Europa Universalis IV’te Bizans Değişiklikleri

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Bizans Değişikliklerinden bahsediliyor.

13 Ağustos 2013’te EU4 çıkış yaptı ve çıkışla birlikte “Purple Phoenix” adında o zamanlar bile tartışmasız bir şekilde popüler bir devlet için ufak bir olay paketi de yayınlandı. On yıl içinde bu popülerlik dinmedi ve hatta artmaya devam etti ve şimdi bu ülke King of Kings’in ana üç odak noktasından biri.

Hepinizin beklemede olduğu bugünkü Geliştirici Günlüğünün konusu olan Bizans’a hoş geldiniz. Nasıl bir ülke olduğunu daha fazla anlatmamıza gerek yok, zira her EU4 yaması yanında Roma İmparatorluğu’nun bu kalıntısının nasıl oynanacağına dair bir video rehber ile birlikte geliyor denebilir. Lafı fazla uzatmadan 1.36’da Bizans için gelecek içeriklere geçelim.

Her şeyden önce: Bizans’ın başlangıç durumu. Başlangıç topraklarındaki değişiklik çoktan belli olmuştu fakat yine de burada bahsedeceğim: evet, Mesambria artık Bizans’ın bir parçası ve Bulgar core’u ile başlayacak:

img1.png

Bir diğer değişiklik ise varis Konstantinos Palaiologos için. İmparatorluk onun hükmünde çökse de pek engelleyebileceği bir husus değildi ve bu yüzden geçmişte Morea Despotu olarak başarılarını göz önünde bulundurursak puanları adaletsiz dağıtılmıştı. Artık 5/2/3 özelliklere sahip!

Morea demişken, Morea bölgesi artık Bizans İmparatorlarının akrabalarının bu bölgeyi yönetmesinden ötürü %25 Yerel Otonomi ile başlıyor.

Bizans ile alakalı değişen bir başka şey ise fikirleri. +3 Doğru İnanç Toleransı ve %3 Misyoner Gücü Artışı onları güçlü bir dini devlet yapsa da fikirlerinin geri kalanı bunlara kıyasla biraz zayıf kalıyor. Bizans bir oyun sonu ülkesi olduğundan fikirlerini biraz daha dengelemenin doğru olacağını düşündük. Ek olarak, erken yıllarda hayatta kalan oyuncuları da daha iyi ödüllendirecektir.
Bunu da aradan çıkardığımıza göre Bizans için hedeflediğimiz şeylerden bahsedelim. Pers Geliştirici Günlüğünde içerik alan ülkelerin önceden olduklarına kıyasla çok daha kolay hâle geldiklerinden bahsetmiştim, bu yüzden Erdebil erken oyunlarını kolaylaştıracak hiçbir içerik almadı.

Bizans da hayatta kalmak için mücadele etmesini istediğimiz bir başka aday. Bu yüzden Bizans size yarardan çok zararı olan 4 ayrıcalık ile başlayacak:

img3.png
Not: Bu ayrıcalık Papalık’ın size başlangıçtaki görüşünü 125 arttırıyor. Daha sonra tekrar döneceğiz.

img4.png
Not: Moral Azalması sadece King of Kings’e sahipseniz geçerli olacak çünkü görev ağacı oyun sırasında bu etkiyi azaltmak için size moral artışı sağlayacak.

img5.png

img6.png

“Reliance on Republics” dışındaki tüm ayrıcalıklar, kararlar aracılığıyla kaldırılabiliyor. Başlangıç ayrıcalıkları ve kararlar 1.36 yamasının bir parçası.

Zararlı etkilere geri dönmek gerekirse, ayrıcalıklar ülkenizde belli olayların patlak vermesine de sebep olabiliyor. İlk örneğimiz kiliseler birliği. Oyuna başladıktan yaklaşık 3 ay sonra bu birlikle alakalı aşağıdaki olay ile karşılaşacaksınız:

img10.png

Ayrıcalığı hemen kaldırmak ileride isyancıların çıkmasını engellese de ayrıcalığı kaldırmamanın da bir anlamı var zira Osmanlı karşısında bir savunma savaşında olursanız aşağıdaki olay ile karşılaşabileceksiniz:

img11.png

Burada ne olduğunu göstermek istemiyorum çünkü kendiniz oynayıp görseniz daha eğlenceli olur. Fakat ufak bir teaser: ikinci seçenek Bizans ile çok farklı bir dini yoldan gitmenize fırsat tanıyor!

Şimdi de “Tax Exemption” ayrıcalığına geçelim, bu ayrıcalık erken oyunda fayda sağlayıp uzun vadede zarar olan bir olay ile karşılaşmanıza sebep olacak.

img12.png

Bizans, çöküşüne kadar olan erken oyun süresinde bolca yeni olaya sahip. Hepsini göstermek eğlenceli olsa da zamanımız kısıtlı. O yüzden bazılarını gösterebiliyoruz:

img13.png
Not: Bu olay Osmanlı için. Devam olayı Bizans için.

img14.png

img15.png

img16.png

Ayrıca Osmanlı için de Bizans içeriğinde bir olay:

img17.png

Erken oyunu daha da zorlaştıran bahsetmemiz gereken ek bir şey daha var, Bizans’ın başlangıç reformu ek bir eksi… ve yeni bir mekanik (daha sonra bahsedeceğiz) ile yenilendi:

img18.png

img19.png
Mutlak gücü kendi elinize alıp peşinize halkı takmaktan daha Romalı bir şey olamaz.

Olaylardan bahsettiğimize göre Bizans için yeni DLC ile gelen görev ağacına göz atalım:

img20.png
Not: 55 görev ile Bizans ağacı DLC’nin en büyüğü.

Detaylara girmeden önce görev ağacıyla alakalı birkaç şey söylememiz lazım: Bizans görev ağacının nasıl olması gerektiği hakkında oldukça farklı fikirler söz konusu (Steam Atölyesine kısaca göz atmanız ne demek istediğimizi anlamanıza yardımcı olabilir). Bazıları Hellenizm’in eklenmesini ve bunun etrafında dönen bir oyun sunulmasını isterken bazıları da büyük “ya şöyle olsaydı?” senaryolarının sonucunda ortaya çıkacak Roma mirasından bağımsız bir şekilde var olmaya çalışmayan modern bir Bizans hayali kurabiliyor.

Tüm bunlar harika fikirler olsa da biz bir tanesine odaklanmaya çalıştık, bu da oyuncuların çoğunluğunun hemfikir olduğu Roma İmparatorluğu’nu tekrar kurma yolu. Amacımız Purple Phoenix görev ağacının ruhunu koruyup içeriğini genişletip imparatorluğunuzun tekrar fethini sadece genişlemenin ötesine taşımaktı.

Görev ağacı altı kısma ayrılıyor:

  • Theodosius Surları güçlendirme ve Hexamilion Surlarını inşa etme üzerine odaklanan üç görevlik ufak bir savunma kısmı
  • “The Impending Doom” ile başlayan büyük bir feith kısmı
  • “Peloponnesian Renaissance” ve “Monemvasian Merchants” görevlerinden oluşan iki görevlik ufak ticaret kısmı
  • “A Tarnished State” ve “Promote the Emporoi” ile başlayan iç altyapı kısmı
  • İmparatorluğun askeri ve idari kısımlarına odaklanan bir kısım
  • Ve son olarak dini kısım

Her zamanki gibi daha bariz olan kısım ile başlayacağım bu da tabii ki yeniden fetih görevleri. Bu görevlerde kalıcı hak iddialarının peşine yeni kalıcı hak iddiaları kazanıyorsunuz. Bu kısımda öne çıkan şey gelişen bir kalıcı etki ödülü. Genelde güçlü kalıcı etkiyi bir görev kısmının sonunda alıyorsunuz. Fakat burada erkenden alsanız da zayıf hâlde başlıyor:

img21.png

Bu etki daha sonra devamında gelen görevler ile güçleniyor:

img22.png

En son Roma İmparatorluğu olmanızı isteyen görev ile tüm bu etkiler birleşiyor:

img23.png

Tüm fetihlerinizin sonunda bu etkinin son hali aşağıdakileri veriyor:
Yönetim Kapasitesi: +300
Misyoner Gücü Artışı: %2
Yıllık Prestij: +1
Ordu Morali Artışı: %10
Donanma Morali Artışı: %10
İstikrar Maliyeti Düşüşü: %25

Tabii ki görev ağacının bu kısmı sadece gelişen bir etki sağlamıyor. Fetih kısmının öne çıkan başka yerlerine bakalım:

img24.png

img27.png

img28.png

Hazır elim değmişken: Roma İmparatorluğu kurmanın gereksinimleri değiştirildi.

img29.png
Not: Bu değişiklik “Mehmet’s Ambition” başarımını da değiştirecek. Bu değişikliklerin nasıl etki edeceğine göre İmparatorluğun kurulması için bazı kilit toprakları da karara ekleyebiliriz.

img30.png

Toplamda 475 toprak işaretli ve eskisine kıyasla DAHA FAZLA toprak fethetmeniz gerekiyor. Fakat en azından artık Mezopotamya’nın fethi ile uğraşmanız gerekmiyor.

Devam edersek sıradaki kısım Konstantinapol’ün surları ile alakalı:

img31.png

img32.png

img33.png

Bariz olan şeyden bahsetsem iy iolur: evet, Theodosius Surları kalıcı toprak etkisi, özel bir anıt değil. Bu kararı almamızın sebebi anıtları daha yaymak istememizden kaynaklanıyor, Theodosius Surları anıt olsaydı halihazırda iki anıtın bulunduğu bir toprakta olacaktı.

Her neyse, savunma görevleri erken oyunda tamamlaması oldukça kolay görevler ve Osmanlı’ya karşı dayanışınızı birkaç önemli ay uzatabilirler.

Şimdi ufak ticari görevlere bakalım:

img34.png
Gemistos Plethon, 1.36’dan Hellenizm’e atıf olarak bekleyebileceğiniz en büyük şey. Daha fazla bilgi için Third Odyssey moduna bakmanızı öneririm.

Bundan da bahsettiğimize göre, görev ağacının daha heyecan verici kısmına geçelim: iç gelişim ve altyapı görevleri:

img35.png

img36.png

img37.png

img39.png

Mevzubahis harita rengi değişikliği:

img40.png

Roma İmparatorluğu rengi.

Görev ağacının dini kısmıyla devam edelim. Floransa Konseyi ve son İmparator tarafından getirilen dini politikalar sebebiyle, halkın Patriğe ve hükûmete olan güveni yerle bir olmuş durumda. Bu görevler güveni geri kazanmaya, rakipleri elemeye ve sonunda ayrılığı bitirmeye odaklanıyor. Güven ile başlayalım:

img41.png

img42.png

Bu sırada giderek artan Moskova gücünü de limitlemeniz gerekiyor:

img43.png

Pentarşi’nin Yeniden Kuruluşu:

img44.png

img45.png

img46.png
Not: Bu karar 25 yılda bir alınabiliyor.

Ve tabii ki Ayrılığın bitişi:

img47.png
Not: Ayrılığı bitirmek eskiye kıyasla çok daha zor olacak çünkü Avrupa’da 300 toprağın Ortodoks olmasını ve Ortodokslar tarafından kontrol edilmesini sağlamanız gerekiyor. Şansınıza çoğu toprak halihazırda Ortodoks. Sadece kendilerini sapkınlardan kurtaracak Romalı bir ele ihtiyaç duyuyorlar.

Ve son olarak askeri ve idari görevler. “Sea Fire” görevi zaten ne ile alakalı olduğunu tahmin edebileceğiniz bir şey. Bunu bitirdikten sonra kadırgalarınız tekrardan sıvı ateşi kullanabildiğinizi varsayarak %10 muharebe gücü kazanıyor.

Ayrılan görevler ile devam etmeden önce, Bizans için eklenen Pronoia mekaniğine bir bakalım. Bu yeni vasal türü Bizans Otokrasisi, Reform Edilmiş Bizans Monarşisi, Roma İmparatorluğu ve Roma Cumhuriyeti yönetim şekillerine sahip ülkeler tarafından erişilebilecek.

Pronoia’ya sahip ülkeler Vasallarını ve Uydu Devletlerini yeni bir vasal türü olan Pronoia’ya geçirebilecek. Bu vasal türünün amacı savaşlarınız sırasında askeri destek sağlamaları. Pronoia vasalları askeri bonuslar alacak ve diplomatik ilişki slotu harcamayacak fakat yeni bir etki ile sınırlanacaklar, Pronoiar Limiti.

Bunu arttırmanın yolları:
100 Ordu Limiti başına +1
“Reform the Pronoia System” ile +2

img48.png

Bizans görevlerinden +2 ila 4 ve çeşitli fikir gruplarında +6 (isim vermek gerekirse Ofansif, Aristokratik, Casusluk, Nicelik ve İdari).

Bu vasalların nasıl kurulacağı, ilhak edileceği ve ne bonuslar vereceğine gelirsek görseller ile anlatmak istiyorum:

img48.png

img50.png

img52.png

“Retract Right to Inheritance” yaptıktan sonra Pronoia hükümdarının ölümünde ilhak edilecek. “Pronoia Sürülerinizi” bekliyoruz!

Neyse, görevlere geri dönelim. Tema Sistemi’ne bir göz atalım:

img53.png

Görebileceğiniz üzere, Bizans görev ağacı Pers görev ağacındaki önizleme özelliğini kullanıyor: İsterseniz kalıcı profesyonel bir ordu ya da paralı askerlerden oluşan bir Orta Çağ ordusu kurabiliyorsunuz:

img55.png

İlk önce Kalıcı Ordu ile başlayalım. Bu seçenek ile sahip olduğunuz Pronoia vasallar üzerinde daha sıkı kontrol sağlayabileceksiniz:

img57.png

Ayrıca Vareg Muhafızları ile alakalı bir görev de var, bu neredeyse tükenmiş muhafızları geri getirebileceksiniz ve gerçek bir Vareg Lordu olabileceksiniz. Son olarak son bir görev ile askerlerinizin gücünü arttırıp daha da ucuz hâle getirebileceksiniz, bu görev size %10 Kara Ateş Hasarı Artışı ve %10 Ordu Bakım Maliyeti Düşüşü verecek.

Diğer kısım ise paralı askerler ve Pronoiar etrafında dönen bir ordu kurmanızı sağlıyor. Buradaki görevler nicelik kısmına odaklanabilmenizi ve paralı askerlerinize bonuslar ekleyebilmenize olanak tanıyor:

img56.png

img59.png

Buradaki son görev %50 Paralı Asker İnsan Gücü artışı ve %5 Paralı Asker Disiplini Artışı sağlıyor.

Not: Tüm görseller geçici, yeni ikonlar geliştirme aşamasında. Tüm değerler de geliştirme aşamasında ve değişebilir.

Bu haftalık bu kadar. Bugünkü Geliştirici Günlüğünü okuduğunuz için teşekkürler! Meslektaşım PDXBigBoss haftaya Gürcistan, Ermenistan ve Koyunlu devletlerine odaklanan büyük bir Geliştirici Günlüğü ile devam edecek!

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV