Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta hükûmet mekaniklerinden ve ücretsiz yeniliklerden bahsediliyor.
İyi günler ve bir başka Geliştirici Günlüğüne hoş geldiniz! Bu hafta oyuna eklenen çeşitli içeriklere bakacağız, bunların ilki Domination ile gelen hükûmet mekanikleri yenilemesi ve eski DLC’ler ile ana oyuna eklediğimiz yenilikler olacak.
Başlamadan önce toplulukta geçtiğimiz birkaç haftada bolca tartışılan 1.35’teki aşırı güçlenmeden bahsetmek istiyorum. Geliştirici Günlüklerinde gösterdiğimiz içerikler genellikle daha ham hâlde oluyor, sadece değerler açısından değil bazen etkiler açısından da. Kalite kontrol ve Beta testleri, sizin de dönütleriniz ile birlikte ilerleyen haftalarda ilk içeriğin şeklini oldukça değiştirebiliyor. Bunun sonucu olarak, Geliştirici Günlüklerinde gösterdiğimiz şeyler genellikle son hâlinden farklı oluyor. Geliştirici Günlüklerinin altında paylaştığınız yorumlarınızı okuyup oyuna entegre etmekten büyük gurur duyuyoruz. Bu fırsatı değerlendirip; Osmanlı, Fransa, Japonya ve önceden bahsettiğimiz tüm Büyük Güçlerde dengeleme için önemli adımlar arttık, bonusları azalttık, güçsüzleştirdik ve hatta bazılarında etkileri tamamen değiştirdik. Bunun bir kısmı sizin muhteşem dönütleriniz sayesinde gerçekleşti, böylelikle bizi geliştirme sürecinde yönlendirebiliyorsunuz. Bunu da söylemişken, yorum yapıp katkıda bulunduğunuz için teşekkür etmek istiyorum, her zaman istediğimiz kadar çok cevap veremesek de gerçekten dönütlerinizden memnunuz ve olabildiğince dikkate alıyoruz. Şimdi ise bugünün içeriğine geçebiliriz!
Domination ile sahip olacağınız tüm Hükûmet Mekaniklerinin güncellenmiş hâline bir bakalım. Bunların benzer bir kutu kullandığını fark etmiş olabilirsiniz, bu artık Hükûmet sekmesinin bir parçası olacak (Not: Mor kutu mekaniklere sahip olmayan ülkelerde bulunmayacak). Bu eklentinin ve özel Hükûmet mekaniklerinin bakımının daha kolay olması için yapıldı fakat aynı zamanda modlama ihtimallerini de yükseltiyor (bununla alakalı önümüzdeki hafta daha derinlemesine konuşacağız):
Hükûmet penceresinin yeni görünümü. Birden fazla mekaniğe sahip olduğunuzda, yatay bir çubuk ile kaydırıp hepsini görebileceksiniz.
Şimdi ise ne olduklarına bakalım:
Osmanlı Çöküşü
Osmanlı Devşirmesi
Rus Zümre Ayrımı
Rus Hükmü
İspanyol Konsey Sistemi
Japon Hristiyan Güneş Toprakları
Yeni Prusya Askerileşmesi
Prusya Askerileşmesindeki dönütlerinizi dikkate alıp bazı değişiklikler yaptım:
- Kara Ordu Limiti Artışını kaldırıp yerine Kara Bakım Maliyeti Düşüşü ekledim.
- Erime 2. ve 3. seviyelerde yarı yarıya düşürüldü.
- Askerileşmenin erimesini yavaşlatmak için bazı önlemler eklendi.
- Askerileşme Etkileşimleri artık 50 yerine 20 Askerileşme harcıyor.
Paralı Asker Askerileşmesi
Not: Bu reform diğer Askerileşme türleri ile BİRLEŞMEYECEK.
Kore Mükemmeliyetçiliği
Parlamento vs Monarşi (İngiliz Parlamentosu tarafından kullanılıyor)
Ve Şogunluk, Domination’un parçası olmasa da ufak bir dengeleme aldı:
- Roninleri Zorla Sınırdışı Et
- 10 yıl boyunca -1 Genel Huzursuzluk.
- 50 İdari Puan.
- 10 yıl boyunca Vasallarda %5 Bağımsızlık İsteği Düşüşü.
- Sankin Kotai
- 10 yıl boyunca +3 Diplomatik İtibar
- 50 Diplomatik Puan.
- 10 yıl boyunca Vasallarda +0.25 Otonomi Artışı.
- Kılıç Avı
- %15 Birim Maliyeti Düşüşü.
- 50 Askeri Puan
- 10 yıl boyunca Vasallarda %10 İnsan Gücü Yenileme Hızı Düşüşü.
Domination ile alakalı olmayan şeylere Ana Oyun içerikleri ile başlayalım. Bir süre önce paylaştığımız bir Geliştirici Günlüğünde size yeni Fikir Gruplarından ve halihazırda bulunanların dengelenmesinden bahsetmiştik (bu eski ile yeni arasındaki sizin dönütlerinizin sonucunu görmenin de çok iyi bir örneği!). O zamandan beri pek çok kulvarda farklı değişiklikler yaptık. 3 yeni Fikir Grubunun mevcut hâlleri:
Altyapı Fikirleri:
Not: İdareyi Genişletme Maliyeti düşüşünden endileşenmeyin, sonsuza kadar beleş kalacağı anlamına gelmiyor, detaylarını [url=https://eu4.paradoxwikis.com/States_and_territories#Governing_capacity]buradan[/url] okuyabilirsiniz.
Saray Fikirleri:
Not: “Respected Authority” fikri her Estate Ayrıcalığından elde edilen Mutlakıyet düşüşünü %20 azaltan bir etkiye sahip (yani ayrıcalık başına +1 ya da +2 Mutlakıyet anlamına geliyor).
Paralı Asker Fikirleri:
Not: Paralı Askerleri bölme özelliğini kaldırmaya karar verdik çünkü bu onları bölüp, 1k birliklerini tek bir toprakta karıştırıp birbirleriyle birleştirememeniz ve daha sonra tek bir birlik hâline getirememeniz gibi bir çıkmaza sokabiliyordu. Fakat etkinin kendisi hâlâ kodlar arasında, yani belki bir modcu bunu kullanışlı hâle getirebilir! Fakat ufak bir uyarı: senkronizasyon sorunlarına sebep olabiliyor, o yüzden dikkatle kullanın.
Şimdi yeni fikir gruplarını gösterdiğimize göre bazı öne çıkan değişikliklere bakalım:
Dini Fikirler
- “Church Attendance Duty” artık Doğru Dine Sahip Topraklarda %10 İnsan Gücü Artışı sağlıyor.
Ekonomik Fikirler:
İdari Fikirler:
- Core Oluşturma Maliyetinde Düşüş fikri 3. sıraya taşındı.
- İdari Kapasite Artışı %25’ten %20’ye düşürüldü.
Genişleme & Keşif Fikirleri:
- “Factories” fikri %10 Ticaret Şirketi Yatırım Maliyeti Düşüşü & %10 Ticaret Şirketi İdari Maliyeti Düşüşü verecek şekilde değiştirildi. Artık Keşif Fikirlerinin 5. sırasında. Genişleme fikirleri artık “Viceroys” fikrine sahip, bu eskiden Keşif fikirlerindeydi (Ayrıca Gümrük Vergisi mekaniğini de biraz değiştirdik, artık umarız ki daha işe yarar olurlar!).
- “Additional Diplomats” fikri artık +1 Diplomat ve Farklı Kıtalardaki Vasallarda %5 Bağımsızlık İsteği Düşüşü sağlıyor.
- Bu değişikliklerin amacı Genişleme fikirlerini “Amerika” kolonizasyon fikri yaparken Keşif fikirleri ise daha çok keşif ve Afrika’nın ötesine gitmek için olacak!
Hümanist Fikirler:
Not: Zamanınızı çok harcamamak için her değişikliği elimizle göstermek yerine daha büyük ve etkili değişikliklerden bahsedeceğiz!
Casusluk Fikirleri:
Not: spy_actions_cost_modifier yeni bir etki ve tüm Casusluk ile alakalı etkileşimlere uygulanıyor ayrıca can_claim_states de artık bir etki! Fikir gruplarını seçerken her zaman bir maliyet/karşılık ilişkisi bulunuyor umarız ki Casusluk fikirleri artık daha işe yarar olur!
Aristokratik Fikirler:
Not: Buradaki en büyük değişiklikler güçlü süvari fikrini bölmek, hak iddiası oluşturma ve haksız istekler maliyetini düşürmek oldu.
Savunma Fikirleri:
Not: Savunma Fikirlerinin politikalarında da değişiklikler yapıldı! Artık çoğunluğu oyunun işe yarayan kısımlarına odaklanıyor!
Nicelik Fikirleri:
Bu grup için İnsan Gücü ve Ordu Limitini biraz arttırmaya karar verdik, artık ikisi de %33. Bu deneysel bir değişiklik ve fikirlerinizi duymak isteriz!
Şimdi de kısaca politika değişikliklerine bakalım:
Savunma Politikaları:
Ve yeni Fikir Gruplarının Politikalarına son bir kez daha bakalım (pek bir değişiklik olmadı fakat aklınız kalmasın diye gösteriyoruz).
Paralı Asker Fikirleri:
Saray Fikirleri:
Altyapı Fikirleri:
Ayrıca not etmeliyim ki YZ artık sadece daha iyi Fikir Grupları seçmiyor aynı zamanda bunları birbirleriyle sinerjileri olacak şekilde yapıyor işte bunun bazı faktörleri:
- Kendi Ulusal Fikirleri ne kadar askeriye odaklı?
- Şu anki hükümdarlarının, varislerinin vs. puan üretimi nasıl? (yani hem fikir grubuna hem de teknolojiye geri kalmadan puan harcayabilirler mi?)
- Komşu devletler onları ne kadar tehdit ediyor ve onlara kıyasla güçleri ne durumda?
- Toprakları ne kadar savunulabilir durumda?
- Halihazırda hangi fikir gruplarına sahipler? (daha iyi Politika komboları için).
Hâlen bu konudayken yeni fikir gruplarıyla alakalı bazı olaylara bakalım!
Altyapı Fikirleri:
Saray Fikirleri:
Paralı Asker Fikirleri:
Not: Her Fikir Grubu 10 yeni olaya sahip olacak, pozitif ve negatif eventler eşit sayıda olacak!
Bu sırada yapmaya karar verdiğimiz bir başka önemli değişiklik ise “Askere Alım Yasalarını Esnekleştir” etkileşimini bir aç/kapa butonu hâline getirmek oldu. Yoktan 20.000 insan yaratmak yerine askere alım merkezleriniz artık standartlarını düşürecek ve İnsan Gücü Yenileme Hızınızı arttıracak:
Eskiden gösterilmiş içeriklerden tekrar bahsettiğimize göre, Topçu Birliklerine bir kere daha bakalım, artık düzgün isimli ve son hâline getirilmiş birim puanları ile görebilirsiniz:
Ana oyuna yaptığımız bir başka ilgi çekici değişiklik ise 5. Seviye Askeri Hükûmet Reformları oldu, bundan geçen hafta bahsetmiştik. Bunların çoğunluğu (bazı ülkelere özgü olanlar hariç) ücretsiz olacak:
Not: Reformların kapsamını göze aldığınızda, tüm dünyayı kapsadıkları için, bir ülkede hepsini göremeyeceksiniz. Şu anki örnek İsviçre’nin gördüğü!
1.35 ile birlikte bazı yeni ücretsiz ayrıcalıklar ekliyoruz, bunlar mekanikten yoksun bazı estatelere özel mekanikler ekliyor:
Not: Tabii ki bu ayrıcalıkların Hintli karşılıkları da var.
Devam edersek generallere, amirallere ve hatta hükümdarlara bazı yeni kişilikler ekledik, bunların hepsi ana oyunun parçası olacak:
Yeni General Kişilikleri:
- Süvari Lideri: %10 Süvari Hasarı Artışı.
- Zalim Taktikçi: %10 Moral Hasarı Artışı.
- Ön Saf Tutucu: %10 Alınan Moral Hasarı Düşüşü.
- Disiplinli Eğitim Subayı: %2.5 Disiplin Artışı ve %50 Talim Erime Düşüşü.
Yeni Amiral Kişilikleri:
- Donanma Stratejisti: %10 Çekilme İhtimali Artışı.
- İlham Verici Kaptan: %5 Donanma Morali Artışı ve %10 Donanma Moral Yenileme Hızı.
- Donanma Topçusu: %10 Top Sayısı Artışı.
- Tahta Duvarcı: %10 Gövde Boyutu Artışı.
- Marifetli Denizci: +1 Donanma Hareket Hızı.
Yeni Hükümdar Kişilikleri:
- Köylü İsyanı Lideri: %10 Moral Hasarı Artışı ve -1 Genel Huzursuzluk (Köylü Cumhuriyetlerine özel).
- Sanat Destekçisi: %5 Teknoloji Maliyeti Düşüşü ve %5 Fikir Maliyeti Düşüşü.
Şimdi de eski DLClere eklediğimiz içeriklere geçelim!
Leviathan sahipleri için 7 yeni Anıt ekledik (hepsi 3. Seviyesinde gösteriliyor):
Saragossa’daki Aljaferia Sarayı:
Not: Toprağın adının yazılışı doğru, Aragon artık ana kültürü Katalan olarak başlıyor.
Divriği’deki Divriği Hastanesi ve Camii:
Lothian’daki Edinburgh Kalesi:
Güney Jiangsu bölgesindeki Büyük Kanallar:
Kyoto’daki İmparatorluk Şehri
Avignon’daki Papalık Sarayı
Moskova’daki Aziz Basil Katedrali:
Dönütlerinizi dikkate alarak sanatçılarımızın desteğiyle Benin Surları Anıtını gerçektekine daha benzeyecek bir görsel ile yeniledik:
Not: Eski Benin Surları görselini dosyaların içinde farklı bir isim ile bıraktım, her ihtimale karşı biz (ya da modcular) daha uygun bir yerde kullanmak isteriz diye!
Golden Century sahipleri için önceki bir Geliştirici Günlüğünde de bahsedildiği üzere yeni Kutsal Tarikatlar ekledik:
Not: Burada gösterilen iki Kutsal Tarikatın benzer özelliklere (Yerel Savunma Artışı) sahip olduğunun farkındayız ve bunu en kısa sürede düzelteceğiz!
Rule Britannia sahipleri içinse birkaç yeni Donanma Doktrini ekledik ya da dengeledik:
Venedik Cephaneliği (yeniden dengelendi):
- Top Sayısı Artışı: %10.
- Denizci Bakım Maliyeti Düşüşü: %10.
Kore Panokseon Gemileri:
- Gemi Dayanıklılığı Artışı: %5
- Batan Gemilerden Kaybedilen Moral Düşüşü: %25
Japon Atakebune Gemileri:
- Ağır Gemi Hasarı Artışı: %5
- Donanma Morali Artışı: %5
Hansa Ticaret Filosu:
- Gemi Ticaret Gücü Artışı: %25
- Ticaret Korumasından kazanılan Denizcilik Geleneği Artışı: %100
Büyük Osmanlı Donanması:
- Gemi Maliyeti Düşüşü: %10
- Donanma Limiti Artışı: %20
Mağrip Korsanları:
- Korsancılık Verimliliği Artışı: %25
- Kıyı Yağması Yapabilir.
- Topraktan Elde Edilen Yağma Artışı: %50
Korsanlık Beratı:
- Çekilme Şansı Artışı: %10
- Donanma Hareket Hızı Artışı: +1
- Gemi Ele Geçirme Şansı: %20
Novgorod Uşkuynikleri:
- Deniz Piyadesi Miktarı: %15
- Denizci Bakım Maliyeti Düşüşü: %10
Dvoryane Amiralliği:
- Denizcilik Geleneği Artışı: +1
- Donanma Lideri Şok Artışı: +1
Malaya Denizciliği:
- Gemiden İnme Hızı Artışı: %50
- Deniz Yıpranması Düşüşü: %25
- Donanma Taşıma Yıpranması Düşüşü: %50
Çöp Donanması
- Hafif Gemi Maliyeti Düşüşü: %50
- Donanma Limiti Artışı: %25
Çin Hazine Donanması
- Ticaret Menzili Artışı: %25
- Kolonicilik Menzili Artışı: %25
- Hazine Donanması Geliri Artışı: %25
Maratha Donanma Topçuluğu
- Donanma Bombalama Maliyeti Düşüşü: %25
- Kuşatmaya Blokaj Etkisi Artışı: +1
- Blokaj Verimliliği: %25
Polinezya Denizciliği
- Deniz Kaşifleri Alabilir.
- Kolonicilik Menzili Artışı: %50
Naval Tactica: (Bizans İçin)
- Çekilme Şansı Artışı: %15
- Kadırga Hasarı Artışı: %20
Bask Deniz Piyadeleri:
- Deniz Kaşifleri Alabilir.
- Deniz Çıkartması Cezası Düşüşü: -1
Ayrıca Mandate of Heaven ile gelen Çin İmparatoru arayüzünü de güncelledik, bunun sebebi eklediğimiz yeni Hükümler ve Reformlara eşlik etmesi (bunları birkaç ay önce gösterdik) ve bununla alakalı kullanıcı deneyimini geliştirmek:
Hatırlatıcı: Mandate of Heaven sahipleri için Çin İmparatorluğu artık 10’dan fazla yeni Reforma ve Hükme sahip. Reformlar artık genellikle istediğiniz sırada tamamlanabiliyor fakat çoğunluğu özel gereksinimlere sahip (X fikir grubunu tamamlamış olmalı gibi).
Son olarak ise Reformcu dinini biraz değiştirdik, daha önce Protestanlığa yaptığımız gibi çeşitlilik eklemek için! Artık Görüşler aç/kapa butonları olarak kullanılabiliyor. Her açılan görüş Aylık 8 Coşku azaltıyor. Yaptığımız çoğu testte oyuncular en az 1 görüş sürekli açık şekilde oynayabiliyordu. Ek olarak, yeni bir görüş ekledik: Diplomasi, Coşkuyu yüksek tutmak ise kendince bazı etkilere sahip!
Not: Değerler son hâllerinde değil, dönütlerinize açığız.
Şimdi ise kapanış olarak Ana Oyundaki bazı kozmetik değişikliklere değinelim:
Japonya kurarken haritayı boyamaktan zevk alanlarınız için Japonya’yı kurduğunuzda Daimyo renginizi benimseme seçeneği ekledim, bunlar en popüler 15 Daimyo için geçerli. Birkaç tanesinin nasıl göründüğüne bakalım:
Shimazu Japonyası:
Oda Japonyası:
Takeda Japonyası:
So Japonyası:
Bu renkler ferahlık getirse de bazıları renk değişimini beğenmeyip orijinal Japonya rengiyle oynamak isteyebilir. Bu yüzden, 10 yıl boyunca alabileceğiniz bir karar ile orijinal Japonya rengine dönebileceksiniz:
Not: Orijinal ismini isteyen bazı kişiler için benzer bir karar daha ekledim!
Önceden tartışılmış bir konuya tekrar değinmek gerekirse, İngiltere ve Angevin bayraklarındaki fikirlerinizi sormuştuk:
İngiltere Bayrağı:
Angevin Bayrağı:
Not: Bayrağın köşeleri biraz tuhaf görünüyor fakat bunun sebebi Geliştirici Günlüğü için genişletip büyütmemiz!
Ve bu haftalık bu kadar! Umarız ki değişiklikleri ve eklemeleri beğenirsiniz, çünkü 1.35’e daha da derinlik katmak Domination’un yanı sıra Ana Oyun için de çok çaba sarf ettik. Bu yüzden değişiklikler listesi yine aşırı büyük olacak ve yüzlerce hata düzeltilmiş ya da değiştirilmiş olacak.
Haftaya Ogele önümüzdeki yama gelecek olan yeni modlama özelliklerden bahsedecek, o yüzden EU4’teki modlara ilgi duyuyorsanız okumanızı öneririz, çünkü önümüzdeki birkaç ayda bir sürü yeni başyapıt ile geleceklerdir!