Ben Brode son yazısında Hearthstone’daki mevcut meta, denge ve Shaman sınıfından bahsediyor.
Merhabalar,
Geçtiğimiz günler boyunca oyunun mevcut durumuyla ilgili sık sık oyuncuların yazdıklarını okudum. Bazı oyuncular Pirate kartların çok güçlü olduğunu söylerken bazı oyuncular Shaman sınıfının genel olarak haddinden fazla güçlü olduğunu savunuyordu. Aynı zamanda oyuncuların güncel olarak tartışmakta olduğu hususlar üzerinde ne gibi bir eylemde bulunacağımıza dair soru işaretine sahip olanlar vardı.
İlk olarak tüm oyuncularımızdan gelen geridönüş için teşekkür ediyoruz, şüphesiz ki Hearthstone geliştiriciler ve topluluğun sürekli bir şekilde fikir alışverişinde olmasının gerektiği bir oyun. Oyuncuların dile getirdiği bu hususlar gerçekten ön planda olan geçerli meseleler ve sizin oyun içi tecrübelerinizi duymak atacağımız adımları belirleme hususunda bize oldukça önemli derecede yardımcı oldu.
Bugün sizlere oyunun meta’sından, önümüzdeki potansiyel nerflerden ve denge felsefemizden bahsedeceğim.
Asıl yazıma başlamadan önce bazı terimleri bu terimlere aşina olmayan oyuncular için açıklamak isterim, bu terimler her ne kadar sık kullanılan terimler olsalar da bazı kişiler bu terimleri farklı yorumluyor olabilir.
Meta
Meta kelimesi metagame’in kısaltılmışı, oyunda Oyna butonuna bastığınız an olan her şey nasıl oyunsa, oyun dışında olan her şey metadır, buna hangi desteyi seçtiğinizden rakibinizi hangi desteyle karşınıza çıktığına kadar dahil. Bazı kişiler metagame denildiğinde oyunla alakalı diğer unsurları da gözönünde bulunduruyor (sohbet kısmı veya bir oyunla ilgili çevrimiçi bilgi almak gibi) ancak Hearthstone topluluğunda genellikle meta kelimesinin karşılığı desteler üzerinden biçimleniyor. Oyunda karşınızda sürekli aynı 7 desteyi görüyorsanız bu desteler meta destelerdir, eğer bu tarzda bir desteye sahip değilseniz o zaman meta-dışı bir deste kurmuşsunuz demektir. Eğer meta destelerden birine karşı avantaj sağlamaya yönelik bir deste kurarsanız bu sefer anti-meta bir deste kurduğunuz anlamına gelir. Bu destelerin gerçekten işe yarıyor olup olmamasının bir önemi yoktur ve meta dahilinde çok sayıda kötü kurulmuş deste olabileceği gibi henüz meta olmayan ve az bilinen çok sayıda iyi deste de olabilir.
Denge
Denge kelimesi birçok farklı hususta farklı şekilde yorumlanabilir. Bazen denge derken kastetiğimiz şey çok sayıdaki unsurun birbiriyle olan güç dengesiyken kimi zaman işin içine kullanım dereceleri giriyor. Örneğin bir sınıfın çok yüksek bir kazanma oranı olabilir, bu durumda bu sınıf dengelenmemiş bir sınıftır ve zaman içerisinde oyuncular bunu farkederek o sınıfla oynamaya başlarlar.
Hearthstone’da denge hususunda önemli gördüğümüz unsurlardan biri oyuncuların farklı tecrübeler kazanmasını sağlamak. Bunun için her oyun başı kartlarınızın sırasını değiştiriyoruz ve bir desteye aynı karttan 2’den fazla koymanıza izin vermiyoruz ki her oyun farklı bir his bıraksın. Random özelliklere sahip kartları çıkartmamızın sebebi de bu. Ancak farklı tecrübelerden bahsettiğimizde şüphesiz ki en önemli unsur farklı oyunlarda farklı desteye sahip farklı rakiplerle karşılaşmanız.
Farklılığın minimum olduğu ancak yine de müthiş derinliğe sahip oyunlar da mümkün, mesela satranç. Öte yandan bir oyuncunun deste yaparken biraz yaratıcı bir dokunuşla farklı şeyler oluşturabilmesi ve farklı sorunlarını bu dokunuşlarla çözüme ulaştırabilmesi oldukça pozitif bir unsur.
Bu da oyunlardaki dengenin nihai amacının oyuncuya yeni deneyimler yaşatmak olduğunu gösteriyor. Bu illa ki her kartın önemli destelerde yer edinebilecek özelliklere sahip olması gerektiği anlamına da gelmiyor. Örneğin Majordomo Executus gibi bazı kartlar biraz daha çılgın oyunlar seven oyuncular için güzelken Hobgoblin gibi kartlar zoru başarmayı seven oyuncular için ideal olabilir.
İstatistikler
Mevcut meta üzerinde bazı istatistiklerden bahsedip bu istatistikleri analiz etmek istiyorum.
Geçtiğimiz 2 hafta boyunca Legend oyuncularının %30’u Shamandı. Eğer tüm rankları hesaba katarsak oyuncuların %17’si Shaman, bu oyuncular Aggro, Midrange, Control ve Jade Shaman gibi farklı destelere sahip. Bu zamana kadar en büyük denge sorununu Undertaker Hunter ile yaşamıştık, Undertaker Hunter tüm ranktan oyuncuların %35’i tarafından oynanıyordu.
Small-Time Buccaneer ve Patches the Pirate barındıran Pirate destesi rank 5 ve üstündeki destelerin yarısında oynanıyor.
Meta’daki en iyi destenin ortalama kazanma yüzdesi %53, bu zamana kadar daha düşük yüzdeli bir başka ‘en iyi deste’ olmadı, yani bu bu zamana kadarki en kötü en iyi deste. Bu kazanma yüzdesi tüm ranklarda birbirine yakın. Aynı şekilde bu zamana kadarki en yüksek kazanma oranı olan deste %60 ile Undertaker Hunter’dı.
Dengeyi belirlerken bir destenin ve sınıfın kazanma oranlarına bakıp bu oranları imkansız ama ideal olan tam %50 ile en kötü olasılık olan %60 arasında değerlendiriyoruz. %50 imkansız olduğu için %50’ye ne kadar yakın olursa o kadar iyi anlayışındayız. Bu zamana kadar desteler ve sınıflar için bu oran %53 ila %56 arasında oldu, öte yandan dikkate almamız gereken yegane husus bu değil. Örneğin bir destenin kazanma oranı %70 ise ancak o desteyi oynayan oyuncuların sayısı bir elin parmağını geçmiyorsa bu güzel. Genelde bir destenin kazanma oranı çok yüksek olduğunda insanlar zaman içerisinde o desteyi kopyalamaya başlıyor ve zamanla o desteyi kullanan oyuncuların sayısı artıyor. Burada dikkate almamız gereken bir diğer unsur ise counter desteler.
Örneğin yaptığı karşılaşmalarda %60 kazanma oranına sahip bir deste var ancak başka bir deste bu desteyi rahatlıkla yenebiliyorsa bu da değişimin bir parçası ve zaman içerisinde o desteyi yenebilen deste metadaki en iyi deste haline gelir. Gadgetzan’ın çıkmasıyla birlikte de bunu gördük, Pirate Warriorlar bir sıralar %30 iken zaman içerisinde %10’a kadar düşebildiler. Aynı zamanda Reno Warlock’un çok üstün olduğu zamanlar vardı. Meta sürekli değişim halindeyken kartlar üzerinde değişiklik yapmayı pek doğru bulmuyoruz.
Şu anda Aggro Shaman oyundaki kazanma oranı en yüksek destelerden biri ancak Control Warrior destelere karşı sadece %35 kazanma oranına sahip. Reno Mage ile karşılaştıklarında da zorluk yaşıyorlar. Bu Control Warrior oynama zamanının geldiği anlamına mı geliyor? Bu durum tamamen diğer oyuncuların deste biçimleriyle alakalı, eğer Aggro Shaman popüler kalmaya devam ederse evet. Örneğin Fibonacci bu tahmin edilebilir meta’dan yararlanıp Control Warrior destesi yaptığında Aggro Shamanları kolaylıkla yenebiliyordu.
İyi oyuncuların metadaki bu değişimi takip etmesi oldukça önemli ve bu değişiklikleri yaşandıktan sonra oyuncuların sorunlu olarak gördüğü hususlar ve sundukları çözümler de aynı şekilde değişiyor. Bu sebeple mevcut kartlarda çok sayıda değişiklik yapmak istemiyoruz. Öte yandan metalar durgunlaştığında, en popüler destelere karşı koyabilen counter desteler olmadığında, en iyi destelerle veya onlara karşı olarak oynamak artık baydığında genellikle değişiklik vaktinin geldiğini anlıyoruz.
Bunların yanı sıra her denge değişikliğinde bir client yaması çıkartmamız gerekiyor, bu durumu aşmak için denge değişiklikleri de dahil olmak üzere oyunda yaptığımız değişikliklerin direkt olarak oyuncunun cihazına etki ettiği bir sistem üzerinde çalışıyoruz. Bir sonraki yama bu ayın sonlarına doğru çıkacak, denge değişikliklerine dair duyuruyu yakında görebilirsiniz.