Anno 1800’de Şehir Felaketleri

anno2703.png

Anno 1800 geliştirici günlüklerinde bu yazıda oyundaki felaketlere dair bilgiler veriliyor.

Şafaktan gün batımına kadar erimiş çeliğin ısısıyla teniniz yanmış, sadece terinizi silmek için elinizi işten ayırabiliyorsunuz. Baron silah üretiminin bir an önce tamamlanmasını istiyor ve oturup mola verme lüksüne sahip değilsiniz. Yorgunluk sebebiyle bir anda elinizin kaymasıyla kalsinatör devriliyor, siz gözünüzü açıp kapayana kadar tüm fabrikanın alevler altında olduğunu görüyorsunuz.

Bu gibi felaketler genişlemekte olan metropoller için kaçınılmaz. Anno 1800’de vatandaşlarınızın kaderi sizin elinizde, düşük performansla mutlu işçilere mi sahip olacaksınız, yoksa işçilerinizden tam verim almak pahasına tüm şehrinizi kaosa sürükleyebilecek kaza riskleri mi alacaksınız?

Anno 1800’de Şehir Felaketleri

Serinin 7. oyununda daha önceleri Anno 1404’te sahip olduğumuz felaket mekaniğini geliştirmeye karar verdik. Oyunda felaketler her zaman başınıza gelebilir, ancak bu kazaların başınıza gelme şansını azaltan veya arttıran çeşitli unsurlar var. İşçilerinizin çalışma koşulları ve mutluluk seviyeleri gibi unsurlar greve gidip gitmeme ihtimallerini etkilerken, örneğin bir fabrikada yangın çıkma ihtimali bir eve nazaran çok daha fazla. Her kazanın farklı ihtimalleri olsa da, örneğin birbirine çok yakın binaların olduğu bir alanda yangının sıçrama ve yayılma ihtimali, izole bir binada yangının yayılma ihtimaline oranla daha az.

Oyunda felaketler farklı mekaniklerle bağlantılı olduğu için ayarlardan tamamen kapatılamıyor. Ancak biraz daha rahat bir oyun oynayayım bir anda şehrimin yarısını alevler almasın diyorsanız felaketlerin gerçekleşme ihtimalini ayarlardan kısmanız mümkün. Tabi bu ayar sadece kısmak üzerine değil, dilerseniz felaket yaşama olasılığınızı arttırabilirsiniz de.

Anno 1800’de 3 farklı şehir felaketi bulunuyor:

Yangın: Patlamalar ve alevler, daha ne olsun?

Yangınlar insanoğlunun ilk şehirleri inşa etmeye başladığı zamanlardan beri en büyük düşmanlarından birisi. Eski Anno oyunlarında yangınlar sadece evlerde çıkıp evler arasında yayılabiliyordu, artık üretim binalarınız, özellikle modern fabrikalarınız yangın çıkartmaya oldukça müsait. Bu sistemi belli üreitm zincirlerinin yangın çıkartma ihtimalini yükselterek geliştirdik.

Yangın çıkma ihtimalini arttıran unsurlardan birisi işçilerinizin çalışma koşulları. Özellikle oyunun son dönemlerinde petrol üretim zincirleri ve elektrik mekaniğiyle bir yandan üretiminizi güçlendirirken diğer yandan da bu tarz felaketlerin daha çok yaşandığını farkedeceksiniz.

Her ne kadar hastalık gibi diğer felaketler yangına nazaran daha hızlı yayılsa da, yangın binaları daha hızlı bir biçimde kullanılamaz hale getiriyor. Bu durum binadan vergi geliri elde edememenizi veya işgücünden faydalanamamanıza sebep oluyor.

Patlamalar

Yangın tek başına yetmezmiş gibi, artık bir de üretim binalarının patlama olasılığı var. Ağır sanayi unsurları ve kimyasal öğeler barındıran her bina dümdüz bir biçimde havaya uçabilir. Bu durum sadece binanın direkt olarak yıkılmasıyla sonuçlanmıyor, aynı zamanda patlamayla savrulan parçaların bir başka binaya denk gelmesi durumunda bu binaların da alev almasına sebep oluyor. Bir binanın patlama ihtimalini belirleyen çeşitli faktörler var:

  • Ne üretimi yapılıyor? (dinamit üreten bir binanın patlama olasılığı Schnapps üreten bir binaya oranla daha fazla.)
  • Çalışma koşulları ve üretim etkinliği (yüksek üretim, yüksek patlama ihtimali)
  • Bina yanıyor mu? (tahmin edeceğiniz üzere yanan binanın patlama ihtimali daha fazla)

Salgın: Büyük şehir hayatının bir parçası.

Şehrinizde hastalık yayılmasını etkileyen 2 unsur var, çalışma koşulları ve yakındaki üretim binalarından kaynaklanan kirlilik. Yangından farklı olarak salgınlar sadece evlere etki ediyor. Bu şekilde işgücünüze yine etki ediyor ancak gidip fabrikaların yanına hastane kurmanız gerekmiyor.

Salgın yayılmaya başladığında işçileriniz iyileşene kadar evde duracaklar. Bu bir yönden işgücünüzü zayıflatırken, diğer yönden de vergi gelirinizi azaltacak.

Ancak dikkat edin, 19. yüzyılın kalabalık ve tıkış tıkış şehirlerinde salgın çok hızlı yayılabilir. Asla salgının sonuçlarını küçümsemeyin. Aynı şekilde sadece tek bir bölgenin veya şehrin salgından zarar göreceğini de zannetmeyin, gemiler aracılığıyla başka adalarınıza ve farklı kıtalar (session) arasında yayılan hastalıklar görmeniz mümkün.

anno2703-2.png

İsyan: Sosyal hareketin doğuşu!

19. yüzyıldaki işçi hareketleri günümüz toplumunu oluşturan en önemli faktörlerden birisi. İsyanlar hem evleri hem de üretim binalarını etkileyebilirler. İsyan riski büyük oranda işçilerinizin genel mutluluk seviyesine ve çalışma koşullarına bağlı. Bu da nüfusunuzun büyük bir kısmı mutlu mesut bir şekilde hayatını sürdürürken, işçilerinizin çalışmayı bırakıp greve gidebilecekleri anlamına geliyor.

Oyunda farklı üretim zincirlerinde çalışma koşullarını ayrı bir biçimde ayarlayabiliyorsunuz. Grevler genellikle küçük çapta başlayıp bir binayı etkilerken, zaman içerisinde tüm üretim zincirinizi çökertecek bir hal alabilir. Bir araya toplanan insanlar sizden çeşitli taleplerde bulunabilir, sokaklarda kendi sempatizanlarını veya yoldaşlarını aralarına katabilirler.

Halkın şikayetlerini küçümsemeyin, işler kontrolden çıktığı vakit küçük bir grev yerini yumruklara ve molotof kokteyllerine bırakabilir.

anno2703-3.png

Şehir Kurumları

Bu tarz felaketlerle baş etmenizi sağlayan çeşitli şehir kurumları mevcut, örneğin itfaiye kurduğunuz vakit bu itfaiyenin menzilinde yangın çıkma ihtimalini azaltıyorsunuz. İtfaiye yangınlarla ilgilenirken, hastaneler salgınlarla, polis ise isyanlarla mücadele etme görevine sahip.

Bu binalar arasında ilk olarak itfaiyeyi açıyorsunuz. İtfaiye ortalama bir menzile sahip, ancak çok geniş bir bina değil. Hem evlerinizin hem de önemli üretim binalarınızın itfaiyenin menzilinde olması önemli. Öte yandan hastaneler daha yüksek maliyete sahipken, daha büyük bir menzile sahip. Aynı şekilde itfaiyeye nazaran felaket yaşanması (salgın) ihtimalini daha çok azaltıyor.

Grev yaşanmasını engellemek istiyorsanız halkın sevdiği biri olmanız kadar sokaklarda yeteri kadar polis gücü olduğundan emin olmanız da önemli. Polis karakolları ile hem menzil içerisinde isyan riskini azaltırken, hem de dilerseniz bir polis gücü oluşturarak isyancılarla başedebiliyorsunuz.

Tıpkı ürünlerin taşınmasında olduğu gibi, menzilde de gidilecek yol itibariyle bir uzaklık çizildiğini unutmayın. Bu kurumlar felaketlerle baş etmek için limitli sayıda birimlere sahipler, ancak dilerseniz acilm durumlarda ekstra birimlere sahip olabilirsiniz. Bunu yaptığınızda gönüllü halkı görevlendirmiş olacaksınız ve bir sonraki gönüllü birim çıkartmanız halkınızın mutluluk seviyesine göre değişiklik gösterecek. Halk sizden nefret ediyorsa, onlardan kurulu bir gönüllü kuvvetinden medet ummanız boşa olacaktır.

Felaketlere karşı alınabilecek bir diğer önlem şehirlerinizde kullanabileceğiniz çeşitli eşyalar. Bu eşyalardan bazıları felaket yaşanma ihtimalini azaltırken, bazıları hastane veya polis gibi kurumların daha etkili olmasını sağlayabilir.

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV