Crusader Kings III’te Göçebeler


Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu yazıda Göçebe mekaniklerine dair bilgiler veriliyor.

Өглөөний мэнд!

Özel bir geliştirici günlüğüyle karşınızdayız, bu bir dizi geliştirici günlüğünün ilki olacak. Bozkır göçebeleri üzerinde kapsamlı mekanikler üzerinde çalışıyoruz, sizlere mekanikleri olabildiğince hızlı bir şekilde tanıtıp, sizlerden gelen yorumlar neticesinde mekanikleri şekillendirmeyi planlıyoruz.

Bu sebeple, paylaşacağımız ekran görüntüleri normalden daha erken olacak, bu sebeple tüm bunların halen çalışma aşamasında olduğunu unutmayın.

Dikkat edilmesi gereken bazı noktalar:

  • Arayüzler, görseller ve diğer alanlar değişikliğe uğrayabilir.
  • Harita son şeklini almadı ve ileride değişebilir.
  • Tüm rakamlar ve değerler dengelemeye tabiidir, bazıları mekanikler üzerinde çalışırken öylesine konmuş rakamlardır.
  • Bu önümüzdeki DLC’nin içerikleridir, önümüzdeki geliştirici günlüklerde daha ayrıntılı bilgiler paylaşacağız. Sizlerden gelen yorumlar neticesinde harekete geçmek için zamana ihtiyacımız olacak, dolayısıyla haftalık günlüklere dönmüş değiliz.

image-01.png

Göçebe Yönetimi

Güncellemenin merkezinde yeni Göçebe Yönetim türü bulunuyor. Bu yeni yönetim türü Avrasya bozkırlarındaki hükümdarlara odaklanıyor; sürüyü, gücü ve toprağı esas alıyor.

Peki bununla neyi kastediyoruz?

Sürü

Besi hayvanlarınız ve atlarınız, sadece Göçebelerin erişebildiği yeni bir kaynak türü olan “Sürü” ile temsil ediliyor. Bozkırda sürünün değeri çok büyük ve diğer Göçebelerin size olan tavrında belirleyici bir yol oynuyor. Fidye olarak, başlık parası olarak, rüşvet olarak sürü verebiliyorsunuz, planlar veya yağmalar aracılığıyla birbirinizin sürüsünü çalabiliyorsunuz. Kültür Önderinin kim olduğu buna bağlı bir şekilde belirleniyor ve Üstünlük kurabilmenize olanak tanıyor (bu mekanikten günlüğün devamında bahsediyoruz.)

Toprağın Verimliliğinden faydalanarak Sürü elde ediyorsunuz, Göçebelerin sabit geliri bulunmuyor, sözleşmeler üzerinden Göçebe bağlı devletlerden bunu Sürü elde edebiliyorsunuz. Toprak mekaniğinden birazdan daha ayrıntılı bir şekilde bahsedeceğiz.

Göçebelerdeki en büyük farklılıklardan birisi, milis kuvvetlere sahip olmamaları. Onun yerine sürülerinin belli bir yüzdesini Atlıya dönüştürebiliyorlar.

Atlılar Göçebelerin erişebildiği temel bir Düzenli Asker türü, daha sonraları bu Atlılar altın harcayarak Atlı Okçu gibi daha iyi Düzenli Askerlere dönüştürülebiliyorlar. Bu rakamlar bir vakumdan gelmiyor, örneğin 100 Atlı Okçu yapmak için 100 Atlı harcamanız gerekiyor.

Temel Atlıların herhangi bir bakım maliyeti yok fakat diğer Düzenli Askerlerin aylık prestij maliyeti var.

Bu değişikliği yapma sebebimiz, savaşların bozkır hayatının gündelik bir parçası olması ve milislerin bulunmaması. Eli silah tutan her savaşçı gerektiğinde savaşa çağrılabiliyordu. Daha mekanik olarak bakacak olursak Göçebelerin daha az ama daha güçlü Düzenli Askerlere sahip olmasını istedik.

image-02.png

Yukarıdaki ekran görüntüsünde gördüğünüz yüzde, Sürünün yüzde kaçının Atlı birliklere dönüştürülebileceğini gösteriyor. Bu yüzde yurt binaları, hanedan özellikleri, karakter etkileri vb. şekillerle etkilenebiliyor.

image-03.png

Halkın önemini yansıtmak için, Göçebe devletlerin harita üzerindeki ismi de normal ülkelerden farklı olacak. Bundan sonra haritada Örgöö Düklüğünü değil, Borjigin Moğollarının hareket ettiğini göreceksiniz.

Kültür Önderi kültürün ismini alırken (Moğollar), küçük hükümdarlar hane ismi + kültür şeklinde (Borjigin Moğolları). Bozkırın dinamiklerini daha iyi yansıtmak adına, Göçebe yönetimlerde Kültür Önderinin seçilme şeklinde de değişikliklerde bulunduk, en yüksek miktarda Sürü sahibi hükümdar unvanından bağımsız bir şekilde Kültür Önderi oluyor.

Haritadaki isimler henüz yapım aşamasındadır.

image-04.png

Güç

Bozkırda güç her şeydir. Unvanlar güç kadar ön planda değildir ve bunu yansıtmak için sadece Göçebeleri etkileyen bazı değişikliklerde bulunduk.

Göçebe hükümdarlar Üstünlük adı verdiğimiz yeni bir mekaniğe sahip, bu mekanik gücün yansıtılmasını amaçlıyor. Rastgele şefler düşük Üstünlüğe sahipken, maksimum Üstünlüğe sahip olmak Cengiz Han’ın yükselişini yansıtıyor.

Üstünlük, Göçebelerin tırmanması gereken bir dağ gibi, her kademe hükümdarların ulaşması gereken bir hedef şeklinde işliyor. Sadece belli büyüklükte Sürü sahibi hükümdarlar bir sonraki seviyeye geçebiliyor.

Üstünlük Vasal Limiti ve Mülk Limiti gibi faktörleri etkiliyor, düşük seviyelerde daha kısıtlı imkanlara sahipken, yüksek seviyeler oldukça etkileyici bonuslar sağlayabiliyor. Üstünlük aynı zamanda göç esnasında kimleri hedef alabileceğinizi de etkiliyor, özel Düzenli Askerlere erişebiliyorsunuz, unvan ve vasal feshetmelerinde bulunabiliyor, çeşitli kararlara erişebiliyorsunuz.

İtaat

Eğer dünyayı fethedecekseniz sadık takipçilere sahip olmanız gerekir. Bu raddede sadakatlerini neyle sağladığınız çok da önem teşkil etmez.

İtaat iki seçenekli bir sistem, ya itaatkarsınız ya da değilsiniz. Bağlı olan veya saray mensubu tüm karakterler hükümdarlarına karşı itaate sahip. Eğer karakter belli bir limitin altında itaate sahipse itaatsiz olacak, bunlar hükümdarlarına karşı planlar kurabilir veya çeşitli etkileşimlerde daha isteksiz davranabilirler. Eğer bu limit geçilmişse karakter itaatkar olacak ve bu durumda hükümdarlarına karşı örgütleşmeler kurmayacaklar, düşmancıl planlara girişmeyecekler ve en önemlisi Kurultay verasetinde hükümdarlarından yana taraf belirtecekler. Kurultayda Konsey üyeleriniz bulunacak, dolayısıyla sizin yanınızda yer almaları Göçebe olarak çok önemli rol oynayacak.

İtaat seviyesi diğer karakterlerle olan ilişkiler, arkadaşlık, özellikler arası uyum, onlara Kurultay veya Saray Pozisyonu verip vermemeniz gibi faktörler doğrultusunda belirleniyor.

image-05.png

Toprak

Göçebeler, topraklarının Verimliliğinden faydalanarak Sürülerini büyütürler. Bu sebeple göç etmek oyunun erken döneminden itibaren önemli bir rol oynar.

Kontluk Verimliliği başta arazi türü olmak üzere çeşitli faktörler doğrultusunda hesaplanıyor. Göçebeler Sürülerini besleyebilecekleri seviyeye kadar bulundukları Kontluğun Verimliliğini azaltıyorlar, beslendikleri seviyeye geldiğinde ise Verimlilik stabil bir seviyede kalıyor. Bu rakam mülk büyüklüğüne, İdare becerisine, hanedan özelliklerine, yurt binalarına ve diğer karakter özelliklerine bağlı olarak değişebiliyor.

image-06.png

Göç

Topraklarınızın Verimliliği bittiğinde yapmanız gereken şey göç etmek.

Göç ederek de jure unvanları hedef alabiliyorsunuz, hangi kademe unvanları hedef alabildiğiniz sahip olduğunuz Üstünlük seviyesine göre belirleniyor. 2. seviye Üstünlüğe sahip Göçebe hükümdar kontluk ve dükleri hedef alırken, 3. seviyede krallıkları da hedef alabilir hale geliyorsunuz.

Bu durum, küçük hükümdarların daha sık göç ettiği, büyük hükümdarlara nazaran terk edilmiş bölgeleri daha hızlı bir şekilde ele geçirebileceği anlamına geliyor. Daha büyük hükümdarlar ise daha yavaş göç ediyorlar ve bölgelerindeki hükümdarlardan İtaat ve Haraç toplamaya odaklanıyorlar.

image-07.png

Göç ekranında yerel hükümdarlarla müzakereye girebiliyorsunuz. Eğer iki veya daha fazla bağımsız hükümdar aynı de jure toprağı işgal ediyorsa, en yüksek Sürüye sahip hükümdar sizinle müzakere ediyor. Altın, sürü veya koz kullanarak talebinizi kabul ettirebiliyorsunuz, bu talebi kabul edip etmeyecekleri sizinle olan ilişkisine, Üstünlük seviyeleriniz arasındaki kıyasa, prestijinize, dövüş becerinize, sürünüze, özelliklerine ve diğer faktörlere göre değişiyor.

Eğer kabul ederlerse, sürünüzle beraber mevzubahis lokasyona seyahat etmeye başlayacaksınız. Eğer lokasyon halihazırda örneğin bir saray mensubu tarafından önerildiyse, halkınızın taleplerini gözönünde bulundurduğunuz için çeşitli bonuslar elde edebileceksiniz.

image-08.png

Birçok göçebe halk toprağını vermeye razı olmayabilir, hele ki yüksek Üstünlük seviyesine sahiplerse ve bulundukları yerden memnunlarsa. Bu durumda savaş açmanız gerekir.

image-09.png

Göç savaşları sayesinde güç kullanarak başka bir yere göç edebilirsiniz.

Hedef alınan hükümdar de jure’un dışında kalan topraklara geçmek zorunda kalır veya topraksız hale getirilir. Topraksızken göçebeler yurtlarına ve geliştirmelerine erişebilirler fakat toprak sahibi olmadıkları için sürüleri olmaz. Bozkırda çadırlarını kurabilecekleri uygun yeni bir toprak arayışında olurlar.

Nasıl göç ederseniz edin, İtaatkar vasallarınız sizi takip ederler, İtaatsiz vasallar unvanlarını ve topraklarını koruyup oldukları yerde kalırlar. Arkada bıraktığınız topraklar tamamen başka biri tarafından ele geçirilir…

Çobanlar

Göçebeler bozkırı işgal eden yegane hükümdarlar değiller.  Yeni, oynanamayan bir yönetim biçimi olan Çobanlar haritayı doldurup küçük kontluklarda gezecekler. Gezdikleri yerin Verimliliğini arttıracaklar, orduları olmadığı için onları defetmek zor olmayacak. Göçebeler göç ettiğinde arkada bıraktıkları topraklar Çobanlara kalacak.

Bağlı olarak Çobana sahip olmanız mümkün olabilir fakat kontluklarının verimliliğine bağlı olarak düşük miktarda sürü sağlarlar.

Aynı zamanda kontluklarınızdan birini yerel bir çobana gönüllü bir şekilde bırakarak Verimliliğini arttırmalarını bekleyip sonra geri alabilirsiniz. Ancak unutmayın, Bozkır çok da hoşgörülü bir yer değildir ve başka bir hükümdar sizden önce davranabilir.

image-10.png

Büyük Bozkır

Bozkırda hayat hiç de kolay değil, iklimin ve arazinin şartlarına uyum sağlamanız gerekiyor. Bunu yansıtmak için bozkırın iklimini yansıtan bir mevsim sistemi oluşturduk.

Büyük Bozkır üç bölgeye ayrılıyor: Batı, Merkez ve Doğu. Her biri kendine has bir iklime sahip.

image-11.png

Mevsimler aktif oldukları bölgenin Verimliliğini etkiler. Zud olan yerlerde kar hayvanların otlamasını önlerken, daha ılımlı ve sıcak havalar çok daha elverişlidir.

Tek etkileri bu değildir, farklı mevsimler göçebelerin moralinde de önemli bir rol oynar. Eğer hükümdar bolluk varken vasallarından Sürü talep ederse normalden fazlasını elde eder. Kıtlık varken karakterler göç etmeye daha meyillidir.

Havsarsan Zudu ve Mavi Gök Kutsaması olmak üzere 2 özel mevsim de bulunmaktadır. Kutsama esnasında bölgenin Verimliliği artarken, Havsarsan Zudunda hükümdarların tüm vasalları İtaatkar olur ve göçebe olmayan devletlere karşı savaş sebebi elde ederler. Moğol İstilası için öne sürülen akademik sebeplerden birisi, Bozkırın Verimliliğini kaybetmesiydi.

Münecciminiz yatkınlığına göre bir sonraki sezonun nasıl olacağını öngörebilir.

Gürhan

Bozkırda sadece tek bir hükümdar en yüksek Üstünlük seviyesine ulaşarak Hanlar Han’ı olabilir. Onları durdurmanızın da çeşitli yolları vardır.

Bozkırda en kalabalık Sürüye sahip hükümdar Gürhan olur. En yüksek Üstünlük seviyesine ulaşma yolundadırlar ve herkes için bir tehdit oluştururlar. Onları hedef almak üzere Konfederasyonlar kurulabilir, düşmancıl planalr ve savaşlar daha sık görülür. Gürhan’ın bu noktada kendisini kanıtlaması gerekir.

Yurt

Göçebelerin binaları yoktur. İnşa ettikleri şeyleri göç ettikçe yanlarında taşırlar. Göçebeler Yurt adı verilen yeni bir konut türüne erişebilirler.

Yurt yerleşimlerinde geliştirilebilir ana bir Yurt binası ve Verimlilik, savaş, diplomasi, yapma vb. alanlarda faydalar sağlayabilen çeşitli ek binalar bulunur.

image-12.png

Haraçgüzarlar

Bu geliştirici günlüğü boyunca Vasal kelimesi yerine sıklıkla Bağlı Devlet dediğimi fark etmiş olabilirsiniz. Oyuna yeni ve daha gevşek bir bağlı devlet türü olarak Haraçgüzarlar ekleniyor. Haraç Sözleşmesi, süzerenlerine yapmaları gereken ödemeyi belirliyor. Haraç gönderildiği müddetçe iki taraf arasındaki ateşkes varlığını sürdürüyor. Haraç ilişkisi nesiller boyunca miras alınabiliyor.

Haraçgüzarlar zaman içerisinde başlarına buyruk hareket etmeye başlayabilirler, hele ki süzerenleri yeterince tehditkar görünmüyorsa komple haraç ödemeyi dahi durdurabilirler. Onları tekrar hizaya getirmek için güç kullanmanız gerekir, bu esnada hem kaynak hem de prestij elde eder.

Göçebe haraçgüzarlar sürü ile ödeme yaparlar, yerleşik haraçgüzarlar ise altın ile ödeme yaparlar.

image-13.png

image-14.png

Haraçgüzarlar Haraç Talep Et karakter etkileşimiyle veya özel bir Savaş Sebebi ile elde edilebilir. Hükümdar eğer topraklarının tehlike altında olduğunu hissediyorsa haraç vermeyi teklif edebilir. Bu günlükteki diğer mekaniklerde olduğu üzere, gelecekte Haraçgüzarlıktan ayrı bir günlükte daha detaylı bir şekilde bahsedeceğiz.

Konfederasyonlar

Güçlü ve tehlikeli Hanların yükselişi, Bozkırdaki daha düşük seviye hükümdarların bir araya gelerek Konfederasyonlar kurmasıyla sonuçlanabilir.

Konfederasyonda yer alan bir ülkeyi hedef aldığınızda hepsini almış olursunuz. Göçebeler bir Konfederasyona bağlıykan kendi Üstünlüklerini arttıramazlar veya yeni unvanlar yaratamazlar.

Yağma Niyetleri

Yağmalamak göçebelerin altına erişmesinin önemli yollarından birisidir. Yağmanın göçebeler için toplumsal önemi değerlendirildiğinde, Yağma Niyetleri ekleyerek bu mekaniği geliştirmek istedik.

Yağma Niyeti belirleyerek yağmanızda neye öncelik vereceğinizi belirleyebiliyorsunuz. Örneğin ilginç karakterleri hedef alabilirsiniz, komşunuzun besi hayvanlarını çalabilirsiniz veya onların çadırını yakmaya öncelik verebilirsiniz.

image-15.png

Bazı Yağma Niyetlerine Kabile karakterler de erişebilecek.

Göçebe İçerikleri

Son olarak Göçebe karakterler için yeni Karakter Etkileşimleri, Kararlar, Etkinlik Türleri, Vasal Tavırları ve Olaylar ekliyoruz. Cengiz Han’ın hikayesi ve Moğollara has içerikler de bu güncellemeyle birlikte eklenecek.

Kurultaylar, Kan Kardeşlikleri, Payzalar, Kubilay Han’ın meşhur Zevk Kubbesi gibi şeylerle karşılaşacaksınız.

Sizlerden gelen yorumları merakla bekliyoruz.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Henüz yorumlanmamış.

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Muhammed: Arkadaşlar 1.14'ü hepimiz bekliyoruz ama çeviri ekibinin elinden geleni yaptığını düşünüyorum, baskı altına almak gereksiz bence. Yeter yapmıyoruz artık derslerse oyunu oynayamayacak hale geliriz. İngilizcesi enteresan bir oyun :)
  • Arda: Oyunu oynamak için yeni çeviriyi bekliyorum tahmini bir çıkış zamanı var mı?

KATEGORİLER

ARŞİV