Europa Universalis IV’te Yahudilik ve Afrika Görev Ağaçları

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta yeni Yahudilik mekaniklerinden, Afrika’nın geri kalanına eklenen görev ağaçlarından ve başlangıç durumunun değişikliğinden bahsediliyor.

Herkese Merhaba! Bugünün Geliştirici Günlüğünde Origins Ülke Paketi’nin ve 1.32 yamasının farklı kısımlarına bakacağız: Yeni Yahudilik mekaniklerine, Afrika’nın geri kalanındaki görev ağaçlarına ve değiştirdiğimiz başlangıç durumuna. Bayağı içerik dolu olacak, o yüzden başlayalım.

İlk olarak yeni Yahudilik mekaniklerine bakalım. Oyunun şu anki halinde kendi mekaniğine sahip olmayan büyük dinlerden biriydi, bu yüzden bunu halletmenin zamanı olduğuna karar verdik. Semien erken oyunda Yahudilik inancıyla başlayabilecek yegane ülke, aynı zamanda Origins’deki en önemli ülkelerden biri olan Etiyopya tarafından da benimsenebiliyor. Ayrıca önceki Geliştirici Günlüğünde sıkça bu konu üzerindeki çalışmalarımızdan memnun kalacağınızdan bahsetmiştiniz.

Tasarladığımız şekle göre Yahudilik, Protestanlığa oldukça benziyor. 3 tane Tevrat Öğretisi seçebiliyorsunuz, her biri 100 Faith Power bedele sahip. Bu puan aylık Monark Puanınızın %10’undan ülkenizin dini bütünlüğü çıkarılarak ulaşılan bir sayı ile artıyor.

Jewish%20Semien.jpg

Tevrat Öğretileri üç kategoriye ayrılıyor (İdari, Diplomatik, Askeri) ve her kategorinin kendi içinde üç farklı seçeneği bulunuyor. Bu seçenekler ülkenize bazı faydalar ve etkiler sağlıyor, farenizi üstüne getirerek çıkan bilgi kutusundan tamamını da görebiliyorsunuz.

İdari Öğretiler “Celebrate Festival” butonunu açıyor. Bu butonun etkisi yaptığınız seçime göre değişiyor. “Celebrate Festival” 200 Faith Power bedeline sahip. Üç seçenek size aşağıdaki etkileri sağlıyor:

  • -2 Ulusal Huzursuzluk ve “Celebrate Festival” size +1 İstikrar sağlar.
  • %5 Teknoloji Maliyeti düşüşü ve “Celebrate Festival” size +20 Reform İlerlemesi, +5 Meşruiyet (ya da eşdeğeri) ve Varisinize +5 Hak İddiası kazandırır.
  • -0.5 Faiz ve “Celebrate Festival” size yıllık gelirinizin 0.3’ünü verir ve Enflasyonu 1 düşürür.

ADM%20Aspect.jpg

Diplomatik Öğretiler diğer İbrahimî dinlere inanan halklar ile ilişkinizi etkiliyor. Her öğreti etkilerinin yanı sıra pasif bir bonus da sağlıyor:

  • +2 Doğru İnanç Toleransı, Yahudi topraklar kültürden ötürü eksi almaz.
  • +2 Kafir Toleransı, tüm Hristiyan ve Müslüman topraklar ülkenin Dini Bütünlüğüne etki etmez.
  • %10 Gelişmişlik Maliyeti düşüşü, Teokrasi olmayan tüm Hristiyan ve Müslüman ülkeler sizinle 35 ilişki kazanır.

DIP%20Aspect.png

Askeri Öğretiler ülkenizin askeri gücünü ve nasıl Faith Power ürettiğinizi etkiliyor. Etkiler aşağıdaki gibi:

  • %15 İkmal Zararı düşüşü, savaş sırasında %10 (defansif savaşlarda %20) İnsan Gücü Yenileme Hızı ve %5 (defansif savaşlarda %10) Faith Power kazanıyorsunuz.
  • %25 Kale Savunması, kendi kalelerinizi geri kuşatırken +2 Kuşatma İlerlemesi ve işgal edilen her düşman kalesi için +15 Faith Power kazanırsınız.
  • %5 Ordu ve Donanma Moral Artışı, muharebe kazanmak Savaş Yorgunluğunu 0.05 düşürür ve savaş kazanmak +50 Faith Power verir.

MIL%20Aspect.jpg

Bunun dışında Yahudi ülkeler için yeni olaylar ekledik. Olayların ele aldığı bazı konular Üçüncü Tapınağın tekrar inşası, Şabat sırasında hükümdarınızın bir şeyler yapmayı seçmesi, diğer İbrahimî dinlerin Yahudiliğe geçmesi ve Mesih’in görüntüsü. Diğer olaylar ise kutlamalara odaklanıyor. Böylelikle varisiniz için düzgün bir Bar Mitzvah düzenleyebilirsiniz, ayrıca yıl boyunca Pesah, Şavuot ve Sukot olmak üzere üç farklı kutlama yapabilirsiniz.

Third%20Temple%20event.jpg

Pesach%20Event.jpg

Şimdi de 1.32 için yaptığımız başlangıç değişikliklerine ve eklediğimiz görev ağaçlarına bakalım. Elimizde 4 yeni bölgesel görev ağacı var (Batı Afrika, Orta Afrika, Afrika Boynuzu ve Doğu Afrika), yani Sahra Altı Afrika’daki her ülke ya kendine özgü bir görev ağacına ya da bölgesel bir görev ağacına sahip olacak, bunun dışında daha fazla içeriğin daha iyi olacağına karar verdiğimizden ve zamanımız olduğundan 5 tane daha “ufak” görev ağacı ekledik (Jolof, Mossi, Hausa, Oyo ve Adal). Hadi bölge bölge ilerleyelim.

Setup%20West%20Africa.jpg

Batı Afrika’da birkaç değişiklik yaptık. Batıdan Doğu’ya gitmek gerekirse, Macina artık bir başlangıç ülkesi değil fakat Fulani kültürü Termes, Wagadu ve Bahena topraklarına yayıldıktan sonra isyancı bir ülke olarak ortaya çıkabilir, bu topraklar başlangıçta Kuzey Mali ve Güneybatı Timbuktu’da bulunuyor. Ayrıca Fulani kültürüne sahip bir ülke tarafından da kurulabilir, mesela Great Fulo tarafından. Bunun dışında eski Mossi’yi üç yeni ülkeye böldük: Yatenga, Wagadugu ve Fada N’Gourma. Daha fazla parçaya bölebilirdik fakat Hausa ülkelerine yaptığımızın aynısı uyguladık ve bölgede çok fazla tek topraklı ülke olmasını istemedik. Son olarak ise Chad Gölü ve Yao’nun Doğusuna Wadai Emirliğini ekledik. Buradaki hedefimiz Great Fulo ve Funj olaylar aracılığıyla ortaya çıkmadan önce Atlantikten, Hint Okyanusuna kadar yerleşilmemiş topraklara sahip olmak. Bu geleneksel Darfur koridoru ticaret rotasını temsil ediyor.

Bu bölgede kendine özgü görev ağacına sahip olmayan tüm ülkeler yeni, genel bir ağaca sahip olacak. Bu ağacın üç farklı rotası var, bir askeri, bir ekonomik ve üçüncü dini bir rota. İlk iki rota birbiri ile bağlı bu yüzden ağaçtaki son görevlere ulaşmak için ikisinde de ilerlemeniz gerekiyor, ikisinin de temel amacı ülkenizi Batı Afrika’da bir güç olarak öne çıkarmak. Bunun dışında üçüncü rota ise aslında iki farklı rota çünkü Müslüman ve Fetişist ülkeler farklı rotalara sahip olacak. Müslümanlar inançlarını bölgedeki yegane din yapmaya çalışırken Fetişistler ülkelerindeki inançlar için bir ortak nokta bulmaya çalışacak.

West%20Africa%20missions.jpg

Şimdi ise bu bölgeye eklediğimiz ufak görev ağaçlarına bakalım. İlki Jolof için. İlk iki sütunun odağı Mali’yi Batı Afrika’dan çıkarmak ve onların yerini alarak burada bir İmparatorluk kurmak. Ayrıca Avrupalılar ile iletişim kurup onlarla anlaşma yapmaya daha çalışıyorsunuz. Bunun dışında özel yönetim şekillerini öne çıkarmak istedik çünkü Jolof birçok küçük krallığın “primus inter pares” sistemine göre yönetilmesinden oluşuyor. Bu yüzden Jolof krallık konfederasyonunu göstermek için artık özel bir hükûmet reformuna sahip. Küçük krallıklar ise “estate ayrıcalıkları” aracılığıyla Jolof’un özerk yönetimini temsil ediyor. Görev ağacındaki üçüncü sütun ise belli ayrıcalıklar alarak ülkeyi merkezileştirmenizi istiyor. Ülkeyi merkezileştirmek en az 2 istikrara ve şefler ile oldukça yüksek sadakate sahip olmanızı istiyor. Merkezileştiğinizde otomatik olarak bir istikrar ve büyük miktarda estate sadakati kaybedeceksiniz.

Jolof.png

Jolof%20Privilege%201.png

Jolof%20Privilege%202.png

Jolof%20Privilege%203.png

Mossi devletleri içinse üç devlet arasında ortak bir ağaca sahip olmanın yanı sıra kararlar aracılığıyla Mossi’yi kurarsanız aynı ağaca sahip olabiliyorsunuz. Görevleri oldukça basit: Batı Afrika’yı Fethet! “Invade” görevileri önemli şehirleri anında yağmalayacak ve tüm altınını size verecek.

Mossi.png

Mossi’yi kurmak ilerleyen zamanlarda bir olaya sebep olacak ve hükûmet sistemleri ile alakalı iki yeni görev ekleyecek. Jolof Konfederasyonunun aksine, Mossi Konfederasyon Krallığı daha faydalı. Cradle of Civilization’a sahipseniz Kabile Federasyonu mekaniklerine ve bir sürü karara ulaşmanızı sağlıyor. Fakat bu kararların etkisini anında görmüyorsunuz, etkilerini görmeniz yaklaşık altı ay sürüyor. Ayrıca meşruiyet ve yerel otonomi ile “ödeme” yapmanız gerekiyor. Son olarak ise “Centralize the Confederacy” görevi ile gelen bir olay sayesinde bu hükûmet reformundan kurtulabiliyor ya da daha da güçlendirebiliyorsunuz.

Mossi%201.png

Mossi%202.png

Mossi%203.png

Hausa görevleri, Mossi görevleri ile benzer. Herhangi bir başlangıç ülkesi ile ya da sonradan Hausa’yı kurarak sahip olabiliyorsunuz. Görevler diğer Hausa devletlerinin fethi ile alakalı. “Unite the Cities” görevi Hausa ya da Sokoto olmanızı istiyor. Erken dönemde müttefiklerinizden “Form Alliances” görevi aracılığıyla askeri destek alabiliyorsunuz. Hausa’nın “Develop the Cities” görevi 7 Hausa hükümdarı tarafından kurulan 7 şehir etrafında dönüyor. Bu görevi tamamlamak şehirlerin tarihini ve önemini yansıtmak için 7 şehre 10 yıl boyunca özel bir toprak etkisi veriyor. “Resolve Internal Issues” görevi bir karara erişiminizi sağlıyor, bu karar sayesinde önceden 7 şehir için aldığınız etkileri her 20 yıl tekrar alabilmenizi sağlıyor. “Contact with the Fulani” görevi sizin için bir olaya sebep oluyor, bu olay sayesinde Fulani kültürünü kabul ediyorsunuz. Bu görev aracılığıyla Sokoto’yu kurabilir hale geliyorsunuz, bu durumda dördüncü sütun üç yeni görev ile değişiyor. Bu görevlerin konusu ise Batı Afrika’da Cihat. Tüm toprakları İslama geçirmenizi isteyen son görevin ödülü ise kalıcı olarak +2 Doğru İnanca Tolerans ve %0.5 Prestij Erimesi düşüşü.

Hausa%201.png

Hausa%202.png

Son olarak ise Oyo görev ağacı var. İlk sütun süvarilerin tarihsel kullanımıyla alakalı. Bu yüzden Müslümanlar ile ticaret yapmaya teşvik ediliyorsunuz. Bundan sonra onlar için özel bir paralı asker birliği açıyorsunuz. “Chaaaarge!!” görevi bu süvari paralı asker birliğinden Ordu Profesyonelliği kaybetmenin önüne geçiyor. Geriye kalan sütunlar ise Müslümanları Batı Afrika’dan atmaya ve buradaki egemen güç olmaya odaklanıyor. Oyo ayrıca Fetişizm inancının koruyucusu (aslında gerçekten koruyucu değil ama siz meseleyi anladınız). Bu yüzden, Ife toprağı özel bir bonusa sahip. Oyo’nun görevleri gereksinimleri açısından da özel, çünkü haraçgüzar devletler aracılığıyla da ilerleme sağlanabiliyor. Bunun için özel bir hükûmet reformuna sahipler. “Reform the Government” görevi ise kabile devleti olmayı bıraktıktan sonra bile haraçgüzarlara sahip olabilmelerini sağlayan bir estate ayrıcalığı sağlıyor. Belirtmeliyiz ki bu ayrıcalığı herhangi bir zamanda kaldırırsanız haraçgüzar devletleriniz de özgür kalacak, o yüzden dikkatli kullanın.

Oyo%201.png

Oyo%202.png

Oyo%203.png

Oyo%204.png

Oyo%205.png

Şimdi Kongo ve Orta Afrika’ya geçelim. Buradaki başlangıç durumundan memnunduk çünkü ana güç Kongo olmak üzere farklı ülkeler ile farklı oynanış stillerine izin veriyordu. Yaptığımız şey ise iki bölgedeki ülkelere de görev ağaçları eklemek oldu. Genel olarak üç dala ayrılıyor. Savaş/Ekonomi dalında savaşa hazırlanıyorsunuz, ana fikir ise savaşın sebebinin yağma aracılığıyla ekonominizi geliştirmek. Bu birden fazla savaş tazminatı almanızı gerektiren bir görev ile temsil ediliyor. Düzgün bir orduya sahip olduğunuzda ise bölgenin askeri gücü olma konusunda ilerleyebiliyorsunuz, bunu da bölgedeki en büyük orduya sahip olmanızı gerektiren bir görev aracılığıyla yapıyoruz. Bundan sonra ise bir imparatorluk olabilirsiniz. İkinci dal ise diplomatik. Konumunuzu güçlendirmek için güçlü müttefikler elde etmenizi istiyor. Görevi tamamlamak için müttefiklerinizin ya gerçekten güçlü ya da Kongo, Kilwa ve Mutapa ülkelerinden biri olması gerekiyor. Müttefiklerinizin güvenini kazanıp konumunuzu güçlendirdikten sonra agresif diplomasiye dönmeniz ve vasallara sahip olmanız gerekiyor. Sonrasında ise savaş dalıyla bağlantılı bir şekilde, bir rakibinizi aşağılamanızı istiyor. Bu da imparatorluk olmanın gereksinimlerinden biri. Üçüncü dal ise dini. İlk önce pokem… yani kültler toplayan bir Fetişist olarak başlıyorsunuz. Hedef ise Müslüman ülkeler ile bağlantı kurup, burası diplomasi dalındaki müttefik görevleriyle ilişkili, önemli bilgiler elde etmek. Sonrasında ise tüm olay inancınızı yaymak. İlk önce sınırınızda olan fakat inancınızı paylaşmayan bir ülkeyle savaşmanız ardından da yanlış inanca sahip toprakları doğru yola getirmeniz gerekiyor.

Central%20Africa.png

Sonrasında ise Afrika Boynuzu geliyor. Burada bölgede yaşayan Somali klanlarını yansıtmak için Ogadeen adında yeni bir ülke daha ekledik. Bu bölgesel görev ağacı dini çatışmalar etrafında dönüyor. Hedefiniz kafirleri fethetmek ve dinlerini değiştirmek, inancınızı paylaşan ülkeleri birleştirmek ve bölgenin ana gücü haline gelmek. Bu dalların son görevi olan “Save the Horn”u tamamladığınızda “The Holy Horn” kalıcı etkisini kazanacaksınız. Bu etki emekleriniz için size %50 Dini Bütünlük artışı sağlayacak. Bunun yanı sıra ekonomik hedefi olan görevleriniz de var, amaçları ise Hint Okyanusu’ndaki ana ticaret gücü olmanız.

Horn%20of%20Africa.png

Aynı bölgede ise son “küçük” görev ağacımız var, Adal görev ağacı. Görevleri genel olarak Etiyopya’yı zorlamaya odaklanıyor. Bu özellikle erken oyundaki bir görev ödülü ile öne çıkarılıyor, “Restore the Old Mosque” görevi ile Zeyla’daki Mescid-i Kıbleteyn’i restore edebiliyorsunuz. Bu cami Afrika’daki en eski camilerden biri. Zeyla’yı geliştirmek bu toprakta bir great Mosque elde etmenizi sağlıyor. “Reach the Turks” görevi Osmanlı ile ilişki kurmanızı istiyor. Bu görev Akdeniz kıyısında ya da Türk bir devletin topraklarında herhangi bir birliğe sahip olarak tamamlanabiliyor. Bu görev bir olaylar zincirine sebep olacak ve Osmanlı ile kısıtlı değil çünkü Anadolu’daki en güçlü Türk devletini hedef alacak ve sonunda size Yeniçeri paralı asker birlikleri verecek. Bizansseverlerin ıslak rüyası gerçek olmuş ve Anadolu’da Türk bir devlet kalmamış ise Adal, Memlüklerden yardım isteyecek. Bu da Yeniçeriler yerine Memlük paralı askerlere sahip olmanızı sağlayacak. Görev ağacını geri kalanı oldukça basit: Somali klanlarını birleştir, Etiyopya’yı yık, Afrika Boynuzu’nun dinini değiştir ve Batı Afrika ile bağ kur.

Adal%201.png

Adal%202.png

Adal%203.png

Adal%204.png

Doğu Afrika görev ağacı ile noktayı koyalım. Burada ticarete, bölgesel genişlemeye ve ticaret merkezlerine odaklandık. Amacınız, bariz bir şekilde, büyük bir güç olmak (EU4 oynayan biri bunu nasıl tahmin edebilirdi ki!). Fakat ağacın son görevlerinden biri komik, çünkü amacınız Zheng He’nin bölgeye birkaç on yıl önce yaptığı ticari ziyarete iade-i ziyaret yapmak ve Çin bölgesinde güçlü bir ticari varlık oluşturmak.

East%20Africa.png

Zheng%20He%20Reversed.png

Bugünlük bu kadar, ki bence oldukça fazlaydı çünkü kıta boyunca bir çok farklı içeriğe değindik. Aslında bu İçerik Tasarlama ekibinden gelecek son Geliştirici Günlüğü çünkü çıkıştan önce gelecek sonraki Geliştirici Günlükleri Origins Ülke Paketi’ndeki yeni Sanat içeriklerine, yeni başarımlara ve değişiklikler listesine odaklanacak (hazır olun çünkü 1.32 yaması ile gelecek yüzlerce hata giderimi içerecek). Her zamanki gibi, dönütleriniz bizim için önemli; medeni olun ve bazı rakamların çıkıştan önce değişebileceğini unutmayın. Görüşürüz!

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV