Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Çin bölgesindeki değişikliklerden bahsediliyor.
Herkese merhaba, mutlu yıllar ve umarım ki 2023 size sağlık, huzur ve mutluluk getirir. Şimdi Çin için getirdiğimiz yeni içeriklere bir göz atalım! Bunun üzerine düşünmeye bir yıl önce başlamıştık, daha 1.33 güncellemesi üzerinde çalışırken fakat şimdi zamanı geldi!
Başlamadan önce, göreceğiniz içeriklerin daha bitmemiş olduğunu unutmayın. Bu yüzden dönütleriniz oldukça önemli!
Europa Universalis oynamak tamamen ülkenizi kurmak, geliştirmek ve genişletmek ile alakalı. Tüm olay her fethin uğraşlarını ve heyecanını tatmak, ekonomik çöküntünün ucunda mücadele etmek ya da hamlelerinizi doğru planlamak üzerine. Fakat, Ming bir oyuncunun elinde bu tarz sıkıntıların hiçbirini yaşamıyor çünkü oyuna 1444 yılında en yüksek gelişmişlik ve en güçlü ekonomi ile başlıyor ve 1.35’e kadar çoğu oyuncu için oldukça rahat bir tecrübe olarak görülüyordu. Tabii erken oyunda bazı engeller bulunuyordu fakat genel oynanış hiç de zorlayıcı değildi ve bu yüzden pek çok oyuncu Büyük Ming ile oynamaktan çekiniyordu, azımsanmayacak miktarda içeriğe ve Mandate of Heaven mekaniğine sahip olmasına rağmen. Tabii sıkıntıların çoğu Mandate of Heaven’dan ötürüydü. Tüm bu potansiyeli ortaya çıkarmak için Ming’e, diğer Çinli ülkelere, Jurchenlere ve Qing’e bolca yeni görev, olay ve daha fazlasını ekleyeceğiz!
1.35 ile Ming’e pek çok içerik ve mekanik eklenecek:
- Tamamen yeni görev ağacı.
- Yeni estate, Hadımlar.
- Hadımların nüfuzunu azaltıp (tarihsel) çöküşünüzü engellemek için pek çok engel.
- Pek çok görev ile etkileşim içinde olan bir düzineden fazla yeni Reform (evet, Mandate kazanma ve kaybetme oranını değiştirdik).
- Pek çok görev ile etkileşim içinde olan yeni hükümler.
- Görev ağacına dahil olan ve olmayan yeni olaylar.
- Mandate mekaniği için yeni modlanabilir özellikler.
- Pek çok toprağa yayılmış yeni bir anıt.
Şimdi ağaca bir göz atalım!
(Not: İkonlar geliştirme aşamasında)
Ming, tarihsel olarak oldukça devasa bir bölgeye, zenginliğe ve amaca hükmediyorlardı. Fakat 1444’te mevcut hükümdar kendinden önceki hükümdarın niteliklerine göre oldukça başarısızdı, bu da oyun içerisinde 1/1/1 yetenekler ile yansıtılıyor. Büyük Ming İmparatorluğu, Kuzey ve Batı’da hordalar tarafından sürekli taciz ediliyor, Güneydeki haraçgüzarları üzerindeki nüfuzu azalıyor ve Japon meselelerinde hiçbir sözü geçmiyor. Aynı zamanda oyun içerisinde Ming hanedanın yükselişine (ve çöküşüne) sebep olan seller ve depremler ile karşılaşacaksınız, bu Mandate yükselişini oldukça baltalayacak. Etkileri birkaç belli binaları inşa ederek ve bazı ilgili görevleri tamamlayarak azaltılabilir.
Büyük Ming’in başlangıçtaki durumu bir başlangıç olayı ile gözler önüne sürülüyor ve anlatılıyor:
(Not: Görevler, çizimler ve açıklamalar geliştirme aşamasında)
İmparatorluktaki toprakların özerkliği yükselecek, en az %25 olacak şekilde. Bu özerklik süregelecek, azaltmak ve eninde sonunda ortadan kaldırmak ise size kalmış olacak. Bunun için İmparatorluğun içindeki ve dışındaki pek çok meseleyi çözmeniz gerekecek ve pek kolay olmayacak.
Pek çok meslektaşımın da başını ağrıtan ikinci engel ise yeni estate Hadımlar. İmparatorun yakınındaki güçlü bir danışman grubu olan hadımlar, iç işlerin durumuna ve İmparatorun kendi kabiliyetlerine göre güç kazanacak ya da kaybedecek.
Hadımlar oldukça güçlü bazı estate ayrıcalıklarına sahip olacak, bunların çoğu aşağıda da görebileceğiniz üzere sahip oldukları kraliyet topraklarına göre güçlenecek:
(Not: Evet, onlar neredeyse %60 kraliyet toprağı ile başlarken siz sadece %15 ile başlayacaksınız. Bu oyunun başındaki Ming hükümdarı ve Hadımları arasındaki güç dengesini yansıtmak için yapıldı)
(Not: İkonlar geliştirme aşamasında)
Ülkenizi reform etme işlemini Hadımların nüfuzunu yıkarak yaparsanız pek de hızlı olmayacak fakat onlara da çok sırtınızı yaslarsanız kaçınılmaz yozlaşmaları ile mücadele etmeniz aşılamayacak bir engele dönüşecek ve çöküşünüz ile sonuçlanacak. Bu çift taraflı kılıcı dengede tutmak oyuncunun kendisine kalmış.
Dahası, bu yeni estate için diğerlerinden farklı olacak özel bir felaket yaratmaya karar verdim. Bu felaketin çözümü çok daha zararlı olacak ve diğer estate felaketlerine göre daha zorlayacak. Diğer estate felaketleri nüfuzu belli bir miktara düşürüp daha sonra bitirmek için bir karar geçirmenizi istese de Hadımların felaketi kararı tamamen değiştirecek. Diğer estateler gibi nüfuz belli bir miktara düştüğünde sona erecek. Fakat felaket sırasında size sunulan kararı her geçirişinizde Hadımlar:
- Nüfuzlarını düşürmek için rastgele bir ayrıcalık kaybedecek.
- Özel büyük bir isyancı grubu ortaya çıkarıp, bu isyancıların kuşattığı her toprak mandate değerinizi hatırı sayılır miktarda düşürecek.
- İstikrar kaybettirecek (kararı almak için gerekiyor).
Bu döngü Hadımların nüfuzu yeterince düşünceye ya da hiçbir ayrıcalıkları kalmayana kadar devam ediyor, bu yüzden felaketten uzak durun derim! Aynı zamanda Hadımlar ile görevler ve olaylar aracılığıyla da etkileşime girebilecek ve yeni ayrıcalıklar (yıllık yozlaşma bedeli olmayanlar mesela) açabileceksiniz. Devam etmeden önce YZ’nin yıllık yozlaşma miktarı ile nasıl oynayacağını bilerek kodlandığını unutmayın, fakat hâlâ yeterince patlıyor! Şimdi yeni görevlere, gereksinimlerine ve daha önemlisi ödüllerine bakalım!
Ming’in ardındaki fikir ise, başlangıç boyutunu göz önünde bulundurarak, tüm dış işleriyle alakalı görevlere (istisnasız) diplomatik bir yol / çözüm sunmaktı. Zaten oldukça büyüksünüz ve daha da genişlemek istemiyorsanız, zorunda olmayacaksınız!
1.34 dönütlerinden gördüğüm ve eklemek istediğim bir şey ise “Olay Öngörüşü” özelliğiydi, olayın ne ile alakalı olduğunu özetleyen ve ödüllerinin ne olacağını gösteren tıklamadan önce bilgi. Görev ağacını geride bırakmadan önce, ikinci kısmının çoğunluğu Ming İmparatorlarından esinlense de Mandate of Heaven’ı alan tüm Çin ülkelerince kullanılabileceğini belirteyim, aşağıda detaylarına değineceğiz. Daha önce de söylendiği gibi 1.35 Mandate mekaniğine pek çok yenilik getirecek, şimdi en büyüğüne bakalım:
(Not: Geliştirme Aşamasında)
Mandate artık 10’dan fazla yeni Reforma ev sahipliği yapıyor bunların çoğunluğu oyunun geçtiği süre olan 15. ve 19. yüzyıllar arasındaki reformlardan esinleniyor.
- Çoğunluğu rastgele sırayla tamamlanabiliyor.
- Bazıları görev ağacı ile açılıyor (Buna tüm Çin ülkeleri dahil).
- Yeni reformlardan iki tanesinden birini seçerseniz diğerini seçemiyorsunuz.
- Bazıları belli bir miktarda reform geçirmenizi isteyebilir (yaşasın modlanabilirlik!).
- Bazıları ülkenin belli bir yönde ilerlemiş olmasını gerektirebilir (Belli fikir gruplarının tamamlanması ya da alternatifinin yapılması, belli görevlerin tamamlanması vs.).
- (Neredeyse) Tüm reformlar İmparatoru ve ona bağlı devletler, hem haraçgüzarları hem de haraçgüzar olmayanları etkiliyor.
- Artan reform miktarından ötürü Mandate artışı ve düşüşü arttırıldı.
Mandate ile ilginç ödüllerin elde edilmesini istedik ve bu yüzden bazı reformlara yeni ve ilginç bonuslar ekledik, yeni Koordinatör Makamları gibi. Bunlar Kutsal Tarikatlar gibi çalışıyor isimleri ise: Buzhengshi, Anchasi ve Du Si.
(Not: Geliştirme Aşamasında)
Devam etmek gerekirse, yukarıdaki görselde de görülebileceği üzere yeni hükümler de eklendi. Bazı favorilerim:
Reformlar gibi hükümlerin de oynanışın görevler ve olaylar aracılığıyla parçası olmasını istedik. Bu yüzden hükümler:
- Bazı görevlerin gereksinimi olarak aktif olmaları gerekebilir.
- Bonusları bazı görevler aracılığıyla değişebilir ya da yükselebilir.
- Bazı reformlar için gereksinim olabilirler ya da tam tersi.
Yeni eklenen tüm bu şeyler kodlu ve sizin de neler yapacağınızı dört gözle bekliyoruz!
Yukarıda da bahsettiğim gibi, diğer Çin ülkeler, Jurchen kabileleri, Mançular ve Qing de yeni içeriklere sahip olacak.
Qing ile alakalı yeni in ağaçları 3 kısma ayrılıyor:
- Bir ülkenin Ming – |Qing/Jurchen/Mançu| – diğer Çin ülkesi arasında değişen özel içerikleri.
- Ülkenin ve Çin’in iç işleri ile alakalı Çin İmparatoru kısmı.
- Sadece Qing’e özel üçüncü kısım.
Diğer Çin ülkeleri, yani Ming’den ayrılan diğer ülkeler Çin topraklarını birleştirmeleri ve Mandate of Heaven’ı elde etmeleri için kendi özel küçük görev ağaçlarına sahip olacaklar, bu da görev ağaçlarının “Çin İmparatoru” kısmını açacak (Ming ağacının alttan ikinci kısmı):
Görevler gereksinimleri ve ödülleri olarak başkentinizin konumuna göre kısmi olarak dinamik:
Jurchenler / Mançular da Jianzhou’nun tarihsel yolunu takip eden yeniden tasarlanmış görev ağaçlarına sahip olacak fakat bölgedeki tüm kabileler tarafınca erişilebilecek:
Sınır hordaları dize getirmekten, Yedi Şikayet ile Büyük Ming’in kapılarına dayanmaya kadar her şey var. Bu süreç sırasında, güçlü ve alakalı bonuslar, havalı yeni ödüller ve tarihsel gerçekçilik ile tatlandırılmış eğlenceli bir oynanış:
Her seçim oyunun ilerleyen safhalarında gelen “Reforms of Nurhaci” olayına farklı etkilere sebep olacak! Nurhaci’nin nitelikleri rastgele olsa da genel olarak çok iyi olacak şekilde ayarlandı. Bir general olarak 3/6/5/3 niteliklere sahip ve yeni özel bir General özelliği olarak gerçek hayattaki “Ejder-Kaplan” unvanına sahip. Bunun sayesinde %10 hareket hızı ve %10 süvari savaş kabiliyeti elde ediyor (yeni general özelliklerinden ilerideki bir günlükte daha fazla bahsedeceğiz). Son olarak, bir danışman olarak %90 daha ucuz olan bir 3. seviye Disiplin danışmanı ve aynı zamanda anında 100 askeri puan da sağlıyor.
Mandate of Heaven’ı elde ettiğinizde görev ağacınızın Çin İmparatoru kısmını açacaksınız, bu kısım Çin İmparatoru olan tüm ülkelerde bulunuyor (Ming, diğer Çin ülkeleri vs).
Qing’i kurmak tamamen yeni ve güncellenmiş görevler verecek. İlk kısım kabile günlerinizi andıracak. İkinci kısım ise herkeste olan “Çin İmparatoru” kısmı ve son olarak üçüncü kısım ise Qing’e özel görevleri içeriyor:
Bu görevlerin çoğunluğu aşağıdaki gibi oldukça ilginç ödüllere sahip:
Ming, Qing ya da diğer Çin ülkeleri tarafınca elde edilebilen Çin İmparatoru görevlerinin bazı havalı ödülleri:
2023’ün ilk Geliştirici Günlüğünü okumak için zamanınızı ayırdığınız için teşekkürler! Umuyorum ki yeni içerikleri oynamak için bizim geliştirirken sahip duyduğumuz heyecanı duyuyorsunuzdur! Gelecek hafta yeni içerikler hakkında konuşmak için geri döneceğiz hem de konuşacağımız ülke… Osmanlı! Görüşürüz!
Kısa Not: Çinli mod ekibine değerli araştırma kaynakları için özel bir teşekkür sunmak istedim!