Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu hafta melez kültür oluşturma ve kültürel ayrışma mekanikleri tanıtılıyor.
Herkese merhabalar,
Geçtiğimiz hafta kültür mekaniklerinde yaptığımız değişiklikleri tanıtmıştık. Bu hafta kendi kültürünüzü nasıl oluşturabileceğinizden bahsedeceğiz. Bunu yapmanın iki yolu var, melez bir kültür oluşturmak veya kültürel ayrışma gerçekleştirmek. Kültür değişiklikleri Royal Court ile eş zamanlı bir şekilde çıkacak olan ücretsiz güncellemeyle oyuna eklenirken, bu günlükte anlatacağımız melez kültür ve kültürel ayrışma mekanikleri oyuna Royal Court ile eklenecek.
Bugün bahsedeceğimiz mekanikler kültür sisteminde yapılan değişikliklerle bağlantılı, bu sebeple eğer okumadıysanız ilk olarak geçtiğimiz haftanın günlüğünü okumanızı öneriyorum.
Melez Kültür Oluşturmak
İki kültürün farklı özelliklerini dilediğiniz şekilde harmanlayarak melez kültür oluşturabiliyorsunuz.
Bunu yapabilmenin bazı koşulları var. İlk olarak kültürünüzü harmanlamak istediğiniz kültürün ülkenizde bulunması gerekiyor, dünyanın öteki ucundaki bir kültürle melez kültür oluşturamıyorsunuz. Buna ek olarak mevzubahis kültüre karşı belli bir seviye kültürel kabullenmeye sahip olmanız gerekiyor. Başka kültürden topraklar fethedip bir gecede o kültürle melez bir kültür oluşturamayacaksınız. Sahip olmanız gereken kültürel kabullenme, kültürünüzün mevcut geleneklerine göre değişiklik gösterecek. Son olarak, kendi kültürünüzle aynı mirasa sahip kültürlerle melez kültür oluşturamıyorsunuz zira bu kültürler sizin kültürünüzden yeterince farklı değiller.
Melez kültür oluşturmak için gerekli şartları karşıladıktan sonra yapmanız gereken ilk şey yeni kültürünüz için bir isim seçmek. Harmanladığınız kültürlerin isimlerinden yola çıkarak “Endülüslü-Fransız” veya “Yunan-Fars” gibi varsayılan bir isim oluşturulacak, bu isimlere ek olarak çeşitli şartlar sağlandığında özel bazı isimlerle de karşılaşabileceksiniz. Örneğin Frenk mirasına sahip bir kültürü Cermen mirasına sahip bir kültürle harmanlıyorsanız ve Lotharingiya dolaylarında bulunuyorsanız önerilen isim “Renli” oluyor. Elbette her zaman yeni kültürünüze istediğiniz ismi verebiliyorsunuz.
İlk olarak kültür özelliklerinden başlayalım. Yeni bir kültür oluştururken iki kültürün karakterleri, mirasları, dilleri ve savaş teamülleri arasında dilediğiniz gibi tercihte bulunabiliyorsunuz. Oluşturduğunuz yeni kültürün mirası A kültüründen, dili ise B kültüründen olabiliyor. Buradaki tek koşul, bir kültürden en az 1 özelliğin seçilmiş olması. Eğer tüm özellikleri bir kültürden seçerseniz ve diğerinden hiçbir şey seçmezseniz, ortaya çıkan yeni kültürün melez bir kültür olduğu söylenemez, değil mi?
Aynı işleyiş gelenekler için de geçerli. Sahip olduğunuz limit dahilinde harmanladığınız iki kültürün farklı gelenekleri arasında istediklerinizi seçebiliyorsunuz. Bu noktada dilerseniz bazı gelenek bölmelerini boş bırakıp, daha sonra yeni gelenekler de benimseyebilirsiniz. Çeşitli kültürlere, bölgelere veya miraslara bağlı özel gelenekleri bu koşulları sağlamadan elde edebilmenin yegane yolu bu.
Estetik de aynı şekilde işliyor, farklı kültürlerin farklı unsurlarını harmanlayabiliyorsunuz. Bazı kategorilerde “melez” seçeneklere dahi sahipsiniz, bu seçeneği seçtiğinizde iki kültürün de unsurlarını kullanıyorsunuz. Doğu Afrikalı bir kültürle Hintli bir kültürü harmanlıyorsanız, birimleri Hintli görünen, isimleri ortak olan, giysileri Afrikalı gibi görünen bir kültür ortaya çıkarabilirsiniz.
Yeni melez kültür, ana kültürlerin sahip olduğu tüm buluşlara sahip oluyor. Böylelikle daha önceki kültürünüzün keşfetmediği buluşlara erişebiliyorsunuz.
Melez kültür oluşturmak için prestij harcamanız gerekiyor. Normal şartlarda kültür oluşturmak çok pahalı değil ve bir kültürü oluşturamamanıza sebep olacak şey yeterince prestije sahip olmamanız değil, yeterince kültürel kabullenmeye sahip olmamanız olacaktır. Yüksek kabullenmeye sahip olmanız aynı zamanda prestij maliyetini azaltıyor.
Melez kültürün haritadaki boyutu da iki kültür arasındaki kabullenmeye göre belirleniyor. Eğer yapabileceğiniz en düşük seviyede kültür oluşturursanız, melez kültürün haritada oldukça küçük olduğunu göreceksiniz. Melez kültüre sahip hükümdarlar ana kültüre sahip toprakları daha kolay bir şekilde dönüştürebilecek.
Kültürel Ayrışma
Kültürel ayrışma isminden de anlayacağınız üzere orijinal kültürden ayrışarak yeni bir kültür oluşturmayı ifade ediyor.
Melez kültür oluşturmakla benzer bir şekilde, yeni kültürünüz için isim seçebiliyorsunuz. Burada varsayılan isimler unvanınızla bağlantılı oluyor, örneğin Anadolu Kralı olarak kültürel ayrışma gerçekleştirdiğinizde varsayılan isim “Anadolulu” olurken, Avusturya dükü olarak bunu yaparsanız varsayılan isim “Avusturyalı” oluyor. Böylelikle ayrışan kültürler çoğu zaman kulağa makul gelen isimlere sahip oluyorlar. Sadece bir keresinde izleyici olarak açtığım bir oyunda Worms kontunun Wormslu diye bir kültür oluşturduğunu görmüştüm, o olay bu durum için küçük bir istisna olabilir. Tıpkı melez kültürlerde olduğu gibi, varsayılan ismi beğenmemeniz takdirde oluşturduğunuz kültüre istediğiniz ismi verebilirsiniz.
Kültür özelliklerinde ise işler biraz daha farklı bir şekilde işliyor. İstediğiniz kültür karakterini seçebiliyorsunuz, dil olarak çoğunlukla yeni bir seçenekle karşılaşmayacaksınız. Savaş teamülünde koşulları sağlamanız durumunda farklı bir seçenek seçebiliyorsunuz. Estetik kısmında da bazı tarihsel durumlar haricinde farklı bir seçenek görme ihtimaliniz oldukça az. Örneğin Nors kültüründen ayrışıp İsveçli kültürünü oluşturuyorsanız İsveçli estetik seçeneklerine sahip olabileceksiniz.
Kültürel ayrışma için en az bir kültür özelliğinin orijinal kültürden farklı olması gerekiyor. Çoğu zaman diğer özelliklerde seçebileceğiniz farklı bir seçenek olmayacağı için, bu farklılık çoğu zaman kültürün karakterinde olacaktır.
Gelenekleri maliyetlerini karşılamanız durumunda yeni geleneklerle değiştirebileceksiniz. Melez kültürlerden farklı olarak burada çok sayıda seçeneğiniz olacak ve koşulları sağlamanız durumunda istediğiniz geleneği istediğiniz gelenekle değiştirebileceksiniz.
Kültürel ayrışma da prestije maloluyor. Burada ödemeniz gereken prestij maliyeti kültürünüzün ne kadarının sizin kontrolünüzde olduğuna göre değişiyor. Bizans ile oynarken Yunan kültüründen ayrışmak çok daha pahalı olurken, İberya yarımadasında küçük bir Endülüslü emir olarak Endülüs kültüründen ayrışmak daha ucuz oluyor.
Dinamik Kültür Harmanlamaları/Ayrışmaları
Yukarıdaki seçenekler sizin nasıl yeni kültür oluşturacağınızla alakalı, kendi oluşturduğunuz kültürlerin yanı sıra oyunu oynadıkça yeni kültürlerle karşılaşabileceksiniz.
Dinamik ayrışan kültürlerin mantıklı olmasına önem gösteriyoruz, bu sebeple kültürün büyüklüğü, güçlü bir hükümdar altında birleşip birleşmemesi gibi çeşitli koşullarımız var. Dinamik ayrışmalar bir kültürün diğer kültürlerle olan sınırında veya ada bölgelerinde ortaya çıkabiliyor. Kültür önderinin başkentinde kültürel ayrışma yaşanamıyor, böylelikle kültürlerin “kalbi” konumundaki yerler korunmuş oluyor.
Sıkça ayrışmalar yaşandığını gördüğümüz kültürlerden birisi Bedevi kültürü. 1066 yılında bu kültür fazlasıyla yayılmış durumda ve Bedevi toprakların birçoğu Bedevi olmayan hükümdarlar tarafından yönetiliyor. Öte yandan Yunan kültürünü ele aldığımızda, neredeyse tüm topraklarının kendi kültüründen olan tek bir hükümdarın otoritesi altında olduğunu görüyoruz, bu sebeple Bedevilerde ayrışma daha fazla yaşanırken, Yunanlarda ayrışma çok nadir görülüyor.
Melez kültür oluşturmak güçlü hükümdarların hedeflerinden birisi. Eğer bir hükümdar başka bir kültürden geniş topraklara sahipse ve bu toprakları asimile etmek gibi bir düşüncesi yoksa Kültürel Kabullenme seviyesini yükselterek melez bir kültür oluşturmaya çalışıyor. Özellikle Selçukluların sahip oldukları Oğuz kültürüyle topraklarındaki Fars kültürünü harmanlayıp ortaya melez bir kültür ortaya çıkardığını görüyoruz. Kutsal Roma gibi kültürün hükümdarlıkta belirleyici faktör olduğu seçimli verasetler ve Papalık gibi ülkeler melez kültür oluşturmaya çalışıyor.
Ayarlarda bir değişiklik yapmadığınız müddetçe, yapay zeka melez kültürün melez kültürünü oluşturmaya çalışmıyor (Mağribi veya İngiliz gibi tarihsel örnekler istisna), bunun sebebi kültür isimlerinin zıvanadan çıkabilmesi. Dilerseniz bu ayarı oyun kuralları kısmından değiştirebiliyorsunuz.
Melez kültürlerin güçsüz hükümdarların ülkesinde belirme ihtimali de mevcut, bu şekilde İrlandalı-Nors gibi kültürlerle karşılaşabiliyorsunuz. Bu durum oyuncuya gelen olaylar üzerinden gerçekleşiyor, bu olayların tetiklenmesinde kültürlerin melez kültür oluşturmasını kolaylaştıracak geleneklere sahip olması önem taşıyor.
Bu sistemle ilgili çok sayıda oyun kuralımız var. Dilerseniz melez kültürleri ve kültürel ayrışmayı tamamen kapatabiliyorsunuz, isterseniz yapay zekanın melez kültürün melez kültürünün melez kültürünü oluşturabilmesine izin verebiliyorsunuz.
Sistemi daha iyi kavramanız açısından, izleyici olarak başlatılmış bir oyunda yapay zekanın oluşturduğu kültürleri inceleyelim. 867 başlangıcının üzerinden 200 yıl geçmiş ve şu kültürlere sahibiz:
- Anglo-Nors: Melez Kültür – 918 yılında oluşmuş.
- Kumbro-Nors: Melez Kültür – 948 yılında oluşmuş.
- Nors-Gal: Melez Kültür: 1029 yılında oluşmuş.
- Aynı zamanda İngiltere’de baskın kültürün Anglo-Sakson yerine İngiliz olduğunu görebilirsiniz.
867’de başlandı, oyun 100 yıl ilerledi:
- Kufan: Bedevi kültüründen 933 yılında ayrışmış.
- Badarayani: Meşriki kültüründen 956 yılında ayrışmış.
- Kürt-Meşriki: Melez kültür – 911 yılında oluşmuş.
- Nihavendi: Fars kültüründen 907 yılında ayrışmış.
- Şirvani: Fars kültüründen 946 yılında ayrışmış.
1066 yılında başlayan bir başka oyunda, İsveçli bir soylu başarılı bir haçlı seferinin ardından Kudüs Kraliçesi konumuna gelmeyi başardı. Birkaç nesil sonra yerel kültürle kendi kültürünü harmanlayıp Meşriki-İsveçli kültürünü oluşturdu.
Daha önce bahsettiğimiz üzere, tarihsel yakınlaşmaların/ayrışmaların gerçekleşmesi durumunda devreye giren bir isim listemiz var. Eğer bu şekilde ortaya çıkabilecek kültürler için mantıklı olduğunu düşündüğünüz bir isme sahipseniz, bunu bize iletmekten çekinmeyin.Bu haftalık bizden bu kadar.