Hearts of Iron IV’te Yapay Zekâ, Casusluk ve Portekiz Değişiklikleri

Hearts of Iron IV geliştirici günlüklerinde bu hafta yapay zekâ, casusluk ve Portekiz odak ağacında yapılan değişikliklerden bahsediliyor.

Merhaba millet! Günlüklerde özellikleri göstermemizle çıkış arasındaki sürede çok şey yaşanıyor. Genellikle hataları düzeltiyor ve sahne arkasında ne olup bitiyorsa onlarla uğraşıyoruz. Bazense çok daha büyük değişiklikler meydana geliyor. Bugün son okuyuşunuzdan bu yana değişen bazı şeylere göz atacağız. Ama öncelikle yapay zekânın gelişiminden bahsedelim!

Yapay Zekâ İyileştirmeleri

1.9 ‘Husky’ yaması ve La Resistance üzerinde çalışmaya başladığımızda başarmak istediğimiz 2 şey vardı. Öncelikle, direnişi güçlendirerek Almanya’yı nerflemek (aslında doğrudan nerflemeyerek nerflemek) istedik. Yeni direniş sistemiyle Almanya sınırları içerisinde gerçekleşen büyük Leh ayaklanmaları yüzünden sürekli çöktüğünden ve ekipman üretiminin kontrolünü daha iyi bir şekilde sağlaması gerektiği anlaması gerektiğinden bu işin altından layığıyla kalktık. Direniş artık sürekli olarak garnizonlara zarar verecek ve garnizonları önceden oluşturamadığınızdan stok yapıp hızla birlik basmamanın önemi artmış oldu.

İkinci şey de Almanya ile ilgili (sonuçta İkinci Dünya Savaşı’ndan bahsediyoruz. HOI’de (sürüm fark etmeksizin) her zaman Müttefikler’in çıkarma yaparak baskı kurmadığı durumlarda Almanya’nın Sovyetler Birliği’ni yeneceği bir denge kurmaya çalıştık. Dolayısıyla tüm büyük tarafların etkin olması ve eğer oyuncu tarafından oynanıyorlarsa adım atmaları gerekiyor. Şimdi, 10 sayfalık bu gerçekçi bir hedef mi yorumları başlamadan önce… bence buna oynanış açısından ihtiyaç var. Tarihi açıdan bakacak olursak, ben şahsen Sovyetler’in Almanya’yı tek başına yenebileceğine ikna olmuş durumdayım. Sadece bu çok daha uzun sürerdi ve daha maliyetli olurdu. Ayrıca madem Sovyetler Almanya’yı tek başına yenebilecek, o zaman ABD’yi ya da Britanya’yı oynamanın ne anlamı kaldı (şimdi, lütfen ya şöyle olsaydı diye tartışmaya başlamadan önce günlüğün tamamını okuyun)?

Her neyse, 1.7’de Müttefikler nadiren başarıyla çıkartma yapabiliyordu ki bu neredeyse sadece İtalya’da başarılı olursalar ya da Yunanistan’dan kuzeye ilerlerseler falan gerçekleşiyordu. Öncelikle yapay zekanın daha iyi işlemesini sağlamak için çıkartma mantığının garip kısımlarındaki hataları giderdik ve iyileştirmelerde bulunduk. En büyük etkiyi yapay zekanın askerleri gönderip geri getirmesini sınırlayıp belirli Müttefik bölgelerinde toplamasını sağlamamız gerçekleştirdi. Özellikle ABD askerlerini önceden Britanya’da toplayacak ki çıkartma yapma zamanı geldiğinde birlikleri hazır olsun. Yapay zekanın Avrupa’nın önemini kavramasını ve başarılı çıkartmaların devamının gelmesini sağlamak için farklı cepheleri önceliklendirmesini iyileştirdik.

Üst düzey yapay zekâ ve tarihi ayarlama üzerinde çalışırken kullandığımız en önemli araçlardan biri History Logger. Bu aracı yapay zekanın oynayış hareketlerini gözlemlemek için geliştirdik. Etkinleştirdiğimizde oyunun belli bir süreçte nasıl ilerlediğini verilere işliyor ve sunuyor. İnternet arayüzünde çalıştırdığımızda ise şöyle bir şey ortaya çıkıyor:

hoi-1.gif

Eğer denemek isterseniz aşağıya iki örnek bırakıyorum:
https://common-assets.paradoxplaza.com/h…?zip=1.zip
https://common-assets.paradoxplaza.com/h…?zip=2.zip
Bilginiz olsun, javascript açısından ağır olduklarından yüklenmeleri uzun sürüyor.

Ülke sınırlarını göstermenin yanı sıra seçili bir ülkenin diplomasisini, ordu/donanma görevi/hava görevi konumlarını, emirlerini, seçilen kararlarını/odaklarını/fikirlerini, gerçekleştirilen operasyonlarını/casus görevlerini ve daha bir sürü şeyi de gösteriyor. Ayrıca, efektler ile kaydedilen şeyler bu kayıtlarda yer aldığından, isterseniz seçtiğiniz efektlere göre özel kayıtlara da ulaşabilirsiniz. Aşağıda ABD’nin kullanıldığı bir örnek göreceksiniz:

hoi-2.png

Çizgiler çıkartma emirlerini, kırmızı ısı haritası ise ABD birliklerini gösteriyor. ABD’nin çoktan Güney Fransa’ya başarıyla çıktığını ve Kuzey Fransa ile Danimarka’ya çıkmayı planladığını görebilirsiniz.

Sırada kaydedilen şeylere yönelik bir örnek var. Kayıtlar ENG ve operation etiketiyle filtrelendiğinden Britanya tarafından gerçekleştirilen tüm operasyonları görebiliyoruz.

hoi-3.png

Her gece otomatik gerçekleştirdiğimiz testlerde bu aracı kullanıyoruz. Her gün history logger etkinken sadece yapay zekanın bulunduğu oturumlar gerçekleştiriyor ve gün sonunda şöyle bir e-posta alıyoruz:

hoi-4.png

Gecelik testlerimizle oyunun çöküp çökmediğini, testlerin başarısız olup olmadığını ve performans sorunu yaşanıp yaşanmadığını öğreniyoruz. Bir oturumda Almanya Fransa’yı yenemiyor. History logger‘a girdiğimizde ise aşağıdaki tabloyla karşılaşıyoruz:

hoi-5.gif
Yeşil: Almanya
Kırmızı: Düşmanlar
Mavi: Müttefikler
Sarı: Potansiyel Düşmanlar
Sıcaklık Haritası: Alman Birlikleri

Bu oturumda Almanya’nın erkenden, daha Polonya düşmeden Benelüks ülkelerine saldırdığını ve kuzey batı cephesinin hazırda beklediğini görüyoruz. Böylelikle Fransa ile Britanya savaşa daha iyi hazırlanabiliyor ve saldırıya geçiyor. Bu düzeltmeyi, yapay zekanın taarruz için hazır hissetmesi konusunda ekstra güvenlik denetimi eklemek için (bir süre önce alakasız değişiklikler yaparken eski denetimlerden bazılarını bozmuştuk) yaptık.

Bu araç 1.9 yamasına dahil olacak, yani modcu arkadaşlar araçtan faydalanabilecek. Bunun, dengeye veya yapay zekaya yönelik ya da total conversion dediğimiz nitelikte modlar yapanlar için harika olduğunu düşünüyoruz. Cuma günü gelecek günlükte hem genel anlamda hem de testlerin nasıl gerçekleştirildiği konusunda daha fazla bilgi vereceğiz.

Casusluk Değişiklikleri

Casus alma kısmında birkaç değişiklik yaptık. Casus alma işlemi geçen süreye göre gerçekleşiyorken artık kaç tane yuvanız olduğuna göre gerçekleşecek.

hoi-6.png

Bunu yapmamız gerekiyordu, zira eski sistem pratikte oldukça kafa karıştırıcıydı ve hem eventlerden gelen casuslar hem de tarihi casuslar işin içine girince sistemin ilerleyişi bozuluyordu. Mesela Britanya çabucak teşkilatını casusla doldurabiliyordu.

Operasyonlarda da birtakım değişiklikler yapıldı. Görebildiğiniz üzere Genel Bakış göstergesi ekledik.

hoi-7.png

Bu hem riskleri hem de operasyonlardan daha iyi ödüller kazanma olasılığını azaltıyor. Bu iki olasılık teşkilat geliştirmeleri ve casus özelliklerinden kaynaklı olarak değişiklik gösterebilir. %10’luk risk demek, bir şeylerin ters gitme olasılığı %10 demek oluyor. Yani casuslarınızın yerel soruşturmaları atlatmak için ya da yaralandıysalar veyahut, nadiren de görülse, yakalandıysalar, öldürüldüyseler veya taraf değiştirdiyseler bir süreliğine saklanmaları gerekiyor. Operasyonlar tamamlandığında, genellikle operasyon bölgesinden çıkmaya çalışırken risk göstergesiyle karşılaşacaksınız.

Bir de uluslara yeni bakanlar ekledik. En güçlü teşkilatı kurmak isteyen arkadaşlar için Yanıltıcı Beyefendi niteliğine sahip bir karakteri görevlendirmesi iyi bir seçenek olacaktır.

hoi-8.png

Ayrıca, görüldüğü üzere Britanya eğer kriptoloji birimi kurarsa tüm programcıların kahramanı olan Alan Turing’i görevlendirebilecek. Kendisinin Britanya’ya özel bir niteliğe sahip olduğunu söyleyebiliriz.

Portekiz Değişiklikleri

Merhaba millet, Mano de Zombi karşınızda! Çoğunuzun çoktan fark ettiği üzere Noel’den önceki günlüğümden bu yana Portekiz odak ağacında belli başlı değişiklikler oldu. Bugün birazcık bu değişikliklerden bahsetmek istiyorum.

Ulusal etkilerimizden olan İstikrarsız Cumhuriyet ile başlayalım:

hoi-9.png

Önceki istikrar cezası (sabit olarak %10) haftalık -%0.5 istikrar ile değiştirildi. Salazar’ın özelliği de sabit istikrar bonusundan haftalık %0.5 istikrara dönüştürüldü.

Gördüğünüz üzere, bir istikrar değişkeni diğerine karşı geliyor. Bunun nedeni, Salazar baştayken istikrarsız cumhuriyetinin kabaca kontrol altında olması. İstikrar ne artacak ne azalacak (sonuçta zorlansa da Salazar tarihte cumhuriyeti onlarca yıl kontrolü altında tutmayı başarmıştı). Fakat siyasetinizi değiştirmeye başladığınızda kendinizi kolay kolay artmayacak bir istikrar seviyesiyle topun ucunda bulabilir ve hükumetiniz değişmeden ülkeyi iç savaşın eşiğine getirebilirsiniz. Bu konuya günlüğün ilerleyen kısımlarında ayrıntılı bir şekilde değineceğim.

Şimdi de odak ağacının son durumuna göz atalım:

hoi-10.png

Göreceğiniz üzere, yeni odaklarla (tam olarak 12 tane) birlikte toplamda 122 odak var. Noel döneminde tarihi Salazarist dalının tasarımıyla uğraşıyor ve diğer dallara eklemeler yapıyordum. Asıl odak ağacını tasarlayan Pedro’ya yardımları ve sağladığı dokümantasyon için teşekkür ederim.

Ordu dalı o çok küçük göründüğünden 3 yeni odak eklemeye karar verdik. Bu dalda bazı değişikliklere de gittik. Çabucak bir göz atalım:

hoi11.png

Ordu OrganizasyonuMetropol Ordusu ve Corpo de Estado Maior odaklarının her biri tecrübe puanı verecek. Buna ek olarak Ordu OrganizasyonuGüvenilmez Ordu etkisini kaldıracak ve yerine küçük bir (-%5) istikrar cezası verecek.

Sol tarafta bulunan Metropol Ordusu iki araştırma bonusu verirken hemen ardından gelen Standardizasyon üretim bonusu sağlayacak. Savunma ağırlıklı odaklara dokunmadık. Hala daha Lizbon’a ağır tahkimat kurmakla sahil şeridine hafif tahkimat kurmak arasında seçim yapacaksınız. Son olarak Portekiz özel birliklere araştırma bonusu veren iki odağa sahip olacak.

Tropas Paraquedistas, savaş sırasında Avustralya’da eğitim gören ve Portekiz kontrolündeki Timor’u işgal eden Japonlar karşısında geri çekilen orduyu korumakla görevlendirilen 12 Timorlu askerden oluşan Paraşütçü Piyade Taburundan esinlenerek oluşturuldu. Tahmin edebileceğiniz gibi paraşütçü birlik araştırması için bonus veriyor.

Regimento de Comandos ise 1960’ların başında Denizaşırı Savaş’tan sonra kurulan tarihi Portekiz Komando Alayına (gerillalara karşı operasyon düzenleyen özel bir birlik) referans olarak eklendi. Özel birliklere yönelik iki araştırma bonusunun yanı sıra özel birlik limitini çok az artıran bir ulusal etki veriyor.

Sağ taraftaki Corpo do Estado Maior ordu komutanlarını geliştiriyor ve maliyetlerini azaltıyor. Peşinden gelen Subay Tatbikatları kara doktrini için iki araştırma bonusu sağlıyor. Son olarak Kara Manevraları ile fazladan tecrübe puanı ve ek bir kara doktrini araştırma bonusu kazanacaksınız.

Son olarak da şunu söyleyeyim, İspanya İç Savaşı’na katılan taraflardan birini desteklerseniz araştırma bonusu (desteklediğiniz tarafa göre değişiyor) kazanmanızı sağlayan bir odağa erişim sağlayacaksınız:

hoi12.png

hoi13.png

hoi14.png

Siyaset dalına geçtiğimizde bazı odakların isimlerinin değiştiğini göreceksiniz. Bunu odakların İspanya İç Savaşı ile bağlantılı olduğunu göstermek için yaptık:

hoi15.png

Özgür Dünyayı Koruma odağının sadece Serbest Seçimlere İzin Ver odağı seçilince (yani demokratik yol) alınabildiğini görüyorsunuz. Bu odak Avrupa’da bulunup demokratik/tarafsız olan ve bir ittifakta bulunmayan tüm minör ülkelerin bağımsızlığını garantileyecek ve kendi ittifakınızı kurmanızı sağlayacak. Komünistler kendi ittifaklarıyla farklı bir biçimde etkileşime geçtiklerinden bu odağı demokratik tarafa vermek mantıklı geldi.

hoi16.png

Aşağıdaki odakların gereksinimlerini de açığa kavuşturmak istiyorum:

Çinli Sivilleri Koru: Makao’yu çevreleyen Guangzhou bölgesini elinde tutan ulusa karşı savaş hedefi verir. Bu odak Halk Cephesi BloğuYardımımıza İhtiyaçları Var ya da Serbest Seçimlere İzin Ver odaklarından biri tamamlanarak alınabilir.

İspanya’ya Müdahale: Bu odak, İspanya’nın ideolojisi Portekiz’den farklıysa savaş hedefi verir. Yardımımıza İhtiyaçları Var ya da Serbest Seçimlere İzin Ver tamamlanarak alınabilir.

hoi17.png

İdeoloji değişikliğine gelirsek, farklı siyaset dallarında (ister komünist, demokratik, faşist ve hatta monarşist olsun) şöyle bir şey göreceksiniz:

hoi18.png

Altta kırmızıyla yazılan ipucundan anlayacağınız üzere, yönetim biçiminizi odak ağacı aracılığıyla değiştirmeye çalışacaksanız istikrarınızın yeterince yüksek olduğundan emin olun. Aksi taktirde kendinizi karmakarışık ve beklenmedik bir iç savaşın ortasında (bu bana bir yerden tanıdık geliyor…) bulabilirsiniz.

Aşağıdaki odaklarda da benzer bir şeyler göreceksiniz:

hoi19.png

hoi20.png

hoi21.png

Şimdi de tarihi yoldan bahsedelim (Portekiz odak ve ulusal etki ikonlarını, event görsellerini ve daha birçok iki boyutlu içeriği hazırlayan sanatçımız Indyclone77’ye bu daldaki yeni ikonları tasarladığı için çok çok teşekkür ediyorum!). Salazar’ın rejimini güçlendireceği ve sonunda Portekiz’i oyunun son aşamasında büyük güçlerle yüzleşebilecek güçlü bir ulusa çevireceği yeni bir alt dal ekledik:

hoi22.png

Salazar rejimini temsil eden Estado Novo adlı ulusal etki birkaç seviyeye sahip ve dal boyunca farklı odaklar tarafından geliştiriliyor.

Estado Novo odağını tamamladığınızda kazandığınız bu etki tüketim mallarında ve sivil fabrika inşaat hızında küçük bir bonus sağlıyor.

hoi23.png

Rejimi Güçlendir odağı Salazar’ın her türlü muhalife karşı (tarihi olarak özellikle komünistler zulüm görmüş ve ezilmişti, sendikacı faşistler gibi başka gruplar da hedef alınmıştı) verdiği uğraşı yansıtıyor. Gizli polisi güçlendirmek için insangücü ve ekipman yatırımı yapmanız gerecek ve tarafsız ideoloji destek kazanacak ve Estado Novo küçük bonuslar elde edecek.

Monarşistleri Yatıştır ile monarşistlerin desteğini kazanacak ve birkaç monarşist kökenli danışman (monarşist ağacıyla paylaşılıyor) açacaksınız. Tarihi açıdan bakarsak, Salazar’ın stratejisi monarşiyi destekleyen kitle ile hareket ederek gelecekte monarşiyi restore etme düşüncesini masada tutmaktı. Bu odak Estado Novo‘ya günlük politik güç kazanımı ve haftalık istikrar bonusu sağlıyor.

Vatikan’la Anlaşma: Portekiz ile Vatikan arasında imzalanan 1940 Anlaşması’na göre kilise Portekiz’in siyasi işlerine müdahale etmeyecekti. Oyunda güzel bir miktar politik güç vermekle birlikte Estado Novo‘ya günlük politik güç ve haftalık istikrar artışı veriyor.

Ulusal Altın Rezervleri: Savaş sırasında Portekiz önemli bir ekonomik rol üstlenmişti (kısaca “Almanya’ya tungsten sattılar” demekten çok daha karmaşık bir durumdu ama o başka bir günlüğe kalsın). Oyunda bu odak Portekiz’e ekonomik bonusları olan bir ulusal etki kazandıracak ve Almanya ve Britanya ile ticari ilişkilerini arttıracak. Aklınızda bulunsun, bu odağı tamamlamak için barışta olmalısınız!

Britanya-Portekiz İttifakını Onurlandır odağını tamamlayarak Müttefikler’e katılabilir ve demokratik dalla paylaşımlı olan odaklara erişebilirsiniz.

Gururla Yapayalnız ise son odağımız olarak Estado Novo‘yu geliştiriyor ve İstikrarsız Cumhuriyet etkisini kaldırıyor. Buradan itibaren Portekiz tarihi yaklaşımdan kopup Japonya’ya ya da büyük veya komşu olan herhangi bir komünist devlete savaş açabilir.

hoi24.png

Son olarak Casusluğun Başkenti odağı: Eski düşmanlarla iletişim halinde olan ikili ajanlardan ve hainlerden Almanlar için Atlantik’in ötesine yapılacak teslimatlar hakkında bilgi toplayan casuslara kadar savaş zamanının Lizbon’u sayısız ajan ve komployla doluydu. Biz de bunu aşağıdaki ulusal etkiyle oyuna ekledik:

hoi25.png

Bahri Ablukanın Reddi odağına artık sadece Milliyetçi Sendikalizm‘in ardından faşist daldan giderek değil, aynı zamanda Duarte’nin Dönüşü odağının ardından monarşist daldan giderek de açılabilir. Böylelikle Portekiz Krallığı Britanya’dan intikam alabilir ve Angola ile Mozambik sömürgelerini kara aracılığıyla bağlayabilir (Mapa Cor-de-Rosa).

hoi26.png

Birkaç hafta önceki yayında özel teknoloji görselleri göremeyince endişelenenler için de Portekiz’in teknoloji için özel görselleri olduğunu doğrulayabilirim. Ne yazık ki o zaman yayın için kullandığımız sürümde henüz oyuna eklememiştik.

hoi27.png

Benden bugünlük bu kadar. Gördüğünüz üzere Portekiz geçen aylarda büyük değişikliklerden geçti. Umarım eklenti çıktığında farklı seçenekleri oynamaktan zevk alırsınız!

Sıradaki günlük için koca bir hafta beklemenize gerek olmayacak. Cuma günü modcular için bir dizi şey gösterecek ve önümüzdeki hafta gerçekleşecek olan La Resistance’ın çıkışı için 1.9 yama notlarının tamamını paylaşacağız.

Almanya olarak oynamaya devam edeceğimiz yayınımızı kaçırmayın. Ayrıca, bu akşam Reddit’te soru cevap etkinliği düzenleyeceğiz.

hoi28.jpg

Yazar: H. Serhat Çavunt

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV