CK2 günlüklerinde bu hafta Parçalanmış ve Rastgele Dünya adlı iki yeni alternatif başlangıç özelliğinden bahsediliyor.
Merhaba! Bugün Holy Fury’de oyuna eklediğimiz en büyük özelliklerden biri hakkında konuşacağız, “Alternatif Başlangıç” dediğimiz bir sistem.
Sistem iki alt özellikten oluşuyor, Parçalanmış Dünya ve Rastgele Dünya. Bunların ikisi de farklı oynanış türlerini hedef alıyor. Parçalanmış Dünya daha çok eşit şartlarda savaşmak isteyenler için, Rastgele Dünya ise kendi tarihine ve garipliklerine sahip yabancı bir dünyayı keşfetmek isteyenler için.
Bu iki özelliğe de çağ seçme ekranından veya bookmark (başlama tarihi) ekranından ulaşabilirsiniz. Bu iki özellikle oynarken herhangi bir tarihten başlayabilirsiniz ve seçtiğiniz tarih de dünyanın nasıl göründüğünü değiştirebilir. Örneğin ayarlarını değiştirmediğiniz bir Rastgele Dünya oyununda 867 yılında başlarsanız paganların ve kabile devletlerin sayısı daha fazla olur.
Parçalanmış Dünya haritadaki devletleri parçalarına ayırmanızı sağlıyor. Bu parçalar kontluklar, dükalıklar veya ikisinin karışımı olabilir. Hepsi küçük ve güçsüz olan devletlerin farklı şekillerde gelişmesini sağlayan eşit bir oyun sunar.
Aradığınız zorluğu bulabilmeniz için teknoloji, toprakların sahip olabileceği kale, şehir vs (holding slot) sayısı gibi birçok ayarı değiştirebilirsiniz.
Dünyayı olduğu gibi yaratmak isteyenler için tarihi ayarlar da var. Tamamen eşit bir oyun istiyorsanız herkesin yönetiminin, ‘holding’ sayısının, teknolojinin, veraset kanunlarının (gavelkind vs), yaşlarının ve hatta çocuk sayılarının aynı olmasını da ayarlayabilirsiniz. Veya sürprizlerle dolu, çılgın bir oyun istiyorsanız bu ayarların hepsini rastgele yapabilirsiniz. Doğal olarak bu ayarları istediğiniz gibi değiştirebilirsiniz, umarım sevdiğiniz ayarları bulursunuz.
Bazı oyuncular Parçalanmış Dünya’nın yeteri kadar zor olmadığını düşünüyor, o yüzden “Büyük Fatihler” denilen bir ayar da ekledik. Bu ayarla birlikte haritada 12’ye kadar özel karakter yaratılılabilir. Yaratılan karakterler özel silahlara, efsanevi soylara ve güçlü casus belli’lere sahiptir.
Savaşa girmek için çok fazla beklemek istemiyorsanız “Birleştirme Casus Bellisi” denen bir ayar da var. Bu ayar herkese, herhangi bir masraf olmadan, kontluk fethi casus bellisi veriyor. Bu casus bellinin geçerli olacağı yıl sayısını belirleyebilirsiniz, sonsuza dek açık kalacak şekilde de ayarlayabilirsiniz. Karışıklığı önlemek için bu casus belli açıkken Jade Dragon’dan gelen sınır anlaşmazlığı casus bellisi kapalı olacak.
Şimdi benim daha ilginç bulduğum özelliğe gelelim, Rastgele Dünya’ya.
Rastgele Dünya, oyunun bildiğimiz ve sevdiğimiz mekaniklerini aynı tutarken yeni ve eğlenceli dünyalar keşfetmeyi sağlayan bir özellik. Ayarlar ile gerçek dünyaya benzer de yapabilirsiniz, oldukça farklı da.
Rastgele Dünya ile hemen hemen her şeyi rastgele yapabilirsiniz; ülkelerin yerlerini, adları, dinlerin işlevleri, kültürleri, ünvanları, karakterleri, hükümetleri vs. Parçalanmış Dünya ve Rastgele Dünya bazı ayarları paylaşıyor ama Rastgele Dünya çok daha fazla ayara sahip. Örneğin oyununuzun gerçek tarihe benzer olmasını istiyorsanız “Kutsal Roma İmparatorluğu” veya “Bizans İmparatorluğu” gibi ayarları açabilirsiniz, bu ayarlar ile tarihte bu imparatorluklara benzer bir şeyin dünyanın bir yerinde yaratılmasını sağlayabilirsiniz. Böylece Afrika’da yer alan, insan kurbanı üzerinden işleyen bir dine inanan HRE benzeri bir imparatorluk yaratılabilir.
Daha önce de bahsettiğim gibi Rastgele Dünya’nın temelinde 4 şey yatıyor; dinamik bir din, kültür, ‘de jure’ topraklar ve yönetici düzeni. Bunlardan ilk olarak din ile başlayalım.
Din oyunun en önemli yanlarından biri ve zaten var olan dinlerin dünyada rastgele yer almaları pek eğlenceli olmazdı (tabii ayarlarla bunu da yapabilirsiniz). Seçtiğiniz ayarlara göre dinler belli bir seviyede değişecek; dinlerin ne kadar yayıldığını, özelliklerini, adlarını ve sembollerini rastgele belirleyebilirsiniz. Oyun başlamadan önce rastgele yaratılmış dinleri görüp, kendi değişikliklerinizi de yapabilirsiniz.
Kültüre bağlı çok fazla mekanik olmadığı için kültür sistemi biraz daha basit. Ayarlar ile kültürün ne kadar yayıldığını ve adlarını değiştirebilirsiniz.
De Jure ayarı ise biraz karışık. Sınırların mantıklı olarak yaratılabilmesi için uzunca çalıştık. Örneğin adalar arasında mantıksız şekilde atlamasını, bölük pörçük olmasını ve yılan gibi uzunlamasına oluşmasını engelledik. Özellikle de bir krallık veya imparatorluk kurmak istediğinizde göreceli bir zorluk sunuyor.
Hükümetlerin de yerleri değiştirilebilir. Göçebeler neden steplerle sınırlı, Avrupa da neden ileri teknolojiye ve yüksek seviyede feodalleşmeye sahip olsun ki? İtalya’da göçebelerle oynamanın oldukça ilginç olduğunu söyleyebilirim.
Tabii teknoloji de rastgele ayarlanabilir. Genel seviye, seçtiğiniz yıla bağlı olacak; ne kadar erkense genel olarak o kadar az teknoloji bulunacak.
Şimdi de Rastgele Dünya’dan her biri farklı ayarlara sahip bazı örnekler gösterelim.
Bu rastgele yaratılmış dünyada birçok dük ve kral var, bu da demek oluyor ki haritadaki birleşmiş ülke sayısı oldukça fazla. Kutsal Roma İmparatorluğu’na benzeyen bir ülke etrafında da toplanmış küçük krallıklar var.
Bu dünyada hükümetler ve de jure düzeni dışında çoğu şey tarihsel. Fransız göçebeler oldukça ilgi çekici.
Bu dünya ise güzel ve ilginç, çeşitli krallıklar var, Kuzey Afrika’da da büyük bir imparatorluk bulunuyor. Garip olan şey ise adları. Adlar daha çok kültüre ve hanedanlıklara göre belirlendiği için komik adlar ortaya çıkabiliyor.
İran’ın oldukça farklı bir dini var, adına da uyuyor.
Son bir dünya daha. Kuzey Rusya’da yer alan imparatorluk batı kabilelerinin uygarlaşmış doğuya ulaşmalarını engelliyor. Avrupa’da Dulanitler veya Jahaira Tarikatı gibi birçok inanç hakimiyet için mücadele ediyor.
Ayarların hepsine yer veremedik. Daha birçok ince ayrıntı var ve bu ayrıntılarla deneyler yapmanızı öneriyorum. Neyi seveceğinizi veya nasıl şeyler bulacağınızı hiç bilemezsiniz…
Umarız ki bu özellikler daha da uzun süre oynamanızı sağlayacak ve oynamak istediğiniz dünyada oynamanıza izin verecek.