Europa Universalis IV’te Paralı Asker Bölükleri

Europa Universalis IV geliştirici günlüklerinde bu hafta paralı asker bölüklerinden bahsediliyor.

Herkese merhaba! Uzun zamandır bu güncelleme üzerinde çalışıyoruz ve çoğu özelliği önceki günlüklerde gösterdik. Ancak, bir şeyden daha önce bahsetmiş olmamız o özellik üzerinde çalışmayı kestiğimiz anlamına gelmiyor. Aksine, sürekli olarak o özellikleri iyileştiriyoruz. Bugünse paralı asker mekaniklerine yeniden derinlemesine göz atacağız.

Her zaman olduğu gibi görsellerde göreceğiniz sayıların kesin olmadığının altını çizmek istiyorum.

mek-1.png

Oyunun merkezi özelliklerinden biri olan paralı askerler konusunda yapacağımız değişikliklerin ardında yer alan konseptten bahsederek başlayalım. Paralı asker mekaniklerinin yarattığı sorunları çözmek için yıllardır  tekrar tekrar paralı askerlerle uğraştık durduk. Yaptığımız onca değişikliğe rağmen hiçbir sorunu çözemedik. Şu anki haliyle paralı askerler yeterince paranız varsa oyunun en merkezi mekaniklerinden biri olan insangücünü görmezden gelebilmenizi sağlıyor. İnsangücünün değersizleşmesi, erzak limiti gibi pek çok mekaniğin de anlamını yitirmesine neden oluyor.

Bütçeniz gibi insangücünün de hesabını kitabını yapmanız gerekli, zira rakiplerinize karşı ağır bir savaşa girdiğinizde vurucu bir etkisi olabiliyor. Oyunun erken safhalarında kullanılmaya daha uygun olan ve ülkeniz modernleşip daha büyük insangücü kaynaklarına eriştikçe kaybolup gitmesi gereken paralı askerlerin görevi insangücü eksikliğinde size destek olmak. Bu amaçla kullanılmamalarının nedeni ise oyuncuya sonsuza dek yardım edebiliyor olmaları. Bu sorunu çözmek için Ordu Profesyonelliği ya da özel birlikler gibi eklentilerle insangücü kullanan birliklerin değerini arttırmaya çalışmıştık. Ne yazık ki, 0 gücü olan bir birlik ne kadar iyi olursa olsun 0 güce sahiptir.

Jake ve ben vakti zamanında tasarımda üzerinde çalışırken vizyonumuzun ne olduğu ve neyi başarmamız gerektiği konusunda birkaç nokta belirlemiştik.

  • Paralı askerlerin sayısı bir şekilde sınırlı olmalı.
  • Paralı askerlerin oyunun son bölümü için elverişsiz olmalı.
  • Bir oyuncu paralı askerleri diğer bir oyundan önce tutarak diğer oyuncuya engel olmamalı.

Olaya bu çerçeveden yaklaştığımızda pek çok fikir ortaya attık ve bunların birçoğundan vazgeçtik. Örneğin en sevdiğim fikirlerden biri son gereksinimi karşılamıyordu, çünkü savaştan önce düşmanınızın paralı askerleri kapmasına müsaade ediyordu.

mek-2.png

Önceki günlüklerden hatırladığınız üzere bölük mekaniğini Crusader Kings ve Imperator’dan esinlenmiş ama bir değişiklik yapmıştık. Jake’in eski günlüklerini okumamış olanlar için kısaca hatırlayalım.

1.30 güncellemesiyle birlikte paralı asker kiralama ve paralı askerlerin ordularla etkileşime girme biçimi baştan sona yenilenecek. Artık koca bir bölüğü, yani paralı asker birliklerinden oluşan bir orduyu tutacaksınız. Paralı asker bölüğünü tuttuğunuz esnada o bölükteki insan gücünü almış olacaksınız. Böylelikle sınırlı sayıdaki askeri ne kadar kullanacağınız o orduyu ne kadar iyi yönettiğinize göre şekillenecek. Bu bölükler ya “yerli” ya da “yabancı” niteliğe sahip olacak. Yabancı bölüklerin kendilerine has değişken ve içerikleri olacak. Bölük dağıldığında sonraki 10 yıl için tutulamaz olacakken biz bunu 20 yıl olarak değiştirdik. Son günlükten bu yana yaptığımız bir başka değişiklik ise, bölükte bulunan birlik sayısının maksimum 40 yerine 60 birliğe çıkartılması oldu. Paralı asker bölükleri hala daha onları tutan ülkenin gelişmişlik düzeyine göre ölçeklenecek ama bunda da ufak bir düzenleme yaptık.

Durumu netleştirmek açısından, “yerel” bölüklerin yurt bildiği bir vilayet olmayacak, her ülke belli bir sayıda yerel bölüğü barındıracak ve bunları istediği zaman tutabilecek. Yabancıların bir yurdu olacak ve bu vilayet ticaret menziliniz dahilindeyse (ticaret rüzgârı vb. şeyleri katmıyoruz) tutulabilecekler. Yabancı bölükler bir generale sahip olacak ve bu general lider limitinize dahil olmayacak. Kısacası oyunun başlarında para kasmak fazlasıyla işinizi görebilir.

Paralı askerlerden bahseden son günlükten bu yana sayıları değiştirmeye ek olarak çok fazla değişiklik yaptık. Şimdi anlatacağım şeyler orijinal tasarımımızda yer almıyordu ama son zamanlarda deniyorduk.

mek-3.png

Yaptığımız büyük değişikliklerden biri paralı askerlerin yerelliğini vurgulamak oldu. Bu, özellikle sömürgeci güçler gibi geniş imparatorluklara stratejik bir nitelik kazandırıyor. Yabancı bir paralı asker bölüğü yurtları olan vilayetten tutuluyor ve bu vilayet size ne kadar uzaksa toplanması da o kadar uzun sürüyor. Kontrolünüz altındaki hangi vilayette bölüğü toplayacağınız bölüğün yuvası olan vilayetle ülkeniz arasındaki ticaret menziline göre kararlaştırılacak. Paralı askerlerin teknoloji grubu vb. temel değerleri de yurtları olan vilayete göre değişiklik gösterecek. İşte tüm bunlar yerellik hissiyatı katacak.

Başarmak istediğimiz şey aslında Hindistan’da savaştırmak üzere Alman askerlerini tutmamanızı sağlamak, o askerleri Almanya’dan Hindistan’a taşımayı kabul ederseniz orası ayrı. Burada tarihte yaşananları öne çıkarmak istiyoruz. Örneğin İngilizlerin Hindistan’da savaşmak üzere çoğunlukla yerli halkları askere alması. Bunu eklediğimiz sırada, çok fazla paralı asker bölüğüne eriştiğinizde ortaya çıkan bir sorunu çözmeye çalışıyorduk. Önceden Purbiyalar başka bir Avrupalı güçle savaşmak üzere birkaç gün içinde Paris’e adım atıyordu.

mek-4.png

Bir başka değişiklik olarak, paralı askerlerin maliyetini büyük oranda yeniden dengeledik. İnsangücü kısıtlamasıyla uyumlu olarak artık eskisi kadar maliyetli değiller. Oyundaki küçük devletlere daha da ucuz alternatifler ekledik ama onların da düşük ücretleriyle birlikte sunulan birkaç dezavantajı olacak.

Örneğin, yukarıdaki yerel bölükler küçük devletlere ve özgür şehirlere has. Bu bölüklerin olayı, küçük devletlerin bütçesine uygun olacak ucuzlukta olmaları (sayılar her zamanki gibi kesin değil) ama öte yandan iyi bölükler olmamaları, yani daha yavaş takviye almaları ve moral kazanmaları.

Paralı asker bölüklerinin maliyetini düşürsek de bölükler zamanla ordu bakım maliyetinden kaynaklanan enflasyonun daha hızlı artmasına neden olacak. Normal birlikler sahip olduğunuz her askeri teknoloji için %2’lik artışa neden olurken paralı askerler %8’lik artışa neden olacak.

Paralı asker bölükleri için hazırladığım birçok benzersiz içerik var. Özellikle Kara Ordu’ya sahip Macaristan ve benzeri ülkeler için içeriğimiz bol. En son bundan bahsettiğimizde pek çok [GİZLİ] ifadesi koymuştuk. Bu sefer daha fazla bilgi vereceğim.

mek-5.png

Macaristan uzun zamandır Matthias Corvinus tarafından kurulan ve soyluların sağladığı insangücünden ziyade düzenli paralı askerlerden oluşan tarihi Kara Ordu ile ilgili event ve kararlara sahipti. Bunları yeni paralı asker sistemine kattık ve Macaristan’a benzersiz paralı asker bölükleri konusunda erken erişim sağladık.

Bu bölükler benzersiz eventlere, %5’lik bir disiplin değişkenine sahip olmakla birlikte diğer bölüklerden biraz daha ucuz olacaklar.

mek-6.png

Kara Ordu güncelliğini yitirince (Reformasyon Çağı ile bağlantılı olarak), oyuncu olarak soyluların size olan inancı karşılığında hizmetlerini sürdürme seçeneğine sahip olacaksınız.

100 civarında paralı asker bölüğü ekledik. Bunların bir kısmını sahiplerinin eylemlerine bel bağlayacak şekilde oyunun içeriğine uyarlamaya çalıştık.

Örneğin, İsviçreli Muhafızlar paralı asker bölüğü olarak Papalık’ın emrinde olacak ve küçük bir birlik olmasına rağmen Kara Ordu gibi %5 disiplin bonusu sağlayacak.

İlginç diğer bölükler arasında öncü niteliğine sahip Forlorn Hope, Bahomey vilayetinin sahibine hizmet eden Dahomey Amazonları ve son olarak oyunun son bölümlerinde karşımıza çıkan, Ofaloaf’ın tanımıyla Tanrıdan korkan Amerikalıların düşmanı olan Hesse Jägerkorps Bölüğü de yer alıyor.

mek-7.png

mek-8.png

mek-9.png

Neden paralı askerleri bu kadar güçsüzleştirdikten sonra böyle faydalı gruplar haline getirdiğimizi sorguluyorsunuzdur. Ülkenizin ana askeri gücü olmasını ve sınırlarımız genişledikçe sayılarının artmasını istemememiz, paralı askerleri tamamen oyundan çıkarmak ya da sıkıcılaştırmak istediğimiz anlamına gelmiyor. Ordunuz gibi yenilenemeseler ya da güvenilir olmasalar da düşmanı duvara toslatacak deneyime sahip destek güçler olarak görevlendirilebilirler. İleride bu şekilde çalışacak olmalarının güzel bir başka yanı da paralı askerlerle ilgili benzersiz ve ilginç pek çok şey üretebilecek olmamız.

Daha önce bahsettiğim üzere, oyuncuların sahip olduğu insangücü kaynakları üzerinde durmamızın bir başka nedeni de bu. Şu anki sayılardan memnunuz ama oyuncuların idealarda belli bir miktarda insangücü kazanması yerine kontrolü elinde bulundurmasını istiyoruz. Eğitim, profesyonellik ve yapılar bunlardan bazıları. Benzer örneklerden olan erzak limiti ve yıpratma değişkeninde yaptığımız değişiklikler işleri sizin açınızdan hafifletti. Düşmanın 10 katı ya da daha fazla birliğiniz varsa muharebe başlar başlamaz sona eriyor ve düşman birlikleri yok ediliyordu. Bu mekaniği değiştirdik. Bu olay hala daha geçerli olmakla birlikte savaş genişliğini dolduracak kadar askeriniz varsa görmezden geliniyor. 30.000 askerle 300.000 askere karşı savaşıyorsanız muhtemelen savaşı kaybedecek ve ordunuzun tamamen yok edilişini izleyeceksiniz ama ordunuz savaşmadan yok edilmeyecek ki bu da böyle bir rakip karşısında birlik sayınızı azaltabileceğiniz anlamına geliyor. Elbette bu durum daha çok çoklu oyuncu modunu ilgilendiriyor, zira yarım milyon askeri üst üste yığmış bir yapay zekâ göreceğinizden şüpheliyim.

Paralı askerleri baz alan değişkenlere ne olduğundan bahsedip günlüğü sonlandıracağız. Sanırım bundan daha önce bahsetmiştik ama hala daha sorulduğunu gördüğümden tekrarlamak istiyorum. Eskiden çok sevilen Paralı Asker Mevcudiyeti (Available Mercenaries) artık oyunda yer almıyor. Bu mekaniği değiştirerek Paralı Asker İnsangücü (Mercenary Manpower) dediğimiz yeni bir değişken ekledik.

mek-10.png

Yani artık Paralı Asker Mevcudiyeti yerine Paralı Asker İnsangücü değişkenimiz var. Bu değişken bir bölüğü tuttuğunuzda o bölüğün sahip olduğu insangücünü artırıyor. Aynı zamanda Paralı Asker Mevcudiyeti gibi kiralayabileceğiniz Condottieri sayısını da artırıyor.

Eskiden Paralı Asker Mevcudiyeti bulunan her yerde artık Paralı Asker İnsangücü bulunacak. Artık paralı asker sayısı ordu üst limitinize etki etmeyeceğinden bir nevi Nicelik, Ofansif ve Diplomatik gibi idea gruplarını dolaylı yoldan nerflemiş olduk. Değişikliklere örnek olarak, İsviçre ideaları ve yönetim biçimi paralı askerlere yönelik pek çok şey sağlıyor:

  • Yönetim biçimi +%50 Paralı Asker İnsangücü veriyor.
  • İdealarından biri +%50 Paralı Asker İnsangücü veriyor.
  • İdealarından biri -%15 Paralı Asker Bakım Masrafı veriyor.
  • İdealarından biri +%5 Paralı Asker Disiplini veriyor.

Bunlara ek olarak, Burgonya idealarından biri ve Yönetim idealarından biri artık +%50 Paralı Asker İnsangücü veriyor.

Diğer tüm değişkenler eskisi gibi kalacak. Paralı asker maliyeti bölüğün maliyetini azaltacak, paralı asker bakım masrafı bölüğün masrafını azaltacak ve disiplin bölüğün gücünü artıracak.

Tam olarak neyi kapsamam ve neyi ayrıntılı bir şekilde anlatmam gerektiğini anlamakta güçlük çekiyorum. Özellikle de bu günlüğü hasta bir şekilde yazarken bunu yaşıyorum. En azından oturup dikkatim dağılmadan bu başlığı okuyabiliyor ve insanların akıllarının takıldığı şeyleri netleştirmelerine yardım edebiliyorum.

Haftaya yeni dini değişikliklerden bahsedeceğim.

Yazar: H. Serhat Çavunt

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV