Civilization VI: Rise and Fall’a Dair

Merhabalar, ben Anton Strenger, Civilization VI: Rise and Fall’ın tasarım ekibinin şefiyim, bugün sizlere Civilization VI için yaptığımız bu devasa eklentiyle birlikte oyunda nelerin değiştiğini tanıtmak istiyorum. Bu değişikliklerin amacı oyunda daha dinamik imparatorluklar oluşturmak, oyunda uygarlıkların yükseldiğini ve yıkıldığını göreceksiniz, ülkelerin sınırları değişecek, şehirlerin sadık olduğu ülkeler değişecek.

Civilization VI: Rise and Fall’ın ikinci amacı oyundaki hikayesel unsurları arttırmak, “Tarihsel Anlar” ile uygarlığınızın tarihinde önemli bazı anları öne çıkartmak. Bu anlarla her oyununuzda karşılaşabileceksiniz ve bunlar oynadığınız o oyunun diğer oynadıklarınızdan farklı hissettirmesini sağlayacak.

Altın ve Karanlık Çağ

Oyun içerisinde uygarlığınız altın ve karanlık çağa girebilecek, bu çağlar büyük öneme sahip olmakla birlikte geçici tarzdalar, duruma göre oyunculara farklı yeni fırsatlar sunabiliyor, aynı şekilde oyuncuların farklı koşullara adapte olmasını gerekli kılabiliyor. Altın çağda olmak Loyalty ve diğer oyun mekaniklerine büyük bonuslar sağlıyor ancak sonrasında tekrardan altın çağa geçmeniz oldukça zorlaşıyor.

Karanlık çağa girmek ise şehirlerinizin Loyalty seviyesini azaltırken sizi saldırıya daha açık bir hale getiriyor, öte yandan daha sonra altın çağa girmeniz kolaylaşıyor. Aynı zamanda sadece karanlık çağda kullanılabilecek bazı politikalarla Heroic çağda daha güçlü hale gelebiliyorsunuz, Altın çağlar tek bir Dedication bonusu sağlarken (altın çağ etkisi), Heroic çağda olmak 3 bonus sağlıyor.

Civilization VI’da oyuncuların teknolojide ve yasalardaki ilerlemeleriyle bir “oyuncu çağı”na sahipken, bu eklentiyle birlikte artık bir “oyun çağı”na sahip olacağız, bu oyun çağı oyuncuların ilerlemesinin yanı sıra, bazı arkaplandaki unsurlardan etkilenecek, bunları bir bakıma okuduğunuz kitabın farklı bölümleri gibi görebilirsiniz, her bölümde farklı bir hikaye, her hikayenin farklı bir sonu var ancak bu sonların her biri hızlıca bir sonraki bölüme geçip devamında ne olduğunu merak ettirecek türden. Yeni bir oyun çağına geçtiğinizde altın çağa veya karanlık çağa geçebilirsiniz, hangisine geçeceğiniz bir önceki çağdaki çağ puanınızla belirlenecek, bunu da o çağda çeşitli şeyleri yerine getirerek başarabileceksiniz.

Dolayısıyla bir önceki çağda altın çağını yaşayan komşunuz bir sonraki çağda karanlık çağa girebilir. Altın ve karanlık çağların ana etkisi oyuncuların şehirlerinin Loyalty seviyelerini etkilemeleri. Çağlar değiştikçe imparatorluklarda çeşitli zayıf yönler ortaya çıkacak, örneğin şehirler bağımsızlık ilan edebilecek veya tümden başka bir devlete katılmaya çalışabilecekler.

Görsel

Sadakat Kazanmak

Yeni Loyalty sistemi çok büyük bir öneme sahip çünkü bir şehrin sadakat değeri çok düşük olursa savaşsız bir şekilde başkasının kontrolüne girebilir. Düşük sadakate sahip şehirler ülkenizden ayrılıp özgür şehir haline gelmeye çalışabilir, bu durumda diğer ülkeler için hedef haline gelebilirler. Şehirlerinizi sadık tutmanız sadece o şehirlerin sizden ayrılmasını engellemek hususunda önem sarfetmiyor, aynı zamanda etraftaki diğer şehirlerin sadakati için de önemli bir etken oluyor. Diğer uygarlıklardaki şehirlerin dahi size katılmasını sağlamanız mümkün.

Önceki Civilization oyunlarında başka oyuncuların şehirlerinde “kültür dönüşümü” yapılabiliyordu, oyuncuların savaşsız bir şekilde genişlemelerini sağlayabilen bu mekaniği eklemenin zamanının geldiğini düşünüyoruz.

Sadakat sistemi aynı zamanda oyunun stratejik derinliğini de etkiliyor, 2 uygarlık arasında belki de hiç değişmeyecekmiş gibi görünen sınırlar özellikle altın ve karanlık çağlara girildiğinde her iki uygarlığın da sınırdaki şehirlerde bir sadakat savaşı yaşamasıyla sonuçlanabilir.

Altın ve karanlık çağlar bir bakıma sadakat bombaları, en iyi senaryoda altın çağa geçtiğinizde tüm şehirlerinizin sadakatinin arttığını göreceksiniz, aynı zamanda etraftaki diğer uygarlıklar sizin ne kadar iyi durumda olduğunuzu görüp sahiplerinden soğuyabilecek, bir şehrin sadakatini arttırmanın en kolay yolu o şehre bir vali göndermek.

Valiler

Önceki Civilization oyunlarında “vali” kelimesi genellikle şehir yönetimindeki yapayzeka modellerini ifade ediyordu, bu eklentiyle birlikte bu durum tersine döndü. Artık şehirlere vali göndererek şehirlerin gelişiminde daha aktif bir şekilde rol sahibi olabileeksiniz, tıpkı ana oyundaki semt mekaniği gibi valiler de şehirlerinizde bazı değişikler yapmanızı olası kılıyor, aradaki fark valilerin kendilerine has bazı özel bonuslarının olması ve sahip olunan şehirler arasında hareket edebilmeleri.

Bir oyunda oyuncu toplamda 7 valiye sahip olabilecek, her vali farklı terfi seçeneklerine sahip. Valileri daha etkili kılmak için çok sayıda mevcut oyun ayarında değişiklik yapmamız gerekti.

Oyun içerisinde Governor Title isminde puan elde ediyor ve bu puanlarla dilerseniz yeni bir vali elde edebiliyor, dilerseniz mevcut valilerinizden birini terfi ettirebiliyorsunz. Oyun içerisinde valilerinizi nasıl kontrol ettiğiniz büyük önem sarfediyor, örneğin isterseniz çok sayıda valiye sahip olup her şehre bir vali atamaya çalışabilirsiniz veya az sayıda ancak çok kez terfi almış valileriniz olabilir.

Oyundaki valilerin kendi özel kişilikleri mevcut, bazıları kurulmuş bir şehri bir sonraki seviyeye taşımakla, harikalar inşa edip ticaret rotaları kurmakla ilgilenirken bazıları daha yeni yeni semtler inşa edilmeye başlanmış, henüz başlangıç seviyesindeki şehirler için ideal. Kimisi kuşatma altındaki bir şehrin kurtarıcısı olabilir. Her ne kadar normalde valiler sadece kendi şehirlerinizi etkilese de, özgür şehirlere de gönderilebilen bir vali türü mevcut. Ancak her valinin tek bir fonksiyonunun olduğunu söylemek doğru olmaz.

Görsel

İttifakları Güçlendirmek

Civilization VI’daki ittifak mekaniği hali hazırda önemli bir derinliğe sahip bir mekanikti, ancak Rise and Fall ile birlikte bu mekaniklerde daha da ilginçleştirecek geliştirmelerde bulunuyoruz. Ana oyundaki müttefiklikler basitçe diğer oyuncunun sizin stratejinize problem teşkil etmeyeceğinin garantisi şeklindeydi ve genellikle herhangi bir faydası bulunmuyordu. İzole bir şekilde oynamaktansa oyuncuların daha fazla birlikte hareket etmelerini sağlamak istiyoruz ve bunun için artık müttefikliklere türler ekledik: Araştırma, Askeri, Ekonomik, Kültürel ve Dini müttefiklikler isimlerinden de anlayacağınız üzere ne alanda faydalar edindiğinizi gösteriyor. Müttefiklik devam ettikçe müttefiklik seviyeniz artıyor ve çeşitli bonuslar elde ediyorsunuz, bu da oyuncuların daha uzun vadeli planlar yapmasını gerektiriyor.

Size şu şekilde bir örnek vereyim, örneğin Araştırma Müttefikliği yapıldığında 1. seviyede her iki uygarlık da ticaret rotalarından bilim puanı elde ediyor, ittifak seviyesi yükseldikçe bonuslar güçleniyor örneğin 2. seviyede bilim puanının yanı sıra ekstradan 1 teknoloji geliştirmesi elde ediyorsunuz, 3. seviyede tüm bunların yanı sıra aynı teknolojiyi veya müttefiğinizin hali hazırda araştırdığı teknolojiyi araştırdığınızda bonus puan elde ediyorsunuz, bu müttefiklik türleri çok güçlü olduğu için genellikle her türden 1 müttefiğe sahip olmanız yeterli olacak, ancak müttefiğinizle oyunun ileriki dönemlerinde müttefiklik türünü değiştirme hususunda anlaşabileceksiniz.

Acil Durumlar

Emergency adı verilen bu yeni mekanik herhangi bir çağ içerisinde oyunculardan birinin bariz bir avantaj elde etmesi durumunda meydana geliyor, örneğin kutsal bir şehri bir başka dine dönüştürmek, nükleer silah kullanmak vs. gibi durumlarda oyun hedef ülkeye karşı hangi oyuncuların bu duruma tepki verebileceğini ölçüp onlara bu duruma müdahale etmeleri için bir teklif yolluyor, bu teklifi dilerseniz reddedebiliyorsunuz, eğer kabul ederseniz ve belli bir süre zarfında bazı koşulları yerine getirirseniz çeşitli kalıcı bonuslara sahip oluyorsunuz, eğer bu koşulları yerine getiremezseniz hedef ülke kalıcı bonuslar elde ediyor.

Bu mekanikle birlikte oyunda diğerleriyle arayı çok açmış ülkelere bir yandan onlar için durgunlaşmış ve kolaylaşmış olan oyunda zorlayıcı bir faktör oluştururken diğer yandan geri kalmış oyunculara fırsat sunmayı amaçlıyoruz. Aynı şekilde bu durum daha izolasyoncu bir oynayış stiline sahip oyuncuların dünyaya açılmaları için iyi bir fırsat.

Tarihsel Anlar

Civilization oyunlarının fanları her oyunun ayrı bir hikayesinin, ayrı bir ruhunun olduğunun farkındadır. Tarihsel Anlar adını verdiğimiz bu yeni mekanikle bu hikayeyi daha ön plana taşımayı planlıyoruz.

Oyuncular Civilization VI: Rise and Fall’da oyunlarında ilerledikçe çeşitli tarihsel anlara sahip olacak, bunlar bir bakıma havalı şeyler yapmak karşılığında edindiğiniz ufak başarımlar, oyunda şu anda 100’ü aşkın bu tarz tarihsel an var. Örneğin dünya etrafında tur atmak, özel biriminizi eğitmek, din kurmak, yüksek bonuslara sahip semtler inşa etmek. Bazıları eğer o işi dünyada yapan ilk uygarlıksanız ekstradan bonus sağlayabilir.

Tarihsel Anların oyunda 2 etkisi var, ilk olarak çağ puanınızı arttırıyorlar dolayısıyla altın çağa daha kolay girebiliyorsunuz. İkincil olarak ise timeline kısmına ekleniyorlar ve burada oyundaki tüm başarılarınızın yanında görüntüleniyorlar. Bu zaman çizelgesinde örneğin birkaç gün boyunca aralıklarla oynadığınız oyunu bitirdikten sonra geriye dönüp nelerle başettiğinizi, nelerin üstesinden geldiğinizi daha kolay görebiliyorsunuz.

Görsel

Yeni Uygarlıklar, Yeni Liderler

Oyunculardan sık sık yaptığımız eklentilerde uygarlıkları ve liderleri nasıl seçtiğimize dair sorular alıyoruz, Civilization VI: Rise and Fall ile birlikte oyuna 9 yeni lider ve 8 yeni uygarlık ekleniyor, bu uygarlıkları ve liderleri önümüzdeki haftadan itibaren sizlerle tanıtmaya başlayacağız. İlk baştaki soruya cevap vermemiz gerekirse tüm geliştirici ve tasarım ekibinin ve hatta yasal durumlarla ilgili departmanımızın dahi söz sahibi olduğu bir durum, oyuna eklenecek liderleri beklenirken kabaca kendimize 3 soru yöneltiyoruz:

  • Oyunda dünyanın bu bölgesini temsil eden bir lider var mı?
  • Oyunda tarihin bu dönemini temsil eden bir lider var mı?
  • Bu lider önceki Civilization oyunlarında bulunuyor mu yoksa yeni mi?

Önemli farklılıklara sahip liderler eklemeyi öncelikli buluyoruz, aynı zamanda kadın liderler eklemeye de önem veriyoruz. Kadınlar genellikle tarihsel kayıtlarda kendilerine pek yer edinemiyorlar ve günümüzde yapılan bazı çalışmalar tarihte büyük öneme sahip bazı kadın figürlerin varlığını açığa çıkarıyor. Aynı zamanda eklentiyle eklenecek mekaniklere dair bonuslar verilmesinin doğal olacağı liderler seçmeye çalışıyoruz.

Denge hususları ve power creep faktörünü kısıtlamak adına oyunu yeni ve eski liderlerle test edip hangi liderlerin en güçlü, hangi liderlerin zayıf kaldığını inceliyoruz aynı zamanda oyunculardan gelen geridönüşleri de değerlendiriyoruz. Tasarımını tamamladığımız liderler üzerinde tekrardan çalışıp gerekirse tamamen farklı bonuslar vermekten kaçınmayacağız.

Bunlar Civilization VI: Rise and Fall ile birlikte eklenecek şeylerin başlangıcıydı, 8 Şubat’taki çıkış gününe kadar sizlerle daha paylaşacağımız çok şey var. Takipte kalın.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV