Civilization VII’de Liderler ve Uygarlıklar

civ7_meiji.jpg

Civilization VII tarafından paylaşılan bu yazıda liderlere ve uygarlıklara dair bilgiler veriliyor.

Selam Civ hayranları, topluluk yöneticisi Sarah bir başka geliştirici günlüğüyle karşınızda. Bu yazıda Civilization markasının önemli unsurlarından liderlere ve uygarlıklara değineceğiz. Yapımcımız Dennis Shirk 19 yılı aşkın Firaxis geçmişiyle sizlere bu başlıklarda bilgiler sunacak.

Herkese merhabalar, bu yazıda oyuna lider ve uygarlıkları eklerken neleri gözönünde bulundurduğumuzdan, yeni “mix and match” özelliğinden ve Civilization VII’da nelerin değiştiğinden bahsedeceğiz, gelin başlayalım:

Lider ve Uygarlıkları nasıl belirliyoruz?

Civilization’da lider ve uygarlıkların belirlenme şekli yıllar içerisinde büyük değişim gösterdi. Eskiden belirleme şeklimiz gayet rahattı – tasarımcılardan birisinin “şunu eklesek ya?” demesi oyuna eklenmeleri için yeterliydi. Civilization serisi büyüdükçe dünyanın farklı köşelerinden çok sayıda oyuncu Civilization topluluğunun bir parçası haline geldi ve oyuna lider ve uygarlıkları eklerken daha dikkatli olmamız gerektiğini fark ettik.

Genellikle lider ve uygarlık eklerken birkaç unsuru gözönünde bulunduruyoruz:

  • Tarihsel önemlilik: Oyunculara tarih hakkında düşünmelerini istediğimizde genellikle az sayıda uygarlık veya lider hemen akla geliyor. Dünyada büyük iz bırakan ve herkesin bildiği liderler ve imparatorluklar her zaman oyuna eklenmek için öncelikli adayları oluşturuyorlar.
  • Oyuncu temsiliyeti: Özellikle son dönemde, hem topluluğumuz hem de dünyanın farklı köşelerinden oyuncularla bir araya gelebilmemizin yolları büyük değişim gösterdi. Temsiliyet birçok Civilization oyuncusu için, özellikle bunu uzun süredir bulamayan oyuncular için önem teşkil ediyor.
  • İlginç oynanış: Doğal olarak liderlerin ve uygarlıkların eğlenceli olması lazım. Bu sebeple tarihte ilginç bir yol izlemiş liderlere, özel oynanış sunabilecek farklılıklar içeren uygarlıklara öncelik tanıyoruz.

Civilization VII’daki yeni mekanikler bu seçim sürecinin de değişmesiyle sonuçlandı. Akla gelen ilk örnekler Çağ mekaniği ve lider/uygarlıkların birbirlerinden bağımsız bir şekilde seçilebilmesi.

Çağ mekaniğinin tanıtıldığı günlükte bahsedildi üzere, çağlar tarihi oynanabilir farklı bölümlere ayırıyor ve her uygarlık kendi çağına has bir uygarlık olarak oyuna ekleniyor. Bu sayede uygarlıkları daha derin bir şekilde oyunda yansıtabiliyoruz. Bir uygarlığın tarihin tamamı boyunca önem taşımasındansa, artık tek bir çağı düşünüp o çağa damgasını vurmuş uygarlıkları o çağda toplayabiliyoruz. Aksum veya Maurya spesifik bir dönemde önemli rol oynayan uygarlıklara güzel birer örnek.

Lider ve uygarlıkların birbirinden bağımsız seçilebilmesiyle yine komfor alanı edinmiş olduk, eskiden liderlerin mevzubahis uygarlıkların en çok tanınan figürleri olması gerekiyordu, bu da genellikle hükümdarlar, krallar, kraliçeler veya başkanların lider olarak seçilmesini beraberinde getiriyordu. Civilization VII ile birlikte filozoflar, insan hakları savunucuları, bilim adamlarına lider olarak rastlayabileceksiniz. Bunlar arasında Confucius ve Benjamin Franklin gibi isimler yer alıyor.

civ7_napoleon_personas.jpg

Elbette liderlerin birer Kişiliği mevcut. Birçok tarihsel kişilikler tıpkı imparatorluklar gibi hayatlarının farklı bölümlerine sahipti. İlk olarak Civilization VI’da birden fazla uygarlıkla bağı olan liderlerde veya 2 farklı alana odaklanan hükümdarlarda uyguladığımız Kişilik sistemi Civilization VII’da 2. örneğe daha yakın bir şekilde geri dönüyor. Her Kişiliğin lider olarak kendine has özellikleri, özel yetenekleri, hedefleri, farklı giysileri ve arkaplanı bulunuyor. Civilization VII’da bunun güzel bir örneği Napolyon, dilerseniz İmparator Napolyon ile, dilerseniz Devrimci Napolyon ile oynayabiliyorsunuz.

Dile getirmek istediğimiz son husus, liderlerin ve uygarlıkların stüdyoda tek bir kişi tarafından ve hatta tek bir departman tarafından dahi seçilmediği. Bu tüm ekibin bir araya geldiği, çizim ekibinden tarihçilere, tasarımcılardan topluluğa herkesin sözünün dinlendiği, herkesin kendine has bakış açısıyla şekillenmiş bir kadrodan söz ediyoruz. Liderleri ve uygarlıkları şekillendirirken bir kasaba dolusu insanın fikrinin alındığını söylesek yanlış olmaz.

civ7_diplomacy.jpg

Neden ‘mix and match’?

Civilization VII’nin en önemli özelliklerinden birisi lider ve uygarlıkları birbirlerinden bağımsız bir şekilde seçebilmeniz. Bu sistemin tercih edilme sebeplerinden en önemlisi çağ mekaniğini desteklemek. Önceki oyunlarda her zaman aynı lider ve uygarlıkla oynadınız. Civilization VII’da imparatorluğunuz farklı çağlarda farklı uygarlıklar tarafından temsil edilirken, oyuncuların kim olarak oynadıklarını ve kime karşı oynadıklarını net bir şekilde görebilmelerini istedik.

Çağ mekaniğiyle, uygarlıklara ve liderlere farklı yaklaşımları gözönünde bulundurduk. Örneğin her çağda farklı liderler olabilirdi veya uygarlıkların şu an Hindistan’da olduğu gibi her çağa ayrı bir varyantının eklenmesini düşündük (Maurya -> Chola -> Babür şeklinde). Nihayetinde tüm bu seçenekler farklı sebeplerden uygun gelmedi. Lider değişiminin kimin kim olarak oynadığının takip edilebilmesi konusunda kafa karıştıracağını düşündük. Oyuncular çoğu zaman Cleopatra ile savaştım, Gandhi ile dost oldum şeklinde konuşuyorlar, Mısır ile savaştım, Hindistan ile dost oldum şeklinde değil. Eğer oyunun ortasında lider değişirse, oyuncunun kafasındaki olay akışı da bundan zarar görecek.

Benzer bir şekilde, her çağda yansıtabildiğimiz uygarlıkları oyuna eklemek, oyuna ekleyebileceğimiz uygarlık sayısını bir hayli kısıtlıyor. Bu durum tarih boyunca varlığını sürdürmemiş uygarlıkların oyuna eklenemeyeceği anlamına geliyor, dolayısıyla Amerika bile oyuna eklenemiyor.

Bu da bizi ‘mix and match’ sistemine getiriyor. Bu sistem sayesinde bir yandan imparatorlukları liderlerle özdeşleştirebilecek, çağlarda ilerledikçe farklı uygarlıklarla imparatorluğunuzu şekillendirerek oyunu her seferinde farklı bir şekilde deneyimleyebileceksiniz. Bu şekilde sadece oyunun tekrar oynanabilirliği artmayacak, aynı zamanda oyunda çok daha farklı kültürlerle karşılaşabileceksiniz. Bu sayede liderleri de sadece hükümdarların tasvirinden değil, insanlığa farklı şekillerde katkıları bulunmuş farklı figürler olarak düşünebileceksiniz. Elbette bu işin bir de strateji yönü var, her lider kendine has bir oynanışa sahip ve bu oynanışı farklı çağlardaki farklı uygarlıkların bonuslarıyla birlikte kullanabileceksiniz.

civ7_maya.jpg

Civilization VII’da yeni neler var?

Yapısal ve sistemsel değişiklikleri ele aldığımıza göre, gelin lider ve uygarlıklara dair biraz daha bilgi verelim.

Daha önce de bahsettiğimiz üzere, her uygarlık bir çağa ait olmak zorunda. Her uygarlığın kendine has bir özelliği, altyapısı, özel Civic ağacı, kendisiyle ilişkili bir harikası, özel birimleri (hem sivil hem askeri), ve genellikle başlangıç arazi koşulları var. Tüm bunlar bir araya geldiğinde uygarlığın 6 kategoriden birine denk düşeceği anlamına geliyor, bu kategoriler: Askeri, Diplomatik, Genişlemeci, Bilimsel, Kültürel, Ekonomik.

civ7_han.jpg

Örneğin Han Çin’i, Antik çağa ait bir uygarlık. Han’ın özel teknoloji ağacında ilerlerken Guanxi, Jin Qing ve/veya Tianxia geleneklerini açabiliyorsunuz, bunların her biri imparatorluğunuza sonraki çağlarda – hangi uygarlığı seçerseniz seçin – faydalanabileceğiniz sosyal politika bölmesi elde etmenizi sağlıyor.

Han Çin’i özel geliştirme olarak Çin Seddine erişebiliyor, öte yandan Roma Jupiter Tapınağı ve Basilica’nın birleşimiyle özel Quarter olarak Forum’a sahip. Çin Seddi ve Forum gibi binalar herhangi bir çağa ait değiller, dolayısıyla bonuslarından tüm çağlarda yararlanılabiliyor ve bu binaların üzerine başka bir bina inşa edemiyorsunuz.

Özel sivil birim de farklı şekillerde işleyebiliyor. Han Çin’i farklı bonuslar veren farklı Shi Dafu’lara sahip. Maya’nın Jaguar Avcıları gözcünün yerini alıyor ve birime ağaçlarla kaplı altıgenlerde düşman birimlerine hasar veren ve hareket haklarını sıfırlayan tuzaklar kurma özelliği kazandırıyor.

Her uygarlığın kendisiyle ilişkili bir harikası var, teknoloji ağaçları sayesinde bu harikayı daha erken bir şekilde açabildikleri gibi, harikayı inşa ederken üretim bonusu elde ediyorlar. Bu harikalar uygarlığa has değil, kendi uygarlığınızla ilişkili harikayı uzun süre inşa etmezseniz başka bir oyuncunun sizin harikanızı tamamladığını görebilirsiniz.

Liderlerin her biri özel yeteneğe, hedefe ve bazen başlangıç arazi koşullarına sahip. Civilization VII’da yapay zeka her zaman lider ve uygarlıklarını tarihsel ve coğrafi bağları gözönünde bulundurarak seçiyor. Yeni oyuna başlarken bu seçenekleri küçük portreler şeklinde görüntüleyebiliyorsunuz. Elbette siz dilediğiniz gibi uygarlık ve lider seçmekte özgürsünüz. Eğer tarihsellik yerine tamamen stratejik sebeplerden tercihte bulunursanız, genellikle liderin oynanışıyla uyum sağlayan uygarlıkları tercih etmeniz gerekecek.

civ7_leader_attributes.jpg

Civilization VII’nin yeni özelliklerinden birisi Lider Özellik sistemi. Bu özellikler liderinizi oyun ilerledikçe özelleştirebilme imkanı tanıyor ve 6 kategoriye ayrılıyor: Kültürel, Diplomatik, Ekonomik, Genişlemeci, Askeri ve Bilimsel. Liderleriniz ve uygarlığınız bu kategorilerde oyun içerisindeki hamlelerinize göre farklı seviyelerde olabilir. Örneğin Augustus Kültürel özelliklere daha yatkın bir lider, dolayısıyla Augustus olarak oynarken o kategorideki özellikleri açmanın daha çok yolu olduğunu göreceksiniz.

En önemlisi, özellikler ve bonusları çağdan çağa sıfırlanmıyor. Nasıl imparatorluğunuz çağdan çağa büyüyüp güçleniyorsa, aynısını bu mekanik sayesinde lideriniz için de düşünebilirsiniz. Özellik puanları oyun içerisinde harikalar kurmak, belli başlı teknolojileri araştırmak, olayları tamamlamak gibi oynanış unsurları üzerinden elde ediliyor.

Önümüzdeki Yol

Liderler ve uygarlıklar Civilization oyunlarının olmazsa olmazı ve oyuncuların bunları tecrübe edebilmesi için sabırsızlanıyoruz. Çağ mekaniği ve çağlar arasında uygarlıkların değiştirilebilmesiyle hem uygarlıklarda hem de liderlerde daha önceleri sahip olmadığımız bir özgürlüğe sahibiz. Ed sizlerle başlangıçta rekor sayıda uygarlığa sahip olacağımızı paylaşmıştı, bu durum liderler için de geçerli. Ek Kişiliklerle beraber Civilization VII çıktığında serinin tarihindeki en yüksek lider sayısıyla çıkış yapacak.

Önümüzdeki geliştirici günlüğünde imparatorluk yönetimine dair detaylar paylaşacağız. Şehirler nasıl çalışıyor? Nüfus, üretim, depo binası vb. tüm başlıklara dair bilgier veriyor olacağız.

Notlar: İmparator Napolyon’u elde etmek için Civilization VII bulunan hesabınızı 2K hesabınıza bağlamanız gerekecek. Devrimci Napolyon’u elde etmek için Civilization VI ve Civilization VII bulunan hesabınızı 2K hesabınıza bağlamış olmanız gerekecek.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Henüz yorumlanmamış.

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • FADYORYA: 1 ve 2. oyun epic gameste, 3. oyun steam'de olursa immortal empires olmuyor değil mi? üçünün de aynı platformda olması gerekiyor
  • Wandervals: 1.14 Sürümü için yama güncellemesine ihtiyacımız var.

KATEGORİLER

ARŞİV