Crusader Kings III geliştirici günlüklerinde bu hafta oyundaki Diplomasi Yaşam Tarzı tanıtılıyor.
Herkese tekrardan merhaba, bir başka Salı günü bir başka Yaşam Tarzıyla karşınızdayız. Bugün sizlere Diplomasi Yaşam Tarzından bahsediyor olacağız.
Hepimiz oyunda komşularımızı dost edinmeye, vasallarımıza küçük hediyeler gönderek onları mutlu etmeye çalışmışızdır. Paradox’un oyun motorunun isminden de anlaşılacağı üzere, aramızda “savaş Diplomasi Yaşam Tarzının başka araçlarla devamıdır” sözüne aşina olmayan yoktur diye tahmin ediyorum.
Diplomasi Yaşam Tarzı aşağıdaki odaklara sahip:
Dış İlişkiler – Diplomasi: +3
Görkem – Diplomasi +1, Aylık Prestij: +1
Aile – Diplomasi +2, Doğurganlık: +%25Dış İlişkiler – Diplomasi yeteneğinizi komşunuzu, süzereninizi veya vasalınızı size savaş açmaktan vazgeçtirmek üzere kullanacağınız zamanlarda işe yarar.
Görkem – Fazladan Prestije ihtiyaç duyduğunuzda işe yarar.
Aile – Aile içi huzur ortamını sağlayıp, hanenizin genişlediğine emin olmak istediğiniz zamanlarda işe yarar.Aile Reisi
İlk olarak bu özellik ağacıyla başlıyoruz, çünkü en güçlü başlangıca o sahip.
Arkadaş Edin – Arkadaş Edinme Planı kurabilirsiniz.
Evet özelliklerle aktifleştirilen bir başka Plan türüyle karşınızdayız. Bu plan hedefin size karşı görüşünü arttırmakla kalmıyor, onu Arkadaşınız haline getirebiliyor. Kişisel Plan olması sebebiyle bu planda Yardakçı kullanamıyorsunuz, bu da (tıpkı Baştan Çıkarma gibi) işlerin sizin ve hedefin yetenek seviyelerine bağlı olmasıyla sonuçlanıyor. Arkadaş edinmenin oyunda birçok yolu olsa da, bu plan aralarından en güvenilir seçenek denebilir. Tabii ki planınızın başarılı olması için Başarı İhtimalini belli bir noktaya getirmiş olmanız gerek.
CK2’de Arkadaşlık sisteminin nasıl işlediğini biliyorsunuzdur, ancak CK3’te meseleyi bir adım ileriye taşıyıp daha etkili hale getiriyoruz. Olaylar üzerinden daha sık elde edilebilmesinin yanı sıra, arkadaşlık bağı çeşitli mekaniksel faydalar sağlayabiliyor, örneğin Konsey Üyeleri:
Elbette bu özellik ağacı yeni arkadaşlar edinmenizi kolaylaştırmakla kalmıyor, aynı zamanda arkadaşlık edinmenizi daha karlı hale getiriyor.Dert Ortakları – Her Arkadaş Stres Kazanımını -%15 Azaltır.
Dost Tavsiyesi – Her Arkadaş rastgele 2 Yetenek puanı sağlar.
Özellik ağacında Arkadaş Edinme Planlarınızın başarı ihtimalini yükselten özellikler de mevcut.Pohpohçu – Arkadaş Edinme Plan Gücü: +%30
Sudan Daha Yoğun – Kişisel Plan Başarı İhtimali: Aile üyelerine karşı +%50
Tabii dikkatinizi çekmiş olabilir, özellik ağacının ismi Aile ancak hep Arkadaşlardan bahsediyoruz. Kim bilir belki de gerçek aileniz, arkadaşlarınızdır? Maalesef CK3’te böyle bir durum söz konusu değil, dolayısıyla aile üyelerinizin şarabınıza zehir katmadığından emin olmanız 2 kat önem sarfediyor.
Ailenin Kalbi – Yakın Akraba Görüşü: +20
Daha da iyisi, mecbur kaldığınız aile üyelerinin biraz daha katlanılabilir, meziyet sahibi insanlar olmalarını sağlayabilirsiniz:
Yönetmek için Yetiştirilmiş – Çocuklar 1 ila 3 ekstra Yetenek puanı elde ederler.
Makul Temeller – Yaşayan her Çocuk 1 rastgele Yetenek puanı sağlar.
Tüm bunların ardından Aile Reisi özelliği kazanıyorsunuz, bu özellik size Diplomasi, Doğurganlık, Stres Kazanım Düşüşü ve Yakın Akraba Görüşü bonusları sağlıyor. Sonuç olarak Aile Reisi özelliğine sahip birinin ailesi tarafından ihanete uğraması çok nadir görülebilecek bir olay haline geliyor.
Diplomat
Diplomat özellik ağacı iç ilişkiler değil, dış ilişkiler odaklı bir ağaç. Buna karşın her alanda işinize yarayabilecek bir bonusa sahip:
Düşünceli – Hediye Gönderme Aracılığıyla Görüş Kazanımı: +%100
Defansif Müzakereler – Diğer Vasal Görüşü: +15, Bağımsız Hükümdar Görüşü: +15, Evlilik olmadan bir Müttefiklik teklif edilebilir.
Bu özellik sayesinde evlilik olmaksızın birisine müttefiklik teklif edebiliyorsunuz. Diğer ittifaklarınız için halen geniş çaplı kısıtlamalar söz konusu, ancak bu şekilde elde edebileceğiniz ekstra bir ittifak yeri geldiğinde savaş kazandırabilir.
Elçilikler – Her Müttefiklik +1 Diplomasi sağlar.
Tüm bunların ardından diğer devletlerle halen iyi ilişkilere sahip değilseniz ona da yardım edebilecek bir özelliğimiz var:Uyumlu Gelenekler – Dış İlişkiler Etkinliği: +%25
Becerikli Kalpazan – Kontlukta Hak İddiası Üretme Hızı: +%75
Buradan sonra diplomasinin biraz daha tatsız kısmına geliyoruz:Düklük Fethi – Düklük Fethi Savaş Sebebini kullanabilirsiniz.
Vasallığa Zorlama – Vasallama Savaş Sebebini kullanabilirsiniz.
Düklük fethiyle, henüz yaratılmamış düklüğün toprakları dahilindeki kontlukları elde etmenize yönelik bir savaş sebebi elde ediyorsunuz. Vasallama ise, isminden de anlayacağınız üzere sizden alt kademede yer alan hükümdarları zorla vasallamanızı sağlıyor. Ancak dikkatli olun, bu şekilde ülkenize kattığınız hükümdarlar en sadık vasallar olmayabilirler.
Bu savaş sebeplerinin kullanımlarında da çeşitli kısıtlamalar söz konusu, ancak doğru zamanda ülkenizin önemli bir atılım gerçekleştirmesini sağlayabilecek güçteler.
Esnek Ateşkesler – Ateşkesler daha kısa sürer, Ateşkes bozmak Prestij kaybettirmez.
Ateşkes bozmanın halen Prestij dışı başka kayıplara sebep olacağını unutmayın, bu özelliği almanız kafanıza göre ateşkes bozmanızın iyi bir fikir olacağı anlamına gelmiyor.
Son olarak Diplomat özelliğimiz var, tahmin edeceğiniz üzere Diplomasi bonusu veriyor, bunun yanı sıra Bağımsız Hükümdar Görüşü sağlıyor.
Görkemli
Bugün tanıtılacak son ağacımız saygı görmeye ve onurlandırılmaya önem verenlerin tercihi olacak.
İhtişamlı Hayat – İhtişam Seviyesi Etkisi: +%100
İhtişam Seviyesi hayatınız boyunca Prestij kazanarak ilerlediğiniz bir seviye.
İtibar – İhtişam Seviyesi Başına Diplomasi: +1
Tabii ki bu şöhretin kendine has artıları da var. Etrafınızdaki kişiler söylediklerinize inanmaya, yaptıklarınızı haklı amaçlarla yaptığınızı düşünmeye daha meyilli olacaklar:İyi Niyet – Etkileme Plan Gücü: +%30
Katı El – Korku Başına Aylık Prestij: +%1
Görkemli odak ağacıyla birlikte, size hizmet edenlerin de size daha büyük faydaları olmasını sağlayabiliyorsunuz:Praetorian Muhafızları – Şövalye Başına Aylık Prestij: +%2
İlham Verici Hükümdarlık – Konseydeki Güçlü Vasal Başına Aylık Prestij: +%5
Hatta size hizmet edecek yeni kişiler elde etmenizi de sağlıyor:
Gerçek Hükümdarlık – Vasallık Teklifi Kabulü: +25
Düşünsenize insanlar ülkenize dahil olmak için gönüllü bir biçimde karşınızda diz çöküyor.
Son olarak kişisel favorilerimden birisi:
Tarih Yazımı – Destan Yazdırma Kararını açar.
Destan Yazdırma uzun bir olay zinciri, altın karşılığında bir yazara ailenizin destanını yazdırabiliyorsunuz. En başta destanı kimin kaleme alacağı kararı olmak üzere izleyebileceğiniz farklı yollar mevcut.Ortaya çıkan çalışmanın kalitesine göre uzun vadede olabildiğince çok insan okuduğunda veya en azından kütüphanesinde bulundurduğunda ciddi miktarlarda Prestij elde edebiliyorsunuz.
Son olarak bu özellik ağacı Görkemli özelliği elde etmenizi sağlıyor. Bu özellik istisnai bir durum olarak Diplomasinin yanında Askeriye özelliği de sağlıyor. Asıl faydası ise aylık Prestij kazanımı.
Olaylar
Son olarak Diplomasi Yaşam Tarzı Olaylarından bahsetmek isterim çünkü bazı sıradışı unsurlara sahipler. Bazı olay zincirleri oldukça etkili ve bunların ilerleyişi sadece yetenek seviyelerinize değil, aynı zamanda olaya mevzubahis kişinin kişiliğine bakıyor.
Bu örnekte, olayın sonuçlanması şansa bağlı değil, Dükün özelliklerine bağlı. Dük Obur olduğu için çabalarınıza olumlu yanıt vermesi olası. Bu yaşam tarzındaki tüm olaylar bu tarz değil, ancak diğer yaşam tarzlarına oranla sayılarının daha fazla olduğunu söylemek yanlış olmaz. Arkadaşlarınızı, vasallarınızı ve komşularınızı tanımanız ve nabza göre şerbet vermeniz önem sarfediyor.
Bu haftalık bu kadar, yeni bir yaşam tarzı, bu yaşam tarzıyla bağlantılı yeni bir plan türü, kararlar ve savaş sebepleri tanıttık. Gördüğünüz üzere diplomasiyle katedilebilecek yollar küçümsenecek tarzda değiller. Önümüzdeki hafta son Yaşam Tarzımız olan Askeriyeyi tanıtıyor olacağız. Bu yaşam tarzı bazı çılgın ve beklenmedik yönlere sahip.
Bonus Geliştirici Hikayesi – Buradan İtibaren Oyuna Dair Bilgi Verilmemektedir
Geçtiğimiz hafta CK’da geliştirici olarak yer almaya dair bazı sorular yöneltilmişti, bunun muhtemel sebebi ne kadar yoğun bir çalışma içerisinde olduğumuzdan bahsetmiş olmam olsa gerek. İşler ters gittiğinde meselenin ne kadar zor bir hal alabileceğine ufak bir örnek vermek istedim.
Geçtiğimiz yaz mevsiminde haftalarca kodda yer alan çok ufak bir hatayı çözmekle uğraştım. Test süreçlerimizin önemli bir kısmını gece yaptığımız otomatik testler oluşturuyor, bu otomatik testlerde “oyun kendisini oynuyor”, ertesi sabah da ilk iş bu oyunlardaki vaziyete bakıyoruz. Genellikle çeşitli hatalarla karşılaşılıyor (oyun henüz bitmiş değil) ve uzun bir süre boyunca yaptığımız her test contract_disease_effect dosyasının 307. satırından kaynaklanan bir hata veriyordu.
Şimdi, bir hatayı gidermenin en önemli yapıtaşlarından birisi hatayı üretebilmektir. Oyunda hataya sebep olan kombinasyonu yapmanız ve bu hatayla karşılaşmanız gerek, böylelikle hatayı düzelttikten sonra aynı kombinasyonu tekrar deneyebilir ve düzelip düzelmediğini görebilirsiniz. Asıl sıkıntı burada, ekipteki kimse bu hatayla karşılaşmayı başaramadı.
Programcımız Matthew ile birlikte günlerce daha farklı yollar izleyerek bu hatanın neden kaynaklanabileceğini araştırdık. Her seferinde tam yakaladık derken yanııldığımızı farkettik. Nihayetinde vazgeçmedik. Hiçbir hata elimizden kaçamamalıydı.
Yaşananları ölümsüzleştirmek için sizlere aşağıdaki görseli hazırladım:
İşin nihayetinde sorunu çözmeyi başardık. Sıkıcı teknik bilgilerle* sizi boğmayacağım fakat yaptığımız şey mitolojik bir yaratığı avlamaya çalışmak gibi bir durummuş.Önümüzdeki hafta görüşmek üzere, hoşçakalın.
* Sıkıcı teknik bilgiler: Meğerse yok edilmiş unvanlar veraset sıralarına sahip olmaya devam ediyormuş, bu da oyunun yok edilmiş unvanın sahibine, varisinin hastalık kaptığına yönelik bildirim yollamaya çalışmasıyla sonuçlanıyormuş. Tabii yok edilmiş unvanın sahibi olmadığı için, bu da hata veriyormuş.