Oyunumuzda bir generalin muharebede yaralanabileceği unutulmamalıdır. Bunun gerçekleşme olasılığı, bulunduğu hiyerarşik konuma göre azalır (bir kolordu generalinin, ön cepheden daha uzakta olan bir ordu generalinden daha fazla yaralanma riski vardır).

Yaralıların ve ölülerin raporunun hemen altında, savaşları etkileyecek diğer tüm değişkenleri görebileceksiniz. Üzerinde savaşmanız gereken farklı arazi türlerini, iklim koşullarını, gece/gündüz döngüsünü ve topografyasını dikkate almak gerekecektir. Bu göstergelerle, birliklerinizi etkileyen koşullar hakkında hızlıca fikir edinebilirsiniz.

Örneğin, kış ortasında her yer çamurken gecenin bir yarısında kar fırtınası devam ederken ve aynı zamanda ağır düşman bombardımanı altında Rusya’ya saldırmak, saldırınızı büyük ölçüde tehlikeye atar. Bu nedenle, Berezina’nın ne olduğunu bilmek istemiyorsanız, adamlarınızı yeniden konuşlandırmanız veya saldırılarınızı ertelemeniz gerekebilir. (Berezina Muharebesi, Birinci Fransız İmparatorluğu ve Rus İmparatorluğu arasında gerçekleşmiş, Fransızların bozguna uğradığı bir muharebedir)

Bir savaşın zaman içindeki ilerlemesini bilmek için elinizde 0 ile 100 arasında değişen bir savaş göstergesi olacaktır. Bu gösterge saldıran tarafın ilerleyişini gösterir. 50’den azsa, savunan tarafın başarılı bir şekilde savunarak savaşta baskın taraf olmasını, 50’yi aşması durumunda ise saldıran tarafın baskın çıktığını ve zafere ilerlediğini gösterir. Bu temsil, muharebenin durumu hakkında genel bir fikre sahip olmak açısından yararlıdır. Öte yandan bu gösterge çok kesin değildir. Bu nedenle, savaş göstergesine ek olarak, her oyuncunun savaşın ne durumda olduğunu kolayca anlayabilmesi için, sahadaki durumun anlık olarak görsel geri bildirimini sağlayan “dinamik savaş planı”nı oluşturduk.

Dinamik savaş planı, daha doğrudan ve daha tutarlı bir şekilde çeşitli bilgiler gösterecektir. Önce savunma yapan taraftan bahsedelim. Savunan taraf, dinamik savaş planında muharebenin gerçekleştiği yeri temsil eden bölgenin merkezinde konumlandırılırlar.

Saldıran taraf yanlarda ve pozisyonları nasıl ise ona göre yerleştirildiğini görüyoruz. Eğer kuşatılmışsanız ya da kuşatma harekatları gerçekleştiriyorsanız, bunu doğrudan savaş planında göreceksiniz. Savaş ilerledikçe durumun değiştiğini göreceksiniz. Bu size anlık durum hakkında savaş göstergesinden daha iyi bir fikir verir, ancak dinamik savaş planı, savaş arayüzü dışında mevcut değildir.

Dinamik savaş planının altında, doğrudan muharebede bulunan birimlerin listesi vardır. Birliklerinizin genel durumu hakkında şu faktörler ile fikir sahibi olacaksınız:

  • İsmi ve NATO sembolü
  • Tecrübe seviyesi
  • Birlik içinde yüzde kaç askerin savaşabileceğini belirten yeşil çubuk
  • Birliğinizin uyumluluğunu belirten mavi çubuk (askerlerinizin savaşma isteğine karşılık gelir)
  • Birliğinizin ekipman ve yakıtını belirten sarı bar
  • Hasar (Hafif Teçhizat | Ağır Teçhizat)
  • Korunma (Savunma | Zırh)
  • Özel Hasar (Kritik Vuruşlar | Özel Silahlar)
  • Askerlerin muharebeye katılabilmesi için gereken boşluk (Dağıtım Bölgesi)

Dağıtım bölgesi, birimlerinizin savaş pozisyonu alması gereken yeri temsil eder. Aslında, savaşın gerçekleştiği araziye bağlı olarak, sadece sınırlı sayıda kişiyi konuşlandırabilirsiniz.

Birimlerinizin düzenlerine göre savaş alanında az veya çok yer kaplarlar. Dağıtım bölgesini artırmak için, aynı anda birkaç ilden saldırmanız gerekecektir. Yedek birlikler ile daha sonra savaşa katılan birlikler alan izin verirse savaşa katılabilirler.

Birimler savaştıkça tecrübe biriktirir. Savaşların sonunda kazanılan tecrübe birlikler ve generalleri arasında dağıtılır. Kazanılan tecrübe sayesinde birlikleriniz ve generalleriniz seviye kazanır.

Son olarak arayüzün en altında yedek birliklerin listesi vardır. Yedekler henüz muharebede yer almayan birliklerden oluşuyor. Ya muharebe bölgesine yeni geldiklerinden ya da konuşlandırılacak yeterli alana sahip olmadıkları için yedektedirler.

Muharebedeki bir birlik çekilmeye karar verirse veya geri çekilmeye zorlanırsa, bir yedek birlik ön cepheye geçme ve geri çekilen birliğin yerini alma şansına sahip olacaktır. Bu rotasyon bazı şartlar altında ve generallerin emirlerine göre yapılır.

Bir birlik yedekte olduğu sürece, savaşa katılamaz. Yedeklerin rolü burada bitmiyor. Sizin bir saldırınız sırasında düşman, sizin saldırıyı başlattığınız ile karşı saldırıya geçmeye karar verirse, hücuma çıkan birliklerinizin muharebesini yarıda kesmek veya birliklerinizin aynı anda iki cephede savaşmasını engellemek için, yedek birlikleriniz düşmanın bu karşı saldırısına karşı koyacaktır. Yedekte yeterli birliğiniz varsa, bu saldırılarınıza devam etmenizi sağlayacaktır. Yoksa, taktik bir geri çekilme düzenlemeniz daha iyi olabilir.

On birinci geliştirici günlüğü de burada sona eriyor. İlk deneme sürümü için bugün bir tarih duyurmak isterdik, ancak maalesef oyun henüz buna izin verecek kadar gelişmiş değil. Sabrınız için teşekkür eder, elbette bir tarih belirlediğimiz an sizi bilgilendiririz.

Hepinize iyi günler dileriz, iyi bir hafta dileriz ve bir sonraki geliştirici günlüğünde görüşürüz.

Yazar: Umut Öksüz

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV