EU4 günlüklerinde bu hafta görev ağaçlarının tarihinden, nasıl tasarlandığından ve gelecekte ne bekleyebileceğimizden bahsediliyor.
Herkese merhaba. Bugün haritalara değil de görevlere bakacağız. Görev sistemimizin tarihi ile bunları tasarlama felsefemiz hakkında bilgi vereceğim ve gelecek görev ağaçları hakkında düşüncelerimizi söyleyeceğim.
1.24 yamasında görevler baya sıkıcı duruyordu.1.25 yamasından önceki görev sistemini yukarıda görebilirsiniz. EU3’teki görev sistemiyle neredeyse tamamen aynıydı ve uzun bir süredir değişmesi gerekiyordu. Yeni sisteme geçişin nedenlerinden en önemli olanı görevleri unutabilir ve standart değil de daha etkili ve etkileyici yapmaktı. Eski sistemi savunanlar olsa da görevlerin değişimini hem oyunu geliştirmesi hem de topluluğun cevabı konusunda bir başarı olarak görüyoruz.
Görev sistemi değişimi Rule Britannia immersion paketi ile çıkmıştı. İlk yaptığımız görev güncellemeleri daha çok sistemi test etmek içindi. Yaptığımız şeyin çoğu eski “özgün” görevleri yeni sisteme geçirmek ve böylece bunları geliştirerek ilginç bir hikaye anlatımı yaratabilmekti. Bu sürece örnek olarak Fransa, Burgonya, Osmanlı ve İsveç ağaçlarını verebiliriz.
Burgonya’nın görev sayısı 1.25’ten önce oldukça azdı. Eski görevleri yeni sisteme geçirdiğimizde pek tatmin olmamıştık, bu nedenle birkaç yeni göreve eklenmişti.Eski görevlerin yeni sisteme geçirildiği görev ağaçlarında bir çok “Şurayı Fethet” tarzı basit görevler var. Bu tarz görevlere tabii ki ihtiyacımız var ama yeni sistemle çok çok daha iyi şeyler yapabileceğimizi fark ettik. Böylece İngiliz/Britanya görev ağacı doğdu:
Britanya görev ağacı hala oyundaki en büyük ve en çok içeriğe sahip ağaçlardan biri.Britanya görev ağacı geniş ve İngiltere veya Büyük Britanya ile yapmak isteyebileceğiniz her şeyi kapsıyor. Her ulusa böyle bir görev ağacı yapmak için yeterli kaynaklara sahip değiliz ama Rule Britannia için oldukça uygun bir değişiklikti ve görev ağaçlarının genişliği ile tasarımı konusundaki olanaklara gözümüzü açtı diyebiliriz.
Görev ağaçları Mughals (Dharma), Poland, Spain (Golden Century) yamalarıyla daha da evrim geçirdi. Dharma’da birçok özgün görev ağacı ekledik. Bunların yanında daha standart Hint görevlerini ve Dharma eklentisini satın almayan oyuncular için de bazı görevler ekledik. Standart görevleri tasarlamanın diğerlerine göre daha zor olduğunu ve daha çok zaman harcamamız gerektiğini keşfettik, ayrıca bir ülkeye ait kısa ve özgün görev ağaçlarının standart görevlerden daha zevkli olduğunu bulduk. Gelecekte birçok ülkenin kullandığı standart görevlere daha az öncelik vereceğiz ve küçük ülkeler için daha küçük ama oynaması daha zevkli görev ağaçları ekleyeceğiz. Örneğin 1.28 Spain yamasında Navarra, yüksek riskli ama yüksek getirisi olan seçeneklerin ve başkentini normal kısıtlamalar olmadan Yeni Dünya’ya taşıyabileyecekleri bir koloni dalının olduğu bir görev ağacına sahip oldu.
Peki görev ağaçlarını nasıl tasarlarız? Öncelikle bazı anahtar sorular sorarak amacımızı belirlemeliyiz. Görev ağacı ne kadar büyük olacak? Bedava mı olacak eklentiyle mi gelecek? Teması fetih mi, kolonileştirme mi, ticaret mi vs. olacak? Eventler gibi halihazırda bulunan içeriği ne kadar dahil edeceğiz? Şu anda Burgonya için yeni bir görev ağacı tasarlama aşamasındayım. Örneği Burgonya’daki amaçlarımız krallığa ve daha sonra imparatorluğa olan yükseliş; belki Lotharingia’yı kurabilmek; Kutsal Roma İmparatorluğu’na katılma ve liderliğe geçme olasılığı; Fransız vassallarını geri getirip Fransa’ya karşı kullanmak gibi (League of Public Weal’den esinlendik) yollarla Fransa’yla çatışmak gibi şeyleri içeriyor.
Ne yapmak istediğimize dair kesin bir fikrimiz olduğunda araştırmaya başlarız. Araştırmamız sadece kitaplara, haritalara ve akademik makalelere bakmakla sınırlı kalmıyor; topluluğumuzun yaptığı önerileri de okuyor ve modlarda ilham arıyoruz. Görevler için güzel ve sağlam fikirlerimiz oluştuğunda ilk taslağı yaratıyoruz. Ben kişisel olarak kalem ve kağıt kullansam da bazıları bilgisayar kullanmayı tercih ediyor.
Yeni Burgonya görev ağacının dağınık, akıl karıştırıcı ve oyuna aktarılamaz bir taslağı. El yazımın kötü olduğunu biliyorum.İlk oluşturduğumuz planların arayüzüne bile sığmadığını fark ettikçe veya görev ağacının başlarına ekleyebileceğimiz güzel bir görev fikri geldikçe taslaklar da birçok kez değşiyor. Bu aşamada her görevin mekanik açıdan nasıl çalışacağını öğreniyoruz. Her şey bittikten sonra geriye komut dilimizi kullanarak oyuna aktarmak kalıyor. Bu oldukça uzun bir süreç ve yine bu sırada oyuncuların Gujarat ile Shinto dinine geçmesi gibi beklenmedik şeylerde bile görev ağacının çalışmaya devam etmesini sağlamaya çalışıyoruz. Haritadaki göstergelerin iyi çalıştığından ve kalite güvencesine teslim etmeden önce olabildiğince fazla bug’ı çözdüğümüzden emin olmak istiyoruz.
Peki o zaman yılın sonlarında çıkacak Avrupa yamasındaki görev ağaçlarından ne bekleyebilirsiniz? Burgonya üzerinde çalıştığımızı söylesem şaşırmazsınız herhalde. Bunun yanında odak bölgelerimize (Almaya, Fransa, İtalya ve Balkanlar) hem büyük hem küçük, yama veya eklenti ile gelecek çeşitli görev ağaçları eklemeyi planlıyoruz. Büyük görev ağaçları adayları arasında Fransa, Avusturya ve Papalık var. Oldukça fazla oynanan bu ülkelere içerik yaratmak için birçok kaynağa sahibiz. Sırbistan, Provence ve Saksonya ise orta büyüklükteki görev ağaçları alabilir. Ulm ve Hesse’de ise küçük eklemeler olabilir.
Her zaman olduğu gibi hangi ülkelerin yeni bir görev ağacını hak ettiği ve görev ağaçlarının neler içermesi konusundaki fikirlerinizi bekliyoruz. Gelecek haftaki Jake, oyunun mekanik kısmı için olan azimlerimizden bahsedecek.