Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta 1.29 Manchu yamasına dair bilgiler veriliyor.
Her zaman Cennetin iradesiyle uyumlu hareket et.
Böylelikle gerçek mutluluğu elde edebilirsin.
Yin arkasındaki desteği kaybetmeden evvel,
Kralları Cennet’in birer elçileriydi.
Yin’e bir yol gösterici olarak bak.
Yeryüzünü yönetme yetkisi kolay korunacak bir ayrıcalık değildir.1.29 Manchu yaması sadece uzun süredir beklenen 64 bit değişikliğini içermiyor, aynı zamanda Kuzeydoğu Asya için hatırı sayılır miktarda yeni içerikler ekliyor. Önümüzdeki haftalarda sizlere Manchu yamasına dair bilgiler veriyor olacağız; odak noktamız elbette Mançurya’nın kendisi, ancak bu yama aynı zamanda Moğolistan, Çin, Japonya, Kore ve Orta Asya’nın belli bölgelerinde değişiklikler içeriyor.
Konuya girmeden evvel sizlere bu yama üzerinde nasıl karar verdiğimizi anlatmak isterim. Yılın ilk aylarında programcılarımızla oyunun yıllar içerisinde biriken teknoloji borcunu (biriken buglar vesaireler) kapatmak adına oturup konuşmuştuk (burada bahsedilmişti), bu esnada Groogy ve DDRJake önümüzdeki yılın Avrupa yaması ve eklentisi üzerinde çalışıyordu. Bu içerik bu kadar uzakken İçerik Tasarımı ekibinin direkt olarak bu yama üzerinde çalışması çok mantıklı gelmedi, bu sebeple ücretsiz bir içerik yaması üzerinde çalışmaya karar verdik. İlk planımız Manchu’nun nispeten daha erken çıkmasına yönelikti ancak kontrolümüz altında olmayan bazı unsurlar daha ileriye itmemize sebep oldu ve Eylül ayında çıkmasını belirleyebildik. Manchu’da çeşitli hata giderimleri yer alsa da, bahsettiğimiz yaşam kalitesi değişikliklerini barındırmayacak – bu değişiklikler önümüzdeki yıl Avrupa yamasıyla birlikte gelecek. Burada tekrar belirtmek isterim ki; Manchu yaması üzerinde harcadığımız zaman Avrupa yamasına harcadığımız zamanın azalmasına sebep olmadı.
Bunu hallettiğimize göre gelin biraz Çin’den bahsedelim.
Ben de dahil olmak üzere birçok oyuncu Mandate of Heaven eklentisinin Çin İmparatoru mekaniklerinin özellikle Doğu Asya’daki oynanışa olan etkisinden memnun değildik. 1.28’de gördüğümüz şey durgun bir Ming, dolayısıyla durgun bir Doğu Asya idi. Oyuncular Qing bile kursalar Mandate of Heaven’i almaktan kaçınıyorlardı çünkü değmiyordu ve tam tersi (biraz da haklı olarak) bir dert gibi yaklaşıyorlardı. Oyuna Ming olarak başlamış oyuncular ise herhangi bir zorlukla karşılaşmıyordu.
Manchu yamasıyla birlikte bu mekanikleri tekrardan ele almaya karar verdik. İlk olarak Mandate’in istenen bir şey olmasını, ancak hem Ming hem de Mandate’i ele geçirmiş diğer ülkeler adına bir zorluk ve farklı bir tecrübe sunmasını istiyoruz. Aşağıda Çin İmparatoru sisteminde yapılan bazı değişiklikler yer alıyor:
Haraç alınmayan komşu ülkeler artık Mandate azalmasına sebep olmayacak.
- Bu aynı zamanda Rusya gibi büyük ülkelerle komşu olunmasında Mandate azalmasını engelliyor.
- Bu aynı zamanda Ming’ten Mandate’i alan ülkelerin sıkıntı yaşamasını engelliyor.
- İmparatorluk hala haraçgüzarlardan Mandate kazanacak, dolayısıyla etrafınızdan haraç toplamanız hala bir artı.
Sahip olunan her 5 borç için 0.03 Mandate kaybediliyor, iflas etmek aylık 0.05 Mandate azalmasına sebep oluyor.
- İmparatorun Çin’e bir refah ortamı sağlaması gerekir, fakirlik ve iflas değil.
- İmparatorluğun düşmanları Çin ekonomisini hedef alarak Mandate’i azaltmaya çalışabilir.
Pasif Meritokrasi düşüşü artık yıllık -2’ye çıkarıldı.
- 1.28’de düşük seviye danışmanlara sahip olmak sürekli maksimum Meritokrasi sahibi olmanızı sağlıyordu.
- Bu Meritokrasiyi daha önemli bir kaynak haline getirecek.
Her 5 Yolsuzluk için aylık 0.05 Mandate kaybediliyor.
- Anlaşılıyordur, yolsuzluk olan bir imparatorluk sağlıklı bir imparatorluk olamaz.
0 Mandate’deki -%100 Paralı Asker bulunabilirliği artık -%200.
- 0 Mandate’e sahipken Ming paralı asker bulamamalı. Ming’in devasa forcelimiti ve (Administrative idea) gibi paralı asker bulunabilirliğine edinilen herhangi bir bonus devasa paralı asker orduları alabilmelerini sağlıyordu.
Düşük Mandate artık %50’ye kadar düşük insangücü etkisine sahip.
- Ming’in devasa insangücü havuzunu hele ki Quantity alıyorsa (ki genelde alıyor) azaltmak pek mümkün değil. Sayıca üstünlükleri tarihte yenemedikleri düşmanları yenebilmelerini sağlayabiliyor.
- Bu dönemde hanedanlar kalabalık ve disiplinli ordular çıkartmakta zorlanıyordu, bu da hanedanın Mandate’i kaybettiğinin bir başka göstergesiydi.
Yüksek Mandate artık Yıllık Savaş Yorgunluğunu aylık 0.03’e kadar azaltabiliyor.
- Bu güçlü bir imparatorluğun savaşlarda daha uzun süre dayanabilmesini sağlıyor, dolayısıyla güçlü bir anında imparatorluğu hedef almak makul bir yaklaşım değil.
- Hanedanın Mandate’e sahip olduğu düşünüldüğü vakit halk tüm zorlukların geçip İmparatorun muzaffer olacağı inancına sahip.
Oyuna Çin İmparatoru için 2 yeni Hükümdar Kişiliği eklendi. Merhametli özelliği Mandate’i yükseltirken, Dar Görüşlü özelliği Mandate’i azaltıyor.
- Bu Konfüçyusculuktaki ‘ren’ konseptine dayanıyor, ahlaki olarak yetkin bir imparator uyumlu bir imparatorluğun yapıtaşı.
Beijing, Nanjing ve Canton bölgelerini kaybetmek/kontrol etmemek aylık 0.05 Mandate kaybına neden oluyor.
- Bu haritadaki bölgelere hem İmparatorluk olarak oynarken, hem de ona karşı oynarken bir stratejik unsur katıyor. Savaşlarda kilit bölgeleri işgal ederek düşmanın Mandate’ini hedef alabilir, sonrasında barış antlaşmasında buraları isteyebilirsiniz. İmparator bu kilit bölgeleri korumaya çalışmalı.
Unguarded Nomadic Frontier felaketi artık Horde ülkelerin gelişmişlik seviyesini de hesaba katıyor.
- Artık İmparatorluğa karşı gelmeye çalışan Horde’un tüm sınırı ele geçirmiş olmasına gerek yok, vassallar ve marchlar da bu noktada sizin gücünüz dahilinde sayılıyor.
Düşük Meritokrasi artık 0 Meritokraside yıllık 0.1 olmak üzere Yolsuzluğa sebep oluyor. Yüksek Meritokrasi aynı şekilde azalmaya sebep oluyor.
- Oyuncu kontrolündeki Qing ve Ming’in yayılmacı bir ülke olmasını bekliyoruz. Bu territorylerden alınacak yolsuzluk seviyesini dengeleyebilir.
- Meritokrasi Konfüçyuscu bürokrasinin etkinliğini ifade ediyor, yolsuzluğa karışan bürokratlar (yani Ming) ülkeyi iyi yönetemiyordu.
İmparatorluk Unite China savaş sebebini kullanırken 0.05 Mandate kazanıyor, yeni imparator 20 yıllığına 0.05 Mandate kazanıyor. Mandate’i ele geçiren ülkeler 60 Mandate 60 Meritokrasi ile başlıyorlar.
- Bu Mandate’i yeni ele geçiren oyunculara kolaylık sağlıyor.
Çok sayıda tarihsel Çin eventinde dengelemelerde bulunduk, çok fazla ayrıntıya girmeyeceğim ancak birçok seçenek artık Mandate’inizi etkiliyor.
Bunlara ek olarak Çin dünyasını etkileyecek 2 önemli event zinciri ekledik.
Ming hanedanı her ne kadar Mançular tarafından fethedilmiş olsa da, Ming’in çöküşü bu fetihin çok daha öncesinde başlamıştı. Ming hanedanı içerisindeki sorunlar 1630’larda Li Zhicheng liderliğinde bir isyan hareketine sebep oldu. Li Zicheng oldukça başarılıydı, orduları Ming ordularına karşı büyük zaferler alıp üstüne bir de 1644’te Beijing’i ele geçirdi ve kendisini Shun hanesinin imparatoru ilan etti. Ardından yeni birleşen Mançular Li Zicheng’in isyanını bastırmak adına Çin topraklarına girdiler. Önümüzdeki hafta Mançu istilasından daha detaylıca bahsedeceğiz, bugünkü konumuz Ming’in iç sorunları.
Ming Hanedanı Krizi oyuna eklenen yeni bir felaket, bu felaket oyuncuya zorluk sunmasının yanı sıra, yapay zeka Ming’in parçalanmasının ana sebeplerinden biri olacak. Bu felaket Keşif Çağından sonra Ming’in düşük Mandate’e sahip olması durumunda gerçekleşiyor. Felaket başladığı vakit ordu morali, teknoloji maliyeti ve huzursuzluk alanlarında dezavantajlar elde ediyorlar ve istikrarları, Mandate seviyeleri azalıyor ve Yolsuzluk seviyeleri artıyor. Bu felaket esnasında eventler aracılığıyla köylü isyancılar beliriyor. Ming’in bir çaresini bulup Mandate’i yeniden kazanması lazım. Eğer isyancılar bir Çin bölgesinde (Kuzey, Güney ve Xinan) 10 toprak fethetmyi başarırsa o bölgedeki toprakların Ming’den ayrılmasına yönelik bir event geliyor. Xinan’da Yunnan devleti kendisini yönetme talebinde bulunabiliyor, bunu kabul edip Mandate kaybedebiliyorsunuz veya reddederseniz savaşa giriyorsunuz. Güneyde yerel hükümdarlar imparatorluğun otoritesini hiçe sayıp asker çıkartmaya karar veriyor, haritada Wu ve Yue ortaya çıkıyor onlara da dilerseniz bağımsızlıklarını verebiliyor, dilerseniz direkt olarak savaşa girişebiliyorsunuz. Kuzeyde bu şekilde bir seçenek durumu söz konusu değil, kuzeyi ele geçiren isyancılar Shun hanedanını kurup Ming’e savaş ilan ediyorlar. Güneydeki isyancı ülkeler önümüzdeki hafta bahsedeceğimiz 3 Haraçgüzar şeklinde Qing’in yükselişinde rol oynayabilirler. Ming oyuncusu artık Mandate’i kaybetmemek için çok daha dikkatli oynamalı.
Ming’in karşılaştığı zorluklardan bir başkası tarih olarak çok daha erken bir döneme ait. 1444 senesinde Oiratlar Esen Taishi (Oiratlardan da önümüzdeki hafta daha ayrıntılı bir biçimde bahsedeceğiz) önderliğinde birleşmişti. Kendisi bir Çin istilası başlattı, muharebede imparatoru esir aldı, üstüne Beijing’i kuşattı. Bu olaylara Tumu Krizi adı veriliyor ve artık EU4’te bir olay zinciri olarak yer alıyorlar. Oiratlar oyunun başlangıcında Ming İmparatoruna haraç ödemeyi reddettikleri için kendilerini Ming ile savaşta bulabiliyorlar. Bu yaşandığı vakit Ming imparatorun orduları kendisi komuta etmek istediğine yönelik bir event alıyor, eğer Oiratlar Ming ordusunu yenerse Oiratlara kuşatma ve muharebe bonusları veren bir event, Ming’e ise Mandate ve istikrar kaybı veren ve onları geçici olarak Regency Council’e geçiren bir event geliyor. Bu noktadan sonra Oirat’ın amacı imparator ölmeden Beijing’i almak. Eğer Oirat bunu başarabilirse Kuzey Çin’deki tüm toprakları ele geçirmiş sayılıyorlar, bu da devasa bir warscore sağlıyor. Beijing’in kaybı aynı zamanda Ming’in Mandate kaybetmesine sebep olsa da, imparator güvenli bir biçimde tahta geri dönmüş oluyor. Bu açılışla Oirat Yuan hanesini tekrardan canlandırma yolunda önemli bir başlangıç yapabilir.
Çalışmalarımızın bu bölgedeki etkilerini uzun bir süredir takip ediyoruz ve aldığımız sonuçlardan oldukça memnunuz. 1.29 Ming oyunun sonuna kadar daha öncesine nazaran 3’te 1 ihtimal hayatta kalıyor, diğer olasılıklarda ise ya güçlü bir Qing hanesine, ya parçalanmış bir Çin’e, ya da Shun ve Wu gibi yeni bir Çin hanesine rastlıyoruz. Birkaç kez Babür Çin’i gördüğüm bile oldu. Sonuç olarak Doğu Asya’da daha dinamik ve tahmin edilebilirlikten uzak bir atmosfer edinmiş durumdayız. Oyuncu kontrolünde Ming hala oyunun en güçlü ülkesi, ancak bunu koruması için yeni zorlukların üstesinden gelmesi gerekiyor.
Aylar sonra 1.29 Manchu yaması hakkında konuşabiliyor olmak çok güzel, önümüzdeki hafta oyunun 3 M’sinden bahsedeceğiz: Maps (haritalar), Mançular ve Moğollar.
Manchu yaması 64 bit geliştirmesiyle birlikte ücretsiz bir biçimde çıkacak. Avrupa yaması ve eklentisi 2020’de geliyor.
Bu resmen yeni bir oyun olmuş. Bunun adı Eu4 değil. Fazlasıyla beğendim, umarım beğendiğim gibi olur her şey.
doğunun dinamikleri değişmiş ve gördüğüm kadarıyla ming daha eğlenceli bir hale gelmiş 😀
Manchu yamasının geliş tarihi ortada mı?
Eylül ayında çıkacak denildi sadece.