Europa Universalis IV geliştirici günlüğünde bu haftanın konusu yeni yönetim biçimi sistemi ve monarşiler.
Herkese merhabalar. Bir Salı günü daha Europa Universalis IV için yazılmış bir geliştirici günlüğüyle daha karşınızdayız. Alkolle alakalı olmayan son geliştirici günlüğünde bahsettiğim üzere artık 1.26 ile birlikte oyunda yapılacak bazı değişikliklere ve bu yamayla birlikte çıkacak eklentiye odaklanabiliriz.
Ancak konuya girmeden önce 1.25.1 beta hotfix’teki bazı tuhaflıkları (yapayzeka müttefiğin paranın dostluktan daha önemli olduğunu düşünmesi ve ülkelerin keşif işlerinde yetersiz kalması gibi) yakında gidereceğiz, bu hata giderimleri ilk olarak açık betaya uygulanacak sonra da asıl sürüme uygulanacak.
Yönetim Biçimleri
Europa Universalis IV’te yönetim biçimlerinin işlenişi pek büyük bir değişim görmedi, neredeyse tamamen EU3’teki yönetim biçimi sisteminin devamı olan bu yapıda çeşitli yamalarla yeni yönetim türleri ve bu yönetim türleriyle bağlantılı yeni mekanikler ekledik. Örneğin teokrasilerin devotion mekaniği, bozkır göçebeleri, Amerika yerlileri. Ancak yönetim biçimleri genel olarak teknolojilerle açılıp 100 ADM karşılığında bonuslarını beğenmeniz durumunda değiştirebileceğiniz yüzeysellikteydi.
1.26’nın yanında çıkacak olan eklentiyle oyundaki yönetim biçimlerini baştan ele alıyoruz ve oyuna Yönetim Reformları ekliyoruz. Bu sistemle birlikte kendi yönetim biçiminizi bir seri reformlarla kendiniz oluşturacaksınız.
Her büyük proje bir şeylerin yakılması, ortadan kaldırılmasıyla başlıyor. Bu sebeple gelin ilk olarak yaptığımız bazı değişikliklerden sözedelim:
- Tüm monarşi türleri artık tek bir yönetim biçimi.
- Tüm cumhuriyet türleri artık tek bir yönetim biçimi.
- Tüm teokrasi türleri artık tek bir yönetim biçimi.
- Tüm aşiret/boy türleri artık tek bir yönetim biçimi.
Bu spesifik yönetim biçimleri arasındaki farklar, örneğin Administrative Republic ile Oligarchic Republic arasındaki fark veya Steppe Nomad ile Tribal Despotism arasındaki fark oyundaki reform sistemiyle gösterilecek.
Her yönetim biçiminin bir başlangıç reformu ve uygulayabileceği maksimum reform sayısı var. Reform değeri yeterli miktara ulaştığında yönetim biçiminizde belli tercihler karşılığında modifierlar ve efektler seçerek reform yapabileceksiniz. Oyun içerisinde aldığınız her bonus gittikçe pahalılaşacak.
Her reform 100 reform puanı istiyor, eğer daha önce bir reform geçirdiyseniz bu maliyet 50 artıyor. Her ülke her yıl için 10 reform puanı kazanıyor, bu puan 1’den ülkenin ortalama otonomi değerinin çıkarılmasıyla elde edilen oranla çarpılıyor. Oranlardan ve değerlerden bahsetmeye başladığımız için burada ufak bir not geçeyim bu değerler ileride değiştirilebilir, ancak kabaca düşük otonomiye sahip ülkelerin reformları daha hızlı geçireceğini kabul edebilirsiniz.
Önümüzdeki günlerde sizlere çeşitli yönetim biçimlerini tanıtacağız, bugün gelin Monarşi’ye dair bilgi verelim.
Feodalizm vs Otokrasi
- Feodalizm: Vassallardan gelen gelire +%25 bonus.
- Otokrasi: Barış antlaşmasında haksız taleplerin maliyetine -%10.
Soyluluk
- Soylulara ayrıcalık tanımak: +%15 insangücü.
- Soylu sınıfını ezmek: +%10 vergi geliri.
Bürokrasi
- Merkeziyetçilik: -0.05 otonomi düşüşü.
- Özerkleştirme: Kabul edilebilecek kültürler +2.
Yönetimin Büyümesi
- Yönetimde Din Sınıfı: +1 [GİZLİ], Clergy estate’i için %5 taban sadakati.
- Yönetimde Soylular: -%10 lider üretme maliyeti, Nobility estate’i için %5 taban sadakati.
- Meritokratik Odak: -%10 danışman maliyeti.
- Güç Ele Geçirme: [Yönetim biçimi değiştirme şansı]
Tedbir Kurulu
- Parlamenter Sistem: Common Sense DLC’si varsa parlamentoyu açar, -1 huzursuzluk.
- Kraliyet Onayı: +5 mutlakiyetçilik kapasitesi.
- Aristokrat Saray: Ordu geleneklerinde -0.5 düşüş.
- Genel Meclis: Üretim etkinliğine +%10 bonus.
Mutlakiyetçilik vs Meşrutiyetçilik
- l’etat c’est moi: +5 eyalet limiti, -%15 eyalet otonomisi.
- Bölgesel Katılım: Territorylerde -%25 daha düşük otonomi.
Güçler Ayrımı
- Politik Mutlakiyetçilik: +5 mutlakiyetçilik kapasitesi, +0.1 yıllık mutlakiyetçilik artışı.
- Yasama Organı: +1 [GİZLİ]
- Cumhuriyet olabilmek
- Teokrasi olabilmek
Peki ya özel yönetim biçimleri, onlara ne olacak?
Oyunda kendi özelliklerine sahip bazı özel yönetim biçimleri var, bunlara bazı örnekler:
- Şogunluk: +1 diplomat, %25 diplomat seyahat süresi, +2 eyalet, +5 mutlakiyetçilik limiti, hanedan sabit, Şogun-Daimyo mekanikleri açık.
- Daimyo: Ordularda %10 moral, %10 piyade savaş yeteneği, hanedan sabit, Daimyo mekanikleri açık.
- İngiliz Monarşisi: Yıllık 0.5 meşruluk, -1 huzursuzluk, +1 state, -30 mutlakiyetçilik, Parlamento mekanikleri açık.
- Prusya Monarşisi: -2 huzursuzluk, -0.02 savaş yorgunluğu, +3 monark askeri yeteneği, Militarism mekanikleri açık.
Bu özel araçları oyuna özel reformlar olarak yansıtacağız, birçok örnekte ilk kademede geçirebileceğiniz bir özel reform olarak oyunda yer alacak. Aynı zamanda bu sistemi esnek yapıp daha önce geçiş şansınız olmayan yönetim biçimlerine geçmenizi olası kılmak istiyoruz, oyunda aynı zamanda daha önceki bir reformu değiştirmenin de bir maliyeti olacak, bu maliyet şimdilik 10 yozlaşma.
Bu sistem hala yapım aşamasında, dolayısıyla ileride bazı değişiklikler olması muhtemel. Aşağıda oyun içerisinde nasıl göründüğünü inceleyebilirsiniz:
Pembe kod çizimleri ve taşmış arayüzler, oyunlar nerden baksan sosis gibi, yapılışlarını görmek istemezsiniz.
Haftaya sizlere bu mekaniğe dair ekstra bilgiler vermenin yanı sıra bir başka yönetim biçimini ele alacağız. Bu yönetim biçimi cumhuriyet mi olsun, teokrasi mi, aşiretler mi? Haftaya görüşmek üzere.