Anno 1800’de Etki Puanı ve Kategoriler

Görsel

Anno 1800 günlüklerinde bu haftanın konusu oyundaki etki mekaniği.

Herkese merhabalar, ben Erwin ve Anno 1800’ün geliştirişinde çalışıyorum. Bir oyuncu olarak oldukça rekabetçi bir yapıya sahip olduğumu söyleyebilirim, diğer oyunculara karşı avantaj elde etmek – hele ki bu avantajı nasıl elde edeceğime kendim karar verebiliyorsam oyuna anlam katan unsurlardan bir tanesi. Bu sebeple sizlere bugün tanıtacağımız Etki mekaniğini tanıtan kişi olduğum için müthiş bir mutluluk içerisindeyim.

Anno farklı oyuncular için farklı şeyler ifade edebilen bir oyun, kimisi için bir şehir inşa etme oyunu, kimisi için bir ekonomi simulasyonu, kimisi için keskin deniz savaşlarının ön planda olduğu bir oyun. Tüm bunlar Anno’nun kendisine has oynanış mekaniklerinden sadece birkaçı. Anno oyuncuları tüm bu mekanikler üzerinde kafa yormaya, kendi stratejilerini ve taktiklerini oluşturmaya bayılıyorlar. Örneğin bir oyuna başlarken oyundaki en çekici şehri inşa etme amacıyla başlayabilirsiniz veya bu sefer zalim bir oyun oynayacağım diyip işçilerinizden maksimum verim almaya çalışabilirsiniz. Tüm bunlar kolay geliyorsa en zorlayıcı harita ve oyun ayarlarında bir oyun açmayı deneyebilirsiniz.

Oyundaki etki mekaniği tam burada devreye giren ve üzerinde kendi oynanış stillerinizi oluşturabileceğiniz mekaniklerden birisi. Bu mekanikle birlikte hem oyunu oynamak için daha farklı yollar arayan tecrübeli oyuncular, hem de kompleks oyun mekaniklerine henüz tam aşina olmayan yeni oyuncular oyuna çok daha farklı bir şekilde yaklaşabilir. Bu mekanik aynı zamanda ekibimiz için en önemli noktalardan biri olan oyunun tekrar tekrar oynanabilirliğini arttıran bir mekanik.

Görsel 

Etki Puanı: Oynanışınızı Tanımlayan Yeni Bir Kaynak
Oyunda oynanış stilinizle bağlantılı bir biçimde etki puanı elde edebileceksiniz, bu puanla örneğin belli binaların veya birimlerin üretim limitlerini arttırabileceksiniz. Böylelikle oyuncular oyunun belli bir yönünde daha etkili bir şekilde oynayabilecekler, örneğin tamamen donanma odaklı gidip herkesin korktuğu devasa bir donanmaya mı sahip olmak istiyorsunuz? Etki sistemiyle artık olabilirsiniz.

Oyundaki binalar ve birimler için inşaat kısıtlamaları koyarken forumlarda yapılan geridönüşleri dikkate aldık. Oyuncuların asla oynanış stilinin fazla kısıtlandığı duygusuna kapılmasını istemiyoruz, tüm etki puanlarınızı tek bir bölgeye yığsanız bile diğer alanlarda hala oldukça özgür olacaksınız. Ancak oyunun belli bir noktasından sonra etki puanlarınızla kendinize odaklar belirlemeniz gerekecek, bu sistemle oyuncuyu fazla kısıtlamadan güçlü olmak istediği alanları seçebilmelerini sağlıyoruz.

Yeni bir oyuna başladığınızda company seviyesine göre bir etki puanı kazanmaya başlayacaksınız. Anno oyuncuları company seviyesine aşinadır, bu seviye oyuncuların genel başarılarını ifade ediyor ve adalarındaki toplam nüfusla ölçülüyor. İsterseniz ana adanızda olsun isterseniz bir koloni adanızda, imparatorluğunuzun nüfus olarak genişlemesi yatırımını yapabileceğiniz daha fazla etki puanı kazanmanızla sonuçlanıyor.

Altından farklı bir biçimde etki puanı harcanabilir ve sıfırlanabilir puanlar değil, onun yerine çeşitli noktalara atayabileceğiniz bir puan havuzu gibi düşünün. Örneğin ticaret filonuzdan yeterli verimi alamıyorsanız, ona atanmış bazı etki puanlarını geri alıp kıyı savunmalarınızda kullanabileceksiniz. Bu özgürlükle oyuncular asla “yanlış karar verdiği için cezalandırıldığı” hissine kapılmayacak. Aynı zamanda yapayzeka veya oyuncular tarafından yapılan agresif hamlelere bu puanlarda yaptığınız oynalamalarla karşılık verebileceksiniz.

Herhangi bir kategoride etki puanı harcamanız durumunda bir ünvan elde edeceksiniz, bu ünvan hem oyundaki diğer oyuncuların nelerle karşılaşacaklarına dair bir uyarı niteliği taşıyacak (sonuçta askeri bir ünvana sahip bir oyuncunun oyundaki amacının ticaret yapmak olmadığını tahmin edebilirsiniz) hem de size çeşitli küresel bonuslar sağlayacak.

Görsel 

Sistem Nasıl Çalışıyor?
Muhtemelen tüm bu sistemin oyunda nasıl çalışacağını merak ediyorsunuzdur, daha önce de belirttiğimiz gibi özgürce çeşitli kategorilerde etki puanlarınızı kullanabiliyorsunuz ve bu farklı kategoriler oyunda farklı türde bir oynanışı destekliyor.

Oyunda şimdilik 6 kategori olmasını planlıyoruz: Propaganda, Ticaret, Askeriye, Optimizasyon, Kültür ve Genişleme. Tüm bunların halen geliştirilme aşamasında olduğunu ve ileride değişebileceğini unutmayın. Taban seviyede bu kategorilere verdiğiniz etki puanları çeşitli binaların ve birimlerin limitini arttırıyor. Ancak elde ettiğiniz etki puanlarının %50’sini tek bir kategoride kullanırsanız o kategoride ekstra bir bonus elde ediyorsunuz bu ekstra bonus da o alandaki oynanışınızı güçlendiriyor. Öte yandan tek odaklı olmayan çok yönlü oynanışı da güçlendirmek istediğimiz için dilerseniz birden fazla alanda ufak çapta bonuslar elde edebiliyorsunuz.

Şöyle bir örnek vermek gerekirse, Optimizasyon kategorisine puan verdiğinizde kamu bina limitiniz artıyor, bu alanda puanlar vererek loncalarınızda ve limanlarınızda kullanmak üzere yeni eşyalar elde edebiliyor ve bu eşyalarla ekonominizi güçlendirebiliyorsunuz. Eğer puanlarınızın büyük bir kısmını Optimizasyona yatırırsanız bu durumda tüm kamu binalarınızın etkinliğini arttıran bir ünvan elde ediniyorsunuz. Genişleme’ye puan vermeniz durumunda daha çok adaya yerleşebiliyor, işçi gücü taşımanızı sağlayan daha çok rota kurabilir hale geliyorsunuz.

Görsel 

Bu kategoriler de kendi aralarında farklı bölümlere ayrılabiliyorlar. Örneğin Askeriye üzerinden ilerlediğinizde dilerseniz maksimum savaş geminizi arttıracak kısımlara puan aktarabilir, dilerseniz daha savunma odaklı, savunma binalarınızı güçlendirecek noktalara puan verebilirsiniz. Bu şekilde farklı kombinasyonlar kullanabilmeniz mümkün, mesela tüm etki puanınızı savaş gemilerinize yatırırsanız sadece büyük bir filo kurabiliyor olmakla kalmayacak, aynı zamanda gemilerinizin gücünü de arttıran bir bonus elde edeceksniizi. Öte yandan bu durum adanızın savunmasını savunmaya odaklananlardan daha zayıf hale getirecek. İsterseniz hem savunma hem gemiler üzerinde puan harcanayabilirsiniz, ancak bu durumda büyük bir bonus elde etmeyeceksiniz. Veya askeriyede tamamen savunma üzerinde ilerleyip, geri kalan puanlarınızı ekonominizi geliştirmek için harcayıp adanızı bir kale haline getirebilirsiniz. Görebildiğiniz üzere bu mekanik üzerinde kurabileceğiniz kombinasyonlar tamamen sizin kontrolünüzde.

Kültürde ilerlemeler yaparak hayvanat bahçesi gibi projelere yatırım yapabileceksiniz, bu da size şehrinizin çekiciliğini arttıran yeni modüllere erişim imkanı sağlayacak. Tam rakam vermek gerekirse şu sıra 10 bedava modüle sahip olunabilmesini sağlıyoruz, etki puanı kullanarak ekstra modüllerle devasa bir hayvanat bahçesi kurabileceksiniz. Siz sormadan cevaplayalım süs objeleri bedava olacak çünkü bunlara harcadığınız alanın yeterli yatırım olduğunu düşünüyoruz.

Etki puanı özellikle oyunun sonlarına doğru daha çok devreye giren bir mekanik olacak, ancak bu puanının yegane avantajı bian ve birimlerin limitlerini arttırmak değil. örneğin Propaganda kısmında ilerlerseniz nüfusunuzu çeşitli konularda etkileyebileceksiniz, tüm bu özellik bir başka mekaniğe bağlı olduğu için bu mekanikten kendine has bir günlükte ileriki zamanlarda bahsediyor olacağız, takipte kalın!

Yazar: Ali Alper Duman

Yayın Direktörü @ Strategyturk

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek acaba
  • Ali: 1.13 çevirisi ne zaman gelecek tarih belli mi

KATEGORİLER

ARŞİV