Anno 1800’de Gece & Gündüz

Anno 1800 geliştirici günlüklerinde bu yazıda, eklenen gece ve gündüz döngüsü hakkında bilgiler veriliyor.

Ampulün icadı rahatlık ve konfor getiren bir lütuftan ibaret değildi. Karanlığı aydınlatmayı sağlayan bu yeni yöntem yaratıcı zihinlere ilham verdi ve sanayi sektörünün gece ve gündüzden oluşan doğal düzenin dışına çıkmasını sağlayarak itici güç görevi gördü. Elektrik, Anno 1800’deki ekonomide büyük bir role sahip olduğundan, oyuncu topluluğumuz oyuna gece ve gündüz döngüsünün eklenmesi şiddetle istiyordu. Sonunda, dördüncü oyun güncellemesiyle birlikte bu dilekleri gerçek oldu. Hazır günler de kısalmaya başlamışken, bugünkü geliştirici günlüğümüzde oyuna gelen büyük görsellik güncellemesine ışık tutma vaktimiz gelmiş bulunuyor!

Oyuncuların Büyük Tutkusu – Başlangıç Süreci

Oyunu geliştirmeye başladığımız ilk zamanlardan beri Anno 1800’e aynı Anno 2205’deki gibi bir gece ve gündüz döngüsü ekleme fikrini yarı ciddi bir şekilde düşünüyorduk. Aslında oyun geliştirmek, ortaya bir sürü fikir atıp sonra da hangilerinin oyunda kesinkes olması gerektiğine, hangilerinin olası bir “sonradan eklesek fena olmaz” listesine gireceğine karar vermekten oluşuyor.

Bundan ötürü, oyun çıkış yaptıktan sonra sanat ekibimizin biraz da olsa boş zamanı oldu ki bu sürede de Anno 1800’ü geliştirmeye başladığımız günlerde kafamıza kazınan bu düşünceyi gerçekleştirmeye koyuldular. Bu fonksiyonun Anno 1800’e eklenmesiyle ilgilenen mod geliştiricileri de olaya intikal ederek planımızı çabucak onayladı.

Işık Olsun – Gece & Gündüz Mekaniğinin Geliştirilme Süreci

Çoğu zaman olduğu gibi, sanatçılarımız yaptıkları işe gönül vererek mükemmeliyetçiliklerini gösterdi. Başından beri gece ve gündüz döngüsünün sıradan bir şekilde karanlık bir gece ile güneş ve ay döngülerinden oluşmayacağı aşikârdı. Bunun yerine, günün hangi diliminde olursa olsun, oyuncuların inşa edebileceği her bir öge göz kamaştıracak bir şekle bürünmek üzere yeniden işlenmeliydi. Aydınlanan pencerelerde kullanılan yeni parıltı kaplamalarından tonlarca yeni ışık kaynağına ve geceleyin okyanuslarda seyreden gemilere, kafamızdaki gece havasını katabilmek için 1000’den fazla yeni ışık kaynağı ekledik ve 200’den fazla mevcut ögeyi düzenledik.

Aynı zamanda, yeni ışık kaynaklarının günün belli dilimlerinde parladığından emin olmalı, alacakaranlık ve günbatımı senaryolarımız için eklenmesi gereken ekstra loşluğu hesaba katmalıydık. 19. Yüzyılda ampulün icadıyla şehir manzaraları şiddetli bir biçimde değişmeye başlamıştı. Biz de bu değişimi oyun dünyasına, sıcak ve sarımsı mum ve şömine ışığı kullanmak yerine elektrik kaynaklarımızı hafif mavimsileştirerek aktardık. Bu sayede ağır bir şekilde sanayileşen metropolleriniz kırsal kasabalardan çok daha farklı görünecek ve farklı şeyler hissetmenizi sağlayacak.

Yukarıda nasıl elle yeni bir ışık kaynağı eklediğimizi görüyorsunuz!

Modern kentlerimiz geceleri yapay ışıktan geçilmiyor, fakat o zamanki kentler nispeten seyrek olarak aydınlatılırmış. Yine ödün vermeye karar verdik: Karanlığın karşısına çekici bir zıtlık eklemek istedik ama modern dünyaya dönüşümün ortasındaki yitip gitmiş bir yüzyıl hissiyatını kesin bir şekilde yok etmek de istemedik.

Oyuncular kentlerinin geceleri daha sessiz ve sakin görünmesini de bekler elbette, ancak, Anno’daki kenti manzaraları normalde hayat dolu olmalarıyla ünlüdür. Bu yüzden ekibimize geri bildirimde bulunduk ve gündelik işlerini halleden vatandaşların sayısını genel olarak azaltırken yeni ışık kaynakları ekledik, kimi kaynaklarda da değişikliğe gittik. Sonuç olarak, artık geç saatlerde daha sakin sokaklara sahibiz. Geceleri çocukların okul bahçesinde olmaması ya da iş saatlerinden sonra ortamı canlandırmak için meyhanelerde daha fazla müzisyenin bulunması gibi ince değişiklikleri de oyun esnasında fark edebilirsiniz.

Araçlarımız günün her saatini renklendirmemize olanak verdi.

En önemlisini ise sona sakladık. Oyunculara manzarayı tam anlamıyla kontrol etme yetkisi vermek istedik. Bunun için de mekaniği, istedikleri zaman günün saatini değiştirebilecekleri ya da öğlen, alacakaranlık, şafak veya gece yarısı gibi hazırladığımız dilimleri seçebilecekleri şekilde düzenlememiz gerekti. Mekaniği oynanışa uygun hale getirmek için gece saatleri gündüz saatlerinden kısa tutmaya karar verdik. Elbette oyuncular döngüyü durdurarak günbatımının tadını istedikleri kadar çıkarabilirler.

Biçim Hep Cisimden Önce Gelmez – Mekaniğin Oynanışa Etkisi

Yüzlerce ögeyi tek tek değiştirmek zahmetimize değecek devasa bir iş iken, yeni bir görsel duyarlılık katmanı eklemekle mesele çözülmüyordu. Anno gibi bir oyunda tatmin edici bir oynanış deneyimi sağlamanın en önemli unsuru okunabilirliktir.

Çeşitli ipuçları ve pencereler imparatorluğunuzda süregelen olayları genel olarak görmenize yardımcı olsa da oyun da şehri kullanarak pek çok bilgiyi görsel bir şekilde size iletiyordu. Geceleyin ise neler olduğunu okumak zorlaştığından tüm yapıları tanıyabilmeniz ve gemilerinizin izini kaybetmemeniz için tüm bu yeni ışık kaynaklarını eklememiz gerekti.

Gündüzden gecenin bir yarısına geçişin oynanışı nasıl etkileyeceği üzerinde de durduk. Bu durumda pek çok olasılık yaratsa da bir sürü gereksiz mikro yönetime neden olacağını ve genel oyun deneyimiyle oyuncuların hayallerine yarardan çok zararı olacağını fark ettik.

Gece ve Gündüz, Müşterek Bir Çaba

Önceden sanatçılarımızdan bahsetsek de gece ve gündüz güncellemesi tüm Anno ekibinin ortak çabasıyla oluştu, oyun motoru ar-ge (araştırma ve geliştirme) ve sanattan programlama ve arayüze kadar her alanda çalışan arkadaşlardan yararlanıldı. İnternette gördüğümüz sayısız aydınlık geceli şehir manzarasına bakınca bu çabamızın sonuçlarından memnun olduğumuzu belirtmek gerek. Umarız siz de bizimle aynı fikirdesinizdir.

Günün tercih ettiğiniz dilimi hangisi? Mevcut seçenekleri etkin bir şekilde kullanıyor musunuz yoksa gece ve gündüzü doğal düzenine göre mi deneyimliyorsunuz? Yorumlarda belirtin!

Yazar: H. Serhat Çavunt

1 Yorum Yapılmış

Tartışmaya Katılın
  1. Sinan Haziran 24, 2020 | Yanıtla

    Güzel ve özenli bir yazı… Teşekkürler.

Yorumla

STRATEGYTURK

Strategyturk'te strateji oyunlarından haberleri, yama notlarını, geliştirici günlüklerini ve daha birçok içeriği Türk strateji oyuncularına Türkçe bir biçimde sunuyoruz. Aynı zamanda yeni çıkan strateji oyunlarının ve eklentilerinin incelemelerini yapıyor, bu oyunlara dair sürekli olarak içerik oluşturuyoruz.

Sosyal medya sayfalarımızı takip ederek strateji oyunlarındaki gelişmelerden haberdar olabilirsiniz.

Son Yorumlar

  • Furkan: Yüzdelik olarak ne kadar yol aldınız acaba?
  • Yılmaz: 1.3.2 yaması ne zaman çıkar

KATEGORİLER

ARŞİV