Cossacks 3 17. ve 18. yüzyılı kapsayan bir gerçek zamanlı strateji oyunu. Oyun tarz olarak Age of serisindeki oyunları anımsatsa da, oynanış olarak birçoğu konu aldığı zaman diliminden kaynaklanan ciddi ve köklü farklılıklar içeriyor.
Cossacks serisi esasen eski bir strateji oyunu serisi. Serinin ilk oyunu S.T.A.L.K.E.R. serisinin de yapımcısı Ukraynalı oyun firması GSC Game World tarafından ilk olarak 2000 senesinde çıkarıldı. Serinin ikinci oyunu ilk oyunun çıkışından 5 sene sonra Cossacks II : Napoleonic Wars ismiyle çıktı ancak ilk oyun kadar beğenilmedi. Şirket bulunduğu kötü durum sebebiyle 2011 senesinde dağıldı. Bu noktadan sonra Cossacks serisinin de sonunun geldiği düşünülüyordu ancak 2014 senesinde tekrardan kurulan şirket 2015 senesinin Mayıs ayında Cossacks 3’ü duyurdu.
Oyunun mekanikleri seride 2. oyuna nazaran daha başarılı olarak görülen serinin 1. oyunundan alınmış, oyunun yapayzekası sıfırdan oluşturulmuş ve grafikleri geliştirilmiş. Geliştiriciler oyunun çıktıktan sonra ciddi bir şekilde geliştirilmeye devam edeceğini ifade ediyor. Oyunun ana sürümünde 12 oynanabilir ülke var, bu ülkeler; Avusturya, Fransa, İngiltere, İspanya, Rusya, Polonya, İsveç, Venedik, Türkiye ve Cezayir. Ülke sayısının da oyun çıktıktan kısa bir süre sonra çıkacak olan bedava eklentiyle 20’ye çıkartılması planlanıyor, ancak bu eklenen 8 ülkenin ne olacağı şimdilik belli değil.
Cossacks 3’ün Türkçe dahil birçok dilde çıkacağı belirtildi. Bu tür bir oyun için pek de şaşırtıcı olmayan bir şekilde yüksek sistem gereksinimlerine sahip değil, hatta geliştiricisinin söylediği şekliyle bu oyunu “5 senelik bilgisayarınızla dahi oynayabilirsiniz”. Oyuna ve seriye dair temel bilgileri sunduktan sonra yavaş yavaş incelememize geçebiliriz.
Cossacks 3 serinin önceki oyunları için güzel bir devam oyunu, bu aynı zamanda diğer gerçek zamanlı strateji oyunlarıyla arasındaki farklılıkları koruduğu anlamına geliyor. Bu farklılıklar kimi oyuncular için enteresan bir oynanış sunsa da, kimi oyuncular için oyunu kavramada zorlayıcı bir etken olabilir.
Oyunda 5 adet oynanabilir senaryo bulunuyor. Senaryolar bu türün diğer oyunlarındaki senaryolara nazaran biraz daha basit, özellikle sinematik eksikliği göze çarpıyor. Ancak bu durum senaryolarla ilgili hoşunuza gitmeyebilecek en büyük husus değil. Senaryolarda bir ülke için çalışıp diğer ülkeye karşı hareket ederken çoğu zaman siz iyilik savaşçısı olarak yansıtıldığınız gibi, karşınızdaki ülke de kötücül bir ülke olarak yansıtılabiliyor ve ilk senaryonun ilk bölümündeki düşmanınız olan ülke bilin bakalım hangisi?
Oyunun aynı türdeki diğer oyunlarla olan ilk farkını oyuna başlar başlamaz görüyorsunuz. Bir şehir merkezi ve bir miktar işçiyle başlayacağınızı düşünürken oyuna şehir merkezi olmadan ancak bol miktarda işçiyle başlıyorsunuz. Bu işçilerle şehir merkezini istediğiniz yere kurabiliyorsunuz ancak tabi ki oyunda geç kalmamak adına inşa edeceğiniz yer başladığınız yer olacak.
Oyunda bu tür oyunlardaki temel kaynaklar olan et, altın, odun ve taşın yanı sıra kömür ve demir de elde etmeniz gerekiyor. Bu unsur oyunun işçi yönetimini çok daha komplike ve ilginç hale getirebilirken geliştiriciler tüm bu kaynakları limitsiz yaparak işçi yönetimi diye bir şeyi oyundan tamamen çıkartmayı tercih etmiş. Kurduğunuz madenlerde çalışabilecek maksimum işçi sayısı bulunuyor ve bu sayıyı geliştirmeler yaparak yükseltebiliyorsunuz, bunun yanı sıra yel değirmeni inşa ettiğinizde tarlalar etrafında otomatik olarak belirse de, o tarlalar tükendiğinde yenisini sadece bir tuşa basarak kendiniz oluşturmanız gerekiyor. Bunun dışında bir madene veya bir yel değirmenine gönderdiğiniz işçiyle oyunun sonuna kadar bir daha muhatap olmanız için hiçbir sebep yok.
Oyundaki işçi yönetimi oyuncunun muharebelerle daha rahat bir şekilde meşgul olması için limitsiz kaynaklarla fazlasıyla sadeleştirilmiş.
Bu durum oyuna stratejik anlamda negatif etkide bulunuyor. Bu tür gerçek zamanlı strateji oyunlarının birçoğunda oyuncuların karşılaşabileceği bölgelere, haritanın ortasına gidildikçe özellikle maden kaynaklarında artış olur ve oyuncular bu madenleri ele geçirmek için birbirleriyle mücadele edebilirler. Cossacks 3’te bu yok. Öte yandan et üretimi de oyunda hayvan bulunmaması dolayısıyla basitleştirilmiş durumda. Oyunun başında yel değirmeninizi kuruyor ve keyfinize bakıyorsunuz.
Oyun kendisine benzer türde diğer strateji oyunlarından önemli bir noktada ayrışıyor. Oyun aşama aşama ilerlemiyor, oyun tek bir aşamadan ibaret. Oyun içerisinde kullanacağınız binaların büyük bir kısmını oyunun ilk 1 dakikası içerisinde inşa etmiş oluyorsunuz. Bu aşama eksikliği oyunun aynı türdeki diğer oyunlar gibi binlerce yıllık bir periyodu değil, sadece 17. ve 18. yüzyılları kapsamasından kaynaklanıyor. Oyunda belli bir noktadan sonra 18. yüzyıl için geliştirme yapabiliyorsunuz ancak bu geliştirme sadece 1 yeni binaya erişim imkanı sunuyor.
Bu durum da oyundaki oynanabilir ulusların zayıflıklarının ve güçlü noktalarının aynı türdeki diğer oyunlardan farklılaşmasını sağlıyor. Gerçek zamanlı strateji oyunlarının birçoğunda oynanabilir belli ülkeler oyunun erken döneminde güçlü olup oyunun son döneminde zayıflar veya oyunun erken döneminde zayıf olup oyun ilerledikçe gerçek potansiyeline erişirken Cossacks 3’te bu tür bir şeyden bahsetmek mümkün değil çünkü oyun içerisinde oynanış farklılıkları içeren aşamalardan bahsetmek mümkün değil.
Oyun genelinde lazım olacak binaların büyük bir kısmını oyunun ilk 1 dakikası içerisinde inşa ediyorsunuz, oynanış erken ve geç olmak üzere evrimleşmiyor.
Oyundaki bir diğer farklılık ise binaların inşa edildikçe pahalılaşması. Age of serisinin oyunlarından farklı olarak bu oyunda düşmana yakın bir bölgeye askeri üs kurup o üs içerisinde geçilmesi zor 5 tane kışla yapmak, 10 tane kule dikmek gibi bir seçeneğiniz yok, çünkü ilk inşa ettiğiniz kışla 100 odun isterken ikincisi 1000, üçüncüsü 10000 odun istiyor. Diğer binalarda aynı oranda olmasa da yine bir artış sözkonusu. Bu da binaları nereye yaptığınızı stratejik bir karar haline getiriyor.
Oyunda binlerce askere sahip olmanız mümkün, ana harita toplamda 10 bin askeri destekleyebiliyor. Türün diğer oyunlarındaki gibi askerleri 1’er 1’er değil, 5’er 5’er basmanız daha makul. Age of Mythology’deki gibi üretimi otomatiğe alıp iptal edene kadar aynı askeri üretebiliyorsunuz ancak nüfusunuz arttıkça et ihtiyacınız da artıyor ve bu nüfusu besleyecek kadar et üretmeniz gerekiyor. Sadece et değil, diğer 5 kaynak çeşidi de farklı birimler için farklı zamanlarda bakım maliyeti olarak düşüşe uğrayabiliyor.
Cossacks 3’teki savaşları türünün diğer oyunlarından ayıran en önemli unsur, şüphesiz ki birim formasyonları. Birimlerinizi tıpkı bir Total War oyununun muharebesindeki gibi çeşitli formasyonlarda hareket ettirebiliyor ve bu şekilde savaş alanında kendinize avantaj sağlayabiliyorsunuz.
Cossacks 3’teki savaşlar da birçok strateji oyununda olduğu üzere taş-kağıt-makas kuralıyla işliyor. Her birimin karşısında avantajlı olduğu bir başka birim ve karşısında zayıf kaldığı bir başka birim bulunuyor. Bunları bilmeniz durumunda çok daha doğru stratejiler üretebiliyorsunuz. Oyunda tüfekli birimlerin önemli bir yeri var ancak oyunun ilk kısmında bol miktarda mızraklı birime de sahip olmanız gerekiyor. Oyun ilerledikçe ordunuzda sahip olacağınız birim yelpazesi genişliyor.
Oyun içerisinde çeşitli binaları koruması adına belli askerleri o binaya atayabiliyorsunuz, binaların korunması türün diğer oyunlarına nazaran daha önemli bir yer kaplıyor çünkü bazı binalar düşmanlar tarafından ele geçirilebiliyor. Korumaya gerek görmediğiniz uzaktaki bir madeniniz düşman ordusu tarafından ziyaret edildiğinde bir anda onlar için çalışmaya başlayabiliyorlar. Cossacks 3’te şaşırtıcı bir şekilde haritayı açmak diye bir husus da bulunmuyor, bir biriminizi haritada bir yere götürseniz dahi o birimi oradan çektiğinizde o bölgeyi savaş sisiyle de olsa görmüyorsunuz, sanki hiç oraya asker göndermemişsiniz gibi siyah görünüyor.
Asker animasyonları kimi zaman gülümsetse de Cossacks 3’ün grafikleri gayet yeterli seviyede. Arazinin 3 boyutlu olması oyunun ana satış noktası olan geniş ordular ve farklı birim seçenekleriyle birleştiğinde stratejik bir unsur olarak öne çıkabiliyor. Oyun özellikle savaş konusunda komplike ve türün diğer oyunlarından alışık olunmadık birçok farklı oynanış unsuruna sahip olsa da gayet kolay bir şekilde kavranabilirliğini koruyor.
Cossacks 3 aynı zamanda 7 kişiye kadar multiplayer yapabilme imkanı sunuyor. Oyun aynı zamanda geliştiricilerinin de kullandığı modlama araçlarıyla birlikte çıkacak. Geliştiriciler oyunun çok rahat bir şekilde modlanabileceğini, yeterince uğraşırsanız oyundan yepyeni bir oyun çıkartabileceğinizi, orklar ve goblinler ekleyip Cossacks yapısında farklı bir dünya oluşturabileceğinizi söylüyor.
Tüm bunlarla birlikte Cossacks 3, strateji dünyasında gelecek vaadeden bir strateji oyunu olarak öne çıkıyor. Türün benzer oyunlarıyla sahip olduğu yapısal farklılıklar Cossacks 3 için ayrı bir oyuncu kitlesi oluşmasını sağlayabilir.
Artıları
- Birim çeşitliliği
- Savaş formasyonları
- Yüksek modlanabilirlik
- Rahat kavranabilirlik
- Nüfus gider yönetimi
Eksileri
- Basitleştirilmiş işçi yönetimi
- Animasyon eksiklikleri
- Buglar ve denge problemleri
Çok güzel inceleme ayrıca akademiden balon yapıp bütün haritayı açabilirsiniz.
Bazı milletlerde var. Balon işi.
İnceleme için teşekkürler. Oyun gerçekten renkli ve akıcı grafikleri, kalabalık savaş meydanları ile iştah açıyor.
Çok güzel inceleme tebriklerimi ve bilgilendirdiğiniz için şükranlarımı sunarım. Bu oyun çocukluğumun oyunu ilk oynadığım oyundu. 2. oyunun berbatlığından sonra 3. oyunun güzel olması beni çok mutlu etti.
Bu oyun diğer strateji oyunları gibi değil. Bu az sayıda askeriniz bile olsa doğru strateji ile ve doğru taktikle kat kat fazla orduları yenebilirsiniz. Bu tam bir strateji oyunu.savas odaklı zevkli bir oyun. Bu arkadaşlarınızla multi-player oynayın çok zevkli. Topları doğru kullanın yükseltilmesi doğru kullanın. Hızlı askerleri baskın yapmak için kullanın. Baskında düşmanın korkmadığı bina ve silahları yağmalayin ve ele geçirin, size çalışsınlar. Herşey çok gerçekçi tam bir savaş oyunu
Merhaba, Oyunda popülasyonda bir süre uyarı veriyor. Üstelik 200 civarı asker ve işçim olmasına rağmen.
Popülasyon arttırmak için town hall, ya da population house kurabilirsinz.
bu oyunu sabırsızlıkla bekledim. oyun çok güzel ancak:
-Osmanlı Devletini çok basit yapmışlar. Hiç özenmemişler
-Osmanlı Devletinin çağ atlayamaması çok büyük bir hata
Satın almayı çok istediğim bu oyunu Osmanlı Devletini önemsemedikleri için satın almayacağım
fatih sağol ya ben Osmanl ile oynuroum neden 18. yüzyıl a geçemiyorum diye düşünüyordum. Sağolasın
bilseydim bende almazdım. Haritayı açmak için kekten bir normal atmak zorunda kalıyorum.
18. yüzyıl sanayi devrimi oldu ama Sadece Avrupada
Osmanlıda fabrika yoktu mesela
o yüzden Osmanlı gelişmiyor
Ama İmperial Modda 19. yüzyılda Osmanlı gelişiyor
Osmanlı’nın çağ atlayamayışı konusunda hayal kırıklığı yaratmış. Üstelik önlerinde süper bir eski örnek de vardı: Cossacks: Back to War üstüne yüklenen Imperia Mod. Bu mod standart yüzyıllara Emperyal Dönemi yani 19. YY’ı da ekliyordu. Osmanlı piyadesi artık fes ve ceket pantolon giymişti; silahları da gelişmişti. Ben yakın zamana kadar o modu oynuyordum ve çok keyifliydi. Modu yapanlar size bir ipucu vermişler işte ordan faydalanıp yürüseydiniz değil mi..!
Bu oyunun ilk verdiyonu olan Cossack Europen Wars dan tbaren oynadım. 2001 yılından beri. 🙂 Açıklama gayet güzel olmuş. 7tane wery hard düşmana kadar oynayabiliyorm bu oyunu. Çok fazla püf noktası var. Hangi asker hangisinden güçlü, hangi toplar hangi askerleri yener, akademideki onca güçlendirmenin ne işe yaradığını, nası bi stratejiyle gelişmeniz gerektiğini oynadıkça öğrenirsiniz. Yakında bi youtube a nasıl çok çabuk gelişilip very hardlar yenilebilir öğrenilmesi için video yükleyebilirim
Ayrıntılı bilgilere ihtiyacımız var Woolza 🙂
Gerçekten çok detaylı ve tutarlı bir inceleme yazısı olmuş, ellerinize sağlık. Hayırlı çalışmalar..
Yazıda da belirttiği gibi barış süresi yoksa ve hemen savaş başlıyorsa mızraklı askerler önemliyken uzun vadede tüfekli askerler çok önemli oluyor.Binlerce kişilik orduları temas etmeden yokedilebilir kılıyorlar.Oyunda seçilen ülke önemli askerlerinin gücü,sunduğu imkanlar vs için. Müslüman ülkelerin (Türkiye dahil)ana binasını tıklayınca korku filmi efekti gibi ses geliyor. Biraz islamofobik bir hareket gibi geldi. Kısa vadede savaşta Türkiye dahil Cezayir gibi ülkelerle, çok hızlı askere çok kısa sürede ulaşılabildiğinden galip gelinebilinirken, uzun vadede bu askerler muadillerine nazaran güçsüz olduğu için diğer ülke işçileri esir alınmamışsa kazanmak çok zor olacaktır.
Oyun 32 bitte çalışıyormu ? Hangi programla yapıldığını biliyormusunuz?