“Küçük konuş, büyük sopa taşı” derdi Teddy Roosevelt. İmparatorluk kurarken kararlar vermenin yanı sıra ciddi dikkatli düşünmekte gerekir.
Öyle ya da böyle, Civ VI öncüllerinden çok daha aktif bir oyun. Daha önceki oyunlar gibi bir projenin bitmesini turlarca beklemektense, şehirlerinizin semtlerini inşaa ederek gelişimlerinden aktif rol alma, yan görevleri tamamlama ve düşman şehirlerin endüstriyel semtleri ile bağlantısını kesmek için strateji kurma imkanını sağlıyor Civ VI. İmparatorluğunuzu kurup, onu geliştirirken seçim ardına seçim yapmanız gerekiyor, ikilemler ile mücadele etmelisiniz.
Oyunun baş tasarımcısı Ed Beach : “Sadece yeni sistemler/yenilikler tanıtmadık, diğer sistemler/yenilikler ile etkileşim hâlinde olan sistemler tanıttık. Sadece Civ serisinin oynanışının üstüne bir şeyler eklemedik, bazı şeyleri kökünden değiştirdik.”
Oyunu oynadığım süre içerisinde anladım ki,Beach’in sözleri hatalı değiller. Hatta, oyunun her turunda harcadığım vakit Civ V’de harcadığımda daha fazlaydı. Evet, Civ VI’nın yeni sistemlerini öğreniyordum fakat nasıl çalıştıklarını anladığımda aklımda daha fazla soru belirmişti ; Kutsal mekanlar pazar semtinin yanında daha işlevsel olur mu, ordugâhım dağlardaki stratejik noktalara mı yerleştirsem, yoksa Roosevelt’in bana birden fazla kez saldırdığı güneydeki uzak topraklara mı yerleştirirsem bana daha çok yardım eder?
Beach ve takımı içindeki bir karakter olmak isteyeceğiniz bir dünya yaratmak istemişler: inceleyebileceğiniz, öğrenebileceğiniz bir şeyler, ve imparatorluğunuz yükseldikçe veya çöktükçe adapte olmanız gereken bir şeyler… Yayılabilen şehirler ile her inşaa projenizi dikkatle dokumalısınız.
Astroloji araştırmasını tamamladıktan sonra, kampüs semti açılmakta. Dahi beyinler için bir merkez ve yuva olan bu yer, medeniyetinizin teknolojik ilerleyişini hızlandıracak, ve nasıl ilerleyeceğinizi her tur etkileyecek. Bu bir tür “kelebek etkisi” yaratabilir. Ordularınız düzenini bakışınızı, diplomatik politikalarınızı ve keşif yapmanızı pek tabi etkileyebilir.
Asıl soru şehrin kampüs semtini ne zaman inşaa edeceğiniz değil, nereye inşaa edeceğiniz. Semtinizi inşaa ettiğiniz yere göre bilim adamlarınız bazı bonuslardan yararlanabilecek. Örneğin bilimadamlarınızın takımyıldızlarını ve havadurumlarını daha iyi inceleyebileceği dağ yanlarına inşaa ederseniz bu bonuslardan yararlanabilirsiniz. Dağların yakınları madenler için iyi noktalar olarak gözükmesine rağmen uzun zamanda bilimsel olarak gelişmeniz her şeyden daha önemli. Sonuç olarak Civ IV etrafınızdaki coğrafi duruma bakıp ileriyi düşünerek kararlar vermenizi gerektiriyor…
Ed Beach ekliyor : “O anda iyi gözüken bir karar veya inşaa edeceğiniz bir sonraki bina için en iyi nokta gibi gözüken yer, ileride pek de öyle gözükmeyebilir… Bir kere oyunu öğrenmeye başladığınızda, farklı semtlerin oyununuz boyunca nasıl etkiler yaratabileceğini göreceksiniz. Oyun hakkında daha çok şey öğrendikçe fikirlerinizi ince eleyip sık dokuyacaksınız.”
Beach, ekibinin, tüm bunların oyunu her oynadığınızda farklı bir deneyim ve oynanış sunmasını umduğunu da söyledi. Serinin daha önceki oyunlarını oynayan kişilerin her oynanıyışında işe yarar, aynı taktikleri kullandığını/kullanmaya çalıştığı gözlemledim. Ancak 6. oyunda rastgele yaratılan dünyası ile oyuncuların sürekli kullandıkları stratejileri bile değiştirmeye zorlayacak. Yeni harikalar demek farklı semtler demek, farklı semtleri açmak yeni teknolojileri teknolojileri açmak gerekiyor demek, yeni teknolojiler daha farklı bir gelişim demek…
Ed Beach : “Civ VI ilerlemek ile ilgili, ne olursa olsun. Eski oyunlarda gibi oyuncuların oynanış biçimlerini sürekli aynı döngüye sokan şeyleri değiştirdik. Her oynanışta oyunun farklı bir oyun olmasını istiyoruz. Seçimlerinizin her zaman birer anlamı olmasını istiyoruz.”
Kaynak : Gamespot