Europa Universalis IV’te Akkoyunlular, Karakoyunlular ve Kafkasya Değişiklikleri

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta Akkoyunlular, Karakoyunlular, Gürcistan ve Ermenistan Değişikliklerinden bahsediliyor.

Herkese iyi günler ve hoş geldiniz! Bu hafta, biri Karakoyunlular ve Akkoyunlular, diğeri ise Gürcistan ve Ermenistan için olmak üzere 2 Geliştirici Günlüğü yazdık!

Hem dış hem de iç çatışmalara karışmış olan Orta Doğu’daki Türkmenler, hükûmet mekanikleri, olaylar ve şimdi tamamen yeni görev ağaçları, hükûmet reformları ve daha fazlasını içeren çok ilginç bir oyun sunuyor! Her iki ülke de benzer görev ağaçlarını paylaşsa da her biri Akkoyunlular ve Karakoyunlular için özel dallar ile dolu.

aqtree.png

qqtree.png
Karakoyunlular ve Akkoyunlular çoğu görevi büyük ölçüde paylaşacak, her ağaç kilit noktalarda belirli bir çeşitlilik sağlayacak.

Doğu komşusuna kıyasla daha küçük boyutuna rağmen, Akkoyunlular çok daha istikrarlı bir durumda başlıyor (daha fazlası aşağıda!). 1444’te efsanevi Uzun Hasan, kanatlarını açmaya ve çevresindeki bölgeyi boyunduruğu altına almaya hazır bir Kabile Federasyonunun varisi olarak duruyor.

Akkoyunlu görev ağacı, fetih ve entegrasyondan mülk etkileşimi ve olaylara kadar oyunun neredeyse her yönüyle etkileşime giren 31 yeni görev sunuyor. İlk görevleriniz Hasankeyf’teki  Eyyubilerin son kalıntılarını ortadan kaldırmak ve güçlü süvarilerinizi toplamak olacak. Bu görevlerden ilki her yöne genişleme arzusu doğururken, ikinci görev (Rally the Turkomans) mevcut Aşiret Bağlılığı mekaniğiyle oynayacak ve toprak savaş puanı maliyetine bir bonus kazandıracak.

Screenshot_1.png

Aynı zamanda, Doğu Anadolu’daki son Roma kalelerinden biri olan Trabzon’u ortadan kaldırmak için çağrılacaksınız ve benzersiz bir olay ödülü sunulacaksınız:

Screenshot_2.png

Screenshot_3.png
Olayın ilk seçeneği, tüm eyalette zaman içinde bir miktar refahın yanı sıra diğer küçük ödüller ve yerel özerklikte bir miktar azalma sağlayacaktır.

Akkoyunlu fetih yolunun bir diğer önemli noktası da “Bilgelik Evi”. Bağdat’taki Bilgelik Evi, İslam dünyasında tanınmış bir ilim ve entelektüel faaliyet merkeziydi. Abbasi Halifeliği döneminde 8. ve 9. yüzyıllarda kurulan bu merkez, daha sonraki yüzyıllarda da gelişmeye devam etmiş, eski Yunan, Fars ve Hint metinlerinin öğrenildiği, tercüme edildiği ve korunduğu bir merkez olarak İslam Altın Çağı’na önemli katkılarda bulunmuştur. Çeşitli geçmişlerden gelen âlimler burada bir araya gelerek ilmi çalışmalarda bulunmuş ve astronomi, matematik, tıp ve felsefe gibi alanlarda önemli ilerlemeler kaydetmişlerdir. Bilgelik Evi’nin kalıcı mirası, daha sonra Avrupa Rönesansını ve insan uygarlığının daha geniş çaplı gelişimini etkileyen bilginin korunması ve aktarılmasındaki rolünde yatmaktadır. Bu nedenle, tamamen restore edilmesiyle ilgili bir görev var:

Screenshot_4.png

Akkoyunluların fetih serüvenini tamamlamak için “A Gunpowder Empire” görevine bir göz atalım. Osmanlılar, Safeviler ve Babürlüler gibi imparatorluklar için kullanılan bu terim, mevzubahis ülkelerin bu teknoloji yardımıyla topraklarını genişletip bölgelerine hakim olmasından geliyor. Askeri güçleri ve ticaret yolları üzerindeki kontrolleri büyük ölçüde barut silahları ve taktiklerindeki ustalıklarına dayanıyordu ve Akkoyunlular da bu gruba katılabilir:

gunpowder_empire_akk.png

İçeriğin iç kısmına geçecek olursak, gelişmiş bir saray, sanat ve edebiyatın himaye edilmesi ve yeni imparatorluk kumaşlarının geliştirilmesine odaklanan hedeflerle karşılaşacağız:

Screenshot_5.png

Screenshot_6.png

Screenshot_7.png

Screenshot_8.png

Son olarak, Karakoyunlulara geçmeden önce bazı önemli noktalara daha göz atalım:

Screenshot_10.png

Screenshot_11.png

Doğu sınırındaki Karakoyunlular, 15. yüzyılın ortalarında çalkantılı bir dönem geçiriyordu. 1444’te Mezopotamya çevresindeki topraklar oldukça özerkti ve Tebriz’deki merkezden çok uzaktaydı. Sonuç olarak, İspend Mirza’nın (Cihan Şah’ın kardeşi) eline geçen topraklar, vergilere ve askere alımlara direnerek devletin başına bela oldu ve böylece Cihan’ın yönetimi için önemli bir tehdit oluşturdu. Bağdat Emirliği’ni, bir taban ve aylık özerklik arttıran bir Estate Ayrıcalığı ile yansıtmaya karar verdik:

Screenshot_14.png

Screenshot_15.png

Screenshot_16.png

Bu ayrıcalıktan kurtulmak zamana karşı bir yarış olacak çünkü etkilenen toprakların özerkliğini azaltmak çok zor olacak – ve hatta zaman içinde doğal olarak artabilir.
Batı’daki Osmanlıların tehdidine karşı savaş verip bu korkunç düşmana karşı tek bir muharebe bile kaybetmemek güçlü bir kalıcı ödül sağlayacak:

Screenshot_19.png

Osmanlıların yenilgisi, Tebriz’deki Yeniçerilerin yanı sıra yeni bir 1. Seviye Hükûmet Reformu sağlayarak yeni bir savaş döneminin habercisi olacak:

Screenshot_21.png

Karakoyunlular, Batı’daki muadilinin aksine, “Princes of Persia” görevinden başlayarak Pers topraklarına doğru genişlemesini farklı bir tarzda kolaylaştıracak:

Screenshot_17.png

Screenshot_18.png

Türkmenlere yönelik içerik, çok ikonik bir ibadet yerine atıfta bulunmadan tamamlanamazdı. Mescidikabud olarak da bilinen Tebriz’deki Gök Mescit adını bir zamanlar duvarlarını süsleyen çarpıcı mavi çinilerden alan İran’daki tarihi bir camidir. Cami ilk olarak 15. yüzyılda Karakoyunlu Hanedanlığı döneminde inşa edilmiştir ve güzel kaligrafi ve geometrik desenlerle etkileyici, karmaşık bir mimariye sahiptir:

Screenshot_22.png

Geliştirici Günlüğünün bu bölümünü bitirmeden önce, işte bu iki ülke için biraz daha içerik:

Screenshot_13.png

Screenshot_12.png

Türkmen ağaçlarının, oyuncunun her türlü oyun tarzına (kabile, monarşi, horda) izin verecek şekilde kısıtlayıcı olmayan bir şekilde tasarlandığını belirtmeliyiz. Görev ağacı, Pers fetihleri ve Persleşmenin tarihsel anlatısını takip etse de, İran’ı kurmak, oyuncunun bunu yapmaya zorlanmasından ziyade ağacın sonunda yapabileceği bir seçenek. Bu felsefe, başka bir ülke kurmak zorunda kalmak yerine Akkoyunlular/Karakoyunlular olarak kalabilmeyi uman kişilerin forum ve Reddit yorumlarından esinlendi. Son olarak, burada gösterilen içerik Türkmenler için planlanan içeriğin yaklaşık yarısı. Sizi heyecanlandırmak ve içeriği kendiniz keşfetmenize olanak sağlamak amacıyla, daha fazla görev, etkinlik vb. sergilememeye karar verdim.

Gürcistan ve Ermenistan’dan bahsettiğimiz yazının devamını okumayı unutmayın…


Burada Gürcistan ve Ermenistan hakkında sunacağımız yeni içeriklere odaklanacağız.

Gürcistan 1444 yılında kargaşa ve parçalanma içinde bir devletti. Timur istilalarından sonra birkaç küçük krallığa ve prensliğe bölündü. Bu dönemdeki başlıca siyasi oluşumlar arasında Kartli, Kakheti ve İmereti Krallıkları ile Samtskhe Prensliği yer alıyordu. Bu parçalanma Gürcistan’ın dış tehditlere karşı kendini savunma kabiliyetini zayıflatmış ve yeniden birleşme çabalarını engellemiştir. Yaklaşan felaketle başa çıkmaya çalışırken biraz daha tarihsel doğruluk katmak için, hem oyun hem de tarihsel nedenlerle Gürcistan ile Karakoyunlular arasında bir ateşkes ekledik. Karakoyunlu Cihan Şah aslında 1444’ün başlarında Gürcistan’ı işgal etti ve biz de bunu bu kısa başlangıç ateşkesiyle tasvir ettik.

mission_tree.png

Screenshot_23.png

Gürcü içeriğine daha fazla derinlik katmak için, Vakhtang’ın zayıflamış yönetimi altında bölgedeki durumu daha iyi yansıtacak yeni bir başlangıç felaketi yarattık. 1.36 Gürcistan’ın parçalanmasını tamamen yeniden ele alıyor – 1444’te ülke henüz 1.35’teki gibi bölünmemişti ve bu nedenle İmereti artık Gürcistan’ın bir parçası ve Samtskhe onun vasalı olarak başlıyor:

starting_map.png

Screenshot_1.png

Screenshot_2.png

Düzeni yeniden tesis etmek için çok sayıda farklı hedefte başarılı olmanız gerekecek:

  • Meşruiyeti 90’a çıkarmak
  • Bir varis elde etmek
  • İstikrarı en az 1’e yükseltmek
  • İsyancılar tarafından kontrol edilen toprağa sahip olmamak

Gürcistan’ın içeriği, belirli görevleri makul bir zaman dilimi içinde tamamlayarak felaketin üstesinden gelmek veya atlatmak yoluyla oyun akışını kolaylaştıracak şekilde tasarlanmıştır:

Screenshot_3.png

Screenshot_4.png

Screenshot_5.png

Felaket sırasında, eğer başlarsa, sıkıntı içindeki parçalanmış bir diyarın anlatısını oluşturmaya ve desteklemeye yardımcı olacak birkaç yeni olay ile karşılaşacaksınızr:

Screenshot_6.png

Screenshot_7.png

Screenshot_8.png

Bu görevleri tamamladığınızda, çalkantılı bir dönemin sona erdiğini ilan eden bu olayla karşılaşacaksınız:

Screenshot_9.png

Fetih görevleri Kafkasya’nın birleştirilmesi, Hordalara karşı cezalandırma seferleri ve Ermenistan’a benzer şekilde Orta Doğu’da ilerleyerek bölgeyi tekrar Haç’ın egemenliği altına sokmak üzerine kurulu:

Screenshot_10.png

Screenshot_11.png

Screenshot_12.png

Screenshot_13.png

Fetih görevlerinizin en önemli noktalarından biri, başkentinizi Konstantinopolis’e ve kültürünüzü Bizans kültür grubuna taşıyarak kendinizi Doğu Roma İmparatorluğu’nun yasal varisi yapmanıza olanak tanıyan ‘Throne of the Romans’ görevi:

Screenshot_16.png

Screenshot_17.png

Gürcistan geçmiş savaşlar nedeniyle büyük ölçüde tahrip olduğundan, gelişmişlik görevleriniz çoğunlukla ülkenin restorasyonu, kültürünüzün ve dininizin yeniden canlandırılmasıyla ilgili – ‘İnşaatçı’ David’in günlerinin ihtişamını geri getirecek ve Gürcistan Otosefal Kilisesi’ni bir Patrikhaneye yükselteceksiniz:

Screenshot_18.png

Screenshot_19.png

Screenshot_21.png

Screenshot_20.png

Son olarak Gürcistan, yerelleştirilmiş hükümdar unvanları, yerelleştirilmiş hükûmet rütbeleri ve Giorgi Saakadze veya Sulkhan-Saba Orbeliani gibi önemli şahsiyetler hakkında tarihsel olaylar da dahil olmak üzere oyunun diğer alanlarında da içerik aldı.

Screenshot_15.png

Ermenistan’a geçelim ama önce bu konuda bir yorum yapalım. Uzun süredir Ermenistan bölgesi için özel bir içerik üzerinde çalışıyoruz ve bu içerik tarihsel duruma ilişkin anlayışımızı yansıtıyor. Hiçbir şekilde Ermenistan ve Azerbaycan arasında devam eden çatışmaya ya da Dağlık Karabağ’daki insani krize bir yorum ya da atıfta bulunma amacı taşımamaktadır.

Şimdi içeriğin kendisine geri dönelim. Kafkasya’daki Ermeniler 15. yüzyılın ikinci yarısında karmaşık jeopolitik değişimlerle karşı karşıya kaldılar. Bölge, Safevi Pers İmparatorluğu, Osmanlı İmparatorluğu ve yerel yöneticilerin dahil olduğu toprak anlaşmazlıkları ve güç mücadelelerinin ortasında kalmıştı. Bu yüzyıldaki zaman çizelgemiz boyunca, bir Hristiyan azınlık olarak Ermeni toplulukları kendilerini sık sık bu büyük imparatorluklar arasında sıkışmış buldular. Kafkasya’da yaşayan bazı Ermeniler, Osmanlı ve Safevi hükümdarlarının dini ve siyasi baskılarına maruz kalmış, bu da zorluklara ve zaman zaman zulme yol açmıştır.

Karabağ tartışmasız oyundaki en zor ülkelerden biridir. Görev ağacının amacı, erken oyunlarının zorluğunu önemsizleştirmeden onlara eğlenceli ve güçlü bir ağaç vermektir – ağaç, bağımsızlığı güvence altına almayı başarmadan önce size hiçbir şey vermez. İçeriğin anlatısı, Artaxiad hanedanlığının görkemli hükümdarlığı sırasında var olan Mets Hayk – Büyük Ermenistan’ın restorasyonu etrafında inşa edilmiştir, ancak aynı zamanda sizi bunun ötesine götürür ve İran, Anadolu ve Mısır’ı fethederek Ermenistan’ın altın çağını aşmanıza izin verir. Son olarak, içeriğe geçmeden önce, Ermenistan ülkesini kurmak artık daha kolay çünkü artık Adana toprağını gerektirmiyor.

missiontree.png

Ermenistan ve Karabağ için yeni içeriğin fetihle ilgili bazı önemli noktalarına bir göz atalım:

Screenshot_22.png

Screenshot_1.png

Screenshot_2.png

Screenshot_3.png

Fetih görevlerinizde Büyük Ermenistan’ın sınırlarını onaracak, aynı zamanda İran, Maşrik, Anadolu, Mısır ve hatta Etiyopya’ya gireceksiniz. Doğu Kiliselerine katılacak ve Bağdat’ta bir Kıpti Dönüşüm Merkezi, görev ödülü olarak İnancın Savunucusu pozisyonu, Kutsal Kudüs Şehri Anıtının yükseltilmesi ve Cawa birimlerine erişim gibi güçlü ödüller kazanacaksınız:

Screenshot_4.png
Açıklama geliştirme aşamasında ve diğer Kıpti topraklarından Cawa birimlerinin eğitilmesi ve iyileştirilmesi, savaş yorgunluğunun azaltılması, birim maliyeti ve daha fazlasını içeren reformun bonuslarından bahsediyor!

Screenshot_10.png
Burada, iç kalkınmayla ilgili görevlere geçmeden önce, Ermenistan’ın “Refine the Nakharar” ve “The Office of Sparapet” görevleri aracılığıyla verilen yeni hükûmet reformlarına da erişebileceğini belirtmeliyiz.

Gelişmişlik görevleriniz Ermenistan Apostolik Kilisesi’ni güçlendirmenizi, kutsal yerleri özgürleştirmenizi, görkemli Tigranakert şehrini yeniden inşa etmenizi ve atalarınızın topraklarına Ermenileri yerleştirmenizi sağlayacak ve bir eyaleti Ermeni kültürüne dönüştürdüğünüzde tüm gelişmişliklerine +1 vermesi gibi güçlü kültür dönüştürme ödüllerinin kilidini açacak:

Screenshot_8.png

Screenshot_7.png

Screenshot_9.png

Screenshot_6.png

Bu haftanın Geliştirici Günlüklerini okuduğunuz için teşekkürler, haftaya Ogele ile birlikte Yemen ve Arabistan’a bakacağız.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV