Anno 1800’de serinin önceki oyunlarında da bulunan multisession mekaniğinin nasıl ele alınacağına dair blog yazısı yayımlandı.
Şimdi biraz ciddileşme zamanı, daha önce de belirttiğimiz üzere Anno Union’un (geliştirici günlüklerinin yayımlandığı site) sizlere Anno 1800’ün çeşitli yönleriyle ilgili bilgiler sunmasını istiyoruz. İlk olarak seride Anno 1701’den beri görev alan creative director Dirk Riegert’e sözü vereceğiz, kendisi sizlere Anno 1800’ün çok önemli bir parçasından, multisession özelliğinden çeşitli bilgiler verecek.
Ekip olarak Anno Union’daki yazılarımıza yaptığınız geridönüşleri dikkatle izliyoruz, farkettik ki yorumların büyük bir kısmı oyunun multisession özelliği üzerine ve bundan önceki serinin genel yapısından vs bahseden günlüklerin dışında oyuna dair bilgi verecek ilk geliştirici günlüğünü, yani bu yazıyı sağlam bir konu üzerinde yazmak istediğimiz için bugün sizlere multisession bahsedeceğiz.
Anno 2205’e Geri Dönüş
Anno 1800’de multisession üzerinde yaptığımız bazı değişiklikleri daha iyi anlayabilmek için serinin önceki oyunlarına geri dönmemiz gerekiyor. Multisession denen özellik Anno serisi için yeni bir özellik, ilk olarak Anno 2205’te eklendi. Multisession sistemiyle birlikte oyuncular “session” adı verilen farklı dünyalarda eş zamanlı olarak oynarken birbirleriyle ticaret yapabiliyordu. Bu sistemi oluştururkenki amacımız farklı haritaları (örneğin 2205’te Dünya ve Ay haritalarını) birbirine daha sıkı bir şekilde bağlarken oyunculara daha geniş bir oynanış alanı sunmaktı. Genel olarak bu mekaniğin işleyişinden memnunduk çünkü bize çeşitli yeni tasarım alanları sağlıyordu, oyuncular da bu özelliği beğenmiş olacaklarki Anno 2205’e dair yaptığımız bir ankette en sevilen mekaniklerden birisi olarak seçilmişti.
Neler Yapabiliriz?
Tüm bunlara rağmen Anno 2205’e geri dönüp baktığımızda multisession oyunları geliştirebileceğimiz bazı alanlar görüyoruz, tüm bu olaya baktığımızda mekaniği istediğimiz seviyeye getirmek için üzerinde çalışmak istediğimiz 4 husus var:
- Oynanış özgürlüğü.
- Oyun dünyasının büyüklüğü.
- Ana dünyanıza olan odağınız.
- Oyun dünyasının bütünlüğü.
Özgürlük Problemi
Oyuncunun oyunda ne yapmak istiyorsa onu yapabilir olması 1602’den beri Anno felsefesinin bir parçası. Ancak Anno 2205’teki multisession özelliği bu felsefeye aykırı unsurlar barındırıyordu çünkü oyuncunun oyun başladıktan hemen sonra diğer haritalara geçmesi gerekiyordu. Her ne kadar ilk sessionda istediğiniz kadar durabilseniz de, diğer sessionlara geçmediğinizde çok daha kısıtlı bir oyun deneyimi elde ediyordunuz. Bu da bazı oyuncularda oyun özgürlüklerinin kısıtlandığı duygusunu oluşturuyordu.
Tek oturum mu çoklu oturum mu?
Anno 2205 ile karşılaştırıldığında Anno 1800’deki multisession özelliği çok daha esnek. Belli bir noktadan sonra bir sonraki sessiona geçmek isteyip istemediğinize karar verebiliyorsunuz. Keşfetmek ve olanlardan geri kalmamanın birçok oyuncuda içgüdüsel bir hal aldığını biliyoruz, dolayısıyla artık isterseniz erkenden sadece yeni adaları değil, aynı zamanda yeni sessionları da keşfedebiliyorsunuz.
Ancak her zaman “benim evim benim kalemdir” şeklinde oyuna yaklaşanlar da var, bu şekilde oynamayı seven oyuncular diğer sessionlara diğer oyunculardan çok çok sonra geçiyor. Anno 1800’de oyuna bu şekilde yaklaşan oyuncular için de güzel ve adil bir oynanış ortaya çıkartmak istiyoruz.
Bunun için ikincil sessionlara geçişi tamamen tercihe bağlı kılmayı planladık. Halen oyuncuların büyük bir kısmının tüm sessionlara yayılıp oynanışı tam olarak tecrübe etmek isteyeceğini düşünüyoruz ancak oyunu ana adasından oynayıp diğer oyuncularla ticaret yaparak onlarla kafa kafaya güçlenmek isteyen oyuncular da artık bunu yapabilecekler. Burada bir ek bilgi olarak oyundaki klasik multiplayer özelliğini 2 ila 4 oyuncu arası şeklinde kısıtlandırmayı düşündüğümüzü belirtelim.
Büyüklük Önemli
Multisessionlarda istediğimiz değişiklikleri yapabilmemiz için bazı rakamlara bakmamız gerekiyor. Oyuncuların tek bir harita üzerinde oynarken bir şeylerin eksikliğini hissetmemeleri için haritanın zengin olması gerekiyor. Örneğin Anno 2205’teki adalar her ne kadar serinin önceki oyunlarındaki adalardan büyük olsalar da, haritalar çok daha küçüktü. Aşağıdaki grafikte Anno 2070, Anno 2205 ve Anno 1800 haritaları arasındaki büyüklük farkını daha iyi görebilirsiniz.
Gördüğünüz üzere Anno 2205 serinin en küçük haritalarına sahipti ve sadece 800×800 grid içeriyordu (oyunda gridleri inşa yaparkenki kareler olarak da görebilirsiniz) Anno 1404 ve Anno 2070’in haritaları ise 1200×1200 büyüklüğündeydi. Anno 1800 ile birlikte bir adım daha ileriye gidip devasa 1600×1600 haritalar oluşturmak istiyoruz.
Bunun aynı zamanda oyun dünyasının büyüdüğü anlamına geldiğini umanlar (veya bundan korkanlar) için bir görselimiz daha var. Bu görselde üzerinde yerleşim kurabileceğiniz adaları da görebiliyorsunuz. Anno 2070’de harita üzerinde 25 ada oluyordu, Anno 2205’te daha büyük olmak üzere ortalama 5 ada oluyordu (bedava yama ve DLClerle bu hususta bazı değişiklikler yaptık), Anno 1800 ile birlikte 2070 ve 1404’teki ada sayısına geri dönüş yapmış durumdayız, 4 oyuncu için (AI da olsalar oyuncu da) yeterince alan oluşturacak şekilde bu haritalar oluşturuluyor. Daha büyük harita demek aynı zamanda daha büyük adalar olduğu anlamına geliyor, bu da daha fazla bina yapabilmenizi, oyun içerisinde daha etkileyici dağların olabilmesini sağlıyor. Bu değişiklikler sonrasında tüm oyunların oyuncuda yeni bir oyun deneyimi sunmasını istiyoruz. Asıl haritayı bu kadar büyütmüşken niye sessionlar var diye düşünüyorsanız doğru soruyu sordunuz demektir.
Güvenli Liman
Anno 2205’te Ay’ı kolonize etme mekaniği gibi sanayileşme ve emperyalizmin doruklarında olan bu yeni çağda oyuncular kendi haritalarının ötesine gidebilecek. Oyuncular ilk oyunda ana üslerini kuracaklar, burada başkentleri, dostları ve düşmanları bulunacak. Bu ana haritada belli bir güce ulaştıktan sonra etki alanlarını farklı coğrafyalara taşıyabilecekler.
Multisession oynanışı sayesinde oyunu daha ilginç kılmak için başlangıç haritasına muhtaç değiliz, sonuçta bir imparatorluk yöneteceksiniz ve nasıl bir imparatorluk sadece tek bir haritada görünür ki?
Diğer yandan oyuncuların bu bölgelerde çok yüzeysel genişlememelerini de istiyoruz çünkü Anno 2205’te olduğu üzere bu durum sürekli olarak bir haritadan diğerine geçme gibi istemediğimiz bir oynanışı beraberinde getirebilir. Bu sebeple yeni haritaların eklenmesi hususunda çok dikkatli ilerliyoruz. Şimdilik planımız oyuna 2. haritanın oyunun çıkışıyla birlikte eklenmesi. Ana haritanın 2205’ten daha geniş ve derin bir oynanış sunduğunu düşündüğünüzde bu çok da problem değil.
Her ne kadar bu şekilde bir karar almamızın arkaplanında oynanış sebepleri bulunsa da, bu karar teknik olarak da işimize gelen sonuçlar üreten bir karar oldu çünkü haritalar oyunun başında birbirine paralel bir şekilde yüklendiği için bu yaklaşımla oyunun yüklenme sürelerini minimize etmiş olduk.
Oyun Bütünlüğü
Oyundaki multisession özelliğini geliştirirken odaklanmak istediğimiz son nokta oyunun bütünlüğü ile alakalı. Bu husus Anno 2205’te bazı değer verdiğimiz Anno oynanış unsurlarının oyuna yansıtılamaması şeklinde gözümüze batmıştı ve bunu Anno 1800 ile düzeltmeyi çalışıyoruz.
Örneğin ticaret ürünlerinin taşınmasında oyuncuyu oyuna çeken şeylerin eksikliği vardı, A noktasından B noktasına taşınmak yerine ürünler gelir gider tablosunda görünüyordu. 19. yüzyıl dünyasını daha iyi yansıtabilmek için tüm ürünler artık tekrar haritada fiziksel olarak bulunacaklar ve gemiler aracılığıyla bir noktadan diğer noktaya taşınması gerekecek. Sanayileşme esnasında gemicilik üzerinde gerçekleşmiş değişiklikeri de inceliyoruz. Bu gemileri sadece adalar arası değil, haritalar arasında da gönderebileceksiniz.
Anno 2205’ten farklı olarak askeri harekatlar “özel eylemler”le ilerlemeyecek, Anno 1800 ile birlikte oyunun askeri yönü tekrardan oyunun ana parçalarından birisi. Oyundaki savaş mekaniğinin nasıl işleyeceğinden bir başka geliştirici günlüğünde sözedeceğiz.