Europa Universalis masa oyunu için kaleme alınan geliştirici günlüklerinde bu hafta oyundaki NPR (Non Player Realm) sistemine dair bilgiler veriliyor.
Herhangi bir günlük paylaşmayalı uzun zaman oldu ve bu sebeple özür diliyoruz. Ancak günlük paylaşamamız olmamız bu süre zarfında boş durduğumuz anlamına gelmiyor, tam tersi, oldukça yoğun bir çalışma içerisindeydik. Üreticilerle diyaloğa girdik, çeşitli çizimler için siparişlerde bulunduk, haritada iyileştirmeler yaptık, oyunun kurallarını geliştirdik, Tabletop Simulator demosunu testler için hazır hale getirdik.
Bugün sizlerle oyundaki diyarlardan bahsedeceğim. Bu diyarların birçoğu harita üzerinde parça parça olmak üzere oyuncu kontrolünün dışında kalıyorlar. Oyuncu kontrolü dışındaki diyarlar için NPR (Non Player Realm) kısaltması kullanıyoruz.
Oyuncu Diyarları ve NPR’lar
Haritanın bu kısmında güney Almanya, kuzey İtalya, Karpatlar ve kuzey Balkan bölgelerini görüyorsunuz. Bohemya sarı renkteki pullarla aktif NPR olarak oyunda yer alıyor. Oyuncu diyarları bölgelerdeki disklerle ayırt edilebiliyor.
1444 senesinde Avrupa’nın politik durumuna baktığımızda irili ufaklı çok sayıda devlet olduğunu görüyoruz. Bölgeler kimi zaman diplomasi, kimi zamansa savaş yoluyla sık sık el değiştiriyor. Bu ülkelerin modern çağdaki ulusal devletlerle benzeştiğini söylemek doğru olmaz. Bu sebeple daha kapsayıcı olarak “diyar” tabiri kullanmayı uygun bulduk. Bu diyarlar farklı yönetim biçimlerine ve farklı bağımsızlık seviyelerine sahip olabilir.
Yukarıda bazı NPR’lar çizilerek gösterilmiş. Saksonya (pembe çizgi) 3 bölgeye sahip ve bunların hepsi Saksonya eyaleti içerisinde yer alıyor. Venedik (turuncu) farklı eyaletlerde yer alan bölgelere sahip.Oyuncu diyarları kalın bölge disklerine sahip oluyor (Avusturya beyaz, Polonya pembe, Osmanlı yeşil gibi). Öte yandan NPR’lar haritanın üzerindeki bayraklarla sembolize ediliyorlar. Oyunda bir diyara dahil topraklar farklı eyaletlerin içerisinde parça parça olabilir veya bir eyalette birden fazla diyara bağlı topraklar bulunabilir.
Diyarların isimleri haritanın nihai sürümünde harita üzerinde yazılı olacak.
Aktif NPR’lar
Oyuncu sayısı ve oynanan senaryoya göre değişmek üzere oyunda belli sayıda NPR’ı aktif olarak işaretleyebilirsiniz. Bunu yukarıdaki görselde Bohemya’da gördüğünüz pullar aracılığıyla yapıyorsunuz. Aktif NPR’lar Event kartlarında çeşitli eylemlere sahipler, oyunda genişleyebilir ve hatta oyuncu ülkelerine saldırabilirler.
Hak İddiaları ve Diplomatik İlişki Pulları
Yukarıdaki görselde görebileceğiniz üzere Avusturya’nın Bavyera’da München bölgesinde Kraliyet Evliliği pulu bulunuyor. Aynı şekilde Macaristan’ın Pozsony kentinde ve Venediğe bağlı Brescia bölgesinde Avusturya’nın hak iddia ettiğini görüyoruz. Bu esnada Osmanlı Bosna ve Hum şehirlerinde hak iddia ediyor. Bu hak iddiaları, bölgenin sahibiyle olan devletle savaşa girmek için kullanılabiliyor.
NPR’a Saldırmak
Vaktin herhangi bir NPR’a saldırma vakti olduğunu düşünüp savaş açtığınızda NPR’ların ellerinden gelen en iyi şekilde topraklarını savunduğunu göreceksiniz. Askerlerinizi düşman topraklarına yollamanızla birlikte ilgili eyalette sahip oldukları bölge sayısı ve komşu eyaletlere göre belirlenen bir asker sayısıyla size karşı koyabilecekler.
Eğer Osmanlı Bosna’daki hak iddia ettiği toprakları ele geçirmek istiyorsa, bu durumda Hırvatistan & Bosna eyaletinde 2 toprak olması sebebiyle 2 birim askeri yenmek zorunda kalacak. Zagreb bölgesi aynı eyalette olmasına karşın Macaristan’a bağlı olduğu için bu saldırıdan etkilenmeyecek.
Avusturya Pozsony bölgesindeki hak iddiasıyla Macaristan’a saldırırsa çok daha büyük bir güçle karşılaşacaklar. Avusturya eyaletinden Yukarı Macaristan eyaletine girdikleri vakit Yukarı Macaristan’daki 3 bölgeden 3 birim ve bu eyalete sınır olan Macaristan kontrolünde bölge barındıran 3 eyalet (Hırvatistan & Bosna, Alfold ve Transilvanya) itibariyle ekstra 3 birim yani toplamda 6 birimle karşılaşacak. Zagreb bölgesi Macaristan’a bağlı olsa da, saldırı yapılan bölgenin bulunduğu eyalet veya bu eyalete komşu olan eyaletlerde yer almadığı için herhangi bir etkide bulunamayacak.
NPR’ın savunma ordusunu yenilgiye uğrattıktan sonra savaşı kazandığınız eyaletteki bölgeleri kuşatmanız gerekecek. Ardından bir başka eyalete adım atmanız durumunda tekrar aynı mantıkla bir savunma ordusuyla karşılaşacaksınız.
6 oyunculu Tabletop Simulator kurulumu.