Age of Wonders: Planetfall’da Diplomasi

Age of Wonders: Planetfall’ın bu günlüğünde oyunun diplomasi sisteminden bahsediliyor.

Diplomasi Hedefleri

Savaş oyunu kökenine dayanarak, AoW serisi genellikle diğerleriyle savaşta ya da müttefik olduğunuz ve bu ikisinin arasında pek az şey olan, ilkel bir diplomasi sistemi sunuyordu. Planetfall için diplomasiyi yeni bir seviyeye taşımak ve aşağıdaki hedeflere ulaşmak istiyoruz.

  • Zafer için farklı yolları desteklemek: Ana oyun Planetfall, diğer oyuncuları fethetmenin yanında farklı zafer yolları da sunuyor. AoW3’te her savaş bir ölümüne mücadele demekti. Diplomasi, insanları saldırganlardan koruyarak ve savaşmaksızın kısa ve uzun vadeli hedeflere ulaşmalarını sağlayarak oyuncuların farklı galibiyet hedeflerine ulaşmasını sağlamalıdır.
  • Belirtici Davranış: Diplomasi sistemleri oyuncular arasındaki tavır değişikliklerini göstermeli ve yapay zekanın savaş ilanı gibi davranışlarını önceden belirtmelidir. AoW3’te savaşlar herhangi bir ön uyarı olmadan ve çok az sayıda karşı dengeyle açılabiliyordu.
  • Oyuncunun Hayatta Kalma İmkanının Artması: Oyuncu bir numaralı galip olmayacak olsa bile, oyunun diplomasi yolu ile eğlenceli olması sağlanabilir.
  • Canlı Yapay Zeka Grupları: Diplomasi sistemi yapay zeka oyuncuları ve oyuncu tarafından kontrol edilmeyen grupları mantıklı davranan ve duruma göre iletişim kuran canlı varlıklar gibi göstermelidir.
  • Anlamlı Ticaret: Diplomasi sistemi gruplar arasında anlamlı bir ticaretin oluşmasını sağlamalıdır. Sınır anlaşmazlıklarına bölge değişimi yaparak barışçıl çözümler bulun.
    Karşılıklı Olmayan İlişkiler: Oyuncular arasındaki ilişkiler karşılıklı olmamalıdır.Bu sayede başka bir oyuncunun bölgesinden izinsiz geçerken o oyuncuyla ilişkilerimizin kötüleşmesi sorunundan kurtuluruz.Her oyuncunun diğer oyuncular için kendi görüşü vardır. Oyuncular birbirleriyle sadece diplomatik durumlarıyla bağlıdırlar.
  • Diplomasi Sistemini Açıklama: Diplomasi sistemini karışık mesajlarla bir kara kutu gibi göstermek yerine, değişkenler ve niteleyicilerle açıklamalıyız. Bu insanların oyun mekaniklerini anlamasını sağlar ve başka oyunlarda da bu tür sistemler kullanılmaktadır.

Oyuncular gezegende karşılaştıklarında, diplomasi yapmaya başlayabilirler. Diplomasi oyuncuların anlaşmalar yapıp paktlar kurmasını, ayrıca kaynakların değiş tokuşunu yapmasını sağlar.

Diplomasi Arayüzü

Diplomasi arayüzü sayesinde, oyuncularla olan ilişkiler, oyuncu tarafından kontrol edilmeyen gruplar ve ırklar gözden geçirilebilir. Diplomaside komutan oyuncunun temsilcisidir. Oyuncular arasındaki ilişki, görüşleri ve diplomatik durumları aracılığı ile temsil edilir. Bunları yükseltmek, savaşa çağrı gibi, karşılıklı fayda sağlayan şeyleri mümkün kılabilir. Bu ilişkileri düşürmek ise bir savaş ilanı ile sonuçlanabilir.Aşağıdaki diplomatik hareketler Diplomasi arayüzünde bulunmaktadır.

  • Müzakere; ticaret antlaşması veya diplomatik durum teklif et
  • Bildiriler; görüşleri değiştirmek için etki kullan
  • Savaş İlanı

Diplomatik Durum

Diplomatik durum iki oyuncu arasındaki karşılıklı iş birliğini temsil eder. Diplomatik durumlar görüşleri, ırk ilişkilerini ve itibarı etkiler. Oyuncular diplomatik durumlarını diplomasi arayüzünden değiştirebilir.

İki oyuncu arasındaki diplomatik durum arttıkça, birbirleri hakkındaki görüşleri daha iyi olacak ve daha iyi anlaşmalar yapma imkanına sahip olacaklardır. Ayrıca, karşıdaki oyuncunun ırkıyla olan ırk ilişkileri de etkilenecektir.

Bir oyuncunun itibarı, diğer tüm oyuncularla olan diplomatik durumlarından etkilenir. Daha iyi diplomatik durumlara sahip olursanız itibarınız artar, fakat savaşırsanız ve ya bir paktı bozarsanız itibarınız azalır.

Oyuncular, aşağıdaki diplomatik durumları paylaşabilirler.

  • İttifak: İttifak, ulaşılabilecek en yüksek diplomatik durumdur. İttifak sayesinde müttefiğinizi istediğiniz savaşa çağırabilir ve ittifak olarak galibiyete ulaşabilirsiniz.
    • Bilgi Paylaşımı Antlaşması
    • Müttefikler herhangi bir savaşa çağrılabilir.
    • İttifak halinde zafer
    • İtibar artışı (+150)
    • Görüş Artışı (+400)
    • Diğer oyuncunun ırkıyla ırk ilişkisi artışı (+200)
  • Savunma Paktı: Savunma paktı ikinci olumlu diplomatik durumdur. Bunun sayesinde ek anlaşmalara ve savunma savaşlarına çağırma seçenekleri kullanılabilir.
    • Görülen Alanı Paylaşma Antlaşmasını açar.
    • İttifak Antlaşmasını açar.
    • Savunma savaşlarında öbür oyuncu savaşa çağrılabilir.
    • Yakın bölge kuralı sayesinde oyuncular muharebede birbirlerine katılabilirler.
    • İtibar artışı (+100)
    • Görüş Artışı (+200)
    • Öbür oyuncunun ırkıyla ırk ilişkisi artışı (+100)
  • Saldırmazlık Paktı: Oyuncular arasındaki olumlu ilk diplomatik durumdur ve barışçıl niyeti gösterir. Bu durumdayken oyuncular savaş açabilir fakat saldırmadan önce 1 tur ceza alırlar.
    • Sınırları açma antlaşmasına olanak sağlar.
    • İyi komşu antlaşmasına olanak sağlar.(Başka bir oyuncuya ait olan sektöre, herhangi bir ceza almadan inşa yapma hakkını sağlar.)
    • Savunma Paktı Antlaşmasını açar.
    • İtibar Artışı (+50)
    • Görüş Artışı (+100)
    • Öbür oyuncunun ırkıyla ırk ilişkisi artışı (+50)
  • Nötr
    • Saldırgan olmayan en düşük diplomatik durumdur ve oyuncular ilk kez birbirleriyle karşılaştıklarında nötr olurlar. Nötr durumdayken, oyuncular müzakere yoluyla saldırmazlık paktı yaparak ilişkiyi iyileştirebilirler ya da tur kaybetmeksizin savaş açabilirler.
    • Nötr durumdayken, oyuncular diplomatik anlaşmalar yapamazlar.
  • Savaş
    • Ateşkes Antlaşması
    • Savaşa Çağırma (Dost bir ülkeye yönelik)
    • Vassallık Önerme/Talep Etme
    • Saldırı Talep Etme (Sadece Yapay Zeka Müttefikler için)
    • Savaş sebebine bağlı itibar düşüşü
    • Karşıdaki oyuncudan ve ona karşı görüş düşüşü
    • Öbür ırkın grubuyla ırk ilişkileri düşüşü
    • Savaşlar aşağıdaki yollarla bitirilebilir.
      • Ateşkes yapmak.
      • Vassallık Önermek ya da Talep etmek.
      • Savaşın süresinin bitmesini sağlamak

Vassallık

Bir oyuncu, düşmanlığı durdurma karşılığında başka bir oyuncuya bağlılığını ilan ederse vassal olmuş olur. Savaşı kaybeden bir oyuncu, diğer oyuncuya teslim olarak kapalı bir paktta onların vassalı olabilir. Ayrıca, kendine güvenli hisseden bir oyuncu, başka bir oyuncudan vassalı olmasını talep edebilir. Vassallıkta, bir oyuncu süzeren, diğer oyuncu vassaldır. Bir vassallık süresince, oyuncular sınırlı seçeneklerle kilitli bir ittifak içerisindedirler.

  • Sadece süzeren savaş açarak vassallığı bozabilir.
  • Oyuncular birbirlerini kınama ve uyarma gibi hareketleri yapamazlar.
  • Sadece süzeren vassalı savaşa çağırabilir, vassal her zaman kabul etmelidir.
  • Anlaşmalar vassal tarafından bozulamaz.
  • Süzeren yenildiğinde vassal serbest kalmış olur.

Savaş Sebebi

Savaş sebebi ve halk desteği sistemi sebepsiz savaşlara ceza koymak ve savaşın ön belirtilerini göstermek içindir. Savaşların sayısına ve ya uzunluğuna sıkı sınırlamalar getirmek için değildir.

Savaş sebepleri, oyuncuları kınamak ve onlara savaş açmak için kullanılan bir puan değerine sahiptir. Bir oyuncuya savaş açmadan önce savaş sebebine sahip olmak önemlidir, zira bu sayede yüksek itibar ve halk desteği cezalarından kaçınılabilir. Savaş sebepleri bir oyuncu başka bir oyuncu tarafından kışkırtıldığında, uydurma yoluyla ve ya düşük itibar ya da düşük ırk ilişkisine sahip olunduğunda otomatik olarak elde edilir.

Savaş sebebi olmadan savaş açmak popüler desteği azaltır ve böylece birlik moralleri ile kolonist mutluluğu azalır. Savaş ilanlarında savaş sebebine sahip olarak, oyuncu popüler desteğin miktarına bağlı olarak morali ve mutluluğu arttıran popüler destek kazanır.

Savaş sebepleri diğer oyuncularla olan ilişkilerin her birine özeldir. Savaş sebepleri oyuncular arasındaki görüşleri direkt olarak etkiler zira o savaş sebebi ortadan kalkana kadar bir hınç oluşmasını sağlar. Savaş açmanın yanı sıra, savaş sebepleri müzakere yolu ile de çözümlenip ortadan kaldırılabilir.

Otomatik savaş sebepleri düşük bir itibara veya karşıdaki oyuncunun ırkıyla düşük bir ırk ilişkisine sahip olarak kazanılabilir. Bunlar müzakere yolu ile silinemezler fakat savaş ilanlarında kullanılabilirler.

Halk Desteği

Halk desteği savaşa girildiğinde bir oyuncunun nüfusunun o savaşı ne kadar desteklediğini temsil eder. Yüksek desteğe sahip bir oyuncu daha az birim bakım masrafı öder, yüksek moralli birliklere sahip olur ve kolonilerinde daha çok mutluluk üretir. Düşük destekli bir oyuncu için bu değerler tam tersidir.

Halk desteği açılan/bitirilen savaşlardan ve savaş sebebi miktarından etkilenir.

  • Savaş sebebi olmadan savaş açmak savaş süresince yüksek bir halk desteğinde düşüşe sebep olur.
  • Savaş sebebi kullanarak savaş açmak sınırlı bir süre için halk desteği sağlar.

Bir savaş bittiğinde, savaş süresince kazanılan ya da kaybedilen halk desteği sıfırlanır.

Hınç

Hınç, bir oyuncunun diğer oyuncuyla ilgili görüşünü değiştiren bir puan değeridir. Hınç, savaş sebebine sahip olarak ortaya çıkar ve sadece savaş sebebini sonuçlandırarak ve savaşta olmayarak silinebilir.

Hınç, bir oyuncunun diğer oyuncuya yönelik olan her savaş sebebi için 50 puan artar. Bu hınç değeri direkt olarak görüşten düşürülmektedir.

Oyuncular savaşta değilse ve mevcut hınç değeri Savaş Sebebi * 50(minimum değer) üstündeyse, hınç değeri minimuma ulaşana dek her tur 20 puan azalacaktır.

Irk İlişkileri

Oyuncular ana ırkların hepsiye ilişkiye sahiptir ve buna kendi ırkları da dahildir. Irk ilişkileri hem ekonomik hem de diplomatik etkilere yol açabilir.

  • Irkın kolonileri mutluluk kazanır/kaybeder.
  • Irkın birlikleri moral kazanır/kaybeder.
  • Irkın kampları daha az/ daha çok morale ihtiyaç duyar.
  • Irk İlişkileri o ırktan olan diğer oyuncuların görüşünü etkiler.

Kötü ırk ilişkileri o gruba ait diğer oyuncuların savaş sebebi edinmesine sebep olur.

İtibar

İtibar bir oyuncunun dünya tarafından nasıl algılandığını belirler. Oyuncular Yıldız Birliği’nin yıkıntılarından yeni bir medeniyet kurarken, itibar onların iyi ve kötü hareketlerini temsil eder. İtibar diğer oyuncuların görüşlerini ve ikamet dükkanlarının maliyetini etkiler. Negatif bir itibara sahip olursanız, diğer oyuncular size karşı bir savaş sebebi kazanır.

İtibar 7 seviyeye ayrılmıştır; her biri itibar değerine bağlıdır.

  • Erdemli: 600+
  • Onurlu: 400 / 599
  • Güvenilir: 200 / 399
  • Nötr: -199 / 199
  • Güvenilmez: -399 / -200
  • Onursuz: -599 / -400
  • Acınası: -600 ve aşağısı

İtibar Değişkenleri

  • Diplomatik durum değiştirmek (Savaş açmak gibi)
  • Sınırdan izinsiz geçmek
  • Bir koloniyi yıkmak
  • Bir koloniyi göç ettirmek
  • Görev tamamlamak
  • Savaş sebebi uydurmak
  • NPC gruplarının taleplerine cevap vermek
  • İleri karakol olaylarını yönetmek
  • Ticarette hediye önermek
  • Kınamalar

Görüş

Görüş bir oyuncu imparatorluğunun diğer birini nasıl gördüğünü temsil eder ve oyuncuların birbirlerine karşı olan hareketlerini etkiler. Karşılıklı değildir ve her ilişki için özeldir. Görüş, yapay zeka tarafından yönetilen oyuncular için yapmaları gereken diplomatik hareketleri belirlemekte kullanılır.

Çoğu diplomatik hareket halkın görüşünü etkiler, mesela bildiriler ve müzakereler buna dahildir. Görüşü arttırmak yararlı müzakerelere yol açabilirken, görüşü düşürmek savaşlara yol açabilir.

  • Oyuncular arası etkileşimler
    • Bildiriler
    • Müzakereler
    • Gizli operasyonlar
    • İzinsiz geçiş
    • Sektördeki hak iddialarını görmezden gelmek
    • Bir galibiyet koşulunu denemeye çalışmak
  • Oyuncular arasındaki diplomatik durum
  • Oyuncuların itibarı
    • Oyuncular, kötü itibara sahip oyunculardan hoşlanmazlar.
    • İyi itibara sahip olan oyuncular, iyi itibara sahip olan diğer oyunculardan hoşlanırlar.
  • Oyuncular arasındaki hınç

Yazar: Mertcan Elçi

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV