Crusader Kings III’te Northern Lords İçerikleri

https://www.strategyturk.com/wp-content/uploads/2020/06/ck3banner.jpg

Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu hafta Northern Lords içerikleri tanıtılıyor.

Herkese merhabalar, bu hafta tuhaf bir günlükle karşınızdayım.

Bu günlükte sizlere CK3: Northern Lords eklentisindeki yeni içerikleri tanıtacağım. Bu eklenti 1 hafta evvel çıktı, bu sebeple bazı tasarımların nasıl ortaya çıktığına dair bilgilerin ilginizi çekeceğini düşünüyorum.

Vikingler

Norslar hakkında içerik oluşturmanın ilginç bir deneyim olacağı belliydi, çünkü mekaniksel bağlamda başta savaşlar ve yağmalar olmak üzere zaten çok sayıda mekaniğe sahiplerdi. Bu sebeple bu içerik paketinde İskandinavların gündelik hayatına odaklanmak istedik. Yağmalamak ve nehirlerde kürek çekmek dışında neler yapıyorlardı? Ne gibi inanışlara sahiplerdi? Çocuklarını nasıl yetiştiriyorlardı? Uzak topraklardaki Kuzeyli sarayında bir yaz akşamı nelerden bahsedilirdi?

Kısaca ülküsü bir şeyler çalıp kaçmaya dayanan imparatorluklar kurmak dışında nelerle ilgileniyorlardı?

İlk olarak İskandinavya kırlarına odaklandık, daha sonraları yaptığımız araştırmalar neticesinde İskandinav kolonilerini ve maceracı ülkelerini de denkleme dahil ettik. Her şeyin olabildiğince tarihsel gerçeklere uygun olması için özen sarfettik. Elbette bazı istisnalar var.

Yağmalama – Ticaret Olayları

Yağmalama seferine çıkıldığında, uzun gemiler buluşuna sahip hükümdarlar durup yerel halkla ticaret yapmaya çalışabiliyor. Bu şekilde ganimet elde edebildiğiniz gibi, kabul etmesi durumunda hedef (veya hedefin süzereni) ile bir ateşkes elde edebiliyorsunuz.
001.PNG

Böyle bir olay ekleme sebebimiz, Norsların yağmacı oldukları kadar tüccar olduklarını da oyunculara göstermekti. Elbette zayıf tahkimata sahip yerleşimler her zaman yağmalanırken, zorluk çıkartacağı belli yerleşimler için daha yumuşak bir yaklaşım benimsenebiliyordu. Yağmalamak ve ticaret yapmak arasındaki çizgi tamamen akılcılık üzerinden çiziliyordu.

Retrospektif
Bu olaylar içerik paketinin ilk zamanlarında küçük bir içerik olarak oluşturuldu ve maksadı Nors yağmalarına bir derinlik katmaktı. Hem QA hem de diğer oyuncular çok daha kompleks yağma seçeneklerini beğendiklerini ifade ettiler, geri dönüp bir içeriği geliştirmeye yönelik çalışacak olsaydım, o içerik bu olurdu.

İskandinav Maceracılar

Ana oyunda İsveç yapay zekasının sevdiği şeylerden birisi yazlık arsa arayışına girmek. İrlanda, Fransa, İspanya veya Sardinya, eğer denize kıyısı varsa ve nispeten zayıf bir ülkenin hakimiyetindeyse, İsveç bir anda orayla ilgilenmeye başlıyor.

Viking Çağı’ndaki İskandinav yayılmacılığını daha iyi yansıtmak istedik, yapay zekanın hem görsel olarak hem de tarihsel olarak daha makul işlere girişmesi gerekiyordu.

002.PNG

İskandinavya hükümdarları son yerleşimlerini kaybettiklerinde, kendileri gibi yerleşimsiz hükümdarlar havuzuna alınıyorlar. Her X yılda bir aralarından birini seçiyoruz, Norsların doğu ve batıdaki öncelikli kolonilerinin bulunduğu bir listeye sahibiz, bu listedeki Norsların durumlarını inceliyoruz. Eğer Nors nüfuzunun azaldığı veya kaybolduğu bir bölge varsa, topraksız İskandinav lordlarından birini kapıp, onu yeni topraklar fethetmesi için sefere gönderiyoruz.

Buradaki amaç, harita genelinde küçücük Norveç, İsveç veya Danimarka toprağı görmek yerine çok sayıda küçük/orta boy İskandinav maceracılara sahip olmak, bunların ilgi alanlarında yağmalar ve saldırılar düzenlemesi ve bu esnada Norsları bir alandan defetmenizin onlardan ilelebet kurtulduğunuz anlamına gelmemesini sağlamak.

Bu raddede enteresan bir bilgi, İskandinav Maceracılar ayarındaki Kıyamet seçeneği normalde test amaçlı oluşturulmuştu. Eğlenceli olabileceğini düşünerek oyunda tutmak istedim, daha sonraları QA bu seçeneğin çok da kıyamet olmadığını, daha ciddi şeyler beklediklerini belirtti. Devasa bordergorelara sebep olan korkutucu Viking istilalarına yönelik bir ayar nasıl ve neden eklendi diye düşünüyorsanız, cevabı burada.

İskandinav Maceracılar mekaniği kendi içerisinde bazı ufak mekanikler de barındırıyor, hükümdarlar bir karar aracılığıyla yerel kültüre uyum sağlayabiliyorlar (bunu yaptıklarında en azından ölene kadar Nors sayılmaya devam ediyorlar), meşhur Vikinglerin ön plana çıkmasını sağlayan özel bir sistemimiz var, belli bir dönemin ardından Rollo ve Ubbe’nin listede olup olmadığını inceleyen bir sistemimiz var.

Son olarak bu maceracıların oyuncuyla olan ilişkisine de dikkat eden bir sistemimiz var, mesela İskandinavya’da oynuyorsanız ve rakibinizi ülkeden def etmeyi başardıysanız, bu onu son görüşünüz olmayabilir.

Retrospektif
Buna dair tek bir şey değiştirebilseydim ismi olurdu. Birbiriyle ilişkili 2 farklı maceracı sistemine sahip olmak çok mantıklı olmadı. Oyuncular açısından bir sorun yok, ne de olsa iki sistem tekmiş gibi görünüyor, ancak tasarım esnasında “hangi” maceracı türünü kastettiğini belirtmek can sıkıcı olabiliyor.

Bunun yanı sıra saldırı tarihlerinde daha fazla farklılık olabilir, bildirimler kısmında daha görünür hale gelebilir. Belki ileride.

Yıllık Olaylar

Northern Lords içerik paketi 40’ı aşkın yıllık olay içeriyor, bunlar İskandinav yaşamının farklı yönlerini yansıtıyor. Mitolojiler, çocuk yetiştirme, yağmaların etkisi, nithingler ve kalkan bakireleri. Holmganglar ve Hoflar, balinalar ve savaşçılar, din değişimleri ve lanetler, hepsi Kuzeyli yaşamının farklı parçalarını yansıtma amacı güdüyor.

003.PNG

Kırsal, küçük çaptaki şeylere odaklanma sebeplerimizden birisi dünyanın ucunda basit bir lord olmayı oyuncuya hissettirmekti. Elbette yine yağmalara çıkıp başkentinize ganimetler taşıyorsunuz ancak savaşçılarınızla çiftçiler arasında yaşanan sorunlar da, köylülerin ormanda yaşadığını iddia ettiği canavarlar da sizin ilgilenmeniz gereken problemlerin sadece biri.

004.PNG

Buna ek olarak bazı tarihten ilham alan olaylar, kendinizden bir şeyler bulabileceğiniz hayat olayları ve bazı deneysel olaylar ekledik.

005.PNG

Jomsvikingler

Kurması bir hayli kolay, reform edilmemiş bir tarikat olan Jomsvikingler hem kurucularına hem de genel olarak Nors paganlara önemli faydalar sağlayabiliyor. Bunu dengelemek için Jomsvikinglere negatif bir unsur eklememiz gerekiyordu.

006.PNG

Jomsvikingler kökten dinci bir grup ve eski geleneklere onlar kadar bağlı olmayan kişilerden hazzetmiyorlar. Reform fikri onlar için bir sapkınlık, başka bir dine geçmek ise yapılabilecek en büyük döneklik. Baltık Denizi’nin etrafında dolaşıp dindar hükümdarları ödüllendiriyorlar, dindar olmayan herkesten ise bir şeyler çalıp onları rahatsız ediyorlar. Jomsberg’i yerlebir edene dek onlardan kaçış yok.

007.PNG

Kalkan Bakireleri

CK2’de de olan Kalkan Bakirelerini CK3’e eklerken ilk aklımıza gelen nokta sayılarını azaltmak, öte yandan daha etkili olmalarını sağlamaktı. CK3’te kalkan bakireleri sizi suikastten kurtarabilir, daha çok muharebeye katıldıkça kazandıkları etkiler neticesinde güçlenebilirler. Bunların yanı sıra onlarla CK2’deki hallerine nazaran genel olaylarda daha fazla karşılaşacaksınız.

008.PNG

Bu sistemi dengelemek adına Kalkan Bakirelerinin güçlenişi hizmet ettikleri karakter üzerinden hesaplanıyor, böylelikle çok sayıda kalkan bakiresine sahip olmanız 1-2 taneye sahip olmaya nazaran daha yavaş güçlenmelerine sebep oluyor. Bunun yanı sıra, kadınların üstün olduğu Nors paganlar erkeklerden oluşan Kalkan Taşıyıcılara sahip olabiliyor.

009.PNG

Kararlar

Kuzey Denizi’nin Yüce Krallığını Kur

Kuzey Denizi’nde bir imparatorluk kurma fikri tarihte birkaç kez denendi, ortaya çok güçlü devletler çıksa da hiçbirinin ömrü uzun olmadı. Bu krallıkları bir araya getirerek Büyük Knud’un başaramadığını başarabilirsiniz. Yüce Krallık birçok yönden alternatif tarih, ancak yine de “yaşanabilirliği” olan bir alternatif tarihten söz ediyoruz. Bu sebeple şartlar ve sonuçlar oldukça tutarlı.

010.PNG

Reform edilmemiş mezhebe mensup kabileler bu şekilde feodalizme geçebiliyor, edindikleri etki hem daha kolay bir geçiş yapabilmelerini, hem de bu geçiş esnasında yaşadıkları güç kaybını azaltmayı hedefliyor.

Reform edilmiş paganlar ise diğer reform edilmiş mezhepleri daha kolay dönüştürebilmelerini sağlayan bir etki elde ediyor. Bunların dışındaki herkes, onlara pozitif görüşe sahip tüm önemli vasallara karşı güçlü koz elde ediyor. Son olarak herkes havalı bir lakap elde ediyor.

Rus Başkentini Kur

9. yüzyılda Rus halkı yükselişinin henüz başlangıcındaydı. Bu noktada oyuncuyu direksiyona geçirip, Rus halkının kalbi olacak yeri kendisinin belirlemesini istedik. Bu hamleniz Rusya’nın de jure başkentini belirleyeceğiniz anlamına geliyor. Bu yerleşimde gelişmişlik, vergi ve milis artışı gibi kazanımlar elde ediyorsunuz.

Retrospektif
Şimdi dönüp baktığımda, anlık gelişmişlik yerine zaman içerisinde gelişmişlik artışı gibi bir bonus verebilirdik diye düşünüyorum. Gelişmişlik artışı çok etkili olsa da, acele ettiğinizde 9. yüzyılın farklı bölgelerine nazaran tuhaf bir görüntü ortaya çıkmasına sebep olabiliyor.

Mann ve Isles Krallıklarını Yükselt

Bu konuda bayağı farklı yorumlarla karşılaştık. Mann’ı yükseltmeniz oldukça pozitif çeşitli etkiler edinmenizi sağlıyor. Feodal oluyorsunuz fakat tüm hanedanınız 100 yıl boyunca yağmalara çıkabiliyor, ücretsiz Düzenli Askerler içeren bir korsan ordusuna sahip oluyorsunuz, İhtişam ediniyorsunuz, ve Mann adası önemli bonuslar elde ediyor.

011.PNG

Günlüğün başında tarihselliğe sadık kalmak istediğimizden bahsetmiştim. Bu durum hala geçerli olsa da, Mann’ı Yükseltme kararı bu yaklaşımımızdaki birkaç istisnadan biri (diğerini bulan herkese buradan selamlar, bırakın millet kendisi keşfetsin). Eğlenceli bir karar olduğunu düşünüyorum, bu şekilde Mann adasında bir korsan devleti kurup dünyanın zenginliklerine el koyabiliyorsunuz.

012.PNG

Dini Değişiklikler

Blotlar

Blotlar ilginç bir ikilem. Bu DLC’de bu noktada bazı riskler aldığımızı söyleyebilirim.

CK2’de 11. yüzyıl Alman piskopos ve tarihçi Bremen’li Adam’ın kayıtlarına göre oluşturulmuşlardı. Eğlencelilerdi ancak mikro gerektiren bir mekanikti, Nors paganlarını insan kurban etmekten keyif alan insanlar olarak yansıtıyordu. İşin doğrusu Bremen’li Adam da böyle düşünüyordu fakat arkeolojik kanıtlara baktığımızda bunun çok da doğru olduğunu söyleyemiyoruz.

CK3’te tutsak seçimi/edinimi alanındaki mikroyu azaltıp, blotun başarılı olması için tutsak sayısı şartını ortadan kaldırdık. Bu versiyon sagaların yorumlarına, günümüz arkeolojik bulgularına ve orta çağ tarihçilerinin yorumlarına dayanıyor.

013.PNG

Para toplayıp tutsak öldürmek yerine para harcayıp büyükçe bir ziyafet düzenliyorsunuz, bu da vasallarınızın size karşı olan görüşünü arttırıyor. Oyuncunun birden fazla kurban yerine, spesifik özel bir kurbana sahip olması öngörülüyor, elbette bu da tamamen tercihe bağlı bir şekilde gerçekleşiyor.

014.PNG

Birçok kaynak Nors olmayan hükümdarların dahi blot isteyen vasalların gönlünü hoş tutmak adına blotlar düzenlediğinden bahsediyor. Bu durum kendi mezhebinizdeki karakterlerce hoş karşılanmayabilir.

015.PNG

Blotlara dair sevdiğim hususlardan birisi dinlerin gıda yaklaşımlarını gözönünde bulundurması, farklı senkretik dinler ziyafetlerde kutsal veya temiz görülmeyen hayvanlar yemiyorlar, bu kapsamda kendilerine has farklı lokalizasyon satırlarına sahipler.

Kişisel Tanrı Seçimi

Ana oyundaki Bhakti öğretisi gibi, kişisel bir tanrı seçiminde bulunabiliyorsunuz. Benim kişisel favorim Ullr. Odin’in genel olarak daha iyi ve esnek olduğu doğru ancak göklerin tanrısına tapan bir ordunun kış mevsiminde hız bonusu elde etmesi fikri çok hoşuma gidiyor.

016.PNG

Retrospektif
İlk tasarımda çok daha farklı tanrı seçeneklerine sahip olacaktık, İskandinavya’nın farklı bölgelerindeki kültler büyük rol oynayacaktı. Araştırma aşamasında Nors pagan ibadetlerine dair kaynak sıkıntısı yaşadığımızı gördük. Ya tamamen Eddalarda anlatılanlar üzerine bir mekanik kurgulayacaktık ya da mekaniği yeniden ele alacaktık, bu sebeple daha güvenilir bir tarih yazımını tercih ettik.

Orijinal tasarımın izleri Tyr ve Ullr’da görülebilir, Tyr’i sadece Danimarkalılar, Ullr’ı ise Danimarkalı olmayanlar seçebiliyor.

Kutsal Bölgeler

1.3 ile birlikte Nors pagan kutsal bölgelerinin yerleri değişti. Danimarka ve Hollanda’daki kutsal bölgeleri kaldırdık, York ve Kiev’e ekledik.

017.PNG

Bu büyük oranda denge amaçlı yapılan bir değişiklikti (Nors paganları toplaması ve savunması kolay bölgelerde kutsal bölgelere sahipti), bu değişiklikler sonrasında Nors dinini reform etmek daha zor olacak. Hollanda’nın kutsal bölge olma fikri York’a nazaran çok daha zayıtfı. York Ragnar Lothbrok’un ölümüyle ilgili birçok hikayenin geçtiği yer olma özelliğine sahip (gerçek biri olmasa bile, birçok İskandinav soylunun kendisini atası olarak gördüğü bir gerçek), York’un İskandinav kolonileri arasındaki önemi ele alındığında daha öncelikli hale gelmesi gerekiyordu.

Danimarka’daki kutsal bölge için Novgorod ve Kiev arasında kaldık. Reformu zorlaştırmak istediğimiz için her ne kadar Novgorod daha önemli bir bölge olsa da daha uzakta olan Kiev’i seçtik. Danimarka’nın kutsal bölgeliği de tartışmaya açık (Hollanda’dan çok daha makul olsa da), ancak Uppsala ve Trondheim ile kıyaslanacak düzeyde değil.

Erdemler

Nors paganlarına Tek Gözlü olmayı bir erdem olarak ekledikten sonra, yaratılan tüm Nors karakterlerin tek gözlü olduğunu siz de fark ettiniz mi? İstemeden CK3’te karakter başına düşen ortalama göz sayısında düşüşe sebep olmuş olabiliriz.

Şair ve Tek Gözlü özelliklerinin Norslar tarafından erdem sayılması 1.3’ün en sevdiğim küçük değişikliklerinden.

018.PNG

Hanedan Mirasları

Northern Lords ile oyuna 2 yeni hanedan mirası ekledik: dünyayı gezmek isteyenler için Macera, dünyayı yanarken görmek isteyenler için Talan.

019.PNG

Tasarımın ilk aşamalarında, tek bir hanedan mirasına sahip olacaktık fakat eklediğimiz özellikler birbirinden çok farklı olmaya başladı (Seyahat Tutkusu ile Acımama miraslarının aynı yerde olduğunu düşünün.)
020.PNG

Norsların yağmalama dışı kimliğini de yansıtmak istediğimiz için, bu hanedan mirasını ikiye böldük ve oyuncuların kendilerine daha uyan tarzda miraslar seçebilmelerini sağladık.

Bölgesel Buluşlar & Kültürel Mekanikler

Vareg Maceracılar

İçerik paketinin en sevdiğim kısımlarından birisi, Vareg Maceracılar bağımsız Nors hükümdarların bohçalarını toplayıp beraberindekilerle dünyanın başka bir noktasına göç edebilmelerini sağlıyor.

021.PNG

Crusader Kings oyunlarında yıllardır böyle bir özellik olmasını bekliyordum, önceki hallerinde eski yerleşimlerinizi kaybetmeniz vs. gerekiyordu bu da olayı karışık hale getiriyordu. Otomatik bir şekilde eski topraklardan çıkıp, event ordusu edinerek kendi Haesteinn’imi veya Rurik’imi yapabilmek çok eğlenceli.

Oyuncuların maceracı imparatorluklarını görmek de büyük keyif veriyor. Sri Lanka’dan Sahra’ya kadar farklı yerlerde Nors devletleri görebiliyoruz.

Thingler

Norslar yüksek prestije sahip olup genellikle feodalizme geçişte sorunlar yaşayabiliyor. Thingler bu durumu dengelemeyi amaçlıyor. Fazladan prestijinizi feda edip, geçişi hızlandırabilir, taht otoritesinden kaynaklanan eksileri hafifletebilirsiniz.

Yıllık olaylardan bazıları sizin veya kontluklarınızdan birinin bu buluşa sahip olmanıza bağlı bir şekilde gerçekleşiyor.

Retrospektif
Thinglerin yapısını beğeniyorum, feodalleşmenin katı şartlarını hafifletiyorlar. Öte yandan birkaç fazladan olaya sahip olabilirlerdi diye düşünüyorum.

Run Taşlarındaki Değişiklikler

Run taşlarına dair kafa karışıklığı olduğunu görüyorum, ilk olarak run taşları ana oyunda mevcuttu ve CK2’dekine benzer bir işleyişe sahipti. Northern Lords ile orijinal tasarımı daha da geliştirdik. Artık daha spesifik senaryolara ve karakterinizin hayatında yaşanan olaylara bağlılar.

022.PNG

Bu şekilde daha spesifik ihtiyaçları karşılayan run taşlarına sahip olabiliyorsunuz. Bu esnada bazı lokalizasyon varyasyonlarını biraz abartmış olabiliriz. Nors Çakravarti veya Nors bir Han ile Run taşı ortaya çıkartmak isterseniz kendilerine has bazı metinlere sahip olacağını bilmenizi isterim.

023.PNG

Düello ile Yargılama

En çok zaman isteyen mekanik buydu. Zaman istemesinin sebebi kendisinden kaynaklı değil, bu sistemin çalışması için önce düello sisteminin oturması gerekiyordu. Yanlış hatırlamıyorsam düello lokalizasyonu tek başına 28 bin kelime içeriyor, düzinelerce farklı şekilde ölebiliyor veya yaralanabiliyorsunuz.

Düello ile Yargılama mekaniğinde yapmak istediğimiz şey, hapishane sisteminin yerini almadan onunla paralel gidebilecek bir sistem oluşturmaktı. Ciddi meseleler halen hapishane veya örgütleşme gibi mekaniklerle çözülecek fakat bu 2 yol sizin için uygun değilse, meseleyi düello ile çözmek isteyebilirsiniz.

024.PNG

Düzenli Askerler

Northern Lords ile oyuna 4 yeni Düzenli Asker türü ekleniyor: Bondi, Vigmen, Vareg Emektarları ve Jomsviking Korsanları. Bunların her birinin koşulsal olarak kullanışlı olmasını istedik, bu sebeple jenerik Düzenli Askerlere nazaran daha spesifik alanlara yoğunlaşıyorlar ve genel olarak kış mevsiminde daha iyiler.

Bondi mülk sahibi halk, Thing buluşmalarında katılımcıların önemli bir kısmını oluşturuyorlar. Mızraklı birimlerden daha ucuzlar ama biraz daha kötüler.
025.png

Vigmen çekirdekten yetişme profesyonel savaşçılar, ancak hem ekipman hem de tecrübe konusunda çok iyi oldukları söylenemez. Özellikle kalabalık hafif piyadelere karşı etkililer.

026.png

Vareg Emektarları maceracılar, gezginler, daha sonraki yüzyıllarda Vareg Muhafızlığından ayrılmış askerler. Çok tehlikeliler fakat hizmetleri karşılığında da bir hayli altın istiyorlar.

027.png

Son olarak Jomsviking Korsanları özel bir Düzenli Asker türü, genellikle Jomsvikinglerle ilişkili olaylar aracılığıyla elde edilebiliyor. Avcı Eri türünde oldukları için kolaylıkla karşılanabiliyorlar ve diğer Düzenli Asker türlerinden farklı olarak bir arazi bonusuna sahip değiller, öte yandan bu eksilerini sahip oldukları istatistiklerle dengeliyorlar, hem Takipte hem de Siperde iyi değerlere sahipler.

Bu haftalık bizden bu kadar.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV