Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Rusya üzerinde yapılan değişikliklerden bahsediliyor.
Privet! Bu haftanın Geliştirici Günlüğüne hoş geldiniz, konumuz ise Rusya. Rusya’ya yaptığımız son büyük değişiklikler 1.22 ile birlikte gelen “Third Rome” eklentisi ve 1.26 ile gelen görev ağaçlarıydı. O zamandan beri bölgede pek bir şey olduğu söylenemez. 1.35 bunu değiştirecek ve bölgeyi tekrardan ziyaret edeceğiz ki İskandinavya, Polonya-Litvanya Birliği ve Osmanlılar ile mücadele edebilsin.
Günlükte göreceğiniz tüm değerler ve görseller hâlâ geliştirme aşamasındadır.
Pekâlâ, Rusya için neler geleceğine bir göz atalım!
Rusya görev ağacı iki kısma ayrılıyor: şu an gördüğünüz kısım Moskova kısmı, “Found the Tsardom” görevi ise asıl Rusya kısmıyla güncelleyecek. Moskova bölgedeki ana ülke olduğundan, her şeyden önce onları güncellemeye karar verdim, bu yüzden mevzubahis kısma sahibiz.
Fakat Rusya’yı kurduğunuzda elde ettiğiniz Rusya görev ağacı kiminle kurduğunuza bağlı olarak farklılık gösterecek.
Moskova ile Rusya kurduğunuzda karşınıza çıkan görev ağacı.
Novgorod ile Rusya kurduğunuzda karşınıza çıkan görev ağacı.
Not: Görev ağacında bazı değişiklikler oldu, ticaret ile alakalı görevleriniz Batı Avrupa ile mücadele etmek yerine Doğu ticaretini tekel altına alıp tüm ticareti Novgorod’a çekmeye odaklanacak.
Rusya’yı ne Moskova ne Novgorod oynamadan kurduğunuzda ise birazcık değişmiş Moskova versiyonunu elde edeceksiniz, sağ sütteki görev ise aşağıdaki olacak:
Buna da değindiğimize göre bölgenin ana ülkesi olan Moskova’ya geçelim.
Rusya kurmadan önceki görevlerinizin hepsi Rusya için olan fetih görevleri. Burada Rusya İmparatorluğu’nun tarihsel sınırları için hak iddiaları elde edeceksiniz fakat aynı zamanda Rusya İmparatorluğu’nun oldukça ilginç hırslarına da yer verdik. Rutenya, Baltıklar ve Polonya’nın yanı sıra İskandinavya ve Pers bölgesinin kuzey kısımları da buna dahil.
İlginç görevlerden biri erkenden erişebileceğiniz “Rally the Army” görevi, bu görev ile nasıl bir Rusya oynayacağınıza karar verebileceksiniz:
Not: %15 Core Oluşturma Maliyeti Düşüşü, Kalıcı Hak İddialarının normal Hak İddialarına kıyasla %10 yerine %25 indirim vermesinden kaynaklı eklendi. Görevler aracılığıyla verilen Kalıcı Hak İddialarının oranı düşünülünce, verdikleri indirimi %10’a düşürmeyi ve bu etkiyi Rusya’dan kaldırmayı düşündük. Fakat bir karar vermeden önce topluluğun düşüncelerini duymak isteriz.
Görebileceğiniz üzere, tüm Kalıcı Hak İddialarından geçici olanlar için feragat edip yenilerini elde etmenizi kolaylaştıran bir etki elde edebileceksiniz, bu etki Çarlık yönetiminin “Bölgede Hak İddia Et” özelliği ile oldukça iyi çalışıyor. Tabii ki bunu yapmak zorunda değilsiniz, birinci seçenek ile Kalıcı Hak İddialarını tercih edebilirsiniz.
Bir başka öne çıkan kısım ise “Conquest of Finland” görevinden sonra karşılaşacağınız aşağıdaki olay:
Lions of the North eklentisinin sahipleri “Slay the Lion of the North” görevini tamamladıklarında Finlandiya’yı vasal olarak salmışlarsa deneysel bir ödül elde edebilecekler:
Not: Açıklama kısmında bir hata var. Finlandiya vasalınız değilse elde edeceğiniz birimler Karolenj birlikleri, Cawa birlikleri değil.
Fetih ile alakalı diğer görevlerde ise benzer durumlar söz konusu. “Third Rome” ile alakalı görevler eski görev ağacından yeni görev ağacına aktarıldı. Tabii “Protect the South Slavs” göreviyle alakalı bahsetmemiz gereken bir şey var. Görevi tamamlamak için… Balkan Slavlarını Osmanlılardan kurtarmanız gerekiyor. Ödül olarak Slav kültür grubunu kurarak tüm Slavları herkesi kapsayan bir kültür grubu içerisine alabileceksiniz:
Bahsetmeye değer diğer görevler ise “March into the Caucasus” ve “Beyond the Caspian Sea” çünkü iki görev de Kafkaslarda gereksinimleri yerine getiren Ortodoks bir müttefik ile tamamlanabiliyor.
Fark etmiş olabileceğiniz üzere “Değişken Görev Ödülleri” olan görevler artık kırmızı bir çarpı ve yeşil bir tik olacak şekilde görevi tamamladığınızda elde edeceğiniz ödülü gösteren bir belirtece sahip. 1.34’de bahsettiğiniz sıkça karşılaşılan bir sıkıntı görev ödülleri ve gereksinimleri ile alakalı okunabilirlik zorluklarıydı, “alışveriş listesi” gibi görüntülerden uzak durmaya çalışsam da bazen başka çare olmuyor.
Bu yüzden, bu sistemi yapmaya karar verdim böylelikle mevcut duruma göre değişen ödüller konusunda daha anlaşılabilir bir görüntü ortaya çıkacak:
Bu görev Rusya görevlerindeki “alışveriş listesi” mantığının en kötü örneği.
Son olarak tabii ki klasik “Sibirya’yı Kolonize Et” görevleri bulunuyor ve bunlar daha sonra Kuzey Amerika’ya genişliyor. Kuzey Amerika’yı kolonize etmenin işe yarayacak bir şey olması için Kuzey Amerika’nın ticaret yolları güncellendi:
Rio Grande ve Hudson Bay’deki ticaret artık Kaliforniya’ya akacak, buradaki ticaret ise Girin’e akacak.
Ve siz sormadan önce: Hayır, EU4’te dinamik ticaret olmayacak. Nokta.
Şimdi Moskova’ya dönelim. Moskova olarak oyuna başladığınızda aşağıdaki olay ile karşılanacaksınız:
Tarihsel olarak, Moskova 1444 yılında hâlâ Horda devletlerin bir haraçgüzarıydı ve Tatarlara haraç ödemeyi 1476 yılında bıraktı. Moskova’yı, Büyük Orda’nın haraçgüzar devleti olarak başlatmak yerine bu ilişkiyi mevzubahis etki ile yansıtmaya karar verdim çünkü gerçekten haraçgüzar olmaları oyunda Rusya görmeyi çok daha nadir kılıyordu.
Siz etkinin negatif versiyonunu elde ederken, Sarai toprağının sahibi Hordalara bonus sağlayan bir etki elde ediyor:
Etki aktif olduğu sürece Sarai toprağının sahibine yıllık bir haraç ödemeniz gerekecek:
Öderseniz Büyük Orda tam olarak aynı miktarda para elde edecek.
Fakat haraç ödemeyi kabul etmezseniz Büyük Orda aşağıdaki olay ile karşılaşacak:
Bu ilişkiyi sona erdirmek için Sarai toprağına horda olmayan bir ülkenin sahip olduğundan emin olmalısınız.
Tatar Yoke bir kere kırıldıktan sonra bir daha geri getirilemeyecek.
Tatar Yoke erken aşamadaki meselelerden biri olsa da Moskova’nın, Moskova İç Savaşı adında bir başka meseleyle daha uğraşması gerekecek. Bu İç Savaşın sebebi ise başlangıç hükümdarınız olan II. Vasily ve Yury’nin üç oğlundan sonuncusu ve Vasily’nin kuzeni Dmitry Shemiaka arasındaki taht kavgası.
Moskova İç Savaşı’nın sonları olduğundan bunu direkt bir felaket yerine kısa bir olay zinciri ile yansıtmak istedim:
İçeriğin Moskova için olan kısmından bu kadar. Rusya ile alakalı meselelere dalmadan önce Novgorod kısmına bakmamız gerekiyor. Önceden belirttiğim gibi, Rusya’yı Novgorod olarak kurarsanız görev ağacınız biraz değişecek çünkü Novgorod olarak başladıysanız “Novgorod’u Fethet” diye bir göreve sahip olmanız saçma olurdu.
Rus Monarşisi “Üçüncü Roma” fikrine büyük dikkat çekse de Rus Cumhuriyeti Avrupa’da ekonomik baskınlığa önem verecek. Bu yüzden görevleriniz Balkanlara kadar fetih yapmaktan ziyade Doğu Avrupa ticaretini tekel altına almak üzerine. “Compete with the Channel” sondan bir önceki göreviniz olarak size kalıcı +25 Power Projection sağlayacak.
Bunu da söylediğimize göre birleşmiş Rusya’nın görevlerine geçelim. Üst kısım büyük oranda fetih odaklı olsa da alt kısım Rusya’nın iç işleri ile alakalı. “Enact the Sudebnik” ve “Book of Royal Degrees” gibi görevler Rusya’daki idari reformları konu alıyor. “Handle the Boyars” ve “Abolish the Mestnichestvo” soylular ve başlangıçta elde ettiğiniz ayrıcalıktan nasıl kurtulacağınızı konu alıyor.
Not: Şimdilik ayrıcalık ilk günden kaldırılabiliyor fakat buna geliştirme aşamasında değineceğiz.
İç işlerin bir başka kısmı ise Votka (Tarihsel olarak Rus toplumunun önemli bir parçası ve Çar’ın halkını sakin tutmasının bir yoluydu) ve köylüler ile alakalı, bunlar “The Vodka Monopoly” ve “The Fate of the Peasantry” ile yansıtılıyor, Rusya’nın köylülerine daha sonra tekrar döneceğiz.
Son olarak Patriklik ile alakalı bir görev ile “Consecrate Metropolitan” özelliğinizi güçlendirebileceksiniz.
Özel biriminizle alakalı daha önemli görevlerden biri “Recruit the Streltsy” ödülü sayesinde Streltsyleri, Yeniçeri muadili bir şeye dönüştürebileceksiniz:
Her hükümdar ile Streltsy birlikleriniz ödeme talep edecek.
Not: Herhangi bir şekilde Streltsy yetiştirme kabiliyetinizi kaybetmeniz durumunda bu olay ile karşılaşmayacaksınız.
Rusya’nın Çarlık görevlerinin sonuncusu ise “Great Imperial Ambitions” bu görev sadece ülkenizi modernleştirmeyi bitirebilirseniz tamamlanabilecek.
Ve artık değinmenin zamanı geldiğini düşünüyorum. Önceden gördüğünüz üzere bazı ödüller “Modernleşme” diye bir şey veriyor. Bu Rusya’ya özgü yeni bir mekaniğin parçası:
Not: Arayüz ve etkiler hâlâ geliştirme aşamasının erken safhalarında. Fark etmiş olabileceğiniz üzere +- Modernleşme artışı gibi bazı sıkıntılar var.
Modernleşme ülkenizin ne kadar Batılılaştığı ile alakalı bir ölçüt. %50 üzerinde Kraliyet Toprağına sahip olarak, Çıkışlarından 10 yıl sonra enstitüleri benimseyerek, Yenilikçilik değerinizi yükselterek (bunu şimdilik yeni bir “Zamanın İlerisinde” sabit değerine geçirmek istiyorum), kendi kültür grubunuzdan OLMAYAN Danışmanlara sahip olarak yetenek seviyeleri artacak şekilde, hükümdarınızın idari yetenekleriyle ve sizden daha fazla teknolojiye sahip olan ülkeler ile YA DA Batılı Teknoloji grubundan bir büyük güç ile pozitif ilişkilere sahip olarak Modernleşme değerinizi arttırabileceksiniz.
“Grand Embassy” olay zinciri de (gereksinimleri daha sık çıkması için güncellendi) Modernleşmeye büyük bir katkı sağlıyor.
Fakat taban değer olarak ve verdiğiniz her estate ayrıcalığı ile Modernleşme kaybediyorsunuz. Bu özellikle Soylulara ve Cossacklara ayrıcalıklar verdiğinizde geçerli, Tüccarlar ve Ruhban sınıfına verdiğiniz ayrıcalıklar Modernleşme üzerinde çok daha az etkili. Teknoloji seviyenize yetişmeyen eski binalara sahip olmak, istikrarsızlık, yozlaşma, enflasyon ve felaket de Modernleşmeyi yavaşlatacak.
Bu özellikle Karışıklık Dönemi’nde fark edilebilecek.
Modernleşme’nin kaynaklarında biraz genel terimler kullanıyorum ve değerlerin tam olarak nasıl olacağı hâlâ geliştirme aşamasında ve bazı fikirlerin yerine başkaları gelebilir. Amacımız ülkenizin gerçekten bir güç olması için potansiyeli olduğunu hissettirmek fakat geçmişte kalmış gelenekler yüzünden bu potansiyele ulaşamamasını ve ulaşmak için mevzubahis geriliklerden arınması gerektiğinin farkına vardırmak.
Peki Modernleşme size ne kazandıracak? %90 Modernleşmeye ulaştığınızda, büyük güçlerden biri olduğunuzda ve rakiplerinizden birini küçük düşürdüğünüzde aşağıdaki kararı geçirebileceksiniz.
Tabii ki mekaniğin ve olayın Cumhuriyetçi bir versiyonu da bulunuyor!
Yeni hükûmet reformunu açmak aynı zamanda size Rus İmparatorluğu görevlerine erişim ve kozmetik bir değişiklik sağlıyor:
Not: SADECE teknoloji grubunuz Batılı oluyor, birimleriniz DEĞİL. Onlar daha sonraki bir görevde güncelleniyorlar.
Yeni hükûmet reformuyla birlikte Modernleşme mekaniğinin yerine geçen bir mekanik elde ediyorsunuz: Rus Hükmü.
Not: Şimdilik sadece bar olarak görünüyorlar, onları daha interaktif bir hâle getirmek için fikirler düşünüyorum fakat yine de bahsetmekte fayda var diye düşündüm.
Bu barlar Rusya’nın o anki hükümdarına göre gittiği yönleri temsil ediyor. Büyük Katerina gibi birisi yüksek hüküm gücüne sahip olacakken III. Petro… ona kıyasla devlet için pek faydalı olmayabilir.
Her yeni hükümdar ile bu barlar tekrar 0’a düşecek fakat bu alanda da değişiklikler olabilir.
Bunu da söylediğimize göre tekrar görev ağacına dönelim. Rus İmparatorluğu’nu kurduktan sonra aşağıdaki görevlere erişebileceksiniz:
Burada öne çıkan görevler “Westernize the Military”, “The Governing Senate” ve “Pass the Issues”. Adından da anlaşılacağı üzere “Westernize the Military” birimlerinizi Batılı Teknoloji Grubuna taşıyacak, bunun için 40 muharebe kazanmanız gerekiyor (“Handle the Streltsy” görevini tamamladıktan sonra sayılacak, 80 Ordu Geleneğine ve %90 Ordu Profesyonelliğine erişmeniz gerekecek).
“The Governing Senate” görevini tamamlamak size özel iki hükûmet reformuna erişim sağlayacak fakat bunlardan sadece birini seçebileceksiniz:
Not: Etkilerin değerleri son hâlinde değil.
Governing Senato klasik parlamentoya sahipken, Enforced Autocracy estateler ile etkileşime girme şeklinizi değiştiriyor.
Not: Dönütlerinize göre bu tüm ülkeler için belli bir hükûmet seviyesinde erişilebilir olabilir. En azından bu öneri ofiste bana yapıldı fakat sizin düşüncelerinizi de merak ediyorum.
“Pass the Issues” önceden seçtiğiniz reformla uyumlu bir ödüle sahip.
“Great Power of the East” görevini tamamlarsanız Rusya’nın Devrimler Çağı’ndaki son görevlerine erişebileceksiniz:
Burada öne çıkan şey ise son görevden elde edilen %5 İdari Verimlilik ve Devrimcilik Tutkusu / Mutlakıyet.
Görev ağacı kısmından bu kadar fakat işlerimiz tam olarak bitmedi.
Görev ağacının yanı sıra Rusya bir sürü yeni olaya da sahip!
Not: Evet, etki kısmındaki eksik yerelleştirmenin farkındayım. Geliştirici Günlüğü bittikten sonra bunlar düzeltildi.
Ve tabii ki Rus köylülerine ve vahim kaderlerine değinen bir olay zinciri.
Rusya ile ilk tamamlayacağınız görevlerden biri Soylular için bir ayrıcalık tanımanızı isteyecek: “Early Serfdom” ya da “Increased Peasant Freedom” ikinci seçenek köylüler için alternatif tarih seçeneği.
Bu geliştirici günlüğünde Serflik kısmını göstereceğim.
Bu ayrıcalıktan kalıcı olarak kurtulmak için görev ağacının Devrimci kısmındaki “Abolish the Serfdom” görevini tamamlamanız gerekiyor.
Bugünlük bu kadar. Hepinize zamanınızı ayırdığınız için teşekkür ediyorum! Haftaya PDX Big Boss ile birlikte Batı Avrupa’ya odaklanacağız çünkü sırada Fransa var!