Merhabalar, Europa Universalis IV için bir başka geliştirici günlüğüne hoşgeldiniz. Bu günlükte bir sonraki yama ile birlikte oyuna eklenecek, oyunun tarihselliğini güçlendirecek bir takım yeni mekaniklerden bahsedeceğiz.
Yaptığımız değişikliklerden ilki, State ve Territory (bu terimleri çevirirsek günlük çığrından çıkıyor çünkü Türkçede territory=region aynı, state=country aynı kelimelere karşılık geliyor). Bu değişikliğin ana unsuru hangi toprağın denizaşırı toprak hangi toprağın ise sizin merkezi bir şekilde yönettiğiniz toprak olduğunu daha rahat bir şekilde belirleyebilmek. Şuana kadar Europa Universalis IV’de bulunan denizaşırı toprak sistemi oyunun derinliğini azaltacak seviyedeydi.
Artık kontrol ettiğiniz her bölge, oyunda territory olarak adlandırılıyor. Bu bölgelerdeki topraklarınız, siz o bölgeyi state ilan etmedikçe denizaşırı toprak sayılıyor. E durum böyleyse neden her territory’i state ilan etmeyelim diye soruyor olabilirsiniz.
Öncelikle başkentinizin dahil olmadığı her state, size aylık paraya maloluyor. Bu aylık para bölgenin development değeriyle dengeli bir şekilde, başkentinize uzaklığına göre ve farklı bir kıtada olup olmadığına göre belirleniyor.
Ayrıca bir devletin kaç tane territory’i state olarak ilan edebileceği çeşitli unsurlarla sınırlanıyor. Herkes en az 1 state’e sahip olabiliyor, Krallıklar 1 fazladan state elde ederken, İmparatorluklar 2 fazladan state ilan edebiliyor. Tüm tribal olmayan devletler fazladan 1 state hakkı daha elde ediyor ve Celestial Empire yönetim biçimi (Ming) fazladan 2 state hakkı sunuyor. İdari teknoloji grubu ilerletildikçe 7’ye kadar fazladan state hakkı verebiliyor ve idari fikir grubunu tamamlamanız halinde bonus olarak yine fazladan state elde ediyorsunuz.
İstediğiniz vakit bir state’i tekrardan territory seviyesine düşürebiliyorsunuz. Ancak bu durumda o bölgenin otonomisi bir anda %75’e çıkıyor, ancak territory’i state yapmanız halinde bir anda bu otonomi düşmüyor, yavaşça düşüyor.
Başkentinizin bulunduğu bölge her zaman state kabul ediliyor ve territory’e düşürülemiyor. Bu mekaniğin bir diğer yararı ise başkentlerle ilgili yaptığımız değişiklik, artık başkentinizi aynı state içerisinde core olan istediğiniz toprağa taşıyabiliyorsunuz.
Territory olan topraklarda core eylemi %50 daha ucuz oluyor, ancak bu corelar özel bir core olan ‘colonial core’ ismine sahip ve eğer siz bu toprağı sonradan state ilan ederseniz bu sefer colonial core’u tam core haline getirmek için geri kalan o %50’yi ödemek zorunda kalacaksınız. Eğer bir toprak state yapıldıktan sonra oradaki bölgeler tam core’a dönüştürülmediyse o topraktaki otonomi %50’nin altına düşmeyecek.
Bu değişiklikleri yaparken aynı zamanda haritada bölgelerde değişiklikler yaptık, artık bölgeler birbirine yaklaşık olarak eşit sayıda toprak barındırıyor.
Bugün sizlere bahsedeceğimiz bir diğer yeni mekanik ise Yozlaşma. Ülkenizdeki yozlaşma seviyesi rahatlıkla yukarıdaki çubuktan görünebilir halde. Ülkenizdeki yozlaşma seviyesi yükseldikçe bu ülkenizin kötü yolda gittiğinin bir belirtisi olacak. Yüksek yozlaşmaya sahip ülkelerde monark puanı isteyen her şeyin ücreti 2 katına çıkabilecek, bölgelerdeki minimum otonomi seviyesi %50’ye çıkacak. Sahip olduğunuz yozlaşma miktarı aynı zamanda yabancı casuslara karşı olan direncinizi kötü anlamda etkileyecek.
Aşağıdaki unsurlar ülkedeki yozlaşmayı arttırıyor.
- Mercantilism
- İmparatorluk olmak.
- Casusluk faaliyetlerinde bulunmak.
- Bir teknolojide bir diğer teknolojiden 2’den fazla geride kalmak (ADM 7 iken MIL 10)
- Komşunuzdan 1 teknolojiden fazla geride kalmak. (komşu ADM 8 iken siz ADM 6)
Aşağıdaki unsurlar ülkedeki yozlaşmayı azaltıyor.
- Para. Artık ülkenizdeki yozlaşmayla savaşınıza ne kadar bütçe ayıracağınızı belirleyebiliyorsunuz.
- ADM ve DIP teknolojilerinde zamanın ilerisinde olmak.
- Düklük olmak.
Rakamlar hala dengeleme aşamasında olduğu için bahsetmek doğru olmaz.
Oyun içerisinde ülkenizin yozlaşma seviyesinin yükseldiğine dair uyarılar mevcut. Yozlaşma seviyenizi etkileyen çok sayıda yeni event var. Yozlaşmaya sahip olmamanız veya yozlaşmanın artmıyor olması ülkenize fayda sağlayacak çeşitli eventlerin tetiklenmesine yol açabilir.
Son olarak, önceki geliştirici günlüklerinden birinde bahsettiğimiz casusluk faaliyetlerinin sonuncusu yozlaşma ile ilgili. Artık yabancı bir ülkenin yozlaşma seviyesini yükseltmek için casus gönderebiliyorsunuz. Tabi ki bu ülkeye bu eylem sadece 1 ülke tarafından uygulanabiliyor.