Europa Universalis IV resmî Discord sunucusunda 21 Ağustos TSİ 16.00’da geliştiricilerle soru cevap etkinliği düzenlendi.
Tinto ekibi ile diğer Paradox ekipleri arasında ne kadar etkileşim var?
Bilgi paylaşımı için Paradox Studios’tan ve merkezî hizmetler (pazarlama, topluluk yönetimi, çıkış yönetimi, bilişim teknolojileri, finans, motor vb.) için Paradox Interactive’den epey destek alıyoruz. Fakat söz konusu EU4 olduğunda şu sıralar yalnızca Paradox Tinto çalışanları ve iş birlikçileri tarafından yapılıyor.
EU4’e en son eklediğiniz içerikte sizi asıl zorlayan şey neydi?
Domination’a eklediğimiz oldukça fazla miktardaki içerik çok ama çok zorlayıcıydı ve farklı zamanlarda farklı sebeplerden (zaman kısıtlamaları, test sonuçları vb.) gözden çıkardığımız çok daha fazla içerik tasarımız vardı. EU4’teki Büyük Güçlerin çoğuna aynı anda el atmak da zorlayıcıydı çünkü hepsi için ilgi çekici, eğlenceli ve farklı hissettiren içerikler oluşturmanın yanı sıra bu DLC kapsamındaki tüm ülkeleri ve bölgeleri dengelememiz lazımdı (önümüzdeki güncellemede, yani 1.36’da bunları cilalamaya devam edeceğiz).
Gelecek EU4 DLC’si EU5’ten önceki son DLC mi olacak?
Hayır.
Daha çok yaşam kalitesi güncellemesi yapmayı planlıyor musunuz?
Şu anda büyük çaplı yaşam kalitesi güncellemelerine dair bir planımız yok.
Geliştirici ekibi en çok hangi ülkeyi geliştirmekten zevk aldı? Peki ya geliştirmesi en sıkıcı olan ülke hangisiydi?
Tinto’da geliştirilen tüm EU4 DLC’leri arasında içerik üretmekten en çok zevk aldığımız ülkeler Lions of the North’taki (doğrusunu isterseniz bu DLC’yi geliştirirken çok zevk aldık) Töton Tarikatı, Gotland ve Riga diyebilirim. En sıkıcısı ise Domination’daki Çin ve Moskova diyebilirim. Çin çünkü tasarımda, dengelemede ve meşhur selleri cilalamada sıkıntılar yaşadık. Moskova çünkü yapay zekâsının yeni içerikle iyi çalışması için biraz zaman harcamamız gerekti.
Bir güncellemenin/DLC’nin odağının hangi bölge olacağı nasıl belirleniyor?
Paradox Tinto ekibi ve Paradox Interactive’in EU4’e adanmış merkezî ekipleri topluluğun oyunda ne görmek istediğini yakından inceliyor. Yani çoğu zaman fikirleri hayran kitlesinden alıyoruz. Tabii son kararı etkileyen bazı pratik meseleler de var, @Producerjohan ve @Pavía birlikte çalışarak sırada hangi bölgenin olduğunda karar kılıyor ve oyunun hep eğlenceli olmasını sağlıyor!
Gelecek EU oyunundan önce kaç DLC daha çıkacak?
EU4 için daha çok DLC planlıyoruz fakat kaç tane olduğunu söyleyemeyiz.
Hangi küçük boyuttaki “büyük” güçlere daha çok içerik gelmesini bekleyebiliriz? Hollanda bölgesi için daha çok içerik gelecek mi?
Gelecek DLC’de Orta Doğu’daki bazı küçük ve orta boyuttaki güçleri elbette elden geçireceğiz. Hollanda bölgesine gelince Domination’da bu bölgeye biraz içerik eklemeyi isterdik ancak zaman kısıtlamalarından dolayı mümkün olmadı. Önümüzdeki yıl zamanımız olur mu bir bakalım.
EU4 için ne planlıyorsunuz?
Hâlihazırda yeni bir DLC’nin üstünde çalışıyoruz! Umarız çıktığında beğenirsiniz!
Gelecek DLC’nin Orta Doğu’yla ilgili olacağını biliyoruz. Peki ondan sonraki DLC’nin konusuna karar verdiniz mi? Bir süredir Güney Amerika’yla ilgili olacağına ilişkin söylentiler duyuyorum.
Gelecek DLC’den sonraki DLC’de ne yapmak istediğimize karar verdik fakat henüz bundan bahsedemeyiz.
Anlıyorum, her ufak ülkenin kendine özgü büyük birer görev ağacı olamaz fakat varsayılan görev ağacı gerçekten sıkıcı. Daha çok “bölgeye özgü varsayılan” görev ağacı ekleme planınız var mı?
Belirli bir bölgeye odaklı DLC’ler üstünde çalıştığımızda “bölgeye özgü varsayılan” görev ağaçlarına mümkün olduğunca içerik eklemeye çalışıyoruz. Örneğin Origins’te ülkeye özgü olanların yanı sıra 4 adet bölgeye özgü varsayılan görev ağacı yaptık.
Ticaret sistemini elden geçirerek daha dinamik olmasını ve daha az Avrupa merkezli olmasını sağlamayı planlıyor musunuz yoksa bu, gelecek oyunda mı olacak?
Ne yazık ki EU4’te bunu değiştirmeyeceğiz. Sistemi elden geçirmek makul değil.
1444 harici başlangıç tarihlerine ilgi gösterir misiniz?
Hayır, her şeyden önce 1444 başlangıcına odaklanacağız.
Kültürleri elden geçirmeyi planlıyor musunuz?
Kültürleri elden geçirmeyi planlamıyoruz.
Gelecek EU4 DLC’leri ve güncellemeleri yeni mekanikler içerecek mi yoksa daha çok görev ağacı, özel birim ve ülkeye özgü içerik mi beklemeliyiz?
Gelecek EU4 DLC’leri ve güncellemeleri Domination ile Lions of the North gibi olacak. Yani yeni mekanik yok, yalnızca yeni içerik.
Oyunum son zamanlarda iyice ağırlaşmaya başladı. Planladığınız bir optimizasyon yaması var mı?
Her yamada biraz optimizasyon olacak fakat neredeyse yapabileceğimiz her şeyi yaptık. Yeni mekanik eklemememizin ve haritayı daha çok değiştirmememizin başlıca sebeplerinden biri bu.
Bahmanilerin çöküşü ve Osmanlı’nın Memlükleri fethetmesi gibi gerçek olayları daha iyi simüle etmek için daha çok önceden yazılmış barış anlaşması ve olay ekleyecek misiniz?
Bir ülkenin/bölgenin durumunu tamamen değiştiren bu tip ani olaylar konusunda dikkatli olmaya çalışıyoruz. Amacımız, doğrudan sonuçlarını kodlamaktan ziyade (öbür türlü EU2 AGCEEP modunun framework’üne dönerdik) bunu oyun mekanikleri ve oynanışa ufak düzeltmeler yapmak suretiyle simüle etmek.
Hata raporlarını çoğunluğuna değinecek şekilde nasıl inceliyorsunuz?
Hata raporlarına bir Ciddiyet değeri veriyoruz, Oyunu Engelleyen ile Ufak arasında değişiklik gösteriyor. Ciddiyetine bağlı olarak ekip tarafından önceliklendiriliyorlar ve bir kişiye veriliyorlar, o kişi de mümkün olduğunca sorunu çözmeye uğraşıyor.
Varsayılan görev ağacı daha çok genişletilecek mi?
Dürüst olmam gerekirse zannetmiyorum çünkü oyuncuların genel olarak geliştirme zamanımızı varsayılan görev ağacını iyileştirmektense yeni ülke ve bölge odaklı görev ağaçları üzerinde harcamamızı tercih ettiğini düşünüyoruz.
Daha önceki görev ağaçları, Fransa ve diğer güçler için getirilen yeni ağaçlardaki kadar güçlü ve derin hissettirecek şekilde değiştirilecek mi?
Dünyanın büyük kısmını daha derinleştirerek o noktaya yavaşça ulaşıyoruz. Bazısı henüz o seviyeye gelemedi, en yenilerin bazıları da muhtemelen gözden geçirilecek ve topluluğun geri bildirimine dayanarak (genelde bunu yapmaya çalışıyoruz) biraz daha güçsüzleştirilecek.
Random New World ve Custom Nations ne zaman güncellenecek?
Random New World’ü devam ettirmesi Johan’ın da birçok kez söylediği gibi gerçekten çok sıkıntılı; bu yüzden genelde yalnızca işlevsel olmaya devam etmesini sağlıyor, sebep olduğu çökmeleri düzeltiyor ve biraz daha fazlasını yapıyoruz. Custom Nations’a gelince yeni değişikliklerle güncel tutmaya çalışıyoruz fakat çoğunlukla “düşük öncelik” listemizde olduğu için düzgün şekilde güncellenmesi diğer özelliklere nazaran daha çok zaman alıyor.
Ana menüye çıktığınızda oyunun baştan başlatılması düzeltilecek mi?
Yanlış hatırlamıyorsam bu konuyla ilgilenmiştik ve böyle bir düzeltmenin Tinto’nun mevcut görevini fazlasıyla aşan ciddi mimari değişimler gerektireceğine karar vermiştik. Oyunun üzerinde durduğu zeminin istikrarını bozmak istemiyoruz, bunun yerine tüm kodlama ve kalite kontrol çabasını oynanış ile hata düzeltmelerine yöneltmeyi yeğleriz. Yani muhtemelen asla düzeltilmeyecek, üzgünüm.
CK3’teki aile ağaçları gibi ülkelerden ziyade insanlara odaklanan özellikler eklemeyi düşünüyor musunuz?
Yok, bunun için Clausewitz motorunun yeni versiyonuna (CK3 bu versiyonda çalışıyor) ihtiyaç duyardık ki yeni bir oyun yapmamızı gerektirirdi.
EU4 tutorial’ını nasıl geliştirirsiniz?
Sihirli lambamdaki 3 dileğimi kullandım zaten.
EU4’te gelecekte (ya da daha gerçekçi olmak gerekirse EU5’te) hükümdarın, eşinin ve veliahdının kişilikleri daha büyük bir rol oynayarak daha çok artı/eksi verecek mi?
EU4’te bununla aktif olarak uğraşmak istemiyoruz çünkü oyunun motoru karakterleri derinlemesine ele almak için tasarlanmadı. Ayrıca EU ile CK’yi kapsamları ve oynanışları bakımından farklı kılan tasarımsal bir sebep var: Orta Çağ ve Modern Çağ siyaseti birbirinden farklı, ilki daha çok hükümdarın kişisel ilişkilerine ve becerilerine bel bağlamasıyla ilgiliyken ikincisi daha çok sayıda karakterin ve kurumun dâhil olduğu “Modern Devleti” geliştirmek üzerine kurulu.
Görev ağacı elden geçirmeleri ve güncellemeleri için hangi bölgeler önceliğiniz oluyor? Yakın zamanda daha iyi yerli mekanikleri bekleyebilir miyiz?
Son DLC’lere bakarsanız genellikle önceliğimiz içeriği en çok eskiyen bölgeler oluyor. Bununla birlikte en son yamalarda güncellenen bölgeleri de dengeleyip cilalamaya çalışıyoruz. Yerlilere gelince 1.32 ve 1.33’ten sonraki dengesiz hâlinden memnun değiliz ancak üstlerinde zaten biraz zaman harcamış olduğumuz için yeni geliştirmeler için biraz beklemeleri gerekecek.
Reformasyon Çağı’ndaki Birlik Savaşları/Trent Konseyi mekaniklerini güncellemeyi planlıyor musunuz?
Ufak bir dengeleme güncellemesi gelir elbette. Büyük bir elden geçirmeyse hayır, şu anki planlarımız arasında yok.
EU4’e daha çok din (Baltık paganizmi gibi) eklemeyi düşünüyor musunuz yoksa mevcut miktarın yeterli olduğunu mu düşünüyorsunuz?
Genel anlamda oyuna eklenebilecek dinlerin çoğu için mekanik ve özellik ekledik, hatta fazlasını da yaptık (Nors dini öhöm öhöm). Fakat yeni bir DLC’ye uyduklarını düşünürsek bu fikre açığız, mesela Origins’te Musevilik mekanikleri eklemiştik.
Şu anda oyunun en çok ihtiyaç duyduğu en büyük denge değişiklikleri sizce neler?
Şahsen oyun dengesinin genel manada gayet iyi durumda olduğunu düşünüyorum, bize düşen bu dengeyi fazla bozmamak. Yakın zamandaki yamalarla ilgili başlıca şikâyetim Osmanlı yapay zekâsının Orta Asya bozkırlarına genişlemesi çünkü bu yüzden Moskova ve bazı bölgesel güçler olması gerekenden çok daha fazla zorlanıyor. Fakat belirli ülkeleri diğer genişleme yollarının önünü tıkamadan “yönlendirmek” hayli zor.
Epic Games Store’da DLC aboneliği olacak mı?
Epic şu anda abonelik modelini desteklemiyor, yani gelecekte bunu destekleyip desteklemeyeceklerine bağlı (üzgünüz, kesin bir şey söylememiz imkânsız).
Gelecekte koloni ülkeleri/Güney Amerika/Orta Doğu için planlarınız var mı?
Hepsinin daha çok içerikten faydalanabileceğinin farkındayız ve bir noktada bunların üstünde çalışmayı isteriz. Fakat Orta Doğu’dan sonra ne yapacağımıza ilişkin konuşmaya henüz hazır değiliz.
Bazı görev ağaçları ait oldukları ülkenin tarihine benzerlik gösterirken (İspanya gibi) bazılarıysa ait oldukları ülkenin tarihte ne yapabileceğine dair yaratıcı fikirlerden oluşuyor (Dithmarschen gibi). Yeni görev ağaçlarını tarihsel yönde mi yoksa yaratıcı yönde mi eklemeye meyillisiniz?
Ülkeye göre değişiyor. Dönemin “tarihsel kazananları” üzerinde çalışırken daha çok tarihsel içeriğe sahibiz ve çoğunlukla bundan sapmak daha zor. “Tarihsel kaybedenler” üzerinde çalışırken daha özgürce çalışıp biraz daha yaratıcı davranabiliyoruz, Töton Tarikatı gibi. Diğer ülkelere kıyasla mevcut kaynakların daha kısıtlı olduğu Afrika ülkeleri üzerinde de Origins’te denemeler yaptık. Bizim için önemli olan görev ağaçlarının eğlenceli ve ilgi çekici olması, tarihsel veya yaratıcı yönde olması fark etmiyor (yine de ilkine daha çok odaklanıyoruz çünkü topluluğumuzun bu yönde beklentileri daha fazla oluyor).
Sihirli bir dilekle oyuna bir şey ekleyebilseniz ya da bir yönünü geliştirebilseniz ne olurdu?
Sihirli dileğimi yapay zekânın görev ağaçlarını takip etmesini ve faydalanacağı görevleri aktif olarak tamamlamaya çalışmasını sağlamak için kullanırdım. Yalnızca sonuçları görmenin eğlenceli olacağından değil, aynı zamanda yeni içeriği hem oyuncular hem de yapay zekâ için dengelemek fazlasıyla zaman harcattığı ve her zaman optimal sonuçlar vermediği için.
Geriye dönüp güncellemek istediğiniz kendine ait bir bölgesel DLC’si olmayan ülkeler var mı?
Domination’da güncellemek istediğimiz Avusturya ve Hollanda gibi birkaç ülke vardı fakat DLC’nin içeriği zaten devasa olduğu için bundan vazgeçmek zorunda kaldık. Son teslim tarihlerine daha iyi bir vaziyette ulaşabilmek için önceliğimizin mevcut içeriği cilalamak olmasına karar verdik.
Gelecek DLC Orta Doğu’yla alakalıysa Arabistan kendine has görev ağacına ve idealara sahip olacak mı?
Olabilir, yaz tatilinden sonra (İspanya’da eylül ayında) bakacağız…
Diplomatlar gibi otomatik misyonerler oyuna eklenir mi?
Asla asla deme!