Europa Universalis IV’te 1.34 Yapay Zeka Değişiklikleri

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta 1.34 Yapay Zeka Değişikliklerinden bahsediliyor.

Bu haftanın Geliştirici Günlüğüne hoş geldiniz! Bugün size 1.34’te yaptığımız bazı YZ değişikliklerinden bahsedeceğim.

Ulusal Hedefler

Uzun bir süredir YZ’nin görevlerinden ve kararlarından haberdar olması için bazı kodlar bulunuyor ve bunları başarmaya çalışıyorlar fakat bazı çeşitli sorunlardan ötürü bu pek mümkün olmuyordu.

1.34 ile birlikte YZ’nin bu kodları daha da dikkate almasını sağladık, özellikle de fetih ile alakalı olanları. Ayrıca YZ’nin hükûmet seviyesine göre kültürünü birleştirmeye çalışmasını da sağladık. Bu değişiklikler YZ’nin doğal bir şekilde amaçlarını ve stratejisini belirlemesine yardımcı olacak. Sonuçları YZ’nin davranışlarında rahatlıkla görebiliyorsunuz ama eninde sonunda imparatorluklar kurup, bazen tarihi andıran şekilde, oyuncuya büyük bir tehdit oluşturabiliyor. Tabii oyunun sonuna kadar oynarsanız.

Bunun tüm oyunların birbirinin aynısı gibi hissettirmesinden korkuyorduk fakat gece oynanması için bıraktığımız oyunlar eskisinden bir nebze daha farklıydı.

Çok az miktarda özenle seçilmiş birkaç 1821 haritası:

Premium WordPress Themes
Premium WordPress Themes
Premium WordPress Themes
Premium WordPress Themes
Premium WordPress Themes
Premium WordPress Themes

YZ’nin Almanya, İtalya ve Qing gibi tarihsel ülkeler kurması bizi mutlu ediyor.

Genellikle YZ kendi kendini iyi dengeliyor. Bir oyuncu olarak planınız “Osmanlıyı öldür, sonra rahatına bak” ise başka bir YZ’nin oyun sonu düşmanı olmasını sağlamış olabilirsiniz. Tabii ki daha fırsatçı bir YZ’nin en büyük sorunu daha az güzel sınırlar.

Barış Antlaşmaları

YZ’nin neden sıklıkla tek topraklı ülkeleri hayatta bıraktığını çözmek biraz daha büyük bir işe yol açtı.

YZ savaşı kazanırken ve talepte bulunurken pek çok tercihini işin içine katmalı ve bunları kendi içinde dengeleyerek en uygun barış antlaşmasını seçmeli. Bu kaybettiği zamandan farklı, zira o zaman sadece savaş skoru gibi net şeyleri umursuyor. Eskiden YZ kazanırken ve bir barış teklifi aldığında oldukça geniş terimler ile tercihlerini belirtiyordu:

  • Teklifin bu kısmını istemiyor
  • X’in teklifin parçası olmasını istiyor
  • Altından başka şeyler istiyor

Bu akıllı oyuncular için YZ’yi kandırma konusunda oldukça fazla fırsat sunuyordu.

1.34 ile birlikte özellikle ikinci terim büyük oranda değiştirildi, böylelikle YZ tercihlerini daha detaylı paylaşabilecek. Bir örneğine bakalım:

Burada müttefikimin topraklarını vererek kendimi kurtarmaya çalışıyordum fakat Nassau kabul etmiyor. Candar’ın serbest kalmasını istemediklerinden değil, yeşil parmaktan görebileceğiniz üzere, kendi topraklarımı serbest bırakmamı istediklerinden ötürü. Eski “X’in teklifin parçası olmasını istiyor”dan ziyade bu yeni şart önemsiz şeyler ile anlaşmayı doldurarak etrafından dönülemiyor.

Bunun sonucu olarak “İstemiyor” şartını genişleterek parmağın daha çok şartta yeşil olmasını sağladık.

Bir başka ufak ama önemli değişiklik ise YZ savaş liderinin ayrı düşmanlar ile ayrı barış anlaşması istediği durumlar, bu anlaşmalarda biraz daha merhametli olacak. Bu genişleyen YZ’nin daha fazla şey almasını sağlayıp savaşın riskini ve maliyetini düşürecek, eskiden savaş liderinin barış anlaşması yapmasını beklemek zorundalardı. Bu aynı zamanda müttefiklerine fazla güvenerek savaş açan oyuncular için riskli bir durum oluşturacak.

Bununla ilgili bir yan not olarak PRESS_THEM_FURTHER modlanabilir değerinden kaynaklanan bir çökme hatasını düzelttik. Açıldığında toprak vaadi alan müttefikleriniz kendinize toprak almasanız da yeterince toprak almadıklarından sinirlenebiliyor.

Bağımsızlık Savaşları

İskandinavya temalı bir güncelleme yaptığımıza göre vasalların bağımsızlık ilanlarıyla alakalı bazı değişiklikler yapmamız doğru olurdu. Çok bir şey değiştirmedik fakat artık vasallar bağımsızlık savaşı açarken biraz daha cesur davranacaklar. Özellikle artık savaştayken bağımsızlık ilan edebilecekler, tabii %100 bağımsızlık isteğine sahiplerse. Yani artık sürekli savaşta olup vasallarınızı size bağlı tutamayacaksınız. Bunun hakkında konuşacak pek başka bir şey yok fakat örnek vermek gerekirse artık bağımsız İsveç’i daha sık görebileceğiniz ya da çökmüş bir Timur’u ya da bağımsız Amerika ülkelerini.

Savaş Değerlendirmesi


(Ama savaşı açtığımda Tunus da katılacak)

YZ yeni bir savaş açmaya karar verdiğinde oyuncunun bu pencerede görebildiği bilgileri görüyor ve böylelikle kimin katılıp katılmayacağına karar veriyor. Maalesef bu özelliğin bazı hataları mevcuttu, bunun sebebi “Attitude towards enemies” ve “Distant War” etkileri çünkü bu değerler savaş başladığında ve yeni ülkeler katıldığında değişebiliyordu. Bu hem oyuncuların hem de YZ’nin intihar savaşları ilan etmesine sebep oluyordu.

Bu tutarsızlıklar karşılaştığımız her yerde düzeltildi. Ama problem dolaylı yoldan her türlü çağırılan müttefiklerde hâlâ devam ediyor (Kutsal Roma İmparatorunun müttefikleri gibi=. Bundan ötürü, 1.33’te de olmak üzere, oyun bu ülkelerin katılıp katılmayacağını size söylemiyor. Fakat YZ yine de “tike bakmaya” çalışıyordu. 1.34 ile birlikte YZ dolaylı yoldan çağırılan bu müttefiklerin hepsinin katılacağını varsayacak. Bu da “Burgonya, Liege’e saldırıp intihar ediyor” sorununu düzeltecek.

Pasif Vasallar

Rights of Man sahibi oyuncular vasallarının askeri odağını “Pasif” ve “Defansif” olarak ayarlayabiliyor fakat bu odaklar genellikle pek iy içalışmıyor. 1.34 ile birlikte bu odaklardaki bazı hataları düzelttik, bunlardan birini özellikle paylaşmak istiyorum.

Oldukça basitleştirilmiş şekilde Pasif odağının eski kodlanma şekli:

Objektif #1: Düşman topraklardan kaçın.
Objektif #2: Dost topraklardaki düşman ordulardan kaçın.
Objektif #3: Yıpranmadan kaçın (mümkünse büyük oranda).

Ama tek toprağa ve büyük bir orduya sahip vasallar oldukları yerde durup yıpranmaya uğruyordu (özellikle o toprakta başka bir ülkenin askeri daha varsa), düşman ordular geliyor olsa bile. Bu yüzden objektiflerin sırası değiştirildi:

Objektif #1: Dost topraklardaki düşman ordulardan kaçın.
Objektif #2: Yıpranmadan kaçın (mümkünse büyük oranda).
Objektif #3: Düşman topraklardan kaçın.

Ve görünüşe göre YZ muharebedeyken yıpranmaya uğranmadığını biliyor… Bu yüzden “pasif” vasallar yıpranmadan etkilenmemek için düşman topraklarında ordular arayabiliyorlar!

Diğer

Ordu ve donanma yönetimine çeşitli geliştirmeler yapıldı. Bu Geliştirici Günlüğü zaten yeterince uzun fakat bahsedilmesi gereken en önemli düzeltilen hata YZ’nin gemileri ordusunu almaya (genellikle saçma sebeplerden) gelmediğinde ordu liman şehirlerin birinde kilitli kalıyordu. Bu çoğunlukla Danimarka/İngiltere/İspanya’nın kendilerini savaşlarda işe yarar kılmamasından kaynaklanıyor.

Geçmişteki tecrübelerimize dayanarak söyleyebilirim ki çoğu YZ hatası bir yamanın geliştirme sürecinin sonlarında ortaya çıkıyordu, muhtemelen bunun sebebi bulunmaları için zamana ihtiyaç olması. Şu an YZ’nin kendi oyun sürümümüzdeki versiyonundan oldukça memnunuz bu yüzden 1.34 çıkmadan önce büyük değişiklikler yapıp eski hataları tekrarlamamaya çalışacağız.

Yama Notları

Aşağıda YZ ile alakalı şimdiye kadar olan yama notlarını bulabilirsiniz. Bu notlar hâlâ geliştirme aşamasında ve son halinde değil ve ilgili liste her zamanki gibi normal yama notlarıyla birlikte de paylaşılacak.

Binalar

  • YZ artık ne zaman Docks inşa edeceğini denizci yüzdesi, fikir tercihleri, başkentin konumu ve daha fazla değere göre seçiyor.
  • YZ’nin kötü bir savaştan sonra tüm kaleleri silmesi düzeltildi.
  • YZ’nin gereksiz yere kale silmesi düzeltildi.
  • “Conqueror” kişiliğinin YZ’nin tüm ya da çoğu kaleyi silmesine sebep olan hata düzeltildi.
  • YZ artık başkente daha az kale inşa ediyor (hâlâ tercih etse de). Bu Orta Avrupa’daki kale bolluğunu azaltacaktır.

Bütçelendirme

  • YZ’nin bütçelendirme algoritması daha esken olacak şekilde değiştirildi. Ufak koloni devletlerinin koloni kurması gerekirken kurmaması gibi hataları düzeltti.

Jeopolitik – Savaşlar

  • YZ’nin alamayacağı/almayacağı topraklar için savaş açması düzeltildi.
  • YZ’nin işgal edemeyeceği ada ülkelerine savaş açması daha nadir hâle getirildi.
  • Devrimci YZ’lerin koalisyon hedefine, koalisyon üyelerinin katılacağını düşünerek herhangi bir savaş sebebi ile savaş açması düzeltildi.
  • YZ artık savaştayken bağımsızlık savaşı açabiliyor.
  • YZ’nin HRE’ye saldırırken İmparatorun müttefiklerinin katılmayacağını düşünmesini sağlayan hata düzeltildi.

Jeopolitik – Görevler ve Kararlar

  • YZ’nin hangi görevlere daha çok odaklanacağı ile alakalı ağırlıklar eklendi.
  • YZ artık görevlerdeki army_size ve army_size_percent değerlerini anlayabiliyor ve tamamlamaya çalışıyor.

Jeopolitik – Diğer

  • YZ’nin diğer ülkelerin vasallarına düşman olamadığından ötürü saldırmasını engelleyen hata düzeltildi.
  • YZ artık bir vasalı ne zaman ilhak etmesi gerektiğini daha iyi hesaplıyor.
  • Katolik YZ koloni ülkelerinin, süzerenlerinin Tordesilla bölgesine girmesini engelleyen hata düzeltildi.
  • YZ’nin müttefikleri için önemli toprakları istememesi değeri düşürüldü.
  • Artık YZ düklükler kendi kültür topraklarını, krallıklar kendi kültür grup topraklarını, imparatorluklar ise tüm sınır topraklarını istiyor.

Barış

  • YZ’nin “altından başka şeyler istiyor” ve “başka şeyler istemiyor” etkenlerinden ötürü tek topraklı ülkeler bırakma hatası düzeltildi.
  • YZ’nin bazen son düşman toprağını almasını engelleyen hata düzeltildi.
  • YZ savaş liderleri artık doğrudan çağrılmamış müttefikler ile barış yapmaya daha yatkın.
  • YZ artık daha sık karşılıksız teslimiyet verecek.

Ordu

  • YZ’nin kendi ülkesini korumak yerine uzak topraklara ordusunu göndermesine sebep olan hata düzeltildi.
  • YZ’nin yakındaki muharebelere destek olma ihtimali arttırıldı.
  • YZ’nin yıpranma ile ilgilenmesi geliştirildi. Artık daha az yıpranmadan etkilenecek ve kafası daha az karışacak.
  • YZ’nin barıştayken bile müttefiklerine isyancılar konusunda yardım etmesi düzeltildi.
  • YZ süzerenler artık vasallarının isyancılarını daha sık kendi isyancıları gibi görecek.
  • YZ’nin flanking’i umursamamasına sebep olan bir hata düzeltildi.
  • YZ vasalların Pasif ya da Defansif hâle getirildiğinde saçmalamasına sebep olan pek çok hata düzeltildi.
  • YZ ordularının tercih edilen boyutu yükseltildi, özellikle ileri oyunda.
  • YZ’nin kuşatma bozma isteği arttırıldı, özellikle ilerlemiş kuşatmalarda.
  • YZ’nin ne zaman kuşatmayı bırakması gerektiği mantığı geliştirildi.
  • YZ’nin koordine saldırılara öncelik vermesi sağlandı.
  • YZ ordusunun yapacak hiçbir şeyi yokken düşman orduya yakın durması sağlandı.
  • YZ artık kendi ülkesini daha çok savunacak.
  • YZ’nin muharebe öncesi ordu birleştirme davranışı geliştirildi.
  • YZ ordularının kuşatma sırasında bir ileri bir geri gitmesi düzeltildi.
  • YZ vasallar askerleri ülkelerine dönebiliyorsa artık onları silmiyorlar.
  • Özerk kuşatma ve isyancı bastırma görevlerindeki hatalar düzeltildi.
  • YZ ordularının her iki günde bir ilerlemeyi durdurması hatası düzeltildi.

Donanma

  • YZ donanma görevleriyle alakalı bazı hatalar düzeltildi.
  • YZ’nin donanma görevlerinin bozulabileceği ile alakalı mantığı geliştirildi.
  • YZ’nin denizden saldırırken ordunun başından generali alması hatası düzeltildi.
  • YZ deniz çıkartmasının sonsuza kadar durmasını sağlayan bir hata düzeltildi.
  • YZ donanmalarının deniz geçişlerini korurken uzaktaki orduları umursaması sağlandı.

Ticaret Şirketi

  • YZ’nin Ticaret Şirketi bölgelerini asla core haline getirmemesi hatası düzeltildi.
  • YZ artık Ticaret Şirketi topraklarını yanlışlıkla state yapmıyor.

Hileler

  • YZ’nin HRE imparatoruyken ama üye değilken imparatorluğa toprak ekleyebilmesi hatası düzeltildi.
  • YZ’nin Leviathan açık değilken bile favor karşılığı müttefik bozdurma etkileşimini kullanabilmesi düzeltildi.

Bugünlük bu kadar. Umarım ki bu Geliştirici Günlüğü ilginizi çekmiştir!

Haftaya meslektaşım Pavia size 1.34 yaması ile eklenecek tüm yeni Anıtları, dengelemeleri ve değişiklikleri gösterecek. Bunları topluluk ile paylaşmaya ve tartışmaya sabırsızlanıyoruz ve hepsi ücretsiz yama ile birlikte geliyor.

Yazar: Akın Yıldızlı

Strateji oyunlarını seviyorum.

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV